Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del
Offentligt
1949829_0001.png
NOTAT
Den 3. oktober 2018
Oversigt over lovbundne opgaver kommunerne
har på naturforvaltningsområdet
Ky stbeskyttelsesloven
Hjemmel (lov /bekendtgørelse)
Ky stbeskyttelsesloven
§
§1
§ 3a
Opgav e
Træffe afgørelse om tilladelse til ky stbeskyttelse og v aretage hensyn i forhold til
ky stbeskyttelsesforanstaltningens miljømæssige kv alitet og inkluderet lovgivning.
En tilladelse til ky stbeskyttelse efter ky stbeskyttelseslovens § 3 erstatter i ov erensste mmelse med
reglerne herom i naturbeskyttelsesloven, lov om skove og lov om jagt og v ildtforvaltning og regler
fastsat i medfør af disse lov e tilladelser, godkendelser m.v., som ville være nødvendige for at
gennemføre foranstaltninger omfattet af tilladelsen til ky stbeskyttelse.
En tilladelse til ky stbeskyttelse kan endv idere i ov erensstemmelse med lov om vandløb erstatte
tilladelser, godkendelser m.v., som ville v ære nødvendige for at gennemføre foranstaltninger
omfattet af tilladelsen til ky stbeskyttelse.
Bekendtgørelse af lov om
miljøv urdering af planer og
programmer og af konkrete projekter
§ 21
§ 25
Kommunalbestyrelsen er myndighed for behandling af ky stbeskyttelsesanlæg på land og på
søterritoriet.
Før der kan giv es en tilladelse til ky stbeskyttelse, skal kommunen foretage en screening med
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om, hvilke lovbundne opgaver kommunerne har på naturforvaltningsområdet, til miljø- og fødevareministeren
1949829_0002.png
(V V M)
henblik på at v urdere, hv orvidt projektet er omfattet af krav om miljøvurdering, jf. § 21 . Såfremt
et projekt er omfattet af krav om miljøvurdering, erstattes en tilladelse efter
miljøv urderingslovens § 25 af en anlægstilladelse efter ky stbeskyttelsesloven.
§2, stk.
1 jf. §
1 6a,
stk. 1 ,
nr. 2 i
ky stbe
sky ttel
seslove
n
§ 3-8
Træffe afgørelse om v isse typer af bade- og bådebroer.
Bekendtgørelse om bade- og
bådebroer
Bekendtgørelse om administration af
internationale
naturbeskyttelsesområder
samt besky ttelse af v isse arter for så
v idt angår
ky stbeskyttelsesforanstaltninger
samt etablering og udvidelse af v isse
anlæg på søterritoriet
Som grundlag for at træffe afgørelse efter ky stbeskyttelseslovens § 3 og efter b ekendtgørelsen om
bade- og bådebroer skal kommunen foretage en screening af projektets påvirkning af et
internationalt naturbeskyttelsesområde eller visse arter, som er udpeget i medfør af
miljømålsloven, jf. bekendtgørelsens § 3.
Hv is screeningen ikke udelukker en påv irkning, foretages en konsekvensvurdering af projektets
v irkning på det internationale naturbeskyttelsesområde under hensyn til bev aringsmålsætningen
for det pågældende område, jf. § 4.
Der giv es afslag til projektet, hvis konsekvensvurderingen v iser, at projektet ikke kan
gennemføres uden at skade bev aringsmålsætningen, jf. § 5. Dette kan frav iges i særlige tilfælde,
jf. § 6.
Der kan ikke giv es tilladelse til et projekt, der påvirker y ngle - og rasteområder i det naturlige
udbredelsesområde for de dy rearter, der er optaget i habitatdirektivets bilag IV samt plantearter
optaget i habitatdirektivets bilag IV, § 7 . Dette kan frav iges i særlige tilfælde, jf. § 8.
Naturbeskyttelsesloven kap 2 og 2a
Hjemmel (lov /bekendtgørelse)
§
Opgav e
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om, hvilke lovbundne opgaver kommunerne har på naturforvaltningsområdet, til miljø- og fødevareministeren
1949829_0003.png
Naturbeskyttelsesloven
3
Administration af reglerne i § 3.
Bestemmelsen omhandler et generelt forbud mod tilstandsændring af de i § 3, stk. 1
–3,
anførte
naturty per.
Naturbeskyttelsesloven
1 6 stk.
4
Arealer omfattet af stk. 1 , der ligger nærmere end 300 m fra et internationalt
naturbeskyttelsesområde, kan tilplantes med flerårige energiafgrøder, hv is kommunalbestyrelsen
har godkendt, at plantningen ikke v il skade det internationale naturbeskyttelsesområde.
Før der træffes afgørelse om dispensation fra bestemmelsen i lov ens § 1 7 , stk. 1 , v edrørende
skov byggelinjen, skal kommunalbestyrelsen give den pågældende skovejer lejlighed til at udtale
sig om det ansøgte
Flerårige energiafgrøder, der er plantet som nævnt i stk. 1 , som ikke høstes som næv nt i stk. 2,
betragtes som skovtilplantning, dv s. tilplantning, der ikke kan ske uden kommunalbestyrelsens
forudgående dispensation efter lovens § 65, stk. 1 .
Arealer, der ligger nærmere end 300 m fra et internationalt naturbeskyttelsesområde, kan
tilplantes med de flerårige energiafgrøder, som er næv nt i § 3, hv is kommunalbestyrelsen har
godkendt, at plantningen ikke v il skade det internationale naturbeskyttelsesområde, jf. lovens §
1 6, stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal v ed sin afgørelse efter lovens § 1 6, stk. 4, v urdere, om tilplantningen
kan påv irke det internationale naturbeskyttelsesområde v æsentligt. Hv is kommunalbestyrelsen
v urderer, at tilplantningen kan påv irke området væsentligt, skal der foretages en nærmere
konsekv ensvurdering af tilplantningens v irkninger på området under hensyn til
bev aringsmålsætningen for det pågældende område. V iser vurderingen, at tilplantningen v il
skade det internationale naturbeskyttelsesområde, kan der ikke meddeles godkendelse til det
ansøgte.
Kommunalbestyrelsen skal skriftligt meddele afgørelser v edrørende lovens §§ 1 6 -1 9 til:
1 ) adressaten for afgørelsen,
2) ejeren af den ejendom, som afgørelsen v edrører,
Bekendtgørelse om bygge- og
besky ttelseslinjer, nr. 1 066 af 21 .
august 201 8
Bekendtgørelse om bygge- og
besky ttelseslinjer, nr. 1 066 af 21 .
august 201 8
Bekendtgørelse om bygge- og
besky ttelseslinjer, nr. 1 066 af 21 .
august 201 8
2
3
stk. 3
4
stk. 1
Bekendtgørelse om bygge- og
besky ttelseslinjer, nr. 1 066 af 21 .
august 201 8
4
stk. 2
Bekendtgørelse om bygge- og
besky ttelseslinjer, nr. 1 066 af 21 .
august 201 8
5
stk. 1
3
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om, hvilke lovbundne opgaver kommunerne har på naturforvaltningsområdet, til miljø- og fødevareministeren
1949829_0004.png
3) Miljøsty relsen og
4) offentlige my ndigheder, der må antages at have en interesse i sagen.
Bekendtgørelse om bygge- og
besky ttelseslinjer, nr. 1 066 af 21 .
august 201 8
5
stk. 3
De i stk. 1 og 2 næv nte afgørelser skal endvidere meddeles skriftligt til følgende foreninger og
organisationer, såfremt de har anmodet kommunalbestyrelsen henholdsvis Ky stdirektoratet
herom:
1 ) lokale foreninger og organisationer, som har en v æsentlig interesse i afgørelsen,
2) landsdækkende foreninger og organisationer, hvis hovedformål er beskyttelse af natur og
miljø, og
3) landsdækkende foreninger og organisationer, som efter deres formål varetager v æsentlige
rekreative interesser, når afgørelsen v edrører sådanne interesser.
Bekendtgørelse om bygge- og
besky ttelseslinjer, nr. 1 066 af 21 .
august 201 8
5
stk. 4
Kommunalbestyrelsens, henholdsvis Ky stdirektoratets, underretning om dispensationer fra
bestemmelserne i lovens §§ 1 5 -1 9, skal indeholde oplysning om, at dispensationer ikke må
udny ttes, før klagefristen er udløbet, og at rettidig klage har opsættende virkning for den
påklagede afgørelse, medmindre klagemyndigheden bestemmer andet, jf. lov ens § 87 , stk. 7 .
Kommunalbestyrelsens underretning om afgørelser efter lovens § 1 6, stk. 4, jf. § 5 i denne
bekendtgørelse, om at tilplantning ikke v il skade det internationale naturbeskyttelsesområde,
skal indeholde oplysning om, at rettidig klage har opsættende virkning for den påklagede
afgørelse, medmindre klagemyndigheden bestemmer andet, jf. lov ens § 87 , stk. 7 .
Kommunalbestyrelsen, henholdsvis Ky stdirektoratet, giver den, som har fået en tilladelse,
underretning om en indgiv et klage og om klagens opsættende virkning.
Bekendtgørelse om bygge- og
besky ttelseslinjer, nr. 1 066 af 21 .
august 201 8
5
stk. 5
Bekendtgørelse om bygge- og
besky ttelseslinjer, nr. 1 066 af 21 .
august 201 8
Bekendtgørelse om bygge- og
besky ttelseslinjer, nr. 1 066 af 21 .
august 201 8
5
stk. 6
6
stk. 1
Kommunalbestyrelsen, henholdsvis Ky stdirektoratet, skal offent liggøre dispensationer fra
bestemmelserne i lovens §§ 1 5 -1 9 samt afgørelser efter lovens § 1 6, stk. 4, om at tilplantning ikke
v il skade et internationalt naturbeskyttelsesområde, hvis afgørelserne anses for at v ære af større
bety dning eller af almindelig offentlig interesse. Endv idere offentliggøres andre sådanne
4
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om, hvilke lovbundne opgaver kommunerne har på naturforvaltningsområdet, til miljø- og fødevareministeren
1949829_0005.png
afgørelser, når de ikke er af underordnet betydning, og når de må anses for at
hav e interesse for andre klageberettigede end de, som er underrettet efter reglerne i § 5, stk. 1 og
3.
Bekendtgørelse om bygge- og
besky ttelseslinjer, nr. 1 066 af 21 .
august 201 8
Bekendtgørelse om bygge- og
besky ttelseslinjer, nr. 1 066 af 21 .
august 201 8
Naturbeskyttelsesloven
Naturbeskyttelsesloven
Naturbeskyttelsesloven
Naturbeskyttelsesloven
6
stk. 4
7
stk. 1
19 a
19 b
19 c
19 d
Kommunalbestyrelsen, henholdsvis Ky stdirektoratet, skal offentliggøre klagemyndighedens
afgørelse i en klagesag efter klagemyndighedens nærmere bestemmelse. Offentliggørelse kan ske
udelukkende på kommunernes, Ky stdirektoratets eller klagemyndighedens hjemmesider.
Kommunalbestyrelsen skal offentliggøre de afgørelser, som Kystdirektoratet henholdsvis
Miljøsty relsen træffer i henhold til lovens § 69, stk. 1 , v edrørende ændring eller ophævelse af
by gge- og beskyttelseslinjer i lov ens §§ 8 og 1 5 -18.
Iv ærksættelse af foranstaltninger for at realisere N2000-mål.
V urdering af meddelte aktiviteter mht. påvirkning i N2000-områder.
