Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1957155_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. oktober 2018
Internationalt Politikon-
tor
Katrine Hjortnæs
2018-0030-1590
874114
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1129 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. september 2018.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Morten Duus
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1129: Spm. om, hvordan Rigspolitiet arbejder med at spore personer i Danmark, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1129 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan Rigspolitiet arbejder med
at spore personer i Danmark, eksempelvis blandt migranter el-
ler andre udlændinge, der kan have begået krigsforbrydelser i
andre dele af verden?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet udta-
lelser fra Rigspolitiet og Rigsadvokaten, hvortil der henvises.
Rigspolitiet har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan helt generelt oplyse, at når politiet skal spore
en person i Danmark, som er mistænkt for en forbrydelse, kan
personen søges bredt i alle tilgængelige nationale og internatio-
nale systemer med henblik på at fremsøge så mange oplysnin-
ger om den pågældende som muligt. Politiet søger eksempelvis
på, om personen har adresse/opholdssted/familie/virksomhed i
Danmark eller om den pågældende er registreret som ejer/bru-
ger af et køretøj eller en telefon/e-mailadresse. Der forespørges
ligeledes via politiets systemer om personen er eftersøgt i Dan-
mark eller udlandet.
Derudover kan ”Open Source” søgninger på den pågældende
også i visse tilfælde generere oplysninger, som kan danne bag-
grund for lokalisering af pågældendes opholdssted, eksempelvis
oplysninger om telefonnummer, adresse, e-mailadresse, lokali-
tetsopdateringer m.m., ligesom eventuelle postede fotos på so-
ciale medier ligeledes vil kunne føre til lokalisering af, hvor den
pågældende opholder sig.
Såfremt den pågældende har en tilknytning til Danmark, kan der
være mulighed for at søge oplysninger hos andre myndigheder,
herunder SKAT, om eventuel arbejdsgiver/sociale ydelser, ban-
koplysninger m.m., der vil kunne danne baggrund for yderligere
efterforskning.
Med baggrund i de oplysninger, der fremkommer ved søgning i
tilgængelige systemer, Open Source og ved henvendelse til an-
dre myndigheder, har politiet mulighed for at foretage forskel-
lige efterforskningsskridt alt efter forbrydelsens karakter og de
beføjelser, der følger af retsplejeloven, herunder:
Henvendelse/ransagning efter person på relevante adres-
ser.
Afhøring af relevante personer.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1129: Spm. om, hvordan Rigspolitiet arbejder med at spore personer i Danmark, til justitsministeren
Aflytning af relevante telefonnumre.
Teleobservation af relevante telefonnumre.
Oprettelse af den pågældende i Kriminalregisteret som
efterlyst i Danmark.
International efterlysning via Europol/Interpol.
Oprette relevante køretøjer som efterlyst i Centralregiste-
ret for Motorkøretøjer.
Efterlyse relevante køretøjer i Europol/Interpol.
Oprette relevante køretøjer i ANPG (Automatisk Num-
merplade Genkendelse).
Hotelalarmering (forespørgsel hos hoteller om pågæl-
dende er indlogeret).
Indhente oplysninger om eventuel IP adresse.”
Rigsadvokaten har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet følgende udtalelse fra Statsadvokaten for Særlig Økono-
misk og International Kriminalitet, hvortil jeg kan henholde
mig:
”Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Krimi-
nalitet (SØIK) varetager bl.a. behandlingen af sager om særlig
international kriminalitet.
SØIK varetager for hele landet forretningerne vedrørende inter-
nationale straffesager, herunder navnlig sager om folkedrab,
forbrydelser mod menneskeheden, krigsforbrydelser og andre
alvorlige forbrydelser begået i udlandet, hvor efterforskningen
og strafforfølgningen som følge af sagens kompleksitet og in-
ternationale aspekt forudsætter en særlig viden om og indsigt i
forholdene i udlandet og forudsætter, at der etableres et samar-
bejde med myndigheder i andre lande, internationale institutio-
ner, organisationer mv.
I disse internationale straffesager, herunder om krigsforbrydel-
ser, iværksætter SØIK efterforskning på baggrund af en politi-
anmeldelse eller af egen drift, såfremt der er en rimelig formod-
ning om, at et strafbart forhold er begået af personer, som kan
drages strafferetligt til ansvar herfor. Iværksættelse af efter-
forskningsmæssige tiltag forudsætter således ikke, at der er ind-
givet en egentlig politianmeldelse men kan bl.a. ske på bag-
grund af efterretningsoplysninger, underretninger eller henven-
delser i øvrigt, herunder fra privatpersoner, danske og udenland-
ske myndigheder eller NGO’er.
I efterforskningsarbejdet indgår bistand fra nationale såvel som
internationale myndigheder, institutioner og NGO’er. Tilsva-
rende gør sig gældende i forbindelse med lokaliseringen af mu-
lige ansvarssubjekter, hvor det således eksempelvis kan være
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1129: Spm. om, hvordan Rigspolitiet arbejder med at spore personer i Danmark, til justitsministeren
nødvendigt at anmode udlændingemyndighederne eller Rigspo-
litiet om bistand, såfremt SØIK’s egne efterretnings- og efter-
forskningsværktøjer, herunder benyttelsen af åbne kilder ikke
vurderes tilstrækkelige.
Efterforskningen og strafforfølgningen af internationale straf-
fesager varetages i SØIK af en gruppe medarbejdere, som for ti-
den består af fire jurister, fem efterforskere og en administrativ
medarbejder. De pågældende er under ledelse af en vicestatsad-
vokat (juristerne) og en fungerende politikommissær (efterfor-
skerne og den administrative medarbejder). Det bemærkes dog,
at de enkelte faggrupper i SØIK løbende tilpasses de aktuelle
opgaver og det aktuelle ressourcetræk, ligesom der løses opga-
ver på tværs af de enkelte grupper, herunder som bistand til kon-
krete opgaver i en anden gruppe eller som led i større efterforsk-
ninger, hvor der er nedsat særlige efterforskningshold. Det kan
i øvrigt oplyses, at der ikke ud af SØIK’s aktuelle bemanding på
omkring 125 årsværk er fastsat et nærmere angivet antal årsværk
til efterforskning af mulige krigsforbrydelser i Danmark.
Det bemærkes, at SØIK i 2015 gennemgik en omfattende om-
strukturering med henblik på at sikre en bedre håndtering af bl.a.
sager om særlig international kriminalitet. Omstruktureringen
har medført et øget fokus på at sikre en god og sikker styring af
sagerne, således at sagerne fremmes med den fornødne hastig-
hed og med høj kvalitet. Det er i forlængelse heraf et centralt
element i den nye organisering af SØIK at sikre, at der til en-
hver tid er et kvalificeret beredskab til rådighed i SØIK, som kan
håndtere meget komplekse internationale straffesager, herunder
om krigsforbrydelser begået i udlandet.””
4