Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1926972_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. august 2018
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Jørgen Jørgensen
2018-0030-1415
820029
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1009 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. juli 2018. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Anders Aagaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1008: Spm. om baggrunden for, at danske myndigheder på begæring fra det tyrkiske regime har anholdt en 58-årig tyrkisk statsborger med opholdstilladelse i Tyskland ved en lovlig indrejse fra Tyskland til Danmark frem for blot at returnere vedkommende til det tyske grænsepoliti, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1009 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes oplyse hvor mange personer, som det tyrki-
ske regime har udstedt en international arrestordre på (gennem
Interpol eller på anden måde) og om alle disse personer vil blive
fængslet, hvis de ankommer til Danmark?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvist oplyse, at Danmark ikke del-
tager i et samarbejde med Tyrkiet om anvendelse af internatio-
nale arrestordrer. Hvis Tyrkiet således ønsker en person anholdt
med henblik på udlevering til strafforfølgning eller straffuldbyr-
delse, kan de tyrkiske myndigheder på baggrund af en national
arrestordre efterlyse personen til anholdelse internationalt gen-
nem den internationale politisamarbejdsorganisation Interpol.
Formålet med Interpols internationale personefterlysning til an-
holdelse er at sætte det efterlysende land i kontakt med myndig-
hederne i det land, der har lokaliseret den efterlyste. Spørgsmå-
let om udlevering afklares herefter bilateralt på baggrund af en
særskilt udleveringsbegæring, som sendes til myndighederne i
det land, hvor den efterlyste er lokaliseret. I sager, hvor der fo-
religger en udleveringsbegæring fra myndighederne i en stat
uden for EU, eller hvor en person er efterlyst af sådanne myn-
digheder som sigtet, tiltalt eller dømt for en strafbar handling,
der må antages at kunne begrunde udlevering, kan der ske an-
holdelse og varetægtsfængsling af den pågældende, jf. udleve-
ringslovens §§ 13 og 19.
Rigspolitiet er ikke i besiddelse af en opgørelse over antallet af
personer, som Tyrkiet har efterlyst internationalt til anholdelse.”
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Såvel Danmark som Tyrkiet har tiltrådt den europæiske kon-
vention af 13. december 1957 om udlevering af lovovertrædere.
Som grundlæggende princip fremgår det af konventionens arti-
kel 1, at parterne forpligter sig til at udlevere personer til rets-
forfølgning i overensstemmelse med konventionens nærmere
bestemmelser.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1008: Spm. om baggrunden for, at danske myndigheder på begæring fra det tyrkiske regime har anholdt en 58-årig tyrkisk statsborger med opholdstilladelse i Tyskland ved en lovlig indrejse fra Tyskland til Danmark frem for blot at returnere vedkommende til det tyske grænsepoliti, til justitsministeren
Det følger videre af konventionens artikel 16, at en stat i forbin-
delse med en efterlysning kan anmode om foreløbig anholdelse
og fængsling. De kompetente myndigheder i det land, hvor en
eftersøgt person opholder sig, træffer derefter afgørelse herom i
overensstemmelse med egen lovgivning.
Af udleveringslovens § 19, stk. 1, fremgår det, at hvis en person
er efterlyst af myndighederne i en stat uden for Den Europæiske
Union og Norden i en sag, der må antages at kunne begrunde
udlevering, kan de retsmidler, der omtales i retsplejeloven om
anholdelse og varetægtsfængsling anvendes. Det beror således
på en konkret vurdering i det enkelte tilfælde, om der skal fore-
tages anholdelse og varetægtsfængsling efter retsplejelovens
regler i kapitlerne 69 og 70 i sager om internationale efterlys-
ninger. Dette vil ligeledes være tilfældet i forbindelse med in-
ternationale arrestordrer udstedt af Tyrkiet.
Såfremt politiet i en konkret sag bliver bekendt med, at en inter-
nationalt eftersøgt person opholder sig i Danmark, foretager po-
litiet således i første omgang en vurdering af, om der skal ske
anholdelse. Denne anholdelse kan opretholdes i 24 timer. I fald
der er behov for at tilbageholde den anholdte ud over denne frist,
foretager anklagemyndigheden herefter en vurdering af, om der
skal ske fremstilling i grundlovsforhør med henblik på vare-
tægtsfængsling. Det er herefter en dommer, der tager stilling til
om betingelserne for varetægtsfængsling er opfyldt.”
3