Aftaleindgåelse med ejer af ejendom i N2000-område om drift.
Pligt til at pålægge ejeren den nødvendige drift for at realisere N2000-mål, hvis aftale ikke kan
indgås på rimelge v ilkår.
Påbud om drift for at undgå v arige forringelser af N2000 -område i særlige tilfælde.
Påbud til ejer om drift af N200 0-areal indtil der foreligger vedtaget N2000-plan.
Udbetaling af erstatning for det tab, som en afgørelse efter § 1 9 b eller §§ 1 9 d -1 9 f påfører en ejer.
V urdering af meddelte aktiviteter mht. påvirkning i N2000-områder.
Naturbeskyttelsesloven
Naturbeskyttelsesloven
Naturbeskyttelsesloven
Bekendtgørelse om
anmeldelsesordningen efter NBL § 1 9
b og skov lovens § 1 7
Bekendtgørelse om regulering af
sejlads med v andscootere m.v.
Bekendtgørelse om
anmeldelsesordningen efter NBL § 1 9
19 e
19 f
19 g
1
4
Om dispensation fra forbuddet mod sejlads i N2000-områder til gode for almenheden v ed
arrangementer.
Behandling af sagerne som 1 . instans efter reglerne i denne BEK.
4
5
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om, hvilke lovbundne opgaver kommunerne har på naturforvaltningsområdet, til miljø- og fødevareministeren
1949829_0006.png
b og skov lovens § 1 7
Bekendtgørelse om regulering af
sejlads med v andscootere m.v.
Bekendtgørelse om administration af
planlov en i forbindelse med
internationale
naturbeskyttelsesområder samt
besky ttelse af v isse arter
6
Tilsy n med ov erholdelse af bekendtgørelsen.
7
V ed administration af bekendtgørelsens § 5 kan der ikke giv es tilladelse, dispensation,
godkendelse mv ., hv is det ansøgte kan beskadige eller ødelægge y ngle-rasteområder for bilag IV -
arter eller ødelægge plantearter omfattet af bilag IV . Endv idere skal v urdering fremgå af de
afgørelser, der træffes og i redegørelsen til planforslag
Naturbeskyttelsesloven kap 3 og kap 4
Hjemmel (lov /bekendtgørelse)
Naturbeskyttelsesloven
§
§ 20
stk. 2
4
Kommunalbestyrelsen godkender anlæg af kommuneveje
Opgav e
Bekendtgørelse godkendelse af
offentlige v ejanlæg
Bekendtgørelse godkendelse af
offentlige v ejanlæg
Bekendtgørelse godkendelse af
offentlige v ejanlæg
Bekendtgørelse godkendelse af
offentlige v ejanlæg
Naturbeskyttelsesloven
6
Kommunen godkender el-anlæg
7
Ev t godkendelse af røranlæg
8
V ilkår kabellægning
21 stk.
5
1 8 stk.
1
Kommunalbestyrelsen kan tillade, at der anbringes reklamer på idrætsanlæg.
Bekendtgørelse om opsætning af skilte
og andre indretninger i reklame- og
propagandaøjemed i det åbne land nr.
Kommunalbestyrelsen kan tillade opsætning af beskedne reklamer på idrætsanlæg i umiddelbar
tilkny tning til klubhuse, større, faste tilskuertribuner og lignende. Skiltets overkant må ikke v ære
6
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om, hvilke lovbundne opgaver kommunerne har på naturforvaltningsområdet, til miljø- og fødevareministeren
1949829_0007.png
81 7 af 20. juni 2018
stk. 2
stk. 3
mere end 1 m ov er terræn.
Stk. 2. Uanset bestemmelsen i stk. 1 kan kommunalbestyrelsen på afskærmede idrætsanlæg
tillade opsætning af reklamer, når reklamerne ikke, eller kun i meget begrænset omfang, er
sy nlige uden for idrætsanlægget.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde meddele tilladelse til midlertidig opsætning af
reklamer i forbindelse med idrætsarrangementer
Bekendtgørelse om opsætning af skilte
og andre indretninger i reklame- og
propagandaøjemed i det åbne land nr.
81 7 af 20. juni 2018
Bekendtgørelse om opsætning af skilte
og andre indretninger i reklame- og
propagandaøjemed i det åbne land nr.
81 7 af 20. juni 2018
Bekendtgørelse om opsætning af skilte
og andre indretninger i reklame- og
propagandaøjemed i det åbne land nr.
81 7 af 20. juni 2018
1 9 stk.
1
Kommunalbestyrelsen kan tillade, at der uanset bestemmelsen i § 1 8 opsættes beskedne
sponsorreklamer på golfbaner i de i stk. 2-4 næv nte tilfælde.
19
stk. 3
Kommunalbestyrelsen kan tillade, at flag, der markerer huller, påføres sponsorlogo, når flaget er
udført af blødt stof og ikke ov erstiger 2.100 cm2.
1 9 stk.
4
Kommunalbestyrelsen kan tillade, at der opsættes mindre sponsorreklameskilte eller
sponsorreklametekster på bænke. Reklamebærende bænke skal v ære af træ og/eller sten, v ære
umalede eller holdt i grønne eller brune nuancer. Reklamen eller reklameskiltet må ikke
ov erstige 1 50 cm2 og skal udføres i afdæmpede farver. Der kan højst tillades 6 reklamebærende
bænke på en 1 8-hullers golfbane, dv s. højst en pr. tre huller.
Kommunalbestyrelsen fører tilsyn med overholdelse af reglerne i denne bekendtgørelse, jf.
naturbeskyttelseslovens § 7 3, stk. 1 .
Bekendtgørelse om opsætning af skilte
og andre indretninger i reklame- og
propagandaøjemed i det åbne land nr.
81 7 af 20. juni 2018
Bekendtgørelse om opsætning af skilte
og andre indretninger i reklame- og
propagandaøjemed i det åbne land nr.
81 7 af 20. juni 2018
20
21 stk.
4
Kommunalbestyrelsen giver den, som har fået en tilladelse efter §§ 1 8 og 1 9, underretning om en
indgiv et klage og om klagens opsættende virkning, jf. naturbeskyttelseslovens § 87 , stk. 7 .
7
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om, hvilke lovbundne opgaver kommunerne har på naturforvaltningsområdet, til miljø- og fødevareministeren
1949829_0008.png
Naturbeskyttelsesloven
23 stk.
8
Ejeren kan v ed skiltning fastsætte indskrænkninger i adgangen til cy kling på stier, hvor cykling
medfører særlige problemer. Kommunalbestyrelsen, for statsejede arealer miljø - og
fødev areministeren, kan helt eller delvis tilsidesætte et sådant forbud.
Ridning er tilladt ad priv ate fællesveje, der fører igennem skove, medmindre ejeren ved skiltning
efter bestemmelserne i mark- og v ejfredslovens § 1 7 helt eller delvis har forbudt adgangen til
ridning. Kommunalbestyrelsen, for statsejede arealer miljø - og fødevareministeren, kan i særlige
tilfælde helt eller delvis tilsidesætte et sådant forbud.
Hv or hegningen eller skiltningen ikke er rimeligt begrundet, kan kommunalbestyrelsen påbyde
hegningen eller skiltningen fjernet eller påbyde opsætning af låger, stenter eller lignende eller
opsætning af skilte om adgangsmuligheden.
Kommunalbestyrelsen kan helt eller delvis tilsidesætte et forbud mod gående og cyklende færdsel
for gennemgående vejes og stiers v edkommende og i særlige tilfælde tilsidesætte et forbud mod
ridning på gennemgående private fællesveje.
Stk. 2 Såfremt kommunalbestyrelsen ikke senest 4 uger efter modtagelsen af meddelelsen har
truffet afgørelse om at v ille foretage en nærmere vurdering af v ejens eller stiens rekreative
bety dning, kan nedlæggelsen iværksættes. Denne afgørelse gælder dog højst i 6 månede r, men
kan i særlige tilfælde forlænges. V ed rettidig klage over en afgørelse efter 1. pkt. regnes fristen i 2.
pkt. fra det tidspunkt, Miljø - og Fødevareklagenævnet har truffet afgørelse i klagesagen.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om, at v ejen eller stien ikke må nedlægges,
såfremt v ejen eller stien har v æsentlig rekreativ betydning, og såfremt der ikke findes eller
etableres tilfredsstillende alternative adgangsmuligheder
Naturbeskyttelsesloven
23 stk.
9
Naturbeskyttelsesloven
24 stk.
5
Naturbeskyttelsesloven
26
stk.3
Naturbeskyttelsesloven
26 a
stk. 2
og 3
Naturbeskyttelsesloven
27 stk.
1
Kommunalbestyrelsen, for statsejede arealer miljø- og fødevareministeren, kan bestemme, at
arealer, der er omfattet af §§ 22-26, helt eller delvis lukkes for offentlighedens adgang, hvis
særlige forhold taler derfor.
Naturbeskyttelsesloven kap 6 og 7
Hjemmel (lov /bekendtgørelse)
§
Opgav e
8
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om, hvilke lovbundne opgaver kommunerne har på naturforvaltningsområdet, til miljø- og fødevareministeren
1949829_0009.png
Naturbeskyttelsesloven
33,
stk. 3
34
Kan rejse en fredningssag
Naturbeskyttelsesloven
Nedlægge forbud mod en anv endelse af en ejendom eller mod, at der retligt eller faktisk etableres
forhold, som strider mod en påtænkt fredning.
V ælge et medlem til fredningsnævnet
V ælge en suppleant for medlemmet
Medlemmet v ælges for den kommunale v algperiode.
Naturbeskyttelsesloven
35, stk.
3 og 4
Naturbeskyttelsesloven
35, stk
11
Afholde udgifter til diæter, erstatning for dokumenteret tabt arb ejdsfortjeneste og
befordringsgodtgørelse m.v. til det ministerudpegede medlem samt det kommunalbestyrelses
v algte medlem af fredningsnævnet. Udgifterne afholdes efter reglerne i lov om kommunernes
sty relse.
Som sagsrejser udarbejde et budgetoverslag og sende budgetoverslaget i høring hos
Miljøsty relsen.
Udtale sig om budgetoverslag. Udtalelser skal afgiv es senest 4 uger efter modtagelsen af
ov erslaget.
Modtager af fredningsforslag (part i sagen), herunder indbydelse til at deltage i offentligt møde.
Naturbeskyttelsesloven
36,
stk. 5
og 6
Naturbeskyttelsesloven
37 , stk.
1 , 6 og
7
38 a
Naturbeskyttelsesloven
Tage stilling til om kommunen kan anbefale en fredning, der indebærer gennemførelse af et
naturgenopretningsprojekt
Modtager fredningsnævnets afgørelse i en fredningssag.
Naturbeskyttelsesloven
40,
stk. 2
41 , stk.
3
Naturbeskyttelsesloven
Hv is der v ed en fredning sker afståelse til kommunen, påhviler det kommunen at sørge for
udsty kning eller arealoverførsel og afholde de udgifter, der er fo rbundet dermed.
