Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1939234_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. september 2018
Økonomikontoret
Amalie Munkner Kristi-
ansen
2018-0030-1456
834857
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1050 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. august 2018. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Rune Nørr
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1050: Spm. om at kommentere henvendelsen om bemandingen, nedskæringer og sikkerheden for de ansatte i fængslerne, jf. REU alm. del bilag 387, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1050 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen om bemandingen,
nedskæringer og sikkerheden for de ansatte i fængslerne, herun-
der besvare spørgsmålene i henvendelsen, jf. REU alm. del bi-
lag 387?”
Svar:
Den henvendelse, som spørgsmålet vedrører, er – som det fremgår af hen-
vendelsen – også sendt til mig.
Spørgsmålet om medarbejdernes sikkerhed og tryghed ligger mig utroligt
meget på sinde, og vi skal derfor gøre alt, hvad vi kan, for at sikre, at den
pågældende fængselsbetjent og hans kolleger kan gå trygt på arbejde i kri-
minalforsorgen. Det budskab har jeg selvfølgelig allerede sendt til fængsels-
betjenten.
I forhold til de konkrete spørgsmål, der er nævnt i henvendelsen, har Justits-
ministeriet indhentet en udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der
har oplyst følgende:
”Direktoratet for Kriminalforsorgen kan som kommentar til
henvendelsen af 28. juni 2018 fra en fængselsbetjent generelt
oplyse, at kriminalforsorgen har haft en målsætning om at rek-
ruttere 160-175 fængselsbetjente i 2018, hvilket er ca. 50 pct.
flere end optaget på fængselsbetjentuddannelsen i 2017. Der var
pr. 29. august 2018 optaget 99 fængselsbetjente. Dertil kommer
rekruttering af 7 værkmestre og 40 transportbetjente til den nye
transportbetjentuddannelse.
På trods af en intensiv rekrutteringsindsats og mange ansøgere
kan det imidlertid blive vanskeligt for kriminalforsorgen at nå
den fulde målsætning for rekruttering af fængselsbetjente i
2018.
Kriminalforsorgen har således aktuelt et underskud af uniforme-
ret personale, som må forventes at fortsætte i nogen tid endnu.
Derfor har kriminalforsorgen i 2018 igangsat en række tiltag,
der skal frigøre personale fra andre opgaver for at understøtte
bemandingen med uniformeret personale i institutionerne, her-
under omlægning af konflikthåndteringskurser, omdisponering
af fængselsbetjente fra andre funktioner til uniformeret postbe-
sættelse i institutionerne og forsøg med øget indelukning og 12-
timers vagter på udvalgte institutioner.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1050: Spm. om at kommentere henvendelsen om bemandingen, nedskæringer og sikkerheden for de ansatte i fængslerne, jf. REU alm. del bilag 387, til justitsministeren
Om de konkrete spørgsmål, der er stillet i henvendelsen fra
fængselsbetjenten, kan Direktoratet for Kriminalforsorgen op-
lyse følgende:
Kriminalforsorgens ledelse er meget opmærksom på, at under-
skuddet af uniformeret personale presser mange medarbejdere i
institutionerne. Det er derfor også et hovedfokus at udnytte per-
sonaleressourcerne effektivt og skabe et bedre arbejdsmiljø for
de ansatte. Dette skal bl.a. opnås gennem de ovenfor nævnte fri-
gørelsesinitiativer, der samlet set skal skabe en bedre balance i
organisationen og derigennem bedre arbejdsforhold.
Kriminalforsorgens institutioner er således med til at frigøre
fængselsbetjente til etablering af to nye forstærkningshold på i
alt 30 fængselsbetjente, der har fungeret siden 23. august 2018,
samt tilførslen af ca. 40 årsværk til de afdelinger i fængsler og
arrester, der er særligt præget af bandemedlemmer. Begge ini-
tiativer skal bidrage til at målrette indsatsen dér, hvor belastnin-
gen er størst, og forbedre sikkerheden for medarbejderne.
