Folketingets Retsudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2018 - 508
Doknr.
20179
Dato
02-10-2018
Folketingets Retsudvalg har d. 5. september 2018 stillet følgende spørgsmål nr. 1090
(alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF)
Spørgsmål nr. 1090:
”Vil ministeren kommentere rapporten "Cyber-
og informations-sikkerhed, åbne data
og etik" fra Ingeniørforeningen IDA's Digitaliseringsudvalg, herunder redegøre for
fordele og ulemper ved cpr-systemet og oplyse om ministerens holdning til udvalgets
anbefaling af, at cpr-nummeret bør afskaffes, jf. artiklen "Vi bør afskaffe CPR-
nummeret" fra ida.dk den 26. august
2018?”
Svar:
I sin rapport ”Cyber- og informationssikkerhed, åbne data og etik” fra april 2018 har
IDAs digitaliseringsudvalg afgivet 13 konkrete anbefalinger, herunder at muligheden
for at udskifte personnummeret med en bedre og sikrere identifikation af borgerne
afsøges.
Jeg kan oplyse, at Det Centrale Personregister (CPR) blev etableret den 2. april 1968
som et landsdækkende register over befolkningen og i samme forbindelse blev
personnummeret indført.
CPR har således rundet 50 år i 2018. Dette kan i sig selv være en anledning til at
overveje, om personnummeret fortsat fungerer hensigtsmæssigt i en digital tidsalder,
hvor vi desværre også har oplevet flere sager med personoplysninger, herunder
personnumre, som ikke har været behandlet med fornøden sikkerhed.
Selve CPR-registret indeholder i overensstemmelse med CPR-loven i al væsentlighed
almindelige, grundlæggende personoplysninger om landets borgere, bl.a. navn,
adresse, statsborgerskab, civilstand og personnummer. Der er tale om grunddata, som
anvendes bredt i den offentlige og private sektor, og som vedligeholdes løbende,
således at de kan videregives til offentlige myndigheder og private med en berettiget
interesse heri, jf. CPR-lovens § 1.
CPR anses for at være et af de vigtigste offentlige it-systemer, som understøtter en
række centrale processer i samfundet. Det gælder f.eks. dannelse af valglister,
udstedelse af sundhedskort, indberetning af skat, digital post, udbetaling af børne- og
ungeydelse og SU. Endvidere betragtes CPR som et meget væsentligt aktiv i den
danske registerforskning og statistikproduktion. Anvendelsen af data fra CPR i
samfundet er omfattende. Ændringer i CPR-systemet skal overvejes meget nøje, idet
de økonomiske konsekvenser for offentlige og private systemer, som anvender data fra
CPR, kan være betragtelige. Et forslag om at indføre personnumre uden kønsangivelse