9
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om, hvilke lovbundne opgaver kommunerne har på naturforvaltningsområdet, til miljø- og fødevareministeren
1949829_0010.png
Naturbeskyttelsesloven
43,
stk. 2,
nr. 3)
45,
stk. 2,
nr. 2
49,
stk. 3,
4 og 5
Påklage fredningsnævnets afgørelse af § 37 , stk. 4, § 37 a og § 40
Naturbeskyttelsesloven
Påklage Miljø- og Fødev areklagenævnets afgørelse om erstatning til Taksationskommissionen
Naturbeskyttelsesloven
Afholde en fjerdedele af de tilkendte erstatninger og godtgørelser. V ed fredninger, der
hov edsageligt har betydning for en eller flere kommuner, kan fredningsnævnet eller Miljø - og
Fødev areklagenævnet bestemme, at den eller de pågældende kommuner helt eller delvis skal
afholde den del af erstatningen, som påhviler staten.
V ed fredninger, der har national betydning eller medfører udgifter, der er større end 2 mio. kr.
kan Miljø- og Fødevareklagenævnet bestemme, at kommunen skal afholde ned til en tiendedel af
erstatningen m.v.
Naturbeskyttelsesloven
Naturbeskyttelsesloven
52
54
Pleje af § 3-arealer og Natura 2000 -arealer.
Udgifter v ed dæmningsarbejde på klitfredede arealer.
Naturbeskyttelsesloven kap 8, 9, 10 og 12
Hjemmel (lov /bekendtgørelse)
Naturbeskyttelsesloven
§
60 stk.
3
60a/6
0b
63
9
65 stk.
Opgav e
Ekspropriation
Naturbeskyttelsesloven
Ev t. bemy ndigelse v ådområder
Naturbeskyttelsesloven
Naturty pebekendtgørelsen
Naturbeskyttelsesloven
Pleje af § 3-arealer
Forespørgelsesordning om et areal er omfattet af NBL § 3
Dispensere fra § 1 6 stk. 1 (sø - og å besky ttelseslinje), § 1 7 stk. 1 (skovbeskyttelseslinje), § 1 9
10
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om, hvilke lovbundne opgaver kommunerne har på naturforvaltningsområdet, til miljø- og fødevareministeren
1949829_0011.png
1 og 3
(kirkebesky ttelseslinje)
Kommunalbestyrelsen kan gøre undtagelse fra bestemmelserne i § 1 6, stk. 1 , § 1 7 , stk. 1 , og § 1 9.
Den pågældende skovejer skal underrettes, før der træffes afgørelse om undtagelse fra § 1 7 , stk. 1 .
Naturbeskyttelsesloven
65 a
stk. 2
Kommunalbestyrelsen kan gøre undtagelse fra bestemmelserne i §§ 1 6 -1 9, når det er nødvendigt
for at realisere en tilladelse til gennemførelse af projekter, der er tilladt efter §§ 4 a og 5 i lov om
planlægning
Kommunalbestyrelsen kan gøre undtagelse fra bestemmelserne i §§ 1 6 -1 9, når det er nødvendigt
for at realisere en tilladelse til gennemførelse af projekter, der er tilladt efter § 5 b, stk. 9, i lov om
planlægning.
Mulig tingly sning
Naturbeskyttelsesloven
65 a
stk. 5
Naturbeskyttelsesloven
66/
66a
68
7 3 stk.
1 og 6
Naturbeskyttelsesloven
Naturbeskyttelsesloven
Ev t. tilv ejebringelse af oplysninger
Tilsy n med ov erholdelse af fredningsbestemmelser.
Påse at påbud og forbud efterkommes, og at v ilkår, der er fastsat i dispensationer fra en foreslået
eller fastsat fredningsbestemmelse, overholdes.
Foranledige et ulovligt forhold lovliggjort, medminder forholdet har underordnet betydning.
Bekendtgørelse nr. 1 067 af 21 . august
201 8 om beskyttede naturtyper
Bekendtgørelse nr. 1 067 af 21 . august
201 8 om beskyttede naturtyper
Bekendtgørelse nr. 1 067 af 21 . august
201 8 om beskyttede naturtyper
Bekendtgørelse nr. 1 067 af 21 . august
201 8 om beskyttede naturtyper
7
Udpegning af v andløb.
8
Offentliggøre miljø- og fødevareministerens godkendelse af de i § 7 næv nte kort og det tidspunkt,
hv orfra kortene efter miljø- og fødevareministerens bestemmelse skal v ære gældende.
Offentliggøre miljø- og fødevareministerens godkendelse af de i § 7 næv nte kort og det tidspunkt,
hv orfra kortene efter miljø- og fødevareministerens bestemmelse skal v ære gældende.
Skriftlig meddelelse af afgørelser om NBL § 3.
8
10
11
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om, hvilke lovbundne opgaver kommunerne har på naturforvaltningsområdet, til miljø- og fødevareministeren
1949829_0012.png
Bekendtgørelse nr. 1 067 af 21 . august
201 8 om beskyttede naturtyper
Naturbeskyttelsesloven
Naturbeskyttelsesloven
11
Offentliggørelse af dispensationer fra bestemmelserne i naturbeskyttelseslovens § 3, hv is
afgørelserne anses for at v ære af større betydning eller af almindelig offen tlig interesse.
Tilsy n
Ev t. sager v edrørende miljøskader
74
7 7 c/77
d/7 7e,
7 7 f/77
g/7 7h
78
86
1
Naturbeskyttelsesloven
Naturbeskyttelsesloven
Bekendtgørelse om pleje af fredede
arealer og tilsyn, Nr. 924 af 27 . juni
201 6
Mulighed for at påklage fredningsnævnets afgørelse efter § 50
Klageberettiget
Kan gennemføre plejeforanstaltninger på fredede, ikke statsejede arealer. Udarbejde plejeplaner,
høre ejer og bruger mv .
Forelægge foranstaltninger for fredningsnævnet, hv is der ikke opnås enighed med ejer eller
bruger.
Bekendtgørelse om pleje af fredede
arealer og tilsyn, Nr. 924 af 27 . juni
201 6
Bekendtgørelse om pleje af fredede
arealer og tilsyn, Nr. 924 af 27 . juni
201 6
Bekendtgørelse om forretningsorden
for fredningsnæv n, Nr. 842 af 27 . juni
201 6
Bekendtgørelse om forretningsorden
for fredningsnæv n, Nr. 842 af 27 . juni
201 6
5
Træffe afgørelse efter § 1 , hv is ejer eller bruger er enig i de v arslede plejefopranstaltninger.
Meddele afgørelsen til de klageberettigede der fremgår af § 5. Underrette ejer eller bruger om
ev entuelle klager.
Offentliggøre afgørelser efter § 1 , hv is afgørelsen anses for at v æe af størrebetydning eller af
almindelg offentlig interesse, eller når disse ikke er af underordnet betydning. Offentliggøre
klagenæv nets afgørelse i en klagesag efter klagemyndighedens nærmere bestemmelse.
Modtage indbydelse til at deltage i offentligt møde om fredningsforslag.
6
6
7
Fredningsnævnet kan fastsætte frister for afgiv else af udtalelser fra sagens parter, myndigheder
m.v .
12
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om, hvilke lovbundne opgaver kommunerne har på naturforvaltningsområdet, til miljø- og fødevareministeren
1949829_0013.png
Bekendtgørelse om forretningsorden
for fredningsnæv n, Nr. 842 af 27 . juni
201 6
Bekendtgørelse om forretningsorden
for fredningsnæv n, Nr. 842 af 27 . juni
201 6
Bekendtgørelse om forretningsorden
for fredningsnæv n, Nr. 842 af 27 . juni
201 6
Bekendtgørelse om forretningsorden
for fredningsnæv n, Nr. 842 af 27 . juni
201 6
Naturbeskyttelsesloven
Bekendtgørelse om offentlighedens
adgang til at færdes og opholde sig i
naturen, Nr. 852 af 27 . juni 2016
9
Modtage fredningsnævnets afgørelse, jf. naturbeskyttelseslovens § 40.
10
Modtage indbydelse fra fredningsnævnet til at deltage i møde og besigtigelse i forbindelse med
fredningsnævnets behandling af en ansøgning om dispensation fra en foreslået eller fastsat
fredningsbestemmelse.
Modtager fredningsnævnets afgørelse efter § 1 0. Klageberetteiget jf. naturbeskyttelseslovens §
86.
11
12
Under fredningsnævnets behandling af en sag om tilladelse til plejeforanstaltninger, jf. § 1 i bek.
om pleje af fredede arealer og tilsyn, finder § 1 0 tilsv arende anvendelse.
87
29 stk.
1 og
stk. 2
Klagebehandling
Kommunalbestyrelsen skal skriftligt meddele afgørelser efter naturbeskyttelseslovens § 23,
stk. 8-1 0, § 24, stk. 5, 3. pkt., § 26, stk. 3, § 26a, stk. 2 og 3, og § 27 , stk. 1 , til
1 ) adressaten for afgørelsen,
2) ejeren af den ejendom, som afgørelsen v edrører,
3) Sty relsen for V and- og Naturforvaltning og
4) andre offentlige myndigheder, der må antages at hav e interesse i sagen.
Stk. 2.
De i stk. 1 næv nte afgørelser skal endv idere meddeles skriftligt til følgende foreninger og
organisationer, såfremt de har anmodet kommunalbestyrelsen herom:
Bekendtgørelse om offentlighedens
adgang til at færdes og opholde sig i
naturen, Nr. 852 af 27 . juni 2016
Bekendtgørelse om offentlighedens
29 stk.
4
Kommunalbestyrelsen skal underrette den, som har fået tilladelse, om en indgivet klage og i
relev ante tilfælde om klagens opsættende virkning, jf. naturbeskyttelseslovens § 87 , stk. 3.
30 stk.
Kommunalbestyrelsen skal offentliggøre afgørelser efter bestemmelserne i
13
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om, hvilke lovbundne opgaver kommunerne har på naturforvaltningsområdet, til miljø- og fødevareministeren
1949829_0014.png
adgang til at færdes og opholde sig i
naturen, Nr. 852 af 27 . juni 2016
1
naturbeskyttelseslovens § 23 stk. 8-1 0, § 26, stk. 3, § 26 a, stk. 2 og 3, og § 27 , stk. 1 , medmindre
afgørelsen ikke har interesse for andre klageberettigede end de, der e r underrettet efter reglerne i
§ 29, stk. 1 og 2.
Kommunalbestyrelsen skal offentliggøre klagemyndighedens afgørelse i en klagesag efter denne
my ndigheds nærmere bestemmelse. Offentliggørelsen kan ske udelukkende på kommunens eller
klagemy ndighedens hjemmeside.
Kommunalbestyrelsen kan efter en konkret v urdering dispensere fra §§ 2 og 3 til arrangementer
af interesse for almenheden.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen påser v ed behandling af ansøgning om dispensation for så v idt
angår sejlads inden for de i § 2, stk. 2 og 3, næv nte områder, at der er opnået fornøden
dispensation fra andre my ndigheder i forhold til øvrige regler for disse områder.
Kommunalbestyrelserne fører tilsyn med bekendtgørelsens overholdelse.
Bekendtgørelse om offentlighedens
adgang til at færdes og opholde sig i
naturen, Nr. 852 af 27 . juni 2016
Bekendtgørelse om regulering af ikke-
erhv ervsmæssig sejlads på
søterritoriet med v andscootere m.v.,
Nr. 23 af 6. januar 201 2
30 stk.
4
4
stk. 1
stk. 2
Bekendtgørelse om regulering af ikke-
erhv ervsmæssig sejlads på
søterritoriet med v andscootere m.v.,
Nr. 23 af 6. januar 201 2
Bekendtgørelse om ikke-
erhv ervsmæssig sejlads på Skiv e og
Karup Å med sidev andløb og søer, Nr.
