Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1936892_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. august 2018
Politikontoret
Hanna Giørtz Behrens
2018-0035-0057
794920
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål AÅ-BA
fra Folketingets Retsudvalg den 23. august 2018
Samrådsspørgsmål AÅ:
”Finder ministeren at Politiets brug af ansigtsgenkendelse er
forenelig med EMRK og GDPR ift. borgernes ret til privatliv?”
Samrådsspørgsmål BA:
”Hvor mener ministeren, at grænsen skal gå ift. politiets brug af
ansigtskendelse overfor borgerne, herunder via droner?”
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen
(SF).
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1056: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/8-18 om Politiets brug af ansigtsgenkendelse, til justitsministeren
Svar:
[Indledning]
Tak for ordet.
Dagens tema er politiets brug af ansigtsgenkendelse.
Det er ikke kun et spændende emne, men det er også et
meget bredt emne.
Og derfor er det også et emne, hvor det er vigtigt at blive
enige om, hvad det egentlig er, vi taler om.
Der har jo været en række historier i pressen, som kunne
give det indtryk, at politiet benytter sig af teknologier,
som gør det muligt via optagelser fra tv-overvågningska-
meraer automatisk at genkende ansigter.
Og det fremgår af en artikel i Ekstra Bladet fra slutnin-
gen af juni, at politiet både kender og bruger teknologier
til ansigtsgenkendelse. Af samme artikel fremgår det
desuden, at politiets droner har ”rigtigt gode kameraer
med ansigtsgenkendelse”.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1056: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/8-18 om Politiets brug af ansigtsgenkendelse, til justitsministeren
Jeg vil derfor gerne starte med at præcisere, hvad det
egentlig er, politiet gør.
Først og fremmest har Rigspolitiet oplyst, at politiet
ikke
bruger ansigtsgenkendelsesteknologi i forbindelse med
overvågning i det offentlige rum, herunder på droner.
Jeg forstår også, at Københavns Politi har præciseret, at
det, der mentes med udtalelsen i artiklen i Ekstra Bladet,
var, at kameraerne er så gode, at
politibetjentene
kan gen-
kende personerne, der er på billederne.
Rigspolitiet har således understreget, at politiet ikke be-
nytter overvågningsudstyr i det offentlige rum, der ek-
sempelvis automatisk genkender ansigter på mistænkte
personer eller andre, som politiet måtte ønske at holde
øje med.
Rigspolitiet har oplyst, at man i dag kun benytter ansigts-
genkendelsesteknologi operationelt i én enkelt sammen-
hæng.
Det er i forbindelse med grænsekontrollen, hvor ansigts-
genkendelse til brug for verifikation af rejsendes identi-
tet i Københavns Lufthavn sker ved brug af de såkaldte
ABC-e-gates (Automatic Border Control).
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1056: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/8-18 om Politiets brug af ansigtsgenkendelse, til justitsministeren
Brugen i Københavns Lufthavn betyder, at når en rej-
sende benytter en ABC-e-gate, scannes den rejsendes an-
sigt af et kamera på stedet, hvorefter billedet sammen-
holdes med ansigtsbilledet i passet, der er lagret som bio-
metrisk data i passets chip, med henblik på verifikation
af den rejsende. Det billede, der tages af personen som
led i passagen gennem ABC-e-gaten, sammenlignes ikke
med andre fotos end det, der er i personens eget pas, og
billedet gemmes ikke.
Derudover har Rigspolitiets Nationale Cybercrime Cen-
ter, NC3, iværksat et forsøg, hvor man undersøger mu-
ligheden for digitalt at kunne identificere
ofre
på tværs af
børnepornografisk billedmateriale, som Rigspolitiet
modtager i forbindelse med efterforskninger om seksuelt
misbrug af børn.
Som led i undersøgelsen har NC3 udviklet et program,
der alene påtænkes anvendt til ansigtssøgning i politiets
egen database over børnepornografisk billedmateriale.
Rigspolitiet forventer – i betragtning af de meget store
mængder billedmateriale, som NC3 modtager i forbin-
delse med efterforskninger – at et sådant redskab vil
kunne effektivisere politiets arbejde.
4
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1056: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/8-18 om Politiets brug af ansigtsgenkendelse, til justitsministeren
Så vidt den nuværende anvendelse af ansigtsgenkendel-
sesteknologien.
Inden vi går videre, vil jeg dog gerne slå fast, at det er
min klare forventning, at politiet løbende overvejer, om
der er et politifagligt behov for nye redskaber, og det gæl-
der også teknologiske redskaber.
Det er samtidig min lige så klare holdning, at der ikke er
nogen større redskaber såsom ansigtsgenkendelse i det
offentlige rum, der tages i brug, før vi har haft politiske
drøftelser om, hvor vi synes balancen skal ligge.
[De principielle overvejelser]
Dette leder mig så frem til netop de mere principielle
overvejelser om brugen af ansigtsgenkendelse og for den
sags skyld også andre større, nye former for teknologier.
Computerteknologi, der kan lette politiets arbejde, er ef-
ter min opfattelse en åbenbar fordel, så politibetjentene
kan koncentrere sig om politiarbejdet.
Jeg deler derfor spørgerens interesse for området. Og
som nævnt er det min opfattelse, at vi vedvarende skal
sørge for, at dansk politi kan benytte sig af ny teknologi,
5
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1056: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/8-18 om Politiets brug af ansigtsgenkendelse, til justitsministeren
1936892_0006.png
når teknologien giver mening. Men vi skal finde den rette
balance, så vi løbende får det afvejet over for borgernes
grundlæggende rettigheder.
