Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1931776_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
29. august 2018
Koncernstyringskontoret
Linda Rabe Petersen
2018-0030-1424
821116
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1016 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. august 2018. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Tobias Holmstrup
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1015: Spm. om, hvor lang tid der typisk går fra domsafsigelse og til afsoning påbegyndes, herunder oplyse om tiderne siden 2015 og til dato har været stigende eller faldende, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1016 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes oplyse, om det er muligt at forkorte tiden fra
domsafsigelse og til afsoning, så tiden bliver så kort som mu-
lig.”
Svar:
Det er min klare ambition, at tiden fra domsafsigelse til afsoning forkortes
mest muligt, så kriminelle hurtigere får deres straf og mærker konsekven-
sen af deres handlinger.
Derfor er nedbringelse af tiden også et strategisk vigtigt indsatsområde på
tværs af myndighederne i straffesagskæden. Der er af samme grund opsat
mål for reduktion af sagsbehandlingstiden i mål- og resultatplanerne for
2018 for anklagemyndigheden og kriminalforsorgen, ligesom der er iværk-
sat en række konkrete projekter, som har til formål at forkorte tiden fra
domsafsigelse til afsoning.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Som opfølgning på Justitsministeriets tværgående analyse af
straffesagskæden fra 2017 er der iværksat flere projekter med
fokus på at sikre en hurtigere sagsbehandling efter afsigelse af
endelig dom, til domfældte påbegynder afsoning. I et samar-
bejde mellem anklagemyndigheden, kriminalforsorgen og dom-
stolene arbejdes der således aktuelt på at optimere fuldbyrdel-
sesprocessen.
1. Anklagemyndighedens sagsbehandling
I efteråret 2017 gennemførte Rigsadvokaten en stikprøvekontrol
i landets politikredse for at belyse, om der kunne identificeres et
forbedringspotentiale i forhold til hurtigere fuldbyrdelse og af-
soning af ubetingede domme. En analyse af den gennemførte
stikprøve viste et forbedringspotentiale blandt andet i relation til
en mere ensartet praksis og en hurtigere sagsbehandling i ankla-
gemyndigheden. Der blev på baggrund heraf i januar 2018 ud-
arbejdet en ny model for politikredsenes fuldbyrdelse af ubetin-
gede byretsdomme.
Men henblik på at sikre at også betingede domme med vilkår
om samfundstjeneste hurtigst muligt bliver sendt fra anklage-
myndigheden til kriminalforsorgen til fuldbyrdelse, skal model-
len ligeledes følges ved denne afgørelsestype.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1015: Spm. om, hvor lang tid der typisk går fra domsafsigelse og til afsoning påbegyndes, herunder oplyse om tiderne siden 2015 og til dato har været stigende eller faldende, til justitsministeren
1931776_0003.png
Rigsadvokaten og de regionale statsadvokater har endvidere
drøftet, hvilke yderligere initiativer, herunder en mere ensrettet
proces, der kan bidrage til, at også landsretsafgørelser fuldbyr-
des hurtigst muligt.
For at følge implementeringen og effekten af den nye proces er
der i juni 2018 gennemført en ny stikprøveundersøgelse, som
viste en markant forbedring af sagsbehandlingstiden, ligesom
det fremgik, at processerne var blevet mere ensrettede.
Det fremgår af anklagemyndighedens mål- og resultatplan for
2018, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid fra dom til af-
soning for straffesager (fængsel og fodlænke) i 2018 skal være
faldet med 15 pct. (15 dage) i forhold til den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid i 2016. Dette mål er fælles for anklagemyn-
digheden og kriminalforsorgen. I forhold til politikredsene er
dette indtil videre udmøntet ved et mål om en gennemsnitlig
sagsbehandlingstid fra dom til fuldbyrdelse på maksimalt 20
dage i 2018.
Med henblik på at nedbringe tiden er Rigsadvokaten i dialog
med Domstolsstyrelsen om løbende fokus på, at anklagemyn-
digheden modtager dommen hurtigst muligt efter, at den er af-
sagt.