41 7 17 . april 2013
6
3
Kommunalbestyrelserne kan uanset bestemmelserne i § 2 me ddele tilladelse til:
1 ) Sejlads i særlige tilfælde og til særlige arrangementer.
2) Sejlads med andre ty per fartøjer end dem, der er registreret efter § 5.
Stk. 2. Uanset bestemmelsen i § 2, stk. 4, nr. 1 , kan Skiv e Kommune meddele tilladelse til
kano-, kajak- og roklubbers sejlads på Skiv e Å nedstrøms Koholm Å.
Bekendtgørelse om ikke-
erhv ervsmæssig sejlads på Skiv e og
Karup Å med sidev andløb og søer, Nr.
41 7 17 . april 2013
5
stk.1
stk. 2
stk. 3
Kommunalbestyrelserne viderefører den bestående registreringsordning for alle hjemmehørende
fartøjer og udlejningsfartøjer.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsens ændringer i registreringsordningen, herunder fastsættelse af det
maksimale antal fartøjer, eventuelt for delområder, samt de tilladte fartøjsstørrelser og -ty per,
sker efter godkendelse af Naturstyrelsen.
14
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om, hvilke lovbundne opgaver kommunerne har på naturforvaltningsområdet, til miljø- og fødevareministeren
1949829_0015.png
Stk. 3. Sejlads på de af bekendtgørelsen omfattede v andløb og søer må kun finde sted med
fartøjer, der er registreret af kommunalbestyrelserne.
Bekendtgørelse om ikke-
erhv ervsmæssig sejlads på Skiv e og
Karup Å med sidev andløb og søer, Nr.
41 7 17 . april 2013
Bekendtgørelse om ikke-
erhv ervsmæssig sejlads på Skiv e og
Karup Å med sidev andløb og søer, Nr.
41 7 17 . april 2013
6
Kommunalbestyrelsen kan tillade etableringen af permanente anlæg og midlertidige anlæg til
brug for ikke-erhv ervsmæssig sejlads, hvor sådanne anlæg ikke kræv er tilladelse efter anden
lov givning.
Stk. 2. Kommunalbestyrelserne kan fastsætte nærmere vilkår for tilladelsen
7
Kommunalbestyrelserne i de kommuner, der er næv nt i § 1 , kan etablere og administrere en
tilladelsesordning for udlejningsvirksomhed, der overholder krav fastsat i kap. III, om tilladelser
i Europaparlamentets og Rådets Direktiv 2006/123/EF af 1 2. december 2006 om tjenesteydelser
i det indre marked (Serv icedirektivet). Forskrifter v edrørende tilladelsesordningen offentliggøres
i henhold til § 9.
Stk. 2. Hv is der er etableret en tilladelsesordning, jf. stk. 1 , må udlejningsvirksomhed med
fartøjer til sejlads kun driv es med tilladelse fra de i stk. 1 næv nte kommunalbestyrelser, s om i
fællesskab fastsætter vilkårene for udlejning.
Stk. 3. Når kommunalbestyrelsen modtager en ansøgning om tilladelse til at drive
udlejningsvirksomhed, sendes en kv ittering til ansøgeren med oplysning om
1 ) fristen for meddelelse af afgørelse og
2) klagemuligheder.
Bekendtgørelse om ikke-
erhv ervsmæssig sejlads på Skiv e og
Karup Å med sidev andløb og søer, Nr.
41 7 17 . april 2013
Bekendtgørelse om ikke-
erhv ervsmæssig sejlads på Skiv e og
Karup Å med sidev andløb og søer, Nr.
41 7 17 . april 2013
8
Kommunalbestyrelserne gennemfører den fornødne information om denne bekendtgørelse.
9
stk. 1
Kommunalbestyrelserne offentliggør forskrifter efter § 5 og § 7 , stk. 1 , og afgørelser efter § 3, § 6
og § 7 , stk. 2.
15
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om, hvilke lovbundne opgaver kommunerne har på naturforvaltningsområdet, til miljø- og fødevareministeren
1949829_0016.png
Bekendtgørelse om ikke-
erhv ervsmæssig sejlads på Skiv e og
Karup Å med sidev andløb og søer, Nr.
41 7 17 . april 2013
Bekendtgørelse om ikke-
erhv ervsmæssig sejlads på Skiv e og
Karup Å med sidev andløb og søer, Nr.
41 7 17 . april 2013
Bekendtgørelse om ikke-
erhv ervsmæssig sejlads på Skiv e og
Karup Å med sidev andløb og søer, Nr.
41 7 17 . april 2013
Bekendtgørelse om ikke-
erhv ervsmæssig sejlads på Skiv e og
Karup Å med sidev andløb og søer, Nr.
41 7 17 . april 2013
Bekendtgørelse om ikke-
erhv ervsmæssig sejlads på Susåen
med sidev andløb og på Ty strup-
Bav else Søerne, Nr. 17 84 af 1 6.
december 2015
9
stk. 5
Kommunalbestyrelserne skal offentliggøre klagemyndighedens afgørelse i en klagesag efter
denne my ndigheds bestemmelse. Offentliggørelse kan ske udelukkende på kommunernes eller
klagemy ndighedens hjemmesider
10
Kommunalbestyrelserne kan opkræve gebyrer til dækning af omkostningerne v ed administration
af bekendtgørelsen
11
Kommunalbestyrelserne kan nedsætte et brugerråd med repræsentanter fra bl.a. bredejerne,
kanoudlejerne, my ndigheder og berørte interesseorganisationer til at rådgiv e i spørgsmål om
kommunalbestyrelsernes administration
12
Kommunalbestyrelserne fører tilsyn med denne bekendtgørelses overholdelse
6
Kommunalbestyrelserne i de kommuner, der er næv nt i § 2, fører en registreringsordning for
fartøjer, der må besejle v andsystemet. Der skelnes mellem bredejerfartøjer, hjemmehørende
fartøjer, udlejningsfartøjer og gæstefartøjer, jf. § 9 - § 1 2.
Stk. 2. Kommunalbestyrelserne kan fastsætte nærmere bestemmelser om registreringsordningen,
fx om mærkning og nummerering af fartøjer, v arighed af registrering m.v.
Stk. 3. Anmodning om registrering af bredejerfartøjer og hjemmehørende fartøjer skal indgiv es
til kommunalbestyrelsen i den kommune, hv or man er bosiddende. Anmodning om
gæstenummerplader sker til Næstv ed Kommune.
Stk. 4. Kommunalbestyrelserne kan i tilfælde af ov ertrædelse af denne bekendtgørelse begrænse
eller inddrage den enkeltes mulighed for at få registreret fartøjer.
Bekendtgørelse om ikke-
erhv ervsmæssig sejlads på Susåen
7
Sejlads må kun finde sted med fartøjer, der er registreret i ov erensstemmelse med § 9 - § 1 2, og
16
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om, hvilke lovbundne opgaver kommunerne har på naturforvaltningsområdet, til miljø- og fødevareministeren
1949829_0017.png
med sidev andløb og på Ty strup-
Bav else Søerne, Nr. 17 84 af 1 6.
december 2015
mærket med sy nlig nummerplade.
Stk. 2. Tømmerflåder og andre specielle fartøjstyper kan af kommunalbestyrelserne u ndtages fra
registreringsordningen, eventuelt i forbindelse med fastsættelse af særlige v ilkår for sejlads med
disse fartøjer.
13
Kaproningsbaner og kapsejladsbaner må kun etableres med tilladelse fra
kommunalbestyrelserne.
Stk. 2. Kommunalbestyrelserne kan fastsætte nærmere vilkår, herunder om søs ætning af fartøjer
til sejlads.
14
stk. 2
Hv is der er etableret en tilladelsesordning, jf. stk. 1 , må udlejningsvirksomhed med fartøjer til
sejlads kun driv es med tilladelse fra de i § 2 næv nte kommunalbestyrelser, som i fællesskab
fastsætter v ilkårene for udlejning.
Bekendtgørelse om ikke-
erhv ervsmæssig sejlads på Susåen
med sidev andløb og på Ty strup-
Bav else Søerne, Nr. 17 84 af 1 6.
december 2015
Bekendtgørelse om ikke-
erhv ervsmæssig sejlads på Susåen
med sidev andløb og på Ty strup-
Bav else Søerne, Nr. 17 84 af 1 6.
december 2015
Bekendtgørelse om ikke-
erhv ervsmæssig sejlads på Susåen
med sidev andløb og på Ty strup-
Bav else Søerne, Nr. 17 84 af 1 6.
december 2015
Bekendtgørelse om ikke-
erhv ervsmæssig sejlads på Susåen
med sidev andløb og på Ty strup-
Bav else Søerne, Nr. 17 84 af 1 6.
december 2015
Bekendtgørelse om ikke-
erhv ervsmæssig sejlads på Susåen
med sidev andløb og på Ty strup-
Bav else Søerne, Nr. 17 84 af 1 6.
december 2015
15
Kommunalbestyrelserne kan uanset bestemmelserne i §§ 3, 4 og 8, meddele tilladelse til sejlads i
særlige tilfælde og til særlige arrangementer.
Stk. 2. Sejlads med v idenskabelige formål skal forinden anmeldes til kommunalbestyrelserne, der
kan fastsætte nærmere v ilkår for sejladsen.
18
Kommunalbestyrelserne gennemfører den fornødne information om denne bekendtgørelse.
Stk. 2. Kommunalbestyrelserne fører tilsyn med overholdelsen af denne bekendtgørelse.
19
Kommunalbestyrelserne kan opkræve gebyrer til dækning af omkostninger ved administration en
af bekendtgørelsen.
17
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om, hvilke lovbundne opgaver kommunerne har på naturforvaltningsområdet, til miljø- og fødevareministeren
1949829_0018.png
Bekendtgørelse om ikke-
erhv ervsmæssig sejlads på Susåen
med sidev andløb og på Ty strup-
Bav else Søerne, Nr. 17 84 af 1 6.
december 2015
Bekendtgørelse om ikke-
erhv ervsmæssig sejlads på Susåen
med sidev andløb og på Ty strup-
Bav else Søerne, Nr. 17 84 af 1 6.
december 2015
Bekendtgørelse om ikke-
erhv ervsmæssig sejlads på Susåen
med sidev andløb og på Ty strup-
Bav else Søerne, Nr. 17 84 af 1 6.
december 2015
Bekendtgørelse om ikke-
erhv ervsmæssig sejlads og anden
færdsel på Gudenåen med sidev andløb
og søer fra Tørring til Randers, Nr. 148
af 24. februar 2016
Bekendtgørelse om ikke-
erhv ervsmæssig sejlads og anden
færdsel på Gudenåen med sidev andløb
og søer fra Tørring til Randers, Nr. 148
af 24. februar 2016
Bekendtgørelse om ikke-
erhv ervsmæssig sejlads og anden
færdsel på Gudenåen med sidev andløb
og søer fra Tørring til Randers, Nr. 148
20
Kommunalbestyrelserne nedsætter et brugerråd med repræsentanter fra bl.a. bredejerne,
kanoudlejerne, my ndigheder og berørte interesseorganisationer til at rådgiv e i spørgsmål
v edrørende kommunernes administration af bekendtgørelsen.
21
stk. 1
stk. 2
21
stk. 5
Kommunalbestyrelserne skal offentliggøre bestemmelser efter §§ 6 og 7 og afgørelser efter § 1 4
efter denne bekendtgørelse.
Stk. 2. Offentliggørelse sker v ed bekendtgørelse efter kommunalbestyrelsernes nærmere
bestemmelse og kan ske udelukkende på kommunalbestyrelsernes hjemmeside.
