Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del
Offentligt
1948754_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 5. oktober 2018
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 994 (MOF alm. del) stillet 11. september
2018 efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).
Spørgsmål nr. 994
”Vil
ministeren i forlængelse af MOF alm. del
svar på spm. 566 besvare følgende:
a) Er det ministerens vurdering, at Miljøstyrelsens afgørelse af 3. februar 2016
herunder som de
retlige vurderinger er underbygget i notatet af 2. februar 2016, side 12f.
er i overensstemmelse med
de forpligtelser, som Danmark har i forhold til EU’s affaldsdeponeringsdirektiv?
b) Kan Miljøstyrelsen efter ministerens opfattelse anvende miljøbeskyttelseslovens § 41 over for en
virksomhed, der ikke er miljøgodkendt efter miljøbeskyttelseslovens § 33?
c) Er det efter ministerens opfattelse muligt for Miljøstyrelsen at vælge frit mellem anvendelsen af
miljøbeskyttelseslovens tilsynsbestemmelser i § 42 henholdsvis § 41 med den juridiske begrundelse,
som er oplyst i notatet af 2. februar 2016, side 17, hvorefter begrundelsen er, at der skal sikres en
klageadgang?”
Svar
Jeg har bedt Miljøstyrelsen om yderligere uddybning til belysning af de tre spørgsmål, hvilket jeg kan
henholde mig til:
”Ad. a)
Notatet af 2. februar 2016 fokuserer på det deponerede affald og ikke på betonkonstruktioner, som
blev efterladt i jorden. På notatets side 12f forholder Miljøstyrelsen sig til reglerne i
deponeringsbekendtgørelsen (nr. 252 af 31. marts 2009), der implementerer dele af
deponeringsdirektivet (1999/31/EF af 26. april 1999). Styrelsens konklusion er, at deponering af
affaldet ikke vil kunne godkendes i henhold til reglerne i deponeringsbekendtgørelsen. Cheminova A/S
blev orienteret om dette i 2009. På den baggrund trak Cheminova A/S en ansøgning om
fristforlængelse for fjernelse af det deponerede affald tilbage og affaldet blev som bekendt herefter
fjernet.”
Ad. b)
Efter affaldet var fjernet med udgangen af 2013 stod selve den betonkonstruktion tilbage, som
deponeringen har været foretaget i. Betonkonstruktionen betragtes som en bygningskonstruktion,
f.eks. svarende til en bygning omkring et produktionsanlæg. Kun hvis bygningen efter ophør af
aktiviteten er så forurenet, at den udgør en væsentlig miljømæssig risiko, kan der meddeles påbud om
fjernelse af bygningen/konstruktionen. Hele Cheminova A/S er miljøgodkendt efter
miljøbeskyttelseslovens § 33, og et evt. påbud om fjernelse kan derfor ske med hjemmel i § 41 i
miljøbeskyttelsesloven.
En miljøkonsekvensvurdering af betonkonstruktionerne viste, at en evt. udvaskning eller udsivning fra
betonen ikke vil medføre overskridelse af miljøkvalitetskriterier i Nissum Bredning. Miljøstyrelsen
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 994: Spm. om Miljøstyrelsen og miljøbeskyttelsesloven, til miljø- og fødevareministeren
meddelte herefter afgørelse jf. miljøbeskyttelsesloven § 41 om, at styrelsen ikke agter at udstede
yderligere påbud i sagen, dvs. betonen kan blive liggende.
Ad. c)
Det bemærkes, at § 41 påbud anvendes overfor virksomheder miljøgodkendt efter
miljøbeskyttelseslovens § 33, mens § 42 påbud anvendes ved virksomheder og andre aktiviteter, der
ikke er miljøgodkendelsespligtige. I henhold til miljøbeskyttelsesloven § 91, stk.1, kan både afgørelser
efter lovens § 41 og § 42 påklages.”
Jakob Ellemann-Jensen
/
Nis Christensen
2