Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1945547_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. oktober 2018
Strafferetskontoret
Julie Christine Gade Mi-
kkelsen
2018-0030-1499
849549
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1103 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. september 2018.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Marlene Har-
psøe (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Marie Mølsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1103: MFU spm. om ministeren kan give en vurdering af, om der er strafbare forhold i at presse unge piger under 18 år til såkaldte puttemiddage, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1103 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren give en vurdering af, om der er strafbare for-
hold i at presse unge piger under 18 år til såkaldte ”puttemid-
dage”, hvor de gruppepresses til at gøre sexistiske og grænse-
overskridende handlinger, f.eks. som det er beskrevet i BT,
blandt andet i artiklen: "Anja kom grædende hjem efter 'dren-
gemiddag': Det var ren sexchikane og mobning" den 31. au-
gust 2018?”
Svar:
1.
Jeg kan forstå, at ”puttemiddage” dækker over arrangementer, hvor nye
og særligt udvalgte gymnasieelever (typisk elever fra 1.g) inviteres til mid-
dag eller fest af de ældre elever af det modsatte køn (typisk elever fra 3.g).
De nærmere detaljer ved en ”puttemiddag” er forskellig fra gymnasium til
gymnasium.
Ifølge den artikel, som der henvises til i spørgsmålet, blev unge 1.g-piger i
2016 under en audition til den årlige puttemiddag på Rungsted Gymnasium
bl.a. bedt om at optræde på en grænseoverskridende og i visse tilfælde ned-
værdigende måde. Det fremgår endvidere af artiklen, at op mod 50 drenge
var til stede under arrangementet, og at der kort tid efter blev sendt en video
rundt med højdepunkter fra auditionen.
2.
Jeg kan af principielle grunde ikke foretage en nærmere vurdering af, om
der er begået nogen strafbare forhold under det konkrete arrangement.
Jeg kan dog mere generelt oplyse, at det efter straffelovens § 232 er straf-
bart ved uanstændigt forhold at krænke en andens blufærdighed. ”Uanstæn-
digt forhold” sigter mod handlinger, som har relation til seksuelle forhold
og er af en vis grovhed. Bestemmelsen fungerer som en generalklausul, der
kan bringes i anvendelse på enhver seksuel handling af en vis grovere ka-
rakter, som ikke er omfattet af de øvrige bestemmelser i straffelovens kapi-
tel 24 om seksualforbrydelser, men som dog af domstolene findes at burde
kunne mødes med straf.
Straffelovens § 232 omfatter både handlinger, hvor gerningsmanden og of-
feret er i umiddelbar fysisk kontakt med hinanden, og handlinger, hvor dette
ikke er tilfældet. De oftest forekommende former for blufærdighedskræn-
kelse er beføling og blotteri.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1103: MFU spm. om ministeren kan give en vurdering af, om der er strafbare forhold i at presse unge piger under 18 år til såkaldte puttemiddage, til justitsministeren
Jeg kan endvidere oplyse, at for ulovlig tvang straffes den, som 1) ved vold
eller ved trussel om vold, om betydelig skade på gods, om frihedsberøvelse
eller om at fremsætte usand sigtelse for strafbart eller ærerørigt forhold el-
ler at åbenbare privatlivet tilhørende forhold tvinger nogen til at gøre, tåle
eller undlade noget, eller 2) ved trussel om at anmelde eller åbenbare et
strafbart forhold eller om at fremsætte sande ærerørige beskyldninger tvin-
ger nogen til at gøre, tåle eller undlade noget, for så vidt fremtvingelsen ikke
kan anses tilbørlig begrundet ved det forhold, som truslen angår, jf. straffe-
lovens § 260, stk. 1.
Bestemmelsen forudsætter, at der er anvendt et eller flere af de tvangsmid-
ler, som er oplistet. Det har ikke betydning for afgrænsningen af bestem-
melsens strafbare område, hvad ofret tvinges til, men alene med hvilke mid-
ler ofret tvinges.
Endelig kan jeg oplyse, at det efter straffelovens § 264 d er strafbart ube-
rettiget at videregive meddelelser eller billeder vedrørende en andens pri-
vate forhold eller i øvrigt billeder af den pågældende under omstændighe-
der, der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden.
Bestemmelsen er særligt relevant i forbindelse med digitale sexkrænkelser,
hvor gerningsmanden har delt et eller flere nøgenbilleder eller billeder, her-
under videoer, af seksuel karakter uden tilladelse fra den afbildede person.
3.
Uanset om de konkrete omstændigheder til en ”puttemiddag” er omfattet
af en eller flere af straffelovens bestemmelser eller ej, tager jeg afstand fra
den adfærd, som er beskrevet i artiklen. Det er helt uacceptabelt at presse
andre til at optræde på en grænseoverskridende måde, og det er udtryk for
mangel på respekt samt egnet til at virke ekskluderende.
3