Kommunalbestyrelserne skal offentliggøre klagemyndighede ns afgørelse i en klagesag efter
denne my ndigheds bestemmelse. Offentliggørelse kan ske udelukkende på
kommunalbestyrelsernes eller klagemyndighedens hjemmesider.
3
stk. 3
Kommunalbestyrelserne kan i øv rigt fastsætte hastighedsbegrænsninger for sejlads, herunder
hastighedsbegrænsninger i delområder, efter godkendelse fra Naturstyrelsen
4
stk. 3
stk. 4
5
stk. 2
Stk. 3. Sejlads med tømmerflåder og andre lignende fartøjer må kun finde sted med tilladelse fra
kommunalbestyrelsen.
Stk. 4. Windsurfing, kitesurfing, v andskiløb og lignende planende aktiviteter efter motorbåd må
kun finde sted på v andområder, der er udpeget dertil af kommunalbestyrelsen.
Kommunalbestyrelsen kan med tilslutning fra Naturstyrelsen tillade mindre udvidelser i
adgangen til sejlads på de i § 2 og § 3 næv nte områder. Forskrifter o m sådanne udvidelser
offentliggøres i henhold til § 1 4.
18
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om, hvilke lovbundne opgaver kommunerne har på naturforvaltningsområdet, til miljø- og fødevareministeren
1949829_0019.png
af 24. februar 2016
Bekendtgørelse om ikke-
erhv ervsmæssig sejlads og anden
færdsel på Gudenåen med sidev andløb
og søer fra Tørring til Randers, Nr. 148
af 24. februar 2016
Bekendtgørelse om ikke-
erhv ervsmæssig sejlads og anden
færdsel på Gudenåen med sidev andløb
og søer fra Tørring til Randers, Nr. 148
af 24. februar 2016
Bekendtgørelse om ikke-
erhv ervsmæssig sejlads og anden
færdsel på Gudenåen med sidev andløb
og søer fra Tørring til Randers, Nr. 148
af 24. februar 2016
Bekendtgørelse om ikke-
erhv ervsmæssig sejlads og anden
færdsel på Gudenåen med sidev andløb
og søer fra Tørring til Randers, Nr. 148
af 24. februar 2016
Bekendtgørelse om ikke-
erhv ervsmæssig sejlads og anden
færdsel på Gudenåen med sidev andløb
og søer fra Tørring til Randers, Nr. 148
af 24. februar 2016
Bekendtgørelse om ikke-
erhv ervsmæssig sejlads og anden
6
Kommunalbestyrelserne kan uanset bestemmelserne i §§ 2-4 meddele tilladelse til sejlads og
anden færdsel i særlige tilfælde og til særlige arrangementer. Forskrifter og afgørelser om
sådanne tilladelser offentliggøres i henhold til § 1 4.
7
stk. 1
Kommunalbestyrelserne i de kommuner, der er næv nt i § 1 , fører en registreringsordning for
hjemmehørende fartøjer med motor, herunder elmotor.
7
stk. 4
stk. 5
Stk. 4. Kommunalbestyrelsens ændringer i registreringsordningerne, herunder fastsættelse af det
maksimale antal fartøjer, eventuelt for delområder, fartøjsstørrelser samt beslutning om
registrering til sejlads af andre ty per fartøjer end nævnt i stk. 1 , sker efter godkendelse fra
Natursty relsen.
Stk. 5. Kommunalbestyrelserne kan udarbejde forskrifter vedrørende registreringsordningen.
8
stk. 1
Kommunalbestyrelserne i Hedensted og Horsens kommuner før er på strækningen Tørring til
Klostermølle en særskilt registreringsordning for hjemmehørende fartøjer uden motor.
8
stk. 4
Kommunalbestyrelserne kan udarbejde forskrifter vedrørende registreringsordningen.
9
Kommunalbestyrelserne i de kommuner, der er næv nt i § 1 , sikrer at der sker registrering af alle
udlejningsfartøjer.
19
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om, hvilke lovbundne opgaver kommunerne har på naturforvaltningsområdet, til miljø- og fødevareministeren
1949829_0020.png
færdsel på Gudenåen med sidev andløb
og søer fra Tørring til Randers, Nr. 148
af 24. februar 2016
Bekendtgørelse om ikke-
erhv ervsmæssig sejlads og anden
færdsel på Gudenåen med sidev andløb
og søer fra Tørring til Randers, Nr. 148
af 24. februar 2016
10
stk. 1
stk. 2
stk. 3
Fartøjer med motor, herunder elmotor, der ikke er omfattet af registreringsordningerne i §§ 7 og
9, skal føre en gæstenummerplade v ed sejlads. Gæstenummerpladerne udstedes ved den
relev ante kommunalbestyrelses foranstaltning.
Stk. 2. Fartøjer uden motor, der ikke er omfattet af registreringsordningerne i §§ 8 og 9, skal v ed
sejlads på strækningen Tørring til Klostermølle føre en gæstenummerplade.
Gæstenummerpladerne udstedes ved Hedensted og Horsens kommunalbestyrelsers
foranstaltning.
Stk. 3. Kommunalbestyrelserne kan udarbejde forskrifter v edrørende u dstedelse af
gæstenummerplader.
Bekendtgørelse om ikke-
erhv ervsmæssig sejlads og anden
færdsel på Gudenåen med sidev andløb
og søer fra Tørring til Randers, Nr. 148
af 24. februar 2016
Bekendtgørelse om ikke-
erhv ervsmæssig sejlads og anden
færdsel på Gudenåen med sidev andløb
og søer fra Tørring til Randers, Nr. 148
af 24. februar 2016
11
Kommunalbestyrelsen kan tillade etableringen af permanente anlæg og midlertidige anlæg til
brug for ikke-erhv ervsmæssig sejlads, hvor sådanne anlæg ikke kræv er tilladelse efter anden
lov givning.
Stk. 2. Kommunalbestyrelserne kan fastsætte nærmere vilkår for tilladelsen
12
Kommunalbestyrelserne i de kommuner, der er næv nt i § 1 , administrerer en tilladelsesordning
for udlejningsv irksomhed. Forskrifter v edrørende tilladelsesordningen offentliggøres i henhold
til § 1 4.
Stk. 2. Udlejningsv irksomhed med fartøjer til sejlads må kun driv es med tilladelse fra de i § 1
næv nte kommunalbestyrelser, som i fællesskab fastsætter v ilkårene for udlejning.
Stk. 3. Når kommunalbestyrelsen modtager en ansøgning om tilladelse til at drive
udlejningsvirksomhed, sendes en kv ittering til ansøgeren med oplysning om
1 ) fristen for meddelelse af afgørelse og
2) klagemuligheder.
20
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om, hvilke lovbundne opgaver kommunerne har på naturforvaltningsområdet, til miljø- og fødevareministeren
1949829_0021.png
Bekendtgørelse om ikke-
erhv ervsmæssig sejlads og anden
færdsel på Gudenåen med sidev andløb
og søer fra Tørring til Randers, Nr. 148
af 24. februar 2016
Bekendtgørelse om ikke-
erhv ervsmæssig sejlads og anden
færdsel på Gudenåen med sidev andløb
og søer fra Tørring til Randers, Nr. 148
af 24. februar 2016
Bekendtgørelse om ikke-
erhv ervsmæssig sejlads og anden
færdsel på Gudenåen med sidev andløb
og søer fra Tørring til Randers, Nr. 148
af 24. februar 2016
Bekendtgørelse om ikke-
erhv ervsmæssig sejlads og anden
færdsel på Gudenåen med sidev andløb
og søer fra Tørring til Randers, Nr. 148
af 24. februar 2016
Bekendtgørelse om ikke-
erhv ervsmæssig sejlads og anden
færdsel på Gudenåen med sidev andløb
og søer fra Tørring til Randers, Nr. 148
af 24. februar 2016
Bekendtgørelse om ikke-
erhv ervsmæssig sejlads og anden
færdsel på Gudenåen med sidev andløb
og søer fra Tørring til Randers, Nr. 148
13
Kommunalbestyrelserne gennemfører den fornødne information om denne bekendtgørel se.
14
Kommunalbestyrelserne offentliggør forskrifter og afgørelser efter § 3, stk. 3, § 4, stk. 6, § 5 , stk.
2, § 6, § 7 , stk. 6, § 8, stk. 5, § 1 0, stk. 4 og § 1 2, stk. 1 og 2.
14
stk. 5
Kommunalbestyrelserne skal offentliggøre klagemyndighedens afgørelse i en klagesag.
Offentliggørelse kan ske udelukkende på kommunernes eller klagemyndighedens hjemmesider.
15
Kommunalbestyrelserne kan opkræve gebyrer til dækning af omkostningerne v ed administration
af bekendtgørelsen.
16
Kommunalbestyrelserne kan nedsætte et brugerråd med repræsentanter fra bl.a. bredejerne,
kanoudlejerne, my ndigheder og berørte interesseorganisationer til at rådgiv e i spørgsmål om
kommunalbestyrelsernes administration af bekendtgørelsen.
17
Kommunalbestyrelserne fører tilsyn med denne bekendtgørelses overholdelse efter reglerne i
naturbeskyttelseslovens kapitel 11.
21
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om, hvilke lovbundne opgaver kommunerne har på naturforvaltningsområdet, til miljø- og fødevareministeren
1949829_0022.png
af 24. februar 2016
Miljøv urderingsloven
Hjemmel (lov /bekendtgørelse)
Miljøv urderingslov
Miljøv urderingslov
Miljøv urderingslov
Miljøv urderingslov
Miljøv urderingslov
Miljøv urderingslov
§
8
9
10
11
12
13
Opgav e
My ndigheden skal gennemføre en miljøvurdering af planer og programmer
My ndighed skal gennemføre miljøvurdering eller screening efter § 8
Screeningsafgørelse
My ndighed foretager afgrænsning af miljørapports indhold
My ndigheden udarbejder miljørapport
V ed godkendelse inddrager myndigheden miljørapport og udarbejder sammenfattende
redegørelse
Projekter må ikke påbegyndes, før myndigheden skriftligt har meddelt tilladelse/
screeningstilladelse
Screeningsafgørelse projekter
My ndighed foretager afgrænsning af miljørapports indhold
My ndigheden gennemgår miljøkonsekvensrapport
Afgørelse om ansøgning kan imødekommes
My ndigheden fastsætter v ilkår
My ndigheden fastsætter v ilkår for overvågning/ myndigheden kan genoptage en afgørelse og
meddele forbud/påbud
My ndigheden udpeger berørte my ndigheder
Miljøv urderingslov
1 5/21
Miljøv urderingslov
Miljøv urderingslov
Miljøv urderingslov
Miljøv urderingslov
Miljøv urderingslov
Miljøv urderingslov
16
23
24
25
27
28
Miljøv urderingslov
31
22
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om, hvilke lovbundne opgaver kommunerne har på naturforvaltningsområdet, til miljø- og fødevareministeren
1949829_0023.png
Miljøv urderingslov
Miljøv urderingslov
32/35
33/34
/36/37
/38
46/47 /
55
53
4
6/1 2
7 /8/9
11
My ndigheden foretager høring af berørte myndigheder mv.