Jeg vil derfor gerne gentage, at hvis vi på et tidspunkt på-
tænker, at politiet skal have mulighed for at benytte au-
tomatisk ansigtsgenkendelse med henblik på identifika-
tion af personer i det offentlige rum, så vil det selvfølge-
lig være noget, som vi skal have en politisk drøftelse af
først.
Det er også sådan, vi plejer at gøre det, når vi indfører
væsentlige nye redskaber i dansk politi. Sådanne politi-
ske drøftelser havde vi f.eks., da vi indførte POL-INTEL,
der som bekendt var genstand for en drøftelse i forbin-
delse med den lovændring, der muliggjorde politiets brug
af analyseredskabet.
[Den retlige regulering]
I
samrådsspørgsmål AÅ
spørges der til, om jeg finder,
at politiets brug af ansigtsgenkendelse er forenelig med
EMRK og GDPR (databeskyttelsesforordningen) i for-
hold til borgernes ret til privatliv.
6
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1056: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/8-18 om Politiets brug af ansigtsgenkendelse, til justitsministeren
Som jeg netop har redegjort for, benytter politiet således
kun ansigtsgenkendelsesteknologi i særdeles begrænset
omfang.
Politiets behandling af personoplysninger med henblik
på at forebygge og efterforske strafbare handlinger er re-
guleret af lov om retshåndhævende myndigheders be-
handling af personoplysninger – i daglig tale retshånd-
hævelsesloven.
Da jeg tror, vi kan være enige om, at den brug af ansigts-
genkendelse, vi taler om i dag, vedrører forebyggelse og
efterforskning, vil jeg derfor tillade mig at tage udgangs-
punkt i retshåndhævelsesloven og ikke i databeskyttel-
sesforordningen.
Efter retshåndhævelsesloven er politiet ikke afskåret fra
at behandle biometriske data med henblik på entydigt at
identificere en fysisk person gennem brug af ansigtsgen-
kendelsesteknologi, men behandlingen er bl.a. underlagt
en streng nødvendighedsvurdering, ligesom de grund-
læggende principper om bl.a. god databehandlingsskik
og proportionalitet vil skulle iagttages.
7
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1056: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/8-18 om Politiets brug af ansigtsgenkendelse, til justitsministeren
Der spørges også til, om ansigtsgenkendelsesteknologi er
i overensstemmelse med Den Europæiske Menneskeret-
tighedskonvention, EMRK.
Retshåndhævelsesloven implementerer det såkaldte rets-
håndhævelsesdirektivet. Og direktivet er udformet så-
dan, at det overholder reglen i EU’s charter om grund-
læggende rettigheder om beskyttelse af privatlivet, der
svarer til bestemmelsen herom i EMRK.
Det betyder med andre ord, at teknologier som ansigts-
genkendelse vil kunne anvendes inden for rammerne af
gældende ret, herunder EMRK og retshåndhævelseslo-
ven.
[Grænsen for brug af ansigtsgenkendelse – spørgsmål
BA]
Der spørges også til, hvor jeg mener, at grænsen skal gå
i forhold til politiets brug af ansigtsgenkendelse over for
borgerne, herunder via droner.
Helt generelt er jeg som nævnt af den opfattelse, at vi
som samfund generelt skal følge med udviklingen, og i
den forbindelse skal vi naturligvis sikre, at politiet har
både nødvendige og effektive værktøjer til bekæmpelse
af kriminalitet. Kriminaliteten bliver til stadighed mere
8
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1056: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/8-18 om Politiets brug af ansigtsgenkendelse, til justitsministeren
digital, kompleks og grænseoverskridende, og jeg mener
faktisk, det er politiets opgave løbende at undersøge, om
der er behov for nye metoder eller redskaber, der kan
gøre dem i stand til effektivt at bekæmpe kriminalitet.
Men som lovgiver og som samfund skal vi altid afveje
fordele og ulemper, hvis vi ønsker at gøre brug af ny tek-
nologi, hvor borgernes grundlæggende frihedsrettighe-
der bliver berørt.
Jeg er lige så optaget af en respekt for borgernes privat-
liv og grundlæggende rettigheder, som jeg er af at have
et effektivt og kompetent politi. Det er balancen mellem
de to hensyn, der er vigtig for mig.
Derfor skal der også i hvert enkelt tilfælde ske en nøje
afvejning af på den ene side hensynet til retshåndhævel-
sen og på den anden side individets grundlæggende ret-
tigheder. Og vi skal kun iværksætte nye tiltag, hvis det er
nødvendigt og proportionalt, i forhold til den kriminali-
tet vi ønsker at bekæmpe.
[Afslutning]
Afslutningsvist vil jeg gerne på ny understrege, at brug
af ansigtsgenkendelse, som det f.eks. er gengivet i artik-
len i Ekstra Bladet, ikke sker i dag, og at det vil forud-
9
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1056: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/8-18 om Politiets brug af ansigtsgenkendelse, til justitsministeren
sætte politiske drøftelser og en række overvejelser af så-
vel juridisk, som principiel og praktisk karakter, før vi ta-
ger noget sådant i brug.
De drøftelser vil jeg i givet fald imødese at have med jer,
så vi i fællesskab kan blive enige om, hvordan vi på en
hensigtsmæssig måde sikrer, at politiet har de redskaber,
der er brug for.
Tak for ordet.
10