Det er endvidere besluttet at udarbejde en landsdækkende stra-
tegi for håndteringen af de mest konfrontationssøgende indsatte.
Der er nedsat en ad hoc arbejdsgruppe med repræsentanter fra
de fængsler og arrester, der primært håndterer de mest konfron-
tationssøgende indsatte. Herved sikres det, at strategien inddra-
ger de lokale erfaringer, og at strategien og udmøntningen af
strategien forankres på de institutioner, som til daglig skal hånd-
tere denne gruppe indsatte.
Som et led i implementeringen af aftalen om kriminalforsorgens
økonomi for 2018-2021 vil et oplæg om styrket sikkerheds- og
efterretningsarbejde blive præsenteret for forligskredsen bag af-
talen ved det kommende forligskredsmøde. Oplægget indgår
som en central del af den langsigtede løsning i kriminalforsor-
gens indsats for at styrke sikkerheden i fængslerne mv.
De styrkende initiativer i flerårsaftalen, som f.eks. etablering af
forstærkningshold og styrkelse af afdelinger, der er særligt præ-
get af bandemedlemmer, kræver, at der sker en effektivisering
af kriminalforsorgens opgaveløsning. Det har derfor bl.a. været
relevant at se på den almindelige postbesættelse, og om der er
poster, som kan bruges bedre andre steder.
Det kan hertil tilføjes at effektiviseringen af postbesættelsen
med de ca. 35 årsværk ikke har medført en personalereduktion i
Helsingør Arrest, samt at Helsingør Arrest, som en del af den
intensiverede personalemæssige indsats på afdelingerne, der er
særligt præget af bandemedlemmer, er tildelt 2 årsværk i tids-
rummet kl. 7-16.
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1050: Spm. om at kommentere henvendelsen om bemandingen, nedskæringer og sikkerheden for de ansatte i fængslerne, jf. REU alm. del bilag 387, til justitsministeren
Direktoratet kan desuden oplyse, at der i 2017 af Kriminal-
forsorgen København og Fængselsforbundet blev aftalt en mo-
del for Helsingør Arrest, hvor natbemandingen udgør 2 vågne
og 2 sovende nattevagter. Direktoratet bemærker i den forbin-
delse, at sammenlignelige arrester i sikkerhedsklasse 2 (Aarhus,
Randers og Køge) har 3 vågne nattevagter.
I aftalen indgik, at modellen skal evalueres. Som en del af eva-
lueringen høres medarbejderne i Helsingør Arrest via deres ar-
bejdsmiljørepræsentant. De synspunkter, der kommer frem i
forbindelse med høringen, vil indgå i overvejelserne, inden der
træffes endelig beslutning om natbemandingen i Helsingør Ar-
rest.
Herudover kan det bemærkes, at kriminalforsorgen, som led i
aftalen om kriminalforsorgens økonomi for 2018-2021, overta-
ger størstedelen af politiets arrestanttransporter. Beslutningen er
taget for at frigøre mandskab i politiet og for at styrke kriminal-
forsorgens samlede transportorganisation. Med opgaven følger
derfor også midler til omkring 90 nye årsværk til at varetage
transportopgaven. Langt størstedelen af medarbejderne til arre-
stanttransportopgaven rekrutteres eksternt.
Kriminalforsorgens flerårsaftale består af 50 initiativer, hvoraf
udviklingen og implementeringen af 42 af initiativerne er iværk-
sat primo 2018 umiddelbart efter aftalens indgåelse. Der er så-
ledes tale om en ambitiøs flerårsaftale – både i omfang og im-
plementeringshastighed – som medfører en række ændringer for
medarbejderne i kriminalforsorgen. Både i rammerne for deres
arbejde, f.eks. når der skal vagtplanlægges mere effektivt og
ensartet på tværs af kriminalforsorgen, og i indholdet af deres
arbejde, f.eks. når de møder nye kollegaer fra forstærkningshol-
dene på deres vagt. Forandringerne har til hensigt at skabe en
kriminalforsorg, der er bedre tilpasset fremtidens udfordringer
og de ændringer i kriminalitetsmønstret, som finder sted.”
4