Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1947601_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. oktober 2018
Strafferetskontoret
Freia Kirkeskov-Hansen
2018-0030-1523
853692
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1098 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. september 2018.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Marie Mølsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1098: Spm. om, hvilke begrænsninger i forsamlingsfriheden og i retten til at færdes sammen i det offentlige rum, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1098 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke begrænsninger i forsam-
lingsfriheden og i retten til at færdes sammen i det offentlige
rum, det "straksforbud" mod Loyal to Familia, der trådte i kraft
4. september 2018, indebærer for personer, der af politiet anses
for at have en tilknytning til den nævnte gruppering?”
Svar:
Københavns Politi traf i medfør af grundlovens § 78, stk. 3, den 4. septem-
ber 2018 afgørelse om at nedlægge et foreløbigt forbud mod Loyal to Fami-
lia.
Retsvirkningerne af det foreløbige forbud fremgår af straffelovens §§ 132 a
og b.
Det følger af straffelovens § 132 a, stk. 1, at den, der deltager i videreførel-
sen af en forening, efter at denne er foreløbig forbudt af regeringen eller op-
løst ved dom, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.
Det fremgår af de specielle bemærkninger til § 132 a, stk. 1, i lovforslag nr.
L 208 af 23. marts 2018 om ændring af straffeloven og retsplejeloven
(Retsvirkninger af et foreløbigt forbud mod eller en opløsning af en fore-
ning), at enhver videreførelse af foreningen, herunder alle former for aktivi-
teter, som kan henføres direkte eller indirekte til en forbudt eller opløst fore-
ning, vil være omfattet af forbuddet. Dette indebærer ifølge bemærknin-
gerne bl.a., at alle aktiviteter, der f.eks. udøves af eller for foreningen, er
ulovlige. Det gælder således også ellers lovlige aktiviteter, som foreningen
måtte udføre, og dette gælder, uanset om foreningen efter forbuddet måtte
være stoppet med at udføre ulovlige aktiviteter.
Det fremgår endvidere af de specielle bemærkninger, at der f.eks. i forhold
til bandegrupperinger kan være tale om, at personer med tilknytning til en
bande forsamler sig i grupper af varierende størrelse i det offentlige rum på
nærmere bestemte steder afhængig af den pågældende gruppering for at do-
minere det pågældende område. Hvis sådanne forsamlinger, der i et vist om-
fang består af personer, der var medlem af eller tilknyttet en forening, som
er forbudt eller opløst, fortsættes efter tidspunktet for forbuddet eller opløs-
ningen, vil der kunne være tale om en videreførelse af foreningen, som er i
strid med straffelovens § 132 a, stk. 1. Det vil imidlertid bero på en konkret
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1098: Spm. om, hvilke begrænsninger i forsamlingsfriheden og i retten til at færdes sammen i det offentlige rum, til justitsministeren
vurdering, om der f.eks. blot er tale om et socialt arrangement, eller om der
reelt er tale om, at foreningen videreføres. Der kan herved bl.a. lægges vægt
på, om forsamlingen foregår og finder sted på væsentlig samme måde, som
forsamlinger relateret til banden foregik forud for forbuddet eller opløsnin-
gen. Der vil endvidere kunne lægges vægt på andre omstændigheder, der
understøtter, at foreningen videreføres.
Det er op til domstolene at tage stilling til, om der i et konkret tilfælde er
tale om videreførelse af en forbudt eller opløst forening.
Det følger endvidere af straffelovens § 132 b, stk. 1, at politiet kan forbyde
en person, som har haft en tæt tilknytning til en forening, der er foreløbig
forbudt af regeringen eller opløst ved dom, at færdes og opholde sig be-
stemte steder, hvis det vurderes at være af væsentlig betydning for at sikre,
at foreningen ikke videreføres.
Den foreslåede bestemmelse giver politiet adgang til administrativt at give
et opholdsforbud til enkeltpersoner på bestemte steder.
Det fremgår af de specielle bemærkninger til bestemmelsen, jf. det ovenfor
nævnte lovforslag, at et opholdsforbud efter bestemmelsen vil indebære, at
den person, som et forbud er rettet mod, har forbud mod at færdes og op-
holde sig på de steder, der er omfattet af opholdsforbuddet. Opholdsforbud-
det indebærer således også, at den pågældende ikke må færdes sammen med
andre de steder, der er omfattet af forbuddet.
Endelig følger det af straffelovens § 132 b, stk. 2, at politiet kan påbyde per-
soner, der på et bestemt sted deltager i en forsamling af personer, hvoraf en
stor del har haft en tilknytning til en forening, som inden for de seneste 10
år er foreløbig forbudt af regeringen eller opløst ved dom, at forlade stedet
eller forsamlingen, hvis forsamlingen er egnet til at skabe utryghed for de
omkringboende eller forbipasserende.
Bestemmelsen giver politiet mulighed for at forbyde enhver person at fjerne
sig fra et sted eller en forsamling, hvis forsamlingen er egnet til at skabe ut-
ryghed, og påbud vil således kunne meddeles til flere eller alle personer i
forsamlingen.
Det fremgår af de specielle bemærkninger til bestemmelsen, jf. det ovenfor
nævnte lovforslag, at retsvirkningen af, at politiet meddeler påbud efter den,
er, at de pågældende personer skal forlade stedet. Hvis dette giver anledning
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1098: Spm. om, hvilke begrænsninger i forsamlingsfriheden og i retten til at færdes sammen i det offentlige rum, til justitsministeren
til, at forsamlingen i øvrigt flytter med, vil de pågældende personer efter
omstændighederne skulle forlade forsamlingen.
4