My ndighed offentliggør plan/afgørelse + sender til minister mhbp. Espoo -høring til berørte
stater
Miljøv urderingslov
Tilsy n, håndhævelse, adgang til ejendom
Miljøv urderingslov
Samordningsbekendtgørelse
Samordningsbekendtgørelse
Samordningsbekendtgørelse
Samordningsbekendtgørelse
Miljøm ålsloven
Hjemmel (lov /bekendtgørelse)
Miljømålsloven
V ideresende klage til klagenævn
My ndighed registrerer/afviser/videresendersager i By gog Miljø mv .
Høring af offentlighed
My ndighed anvender fælles procedure eller samordnet procedure v ed behandling af sag
My ndighed sikrer at plangrundlaget er til stede
§
36,
stk. 6
37 a
46 a
46 b
46 c
46 d
Opgav e
Kommunerne er forpligtet af udpegningen af internationale beskyttelsesområder.
Miljømålsloven
Miljømålsloven
Miljømålsloven
Miljømålsloven
Miljømålsloven
Udarbejdelse af handleplan til opfyldelse af N2000 -plan.
Indholdet af den kommunale handleplan.
V edtagelse af forslag til handleplan.
V edtagelse af den endelige handleplan.
Om indsigelse og uenighed blandt kommunalbestyrelser v edr. handleplan.
23
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om, hvilke lovbundne opgaver kommunerne har på naturforvaltningsområdet, til miljø- og fødevareministeren
1949829_0024.png
Miljømålsloven
48
My ndigheder er v ed udøvelse af beføjelser i medfør af lov givningen bundet af en v edtaget Natura
2000-plan.
Udmøntning af N2000 -planen i konkrete handleplaner og indholdet heraf.
Bekendtgørelse om
kommunalbestyrelsernes Natura
2000-handleplaner
Bekendtgørelse om
kommunalbestyrelsernes Natura
2000-handleplaner
Bekendtgørelse om
kommunalbestyrelsernes Natura
2000-handleplaner
Bekendtgørelse om
kommunalbestyrelsernes Natura
2000-handleplaner
Jagt og Vildtforvaltningsloven
Hjemmel (lov /bekendtgørelse)
Bekendtgørelse nr. 867 af 21 . juni
2007 om fredning og v ildtreservat i
V adehavet
Bekendtgørelse nr. 867 af 21 . juni
2007 om fredning og v ildtreservat i
V adehavet
Bekendtgørelse nr. 1 678 af 20.
nov ember 2006 om fredning og
v ildtreservat i Ringkøbing Fjord
Bekendtgørelse nr. 641 af 23. juni 1996
2
3
Krav til handleplanen.
6
Handleplanen skal spille sammen med regler om vandplanlægning for de naturtyper, der er
afhængige af et v andøkosystem.
8
Transport- og By gningsministeriet skal inddrages inden offentliggørelse af forslag til
handleplaner, der berører den ky stnære del af v anddistriktet.
§
§ 4,
stk. 2
Opgav e
Der kan efter forhandling med kommunalbestyrelsen fastsættes regler for drageflyvning samt
anv endelse af køretøjer, der fremdrives af v indkraft.
§ 1 5,
stk. 3
Der kan træffes aftale med kommunalbestyrelserne om, at tilsynsopgaver efter bekendtgørelsen,
kan v aretages af disse.
§ 12
Der kan træffes aftale med kommunalbestyrelserne om, at tilsynsopgaver efter bekendtgørelsen,
kan v aretages af disse.
§ 1 3,
Der skal indgås aftale om afmærkning af brætsejladsområder af kommunen.
24
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om, hvilke lovbundne opgaver kommunerne har på naturforvaltningsområdet, til miljø- og fødevareministeren
1949829_0025.png
om Nissum Fjord v ildtreservat
stk. 2
Bemærk: Bestemmelsen refererer til bekendtgørelsens § 8, stk. 3, som ikke eksisterer.
Bestemmelsen bør hav e henvist til § 8, stk. 2. Dette v il bliv e rettet.
T øndermarskloven
Hjemmel (lov /bekendtgørelse)
Tøndermarskloven
§
10
Stk.2
Tøndermarskloven
12
Stk.2
Tøndermarskloven
15
Stk.5
Tøndermarskloven
23
Kan foretage plejeforanstaltning i Rudbøl sø og Magisterkog, i form af rørskær, oprensning af
v ådområder og kanaler. I begrænset omfang tillade etablering ny e kanaler m.v.
Udarbejder tillæg til regulativ, v edr. Indpumpning og v idereledning af v and.
Udarbejde og indstille budgetter til staten, påført efter § 24 og 25 (indpumpning og v idneførsels
af v and)
Forestå projektering og udførsel af anlægs- og istandsættelse på henblik på forbedring af
v andforsyning i skelgrøfter.
Kan fortage ekspropriation, i gennemførslen af anlægsarbejderne.
Mulighed for fastsættelse af regler om sejlads.
Plejeforanstaltning i form af fjerne selv såede træer og buske.
Opgav e
Godkender erhvervsmæssig nødvendig landbrugsejendom.
Tøndermarskloven
Tøndermarskloven
24
26
Tøndermarskloven
31
Stk.2
Tøndermarskloven
33
Stk.1
Tøndermarskloven
34
Regulativ for anlæg, udarbejdes af kommunerne.
25
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om, hvilke lovbundne opgaver kommunerne har på naturforvaltningsområdet, til miljø- og fødevareministeren
1949829_0026.png
Stk.1
Tøndermarskloven
36
Stk.1
Tøndermarskloven
37 c
I tilfælde af miljøskade eller overhængende fare herfor påser kommunerne, at de ansv arlige tager
rette forbyggende eller begrænsende tiltag.
Kommunerne kan påbyde den ansvarlige at foretage undersøgelser, analyser, målinger af stoffer
med henblik på at klarlægge årsagen til skaden.
V ed miljøskade eller fare herfor, afgør kommunerne om denne skal behandles efter
miljøskadeloven. Udarbejder udkast til afgørelse.
V ed påv irkning af andet EU land, træffer kommunerne afgørelse herom.
Afsender afgørelse med dertilhørende materiale til Miljø - og fødevareministeren, og offentliggør
afgørelsen.
V ed anmodning fra klageberettigede træffer kommunerne afgørelse efter § 37 eller § 37 g.
Mangler der oply sninger kan klagen afv ises.
Kan tillade frav igelser. Fravigelser oplyses til Miljø - og fødevareministeren.
Påser ov erholdes af denne lov .
Inden der træffes afgørelse om miljøskade, forlægges udkast til afgørelse til Miljøstyrelsen.
Kommunerne lader ekspropriations beslutninger efter § 33 tingly se på ejendommen.
Tøndermarskloven
37 d
Stk.1
Tøndermarskloven
37 f
Tøndermarskloven
Tøndermarskloven
37 g
37 h
Tøndermarskloven
37 i
Tøndermarskloven
Tøndermarskloven
Bekendtgørelse nr. 1 460 af 07 .
december 2015 om indhentelse af
udtalelse om miljøskade m.v
Bekendtgørelse om miljøtilsyn
Hjemmel (lov /bekendtgørelse)
38
40
1
§
Opgav e
26
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om, hvilke lovbundne opgaver kommunerne har på naturforvaltningsområdet, til miljø- og fødevareministeren
1949829_0027.png
Bekendtgørelse om miljøtilsyn
§1
Kommunerne er tilsynsmyndighed for alle husdyrbrug.
Af bekendtgørelsen fremgår det, hvilke konkrete forpligtigelser kommunerne har i forbindelse
med at planlægge, gennemføre og følge op på tilsynet. Der er bl.a. krav om, at der skal foretages
en risikov urdering af hv ert enkelt husdyrbrug med henblik på at sikr e, at tilsy net rettes mod de
brug med størst behov. Efter hv ert tilsyn skal my ndighederne indberette en række data om
tilsy net og offentliggøre disse data på Digital Miljøadministration, som offentligheden har
adgang til.
Hav m iljøloven
Hjemmel (lov /bekendtgørelse)
Lov om hav miljø og bekendtgørelse nr.
1 632 af 1 3. december 2006 om
refusion af udgifter til beredskab,
bekæmpelses- og
saneringsforanstaltninger, samt
affaldsbortskaffelse v edrørende olie-
og kemikalieforurening
(Strandrensningsbekendtgørelsen)
§
§§ 35-
37 a
Opgav e
I tilfælde af olie- eller kemikalieforurening forestår kommunalbestyrelsen sanering af
ky ststrækninger og bekæmpelse af forurening i hav ne af kommunalbestyrelsen.
Kommunalbestyrelsen skal tillige tilvejebringe en beredskabsplan for sanering af
ky ststrækninger i tilfælde af v æsentlige forureninger af ky ster i og forurening i hav ne i
kommunen. Beredskabsplanen skal fremsendes til de statslige beredskabsmyndigheder.
Kommunalbestyrelsen kan delegere opgaver til hhv. berørte havnebestyrelse og til
Beredskabskommissionen. Staten Kommunalbestyrelsen kan søge om refusion af omkostninger
til strandrensning.
Lov om v andplanlægning
Hjemmel (lov /bekendtgørelse)
Lov om v andplanlægning
§
§ 22
Opgav e
Kommunalbestyrelserne i et hov edvandopland skal udarbejder forslag til hele eller dele af de
konkrete supplerende foranstaltninger i det indsatsprogram, der skal fastsættes for
hov edvandoplandet i en kommende v andområdeplan,
Forslag skal sammen med bidrag til miljørapporten fo r v andområdeplanen sendes til miljø- og
fødev areministeren.
Bekendtgørelse nr. 1 521 af 1 5.
§§ 5-6,
Kommunalbestyrelsen skal inden for kommunens geografiske område gennemføre de indsatser,
27
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om, hvilke lovbundne opgaver kommunerne har på naturforvaltningsområdet, til miljø- og fødevareministeren
1949829_0028.png
december 2017 om
indsatsprogrammer for
v andområdedistrikter
jf.
bilag
1 -4
f.eks. v andløbsrestaureringer, der inden for kommunernes ressort er fastlagt i
indsatsprogrammet for det v andområdedistrikt, hv or kommunen er beliggende.
Kommunalbestyrelsen kan søge Miljøstyrelsen om tilladelse til at ændre eller undlade en indsats
under v isse nærmere beskrevne omstændigheder. For de indsatser, herunder
v andløbsrestaureringer, der kan søges om tilskud til, gælder at hv is der ikke kan opnås tilskud,
kan kommunalbestyrelsen undlade at gennemføre indsatsen.
Kommunalbestyrelsen
skal inden for sit område og ressort foretage opsporing af kilder til v isse
forurenende stoffer (stoffer for hvilke, der er fastsat miljøkvalitetskrav i bekendtgørelsen om
fastlæggelse af miljømål for v andløb, søer, overgangsvande, kystvande og grundvand), fsva disse
stoffer hindrer opfyldelse af de fastlagte miljømål i ov erfladevandområder eller
grundv andsforekomster. Om nødv endigt skal kommunalbestyrelsen, hvis der er hjemmel hertil i
den pågældende sektorlov, revidere gældende godkendelser og tilladelser.
I tilfælde af midlertidig forringelse af ov erfladevandområders og grundvandforekomsters
tilstand, som sky ldes omstændigheder af naturlig art, omstændigheder, som er ekstraordinære,
eller som ikke med rimelighed kunne hav e v æret forudset, eller omstændigheder som følge af
uly kke, skal kommunalbestyrelsen indenfor sit område og ressort forebygge yderligere
forringelse af tilstanden og så v idt muligt genetab lere den oprindelige tilstand.