På nuværende tidspunkt er sagsbehandlingstiden fra dom til an-
klagemyndighedens fuldbyrdelse faldet fra 24 dage
1
i januar
2018 til 16,9 dage i juni 2018. Det skal i den forbindelse bemær-
kes, at den nye model for fuldbyrdelsesprocessen i politikred-
sene først blev implementeret ultimo januar 2018. Det bemær-
kes, at ankefristen på 14 dage medfører en naturlig begrænsning
i muligheden for at minimere sagsbehandlingstiden fra domsaf-
sigelse til fuldbyrdelse.
I projektet om optimering af fuldbyrdelsesprocessen er der end-
videre iværksat en analyse af, om processen kan optimeres yder-
ligere.
2. Kriminalforsorgens sagsbehandling
Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst følgende:
Den sidste del af fuldbyrdelsesprocessen foregår i kriminal-
forsorgen, der – efter at have modtaget fuldbyrdelig dom fra an-
1
Sagsbehandlingstiden fra dom til fuldbyrdelse opgøres på baggrund af dynamiske data,
hvorfor bagudrettede korrektioner i data vil påvirke sagsbehandlingstider, der tidligere er
rapporteret for en given periode. Sagsbehandlingstiden fra dom til fuldbyrdelse var således
for januar 2018 opgjort til 24,0 dage for hele Danmark frem til maj måned, men efter bag-
udrettede korrektioner udført i juni 2018 er sagsbehandlingstiden korrigeret til 22,9 dage.
Ændringen påvirker ikke det samlede billede af en faldende tendens, men er dog så bety-
delig at det for nuværende undersøges, hvad årsagen bag korrektionerne er.
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1015: Spm. om, hvor lang tid der typisk går fra domsafsigelse og til afsoning påbegyndes, herunder oplyse om tiderne siden 2015 og til dato har været stigende eller faldende, til justitsministeren
klagemyndigheden – indkalder domfældte til afsoning, når det
er afgjort, hvor og hvordan afsoningen skal finde sted.
Sagsbehandlingstiden i kriminalforsorgen er navnlig påvirket
af, at mange domfældte udebliver fra afsoning. Endvidere er der
længere sagsbehandlingstid, hvis domfældte har søgt om at af-
sone med fodlænke.
Der er på den baggrund iværksat en række tiltag for at nedbringe
sagsbehandlingstiden af fodlænkesager og antallet af udeblivel-
ser fra afsoning.
2.1. Fodlænkesager
Om de konkrete tiltag kan oplyses, at fristen for at opnå opsæt-
tende virkning af en ansøgning om fodlænke pr. 1. juli 2018 er
nedsat fra 14 til 7 dage i de sager, hvor domfældte ikke er om-
fattet af reglerne om hurtig indsættelse. Fristen er herefter 7
dage i alle sager, uanset hvad domfældte er dømt for.
For at smidiggøre ansøgningsprocessen, er det tillige besluttet,
at tiltaget skal suppleres med en ny kommunikationsstrategi om-
kring afsoning med fodlænke, herunder at der skal etableres en
borgervendt digital platform, der giver de dømte mulighed for
at ansøge om at afsone med fodlænke via kriminalforsorgens
hjemmeside.
Med henblik på at reducere perioden fra tilladelse til fodlænke-
afsoning gives til afsoningen iværksættes, er tilsigelsesvarslet
pr. 1. juli 2018 forkortet til 10 dage i alle typer af fodlænkesa-
ger. Tidligere var tilsigelsesvarslet 30 dage i de sager, hvor dom-
fældte ikke var omfattet af reglerne om hurtig indsættelse.
For at ensarte og optimere sagsbehandlingen af fodlænkesager
er der udarbejdet fælles standarder for behandlingen af ansøg-
ninger om fodlænkeafsoning, der modtages inden domfældtes
sag er modtaget hos kriminalforsorgen, samt behandlingen af
sager, hvor fodlænkeansøgeren har et (hash)misbrug og samti-
dig ønsker at godtgøre at være i stand til at kunne overholde vil-
kåret om ikke at indtage euforiserende stoffer under afsoningen
med fodlænke.
