Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1817581_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg Slot 1
1218 København K
DK Danmark
Dato:
14. november 2017
Kontor:
Forvaltningsretskontoret
Sagsbeh: Christian Lundgaard
Madsen
Sagsnr.: 2017-0030-0438
Dok.:
561915
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 107 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. november 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Louise Hauberg Wilhelmsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 107: MFU spm. om en kommune kan give afslag på aktindsigt til forældre, og henholde sig til, at der er tale om en personalesag, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 107 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren
bedes redegøre for, om en kommune kan give af-
slag på aktindsigt til forældre, og henholde sig til, at der er tale
om en personalesag, i f.eks. sager om ulovlig magtanvendelse,
voldssager og seksuelle overgreb med det argument, at kommu-
nen finder hensynet til medarbejderen vejer tungere end foræl-
drenes interesse i at få aktindsigt og henviser til offentligheds-
lovens § 21, stk. 3?”
Svar:
1.
Vurderingen af, om der kan meddeles aktindsigt efter offentlighedsloven
skal ske på baggrund af de konkrete omstændigheder i den enkelte sag. Hvis
der ligger en konkret sag til grund for spørgsmålet, har Justitsministeriet
ikke kendskab til sagen, herunder om der overhovedet er tale om en sag, der
hører under Justitsministeriets ressortområde.
2.
Justitsministeriet kan generelt oplyse, at udgangspunktet efter offentlig-
hedslovens § 7 er, at enhver har ret til aktindsigt i alle dokumenter, der er
tilgået eller oprettet af en forvaltningsmyndighed, som led i administrativ
sagsbehandling i forbindelse med dens virksomhed. Herudover følger det af
offentlighedslovens § 8, at den, hvis personlige forhold er omtalt i et doku-
ment, kan forlange at blive gjort bekendt med oplysningerne herom (såkaldt
egenaccess).
Der gælder en række undtagelser til udgangspunktet i offentlighedslovens
§§ 7 og 8. Sager om ansættelse og forfremmelse i det offentliges tjeneste
samt konkrete personalesager, herunder sager om disciplinærforfølgning, er
som udgangspunkt undtaget fra aktindsigt. Det følger dog af offentligheds-
lovens § 21, stk. 3, at der er adgang til aktindsigt i oplysninger i personale-
sagen om den ansattes navn, stilling, uddannelse, arbejdsopgaver, lønmæs-
sige forhold og tjenesterejser. For så vidt angår ansatte i chefstillinger, er
der herudover som udgangspunkt ret til aktindsigt i oplysninger om disci-
plinære reaktioner i form af advarsel eller derover. Det gælder dog kun for
et tidsrum af to år efter, at den endelige afgørelse er truffet. De nævnte op-
lysninger vil kunne undtages fra aktindsigt efter offentlighedslovens §§ 30-
33, som blandt andet indebærer, at adgangen til aktindsigt kan begrænses, i
det omfang det er nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn til blandt
andet private og offentlige interesser, hvor hemmeligholdelse efter forhol-
dets særlige karakter er påkrævet.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 107: MFU spm. om en kommune kan give afslag på aktindsigt til forældre, og henholde sig til, at der er tale om en personalesag, til justitsministeren
3.
Justitsministeriet kan herudover oplyse, at hvis en part i en afgørelsessag
søger om aktindsigt, er dette reguleret af forvaltningsloven. En parts ret til
aktindsigt efter forvaltningsloven går videre end retten til aktindsigt efter
offentlighedsloven. Således er adgangen til at undtage konkrete oplysninger
fra aktindsigt snævrere efter forvaltningsloven end efter offentlighedsloven.
Typisk vil den umiddelbare adressat for en afgørelse være part i sagen, det
vil sige, at den, afgørelsen
det være sig en tilladelse, et forbud eller et
påbud
retter sig imod, er part. Tilsvarende er den, der har klaget over en
afgørelse, også i almindelighed part i selve klagesagen. Herudover kan an-
dre personer, der også er meget påvirket af en afgørelse, være parter i en
sag, hvis de har en direkte, væsentlig og individuel interesse.
Hvis en medarbejder er adressat for en afgørelse i en personalesag, vil den
pågældende være part og som udgangspunkt have ret til aktindsigt efter for-
valtningsloven.
3