Kommunalbestyrelsen skal i disse tilfælde endv idere sikre, at der tages alle praktisk
gennemførlige skridt til ikke at hindre opfy ldelse af de fastlagte miljømål i andre overfladevand-
områder og grundvandforekomster, der ikke er berørt af disse omstændigheder.
Bekendtgørelse om
indsatsprogrammer for
v andområdedistrikter
§9
Bekendtgørelse om
indsatsprogrammer for
v andområdedistrikter
§ 10
Lov om v andplanlægning
§ 25
Modtage rådgivning fra et v andråd, oprettet efter bestemmelserne i§ 25.
Hov edvandoplandets kommunalbestyrelser skal beslutte, hv ilken kommunalbestyrelse, der skal
sekretariatsbetjene v andrådet.
Bekendtgørelse nr. 217 af 2. marts
2017 om v andråd, v andråds
samarbejde med kommunalbestyrelser
og samarbejde mellem
kommunalbestyrelser i et
hov edvandopland om afgrænsning af
§ 1 og
§7
Kommunalbestyrelserne i et hov edvandopland skal:
1 ) v urdere, om de v andløbsforekomster, der indgår i Miljø - og Fødev areministeriets forslag til
ny afgrænsning af v andløb i v andområdeplanerne lever op til de af ministeriet opdaterede
faglige kriterier for afgrænsning af v andløbsforekomster, og
2) udv ælge vandløbsforekomster, der kan analy seres med henblik på at v urdere, om de
opfy lder betingelserne for at kunne udpeges som kunstige eller stærkt modificerede.
28
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om, hvilke lovbundne opgaver kommunerne har på naturforvaltningsområdet, til miljø- og fødevareministeren
1949829_0029.png
v andløb og udpegning af kunstige og
stærkt modificerede v andløb
Den kommunalbestyrelse, der varetager sekretariatsbetjeningen af og leder møderne med
v andrådet, samler og koordinerer kommunalbestyrelsernes v urderinger m.v. udarbejdet efter § 1
og fremsender senest den 31 . december 2017 ét samlet bidrag herom til Miljøstyrelsen.
Kommunalbestyrelserne fremsender samtidig med disse bidrag eventuelle udtalelser, herunder
mindretalsudtalelser fra de organisationer og foreninger, der er repræsenteret i v andrådet, til
kommunalbestyrelsernes bidrag.
V ær opmærksom på, at den for V andrådene fastsatte opgave for v andplanperiode II er løst.
Inddrages vandråd også i arbejdet for vandplanperiode III, skal bekendtgørelsen ændres.
Lov om v andplanlægning
§ 30,
stk. 2
Kommunalbestyrelsen skal på anmodning give miljø - og fødevareministeren oplysninger til brug
for ministerens udarbejdelse af en statusrapport efter § 30, stk. 1 . Denne ra pport udarbejdes 3 år
efter offentliggørelse af v andområdeplanerne.
Lov om v andløb
Hjemmel (lov /bekendtgørelse)
Lov om v andløb
§
§ 4,
stk. 3
§ 4,
stk. 3
§ 4,
stk. 4
§ 6,
stk. 1
§ 6,
stk. 2
§ 10
Opgav e
Kommunalbestyrelsen fastsætter eventuelle begrænsninger i sejladsretten i v andløb
Lov om v andløb
Kommunalbestyrelsen meddeler eventuelle tilladelser til sejlads med i offentlige v andløb med
andre fartøjer end ikke motordrevne småfartøjer
Kommunalbestyrelsen fastsætter eventuelle gebyrer til v andløbets vedligeholdelse for sejlads
med større eller motordrevne fartøjer på offentlige v andløb.
Kommunalbestyrelse meddeler eventuel tilladelse til at ændre v ands naturlige afløb til anden
ejendom eller hindre det naturlige afløb af v and fra højere liggende ejendomme.
Kommunalbestyrelsen meddeler tilladelse til at b ortlede vandet fra v andløb, forandre
v andstanden i v andløb eller hindre v andets frie løb.
Kommunalbestyrelsen træffer en eventuel afgørelse om, at et v andløb skal udgå af den hidtidige
klasse (som henholdsvis offentlig eller privat vandløb) efter bestemmelser i lov ens kapitel 4 og i
Lov om v andløb
Lov om v andløb
Lov om v andløb
Lov om v andløb
29
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om, hvilke lovbundne opgaver kommunerne har på naturforvaltningsområdet, til miljø- og fødevareministeren
1949829_0030.png
bekendtgørelse nr. 838 af 27 . juni 2016 om klassifikation og registrering af v andløb
Lov om v andløb
§ 12
Kommunalbestyrelsen udarbejder regulativer for offentlige v andløb i kommunen efter
bestemmelser i v andløbslovens kapitel 5 og bekendtgørelse nr. 91 9 af 27 . juni 2016 om
regulativer for offentlige v andløb
Kommunalbestyrelsen kan fastsætte eventuelle bestemmelser om private v andløbs s kikkelse eller
v andføringsevne.
Kommunalbestyrelsen meddeler eventuelle tilladelser til regulering af v andløb efter de fælles
bestemmelser i lov ens kapitel 6 og bestemmelser i bekendtgørelse nr. 834 af 27 . juni 2016 om
v andløbsregulering og -restaurering m.v.
Kommunalbestyrelsen meddeler eventuelle tilladelser til sænkning af v andstanden i eller
tørlægning af søer efter lovens §§ 1 9 og 20, de fælles bestemmelser i lov ens kapitel 6 og
bestemmelser i bekendtgørelse om v andløbsregulering og -restaurering m.v.
Kommunalbestyrelsen meddeler eventuelle tilladelser til anlæg af ny e v andløb efter lovens §§ 21
og 22, de fælles bestemmelser i lov ens kapitel 6 og bestemmelser i bekendtgørelse om
v andløbsregulering og -restaurering m.v.
Kommunalbestyrelsen v edligeholder offentlige v andløb. Reglerne om indholdet af forpligtelserne
til v edligehold er fastlagt i lovens kapitel 7 .
Kommunalbestyrelsen fastsætter eventuelle bestemmelser om omfang og udførelse af
v edligeholdelse i priv ate vandløb.
Kommunalbestyrelsen gennemfører eventuelle vandløbs-restaureringer efter bestemmelser i
lov ens kapitel 8 og i bekendtgørelse om v andløbsregulering og -restaurering m.v.
Kommunalbestyrelsen meddeler de eventuelle tilladelser til p rivate udpumpningsanlæg efter
bestemmelser i lov ens § 44, stk. 1 , §§ 45 og 46 og i bekendtgørelse om v andløbsr egulering og -
restaurering m.v.
Kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om oprettelse af offentlige pumpelag efter
Lov om v andløb
§ 15
Lov om v andløb
§ 1 7 , jf.
§ 16
Lov om v andløb
§ 18
Lov om v andløb
§ 21
Lov om v andløb
§ 31
Lov om v andløb
§ 36
Lov om v andløb
§ 37
Lov om v andløb
§ 38
Lov om v andløb
§ 39
30
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om, hvilke lovbundne opgaver kommunerne har på naturforvaltningsområdet, til miljø- og fødevareministeren
1949829_0031.png
bestemmelser i lov ens §§ 40-46 og i bekendtgørelse om v andløbsregulering og -restaurering m.v.
Lov om v andløb
§ 47
Kommunalbestyrelsen meddeler eventuelle tilladelser til anlæg eller ændring af b roer,
ov erkørsler og lignende efter bestemmelser i lov ens § 51 og i bekendtgørelse om
v andløbsregulering og -restaurering m.v.
Kommunalbestyrelsen meddeler tilladelse til anlæg eller ændring af o pstemningsanlæg eller
andre anlæg, der kan hindre v andets frie løb eller i øv rigt kan v ære til skade for v andløbet, efter
bestemmelser i lov ens § 51 og i bekendtgørelse om v andløbsregulering og -restaurering m.v.
Kommunalbestyrelsen kan tillige meddele påbud om ændring af sådanne anlæg, hv is anlæg er til
skade for v andløbskvaliteten
Lov om v andløb
Lov om v andløb
§ 49
§§ 53-
60 j
Kommunalbestyrelsen fastsætter flodemål for alle opstemningsanlæg.
Kommunalbestyrelsen fører tilsyn med overholdelse af lov en og af regler og afgørelser efter loven
efter bestemmelser i lov ens kapitel 1 1 og i bekendtgørelse nr. 462 af 30. april 2013 om tilsyn med
bræmmer langs v andløb og søer, og kommunalbestyrelsen træffer i denne sammenhæng
ev entuelle afgørelser efter bestemmelserne om miljøskade i lov ens kapitel 11a og i
bekendtgørelse nr. 1 460 af 7 . december 2015 om indhentelse a f udtalelse om miljøskade m.v..
Kommunalbestyrelsen meddeler eventuelle godkendelser af, at en person, der ikke har deltaget i
en foranstaltning, f.eks. en bro eller opstemning, benytter foranstaltningen mod at betale en del
af anlægsudgifterne og deltage i den fremtidige v edligeholdelse sudgift samt erstatte det tab, som
beny ttelsen medfører.
Kommunalbestyrelsen udfærdiger
på anmodning - attester, der angiver, hvilke bidrag til
offentlige v andløb og pumpelag der påhviler en ejendom.
Kommunalbestyrelsen kan kræv e betaling for attesterne.
Lov om v andløb
§ 67
Efter anmodning fordeler Kommunalbestyrelsen et bidrag, der efter loven påhviler en ejendom,
der udsty kkes eller formindskes efter arealoverførsel, mellem de pågældende arealer, og
fastsætter, hvordan udgifterne v ed fordelingen skal udredes.
Lov om v andløb
§§ 48
og 50
Lov om v andløb
§63
Lov om v andløb
§ 66
31
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om, hvilke lovbundne opgaver kommunerne har på naturforvaltningsområdet, til miljø- og fødevareministeren
1949829_0032.png
Lov om v andløb
§ 68
Kommunalbestyrelsen kan pålægge ejere m.v. at y de et bidrag til v andløbs regulering og
v edligeholdelse i tilfælde af, at der er konsekv enser af at
afløbsmængden forøges v ed bebyggelse, v ed v ejanlæg, ved udpumpning, der ikke er
omfattet af bestemmelser om pumpeanlæg eller v ed boringer
-
tilførsel af spildev and, der i næv neværdig grad forøger arbejdet ved vandløbets
oprensning,
-
indv inding af v and fra et v andløb, at arbejdet v ed v andløbets vedligeholdelse.
Kommunalbestyrelsen skal i forbindelse med afgørelser efter vandløbsloven søge at tilv ejebringe
forlig om økonomiske spørgsmål, herunder bidragsfordeling.
-
Kommunalbestyrelsen skal registrere de bestemmelser, der gælder for det enkelte v andløb.
Registreringerne skal v ære offentligt tilgængelige, f.eks. via kommunens hjemmeside.
Kommunalbestyrelsen kan påbyde en ejer af anlæg som stemmeværker, styrt, møller,
engv andingsanlæg, industrielle anlæg, herunder anlæg, hvor der er anbragt turbiner eller
lignende anlæg i ferske v ande, på egen bekostning, at etablere ungfis kesluse, når anlægget udgør
en hindring for nedtrækkende laksefisk, og anlægget er etableret efter den 1 9. juli 1 898, eller der
efter denne dato er foretaget ændringer i ældre anlægs indretning, konstruktion og benyttelse.
Lov om v andløb
§ 74
Bekendtgørelse om klassifikation og
registrering af v andløb
Bekendtgørelse nr. 1 018 af 1 2.
december 2002 om ålepas,
ungfiskesluser samt afgitringer i ferske
v ande
Vandforsyningsloven
Hjemmel (lov /bekendtgørelse)
V andforsyningsloven
§5
§3
§
12
Opgav e
Kommunalbestyrelsen opretter et koordinationsforum til at bistå v ed udarbejdelsen af
indsatsplaner.
Kommunalbestyrelsen skal, for hv ert udpeget indsatsområde jf. v andforsyningslovens § 1 1 a stk.
1 nr. 5, v edtage en indsatsplan.
Kommunalbestyrelsen
kan
v edtage en indsatsplan for et område, hvis udpegningen efter § 1 1 a
stk. 5 er utilstrækkelig til at sikre kommunens vandforsyningsinteresser.
Kommunalbestyrelsen lægger retningslinjer i indsatsplaner til grund v ed afgørelse af sager.
V andforsyningsloven
13
V andforsyningsloven
13 a
V andforsyningsloven
13 c
stk. 1
32
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om, hvilke lovbundne opgaver kommunerne har på naturforvaltningsområdet, til miljø- og fødevareministeren
1949829_0033.png
V andforsyningsloven
13 c
stk. 2
14
14 b
Kommunalbestyrelsen skal gennemføre de indsatsplaner som den har v edtaget.
V andforsyningsloven
V andforsyningsloven
Kommunalbestyrelsen udarbejder v andforsyningsplaner og evt. delplaner.
Kommunalbestyrelsen drøfter årligt forsyningsforholdene med alle almene v andforsyning er i
kommunen.
Kommunalbestyrelsen meddeler tilladelse til v andindvinding jf. v andforsyningsloven og
bekendtgørelse nr. 832 af 27 /06/2016 om v andindvinding og v andforsyning.
Kommunalbestyrelsen meddeler tilladelse til etablering, v æsentlig udbedring eller ændring af
v andindvindingsanlæg. Se i øv rigt Bekendtgørelse nr. 1 260 af 28/1 0/2013 om udførelse og
sløjfning af boringer og brønde på land.
Kommunalbestyrelsen indberetter hvert år nærmere bestemte oplysninger om kommunens
v andindvindingsanlæg til Jupiterdatabasen.
Kommunalbestyrelsen meddeler tilladelse til bortledning af grundvand eller anden sænkning af
grundv andsstanden i forbindelse med bygge- og anlægsarbejder, gravning af ler, grus, brunkul,
kridt mv . (Der er tilfælde, hv or tilladelse ikke er nødv endigt).
Kommunalbestyrelsen
kan
i v isse tilfælde udarbejde planer for og overslag over udgifterne v ed
oprettelse af en almen v andforsyning og etablering af de enkelte v andforsyningsanlæg.
Kommunalbestyrelsen
kan
træffe afgørelse om, at en eller flere ejendomme skal tilsluttes en
bestående almen v andforsyning.
Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde pålægge en almen v andforsyning at forsyne et
område, der ligger uden for det naturlige forsyningsområde.
Kommunalbestyrelsen kan under v isse omstændigheder pålægge almene v andforsyninger a t
samarbejde og i sidste ende fastlægge v ilkårene for samarbejdet.
Kommunalbestyrelsen kan pålægge almene v andforsyninger at træffe bestemmelser om
V andforsyningsloven
20
V andforsyningsloven
21
V andforsyningsloven
24 d
V andforsyningsloven
26
V andforsyningsloven
29 stk.
1
29 stk.
3
45 stk.
4
48
V andforsyningsloven
V andforsyningsloven
V andforsyningsloven
V andforsyningsloven
52 stk.
33
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om, hvilke lovbundne opgaver kommunerne har på naturforvaltningsområdet, til miljø- og fødevareministeren
1949829_0034.png
2
V andforsyningsloven
V andforsyningsloven
53
53 a
indskrænkning af v andforbruget.
Kommunalbestyrelsen godkender et almen v andforsynings anlægs- og driftsbidrag.
Kommunalbestyrelsen kan i v isse tilfælde til fremme af en hensigtsmæssig
v andforsyningsstruktur y de støtte til etablering og drift af almene v andforsyninger.
Kommunalbestyrelsen godkender almene v andforsyningers regulativer.
Kommunalbestyrelsen fører tilsyn med indretning og drift af v andforsyningsanlæg i henhold til
reglerne i drikkev andsbekendtgørelsen.
Kommunalbestyrelsen fører tilsyn med indvundne vandmængder.
Kommunalbestyrelsen før tilsyn med kv aliteten af v andet i v andforsyningssystemer.
Kommunalbestyrelsen fører tilsyn med at loven mv. overholdes.
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om hvorvidt der foreligger en miljøskade som skal
behandles i henhold til miljøskadeloven lovbekendtgørelse nr. 27 7 af 27 /03/2017 om
undersøgelse, forebyggelse og afhjælpning af miljøskader. Inden afgørelsen gives skal der
indhentes bindende udtalelse hos miljø - og fødevareministeren i henhold til bekendtgørelse nr.
1 460 af 07 /12/2015 om indhentelse af udtalelse om miljøskade m.v.
V andforsyningsloven
V andforsyningsloven
55
57
V andforsyningsloven
V andforsyningsloven
V andforsyningsloven
V andforsyningsloven
58
60
65
68e
Skov loven
Hjemmel (lov /bekendtgørelse)
Skov loven
§
3, stk.
6
Opgav e
Oply se ministeren om nye kommunale fredskovspligtige arealer
Lov om drift af landbrugsjorder (driftsloven)
Hjemmel (lov /bekendtgørelse)
§
Opgav e
34
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om, hvilke lovbundne opgaver kommunerne har på naturforvaltningsområdet, til miljø- og fødevareministeren
1949829_0035.png
Driftslov en
6
Anmeldeordning v edr. genopdyrkningsret (fremgår også af § 1 0 i jordressourcebekendtgørelsen).
Kommunen skal v urdere, om det anmeldte areal er omfattet af § 3 i naturbeskyttelsesloven.
Anmeldelse af skov etablering. Kommunen vurderer, om evt. skovetablering er mulig iht.
landsplandirektivets eller kommuneplanens bestemmelser om skovetablering, eller regler i lov
om naturbeskyttelse eller anden relevant lovgivning.
Jordressourcebekendtgørelsen
(bekendtgørelse om jordressourcens
anv endelse til dy rkning og natur)
(BEK nr 1 236 af 24/1 1/2017)
Jordressourcebekendtgørelsen
(bekendtgørelse om jordressourcens
anv endelse til dy rkning og natur)
(BEK nr 1 236 af 24/1 1/2017)
Jordressourcebekendtgørelsen
(bekendtgørelse om jordressourcens
anv endelse til dy rkning og natur)
(BEK nr 1 236 af 24/1 1/2017)
Bekendtgørelse om skærmende
beplantning v ed skæmmende tekniske
anlæg (BEK nr 863 af 1 0/09/2009)
Bekendtgørelse om skærmende
beplantning v ed skæmmende tekniske
anlæg (BEK nr 863 af 1 0/09/2009)
Landbrugsloven
Hjemmel (lov /bekendtgørelse)
Lov om landbrugsejendomme
(landbrugsloven)
Cirkulære om v aretagelse af de
jordbrugsmæssige interesser i
8
9
Anmeldelse og afgørelse om ansøgning om evt. tilladelse til skovplantning el.lign. i områder er
omfattet af uønsket skovplantning iht. landsplandirektivets eller en kommuneplanens
bestemmelser herom.
12
Anmeldelse af etablering af andre former for natur efter § 1 1 i bekendtgørelsen. Kommunen skal
v urdere om etableringen evt. vil v ære i strid med landsplandirektivet eller kommuneplanen, eller
i regler i lov om naturbeskyttelse eller anden relevant lovgivning.
1
Kommunen kan i henhold til en endeligt v edtaget og offentliggjort indsatsplan pålægge ejere af
landbrugsjorder, jf. § 2 i lov om drift af landbrugsjorder, at etablere basal skærmende
beplantning om skæmmende tekniske anlæg, når dette af landskabelige hensyn er ønskeligt.
Kommunen foretager kontrol for at sikre ov erholdelse af indsatsplanen og påbud udstedt i
medfør af § 7 .
6
§
3
Opgav e
Kommunerne skal inddrage jordbrugsanalyserne i kommune -og lokalplanlægning
1, 2
Kommunerne skal planlægge for en bæredygtig udvikling og den fremtidige anvendelse af det
åbne lands areal- og naturresourcer.
35
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om, hvilke lovbundne opgaver kommunerne har på naturforvaltningsområdet, til miljø- og fødevareministeren
1949829_0036.png
kommune- og lokalplanlægningen
Hegnsloven
Hjemmel (lov /bekendtgørelse)
Hegnslov en
Mark- og v ejfredsloven
Hjemmel (lov /bekendtgørelse)
Mark- og v ejfredsloven
Jordfordelingsloven
Hjemmel (lov /bekendtgørelse)
Jordfordelingsloven
Jordfordelingsloven
§
2
25
§
21
§
28
Kommunerne skal inddrage de jordbrugsmæssige interesser i kommune- og lokalplanlægningen
Opgav e
Kommunerne skal udpege medlemmerne af hegnsynet
Opgav e
Kommunerne skal udpege 3 v urderingsmænd (typisk sammenfaldende med hegnsynet)
Opgav e
KL skal udpege 6 personer til Jordfordelingskommissionerne
Kommunen kan oprette et jordkøbsnævn. I så fald afholder kommunen omkostninger og
udarbejder regnskab
Lov om Landdistriktsfonden
Hjemmel (lov /bekendtgørelse)
Bekendtgørelse om oprettelse og drift
af lokale aktionsgrupper under hav- og
fiskeriudv iklingsprogrammet og under
landdistriktsprogrammet for perioden
201 4-2020 (bkg nr. 1 835/2015)
Samme (bekendtgørelsen hører
hjemme under erhvervsstyrelsen).
§
§ 7 , stk
3.
Opgav e
Udpegning af bestyrelsesmedlem (kan-opgave).
§ 11,
stk. 9
Godkende at den lokale udv iklingsgruppes strategi er i ov erensstemmelse med den kommunale
udv iklingsstrategi.
36
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om, hvilke lovbundne opgaver kommunerne har på naturforvaltningsområdet, til miljø- og fødevareministeren
1949829_0037.png
Planlov en
Hjemmel (lov /bekendtgørelse)
Planlov en
§
11 a
Opgav e
Kommunerne har pligt til at v edtage en kommuneplan med tilhørende redegørelse for
kommuneplanens forudsætninger. Kommuneplanen skal indeholde retningslinjer for bl.a.
beliggenheden af områder, hvor tilplantning med skov er ønsket, og beliggenheden af
lav bundsarealer, der kan genoprettes som vådområder, samt retningslinjer for varetagelse af
naturbeskyttelsesinteresserne, herunder ved udpegning af områder, der skal indgå i Grønt
Danmarkskort, og for prioritering af kommunalbestyrelsens naturindsats inden for Grønt
Danmarkskort.
Bekendtgørelsen fastsætter regler for kommunernes administration af planlægningen i forhold
til områder, der er udpeget som internationale naturbeskyttelsesområder samt for bes kyttelsen
af v isse arter, og præcisere hvilke hensyn kommunerne skal v aretage i forbindelse hermed.
Bekendtgørelse om administration af
planlov en i forbindelse med
internationale
naturbeskyttelsesområder samt
besky ttelse af v isse arter
37