Det skal bemærkes, at etableringen af den digitale platform samt
enkelte dele af tiltagene i den nye kommunikationsstrategi
endnu ikke er implementeret. Det forventes at finde sted ultimo
2018.
Da initiativerne enten først er implementeret for nyligt eller
endnu ikke er implementeret, er det for tidligt at vurdere, om de
har haft en effekt på sagsbehandlingstiden af fodlænkesager.
2.2. Tiltag for at imødegå udeblivelse
4
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1015: Spm. om, hvor lang tid der typisk går fra domsafsigelse og til afsoning påbegyndes, herunder oplyse om tiderne siden 2015 og til dato har været stigende eller faldende, til justitsministeren
Domfældte, der er på fri fod efter domsafsigelse og som udebli-
ver fra afsoning i enten åbne eller lukkede fængsler, arresthuse
eller på bopælen til afsoning med fodlænke, bidrager til at for-
længe den samlede sagsbehandlingstid i straffesagskæden.
Blandt andet på den baggrund er der iværksat en række tiltag for
at nedbringe udeblivelsesprocenten.
Om tiltagene kan oplyses, at det er gjort strafbart at udeblive fra
afsoning. Siden den 15. januar 2017 har kriminalforsorgen kun-
net ikende bøder på 1.000 kr. til de domfældte, der ikke møder
til afsoning i overensstemmelse med tilsigelsen. Ud over bøden
bliver den domfældte også nægtet udgang i 3 måneder fra den
dato den pågældende møder til afsoning.
Med henblik på at gøre domfældte opmærksom på, hvornår og
hvor de skal møde til afsoning, har kriminalforsorgen siden
marts 2017 sendt en SMS-påmindelse til de domfældte. I første
omgang blev påmindelsen sendt til domfældte, der er tilknyttet
NEM-SMS ordningen. Ordningen blev udvidet i juli 2017, såle-
des at der tillige sendes SMS-påmindelse til de domfældte, som
ikke er omfattet af NEM-SMS, men hvor kriminalforsorgen er i
besiddelse af deres telefonnummer.
For yderligere optimering af den indledende kontakt til de dom-
fældte blev der pr. 1. april 2018 iværksat et pilotprojekt med så
vidt muligt at ringe til alle domfældte, der skal møde til afso-
ning i fængsel eller arresthus. Pilotprojektet med at ringe til de
domfældte skal evalueres til oktober 2018.
I øvrigt har der været fokus på at ensarte og effektivisere den
konkrete sagsbehandling i forbindelse med tilsigelse af dom-
fældte til afsoning og udeblivelse fra afsoning, herunder opslag
i e-Indkomst-registret med henblik på så hurtigt som muligt at
stoppe eventuel udbetaling af offentlige ydelser til domfældte,
der udebliver fra afsoning.
Det skal bemærkes, at it-understøttelsen af de forskellige tiltag
etableres løbende.”
Derudover har politiet også fokus på at styrke indsatsen i forbindelse med
dømte, der udebliver fra afsoning. Der er således i første kvartal 2018 udar-
bejdet nye retningslinjer til brug for politiets eftersøgning af udeblevne
dømte med henblik på, at dømte kommer til afsoning og får en konsekvent
straffuldbyrdelse.
Jeg vil herudover igangsætte et arbejde med at afdække fakta og identificere
mulige nye tiltag for at nedbringe antallet af dømte, som udebliver fra afso-
ning, da jeg finder det helt uacceptabelt, når dømte udebliver fra afsoning.
5
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1015: Spm. om, hvor lang tid der typisk går fra domsafsigelse og til afsoning påbegyndes, herunder oplyse om tiderne siden 2015 og til dato har været stigende eller faldende, til justitsministeren
6