Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1954086_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. oktober 2018
Forebyggelseskontoret
Katrine Born Thodsen
2018-0030-1427
824568
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1018 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. august 2018. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Louise Falkenberg
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1018: MFU spm. om, hvad Rigspolitiet har fundet frem til med henblik på at afsætte flere ressourcer til og en prioritering af en mere målrettet indsats mod kontrol af lastbilchaufførers afvikling af det ordinære ugentlige hvil, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1018 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes oplyse, hvad Rigspolitiet har fundet frem til
med henblik på at afsætte flere ressourcer til og en prioritering
af en mere målrettet indsats mod kontrol af lastbilchaufførers af-
vikling af det ordinære ugentlige hvil (45 timer) samt kontrol af
de nyligt i kraft trådte regler om 25 timers parkeringsrestriktion
på de statslige rastepladser. Som begrundelse for spørgsmålet
henvises til artikel på www.Avisen.dk af 10.januar 2018, hvori
følgende citat stammer: "Men nu er Rigspolitiet ved at under-
søge, hvordan de konkret kan håndhæve forbuddet”, forklarer
Søren Pape Poulsen. ”Som bekendt har regeringen sammen med
Dansk Folkeparti i finansloven for 2018 afsat ressourcer til po-
litiet til en målrettet kontrolindsats, som skal medvirke til at
sikre ordnede forhold på transportområdet. Rigspolitiet er ved at
undersøge, om der som led i den målrettede indsats også kan ske
en øget kontrol af chaufførernes afholdelse af regulære ugehvil
i køretøjet." Link til artiklen her: https://www.avisen.dk/soeren-
pape-nu-skal-udenlandskechauffoerer-ogsaa-ov_479035.aspx”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”1. Der er i forbindelse med finanslovsaftalen for 2018 afsat 5
mio. kr. årligt i 2018 og 2019 til politiet med henblik på en må-
lrettet kontrolindsats for at sikre ordnede forhold på transport-
området.
Rigspolitiet har som led i udmøntningen af finanslovsinitiativet
bl.a. taget initiativ til at skærpe politiets kontrol med chauffø-
rers afholdelse af hvil i køretøjet i strid med køre- og hviletids-
reglerne.
Rigspolitiet har således i april og maj måned gennemført to prø-
vekontroller på området med henblik på at afdække omfanget af
chaufførers afholdelse af hvil i køretøjet i strid med køre- og
hviletidsreglerne.
Rigspolitiet har endvidere drøftet udfordringerne med håndhæ-
velse af forbuddet mod afholdelse af det regulære ugehvil i kø-
retøjet i relation til kontrol og sanktion på møder den 3. april og
den 30. maj 2018 med deltagelse af repræsentanter fra Trans-
port-, Bygnings- og Boligministeriet, Justitsministeriet og Rigs-
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1018: MFU spm. om, hvad Rigspolitiet har fundet frem til med henblik på at afsætte flere ressourcer til og en prioritering af en mere målrettet indsats mod kontrol af lastbilchaufførers afvikling af det ordinære ugentlige hvil, til justitsministeren
advokaten.
Den 29. juni 2018 anmodede Rigspolitiet politiets tungvogns-
centre om – i tilknytning til de øvrige kontrolinitiativer på om-
rådet – at have fokus på chauffører, der ulovligt afholder deres
regulære ugehvil i køretøjet.
Efter anmodning fra tungvognscentrene har Rigspolitiet den 3.
oktober 2018 udstedt overordnede retningslinjer for udførelse af
kontrollen med chaufførers afholdelse af hvil i førerhuset, her-
under mulighederne for at afbryde chaufførernes hvil i forbin-
delse med kontrollen.
Rigspolitiet har i den forbindelse indskærpet over for tung-
vognscentrene, at der straks skal tilrettelægges kontroller i over-
ensstemmelse med de opstillede retningslinjer. Tungvognscen-
trene er i den forbindelse pålagt at gennemføre mindst to kon-
troller målrettet chaufførers afholdelse af hvil i køretøjet i strid
med køre- og hviletidsreglerne inden den 1. november 2018.
Der udestår fortsat en afklaring af en række sanktionsmæssige
spørgsmål.
Rigspolitiet har derfor meddelt tungvognscentrene, at forbuddet
mod afholdelse af ugehvil i køretøjet indledningsvist kun skal
håndhæves i de tilfælde, hvor det ud fra en almindelig bevis-
mæssig vurdering kan lægges til grund, at chaufføren har over-
nattet i køretøjet i strid med køre- og hviletidsreglerne. Rigspo-
litiet har endvidere meddelt tungvognscentrene, at der i forbin-
delse med overtrædelser indledningsvis skal tages udgangs-
punkt i færdselslovens minimumsbøde på 1.000 kr., idet sank-
tionsniveauet ikke er nærmere reguleret i færdselsloven.
2.
I forhold til de indførte parkeringsrestriktioner – som hånd-
hæves af Vejdirektoratet – kan det oplyses, at Rigspolitiet sup-
plerende har iværksat en politimæssig kontrolindsats ved de
statslige rastepladser for at sikre, at der ikke parkeres i nødspo-
ret på til- og frakørselsramperne til rastepladserne som alterna-
tiv til parkering på rastepladserne.”
Det bemærkes, at Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, der har res-
sortansvaret for færdselslovgivningen, har oplyst, at de gældende bestem-
melser i køre- og hviletidsforordningen om forbud mod chaufførers afhol-
delse af det regulære ugehvil i førerhuset for tiden drøftes i EU som led i
den såkaldte ”Vejpakke”. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vil tage
stilling til, hvorvidt der er behov for lovgivning på området, herunder fast-
sættelse af retningslinjer for sanktionsniveauet, når disse forhandlinger er
afsluttet.
3