Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1945735_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. oktober 2018
Politikontoret
Cecilie Thornvig Ander-
sen
2018-0030-1517
852447
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1107 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. september 2018.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1107: Spm. om, hvad der var baggrunden for, at bødestørrelsen blev fordoblet for overtrædelse af ordensbekendtgørelsens § 3, stk. 4, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1107 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren, idet det fremgår af svar på REU alm. del -
spørgsmål 813, at Københavns Politi fra april til juli 2017 ned-
satte bøder for overtrædelse af ordensbekendtgørelsens § 3, stk.
4, fra 1.000 til 500 kr. pga. de sigtedes forventede lave indkomst,
men at bødestørrelsen i juli 2017 blev ændret til 1.000 kr., op-
lyse, hvad der var baggrunden for, at bødestørrelsen blev for-
doblet, og på hvis initiativ det skete?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet følgende udtalelse fra Københavns Politi, som Rigsadvo-
katen kan henholde sig til:
”Bødepåstanden ved overtrædelse af ordensbe-
kendtgørelsens § 3, stk. 4, om etablering af utryg-
hedsskabende lejre er som udgangspunkt på 1.000
kr.
Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af
15. august 2018 af spørgsmål nr. 813 (Alm. del) fra
Folketingets Retsudvalg, var der imidlertid en peri-
ode fra bestemmelsens ikrafttrædelse den 1. april
2017 og indtil juli 2017, hvor Københavns Politi
nedsatte bøderne til 500 kr. på grund af de sigtedes
forventede lave indkomst.
Københavns Politi ændrede denne praksis, fordi det
fremgår af Rigsadvokatmeddelelsen, afsnittet om
nedsættelse af bøder til personer med særlig lav ind-
tægt, at der ikke må ske nedsættelse af en bøde blot
under henvisning til, at den sigtede er pensionist,
studerende, kontanthjælpsmodtager eller lignende,
uden at der foreligger oplysninger om den pågæl-
dendes indtægt. Det fremgår endvidere, at det påhvi-
ler den sigtede at fremlægge den fornødne doku-
mentation for, at han eller hun har en særlig lav ind-
tægt, eksempelvis ved fremlæggelse af årsopgørel-
ser eller lignende. Foreligger der ikke sådan doku-
mentation på tidspunktet for udstedelse af bødefore-
læg mv., skal bøden fastsættes til normaltaksten.
Det er således Københavns Politis opfattelse, at de
nævnte retningslinjer i Rigsadvokatmeddelelsen
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1107: Spm. om, hvad der var baggrunden for, at bødestørrelsen blev fordoblet for overtrædelse af ordensbekendtgørelsens § 3, stk. 4, til justitsministeren
ikke muliggør en praksis, hvorefter en forventet lav
indkomst kan begrunde en generel bødenedsættelse.
Der kan dog fortsat ske bødenedsættelse i konkrete
tilfælde mod behørig dokumentation for særlig lav
indtægt.””
3