Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del
Offentligt
1942568_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 25. september 2018
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 947 (MOF alm. del) stillet 28. august 2018
efter ønske fra Christian Rabjerg Madsen (S), Øjvind Vilsholm (EL), Christian Poll (ALT), Ida Auken
(RV) og Trine Torp (SF).
Spørgsmål nr. 947
”Vil
ministeren redegøre for status for den nedsatte arbejdsgruppe, der skal se på udvælgelsen af
pesticider og nedbrydningsprodukter til vandværkernes kontrol af drikkevandet, herunder den videre
proces for arbejdsgruppens anbefalinger?”
Svar
Som beskrevet i svaret til MOF alm. del spm. 733, samling 2017-18 blev det besluttet på mødet i
Vandpanelet d. 31. august 2017 at nedsætte en arbejdsgruppe, der skal se nærmere på udvælgelse af
pesticider og nedbrydningsprodukter til vandværkernes kontrol af drikkevandet. Arbejdsgruppen
består af repræsentanter for Kommunernes Landsforening, Danske Regioner, Styrelsen for
Patientsikkerhed, Dansk Vand- og Spildevandsforening (DANVA), Danske Vandværker, De Nationale
Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland (GEUS) og Miljøstyrelsen.
Arbejdsgruppens opgaver er følgende:
1. Se på udvælgelsen af pesticider og nedbrydningsprodukter til vandværkernes kontrol af
drikkevand.
2. Komme med forslag til andre stoffer, der skal vurderes i forhold til om de skal kontrolleres på
landsplan.
3. Se på arbejdsgange og processer, som kan sikre bedre videndeling angående fund af pesticider:
internationalt, nationalt og lokalt.
4. Indsamling af oplysning om fund af desphenyl-chloridazon på landsplan.
5. I det omfang der er et behov for det bistår arbejdsgruppen med udarbejdelse af vejlednings- og
orienteringsmateriale til kommuner og vandværker.
I forhold til de to første arbejdsopgaver er arbejdsgruppen ved at udarbejde forslag til en proces, der
beskriver, hvordan Vandpanelet fremover involveres i:
1) det årlige arbejde med at vurdere om listen over pesticider og nedbrydningsprodukter til
vandværkernes kontrol af drikkevand skal justeres. Lokale forhold kan gøre, at der er yderligere
stoffer, som vil kunne udgøre en trussel mod grundvandet - ud over de pesticider og
nedbrydningsstoffer, det er obligatorisk at kontrollere for. Kommuner skal derfor - efter indstilling fra
de enkelte vandforsyningsanlæg - beslutte, om kontrollen skal omfatte yderligere pesticider og
nedbrydningsstoffer.
2) fastsættelse af listen over de stoffer, som skal indgå i grundvandovervågningen; en liste der som
udgangspunkt hver 6. år fastsættes i forbindelse med programrevisionen under NOVANA, Det
Nationale Overvågningsprogram for Vandmiljø og Natur.
./.
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 943: Spm. om, hvilke udgifter der vil være forbundet med indførelse af en totalscreening for alle pesticider i grundvandet, til miljø- og fødevareministeren
Lokalt sker vidensdeling løbende ved at regionerne orienterer kommuner og vandforsyninger, når der
er fund af pesticider, som udgør en risiko for grundvandsressourcen. Vidensdeling internationalt
sikres ved, at Danmark deltager aktivt i EU i arbejdet omkring monitering for pesticider i grundvand.
Danmark er formand for en ekspertgruppe under SETAC, der arbejder med grundvandsmonitering; i
ekspertgruppen er der repræsentanter for regulatorer, industri, konsulenter og forskning. Derudover
deltager Danmark i EU-samarbejde gennem EFSA med kommentering af aktivstofvurderinger og
deltagelse i ekspertmøder, samt i samarbejde i Nordzonen, hvor grundvandsmonitering er en del af det
videnskabelige grundlag for vurderingerne.
Miljøstyrelsen har til arbejdsgruppens opgaver punkt 2 igangsat en grundig analyse mhp. at
identificere de stoffer, som det kan være relevant at gennemføre screeninger af i grundvand. Analysen
vil inddrage resultaterne af en grundig analyse af området gennemført af regionerne i Danmark i
samarbejde med Miljøstyrelsen, men hvor fokus er på punkkildeforureninger. Der er ikke alene tale
om en gennemgang af aktivstoffer, der har indgået i godkendte bekæmpelsesmidler fra slutningen af
1950´erne, men også et stort antal nedbrydningsprodukter. Det kræver derfor et stort arbejde at
gennemgå alle stofferne for at finde, hvilke stoffer, der er relevante. Det forventes, at analysen afsluttes
i 1. kvartal 2019, hvorefter der vil være grundlag for at udpege yderligere relevante stoffer til screening.
Derefter afdækkes hvorvidt analyselaboratorierne har udviklet metoder til at gennemføre de ønskede
screeninger.
Indsamling af oplysning om fund af desphenyl-chloridazon på landsplan, jf. pkt. 4 på ovenstående
liste, er afsluttet med et notat udarbejdet af GEUS af 7. marts 2018, som har været forelagt Miljø- og
Fødevareudvalget i forbindelse udvalgets orientering af 13. marts 2018 om resultaterne fra
screeningerne af tre stoffer - desphenyl-chloridazon, methyl-desphenyl-chloridazon og 1,2,4-triazol i
grundvandsovervågningen i 2017, jf. MOF Alm. del Bilag 348.
Arbejdsgruppen har på nuværende tidspