Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1944744_0001.png
Folketingets Retsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 4763
Doknr.
609518
Dato
01-10-2018
Folketingets Retsudvalg har d. 7. september 2018 stillet følgende spørgsmål
nr. 1118 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Spørgsmål nr. 1118:
”Vil ministeren præcisere, hvilke muligheder forskellige institutioner, herunder
åbne, sikrede, samt delvist lukkede afdelinger/institutioner, der arbejder med
kriminelle unge, har for at videoovervåge indendørs- samt udendørsarealerne
på institutionen, samt hvem der skal føre tilsyn og hvem der skal/kan træffe
afgørelse om en eventuel
overvågning er tilladt?”
Svar:
Videoovervågning af indendørs og udendørs arealer er reguleret i lov om TV-
overvågning, samt omfattet af reglerne om behandling af personoplysninger i
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven. Til brug for besvarelse
af spørgsmålet har jeg derfor indhentet følgende bidrag fra Justitsministeriet:
”Tv-overvågningsloven
indeholder regler om tv-overvågning, hvorved
forstås vedvarende eller regelmæssigt gentagen personovervågning ved
hjælp af fjernbetjent eller automatisk virkende tv-kamera,
fotografiapparat eller lignende apparat, jf. lovens § 1, stk. 2, 1. pkt.
Lovens regler om tv-overvågning finder tilsvarende anvendelse på
opsætning af sådant apparat med henblik på overvågning, jf. lovens § 1,
stk. 2, 2. pkt.
Loven indeholder bl.a. regler om, hvornår og af hvilke områder private
må foretage tv-overvågning, ligesom loven indeholder særlige regler for
kommuners tv-overvågning. Herudover indeholder loven regler om
skiltning i forbindelse med tv-overvågning. Det følger således af lovens §
3, stk. 1, at private, der foretager tv-overvågning af steder eller lokaler,
hvortil der er almindelig adgang, eller af arbejdspladser, skal ved
skiltning eller på anden tydelig måde give oplysning herom. Det samme
gør sig som udgangspunkt gældende i forhold til tv-overvågning, der
foretages af offentlige myndigheder, jf. lovens § 3 a, stk. 1.
Loven indeholder derudover særlige regler for både videregivelse og
sletning af billed- og lydoptagelser med personoplysninger, der optages i
forbindelse med tv-overvågning i kriminalitetsforebyggende øjemed, jf.
lovens § 4 c.
1
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1118: Spm. om, hvilke muligheder forskellige institutioner, herunder åbne, sikrede, samt delvist lukkede afdelinger/institutioner, der arbejder med kriminelle unge, har for at videoovervåge indendørs- samt udendørsarealerne på institutionen, til børne- og socialministeren
1944744_0002.png
Foruden tv-overvågningslovens regler gælder
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven for enhver form
for behandling af personoplysninger i forbindelse med tv-overvågning,
hvad enten denne behandling foretages af offentlige myndigheder eller
private. Behandling af personoplysninger i forbindelse med tv-
overvågning skal således ske i overensstemmelse med
databeskyttelsesforordningens og databeskyttelseslovens regler.
Datatilsynet fører i den forbindelse tilsyn med, at myndigheder,
virksomheder og andre dataansvarlige overholder disse regler.
I dag er der således gode muligheder for at foretage tv-overvågning.
Justitsministeriet kan i forlængelse heraf endelig oplyse, at man er i gang med
en bredere analyse af reglerne om tv-overvågning.”
Åbne døgninstitutioner, delvis lukkede døgninstitutioner, delvis lukkede
afdelinger på døgninstitutioner, sikrede døgninstitutioner samt særligt sikrede
afdelinger efter servicelovens § 66, stk. 1, nr. 6, etableres og drives som
udgangspunkt af en kommune eller af en region efter aftale med
kommunalbestyrelsen i regionen. Disse institutionstyper vil derfor være
omfattet af reglerne for offentlige myndigheder.
Opholdssteder efter servicelovens § 66, stk. 1, nr. 5 kan også etableres og
drives af private. Disse institutionstyper vil derfor være omfattet af reglerne for
private.
Med
”Aftale
om en reform af indsatsen mod ungdomskriminalitet”
som blev
indgået den 29. juni 2018, er det aftalt at indføre obligatorisk tv-overvågning af
indendørs fællesarealer døgnet rundt på delvis lukkede og sikrede
døgninstitutioner, herunder delvis lukkede og særligt sikrede afdelinger.
Administrationen af den obligatoriske tv-overvågning af indendørs fællesarealer
vil
ud over Datatilsynets tilsyn med overholdelse af ovennævnte regler -
indgå i Socialtilsynets løbende driftsorienterede tilsyn med institutionerne og
deres anvendelse af reglerne i lov om voksenansvar over for anbragte børn og
unge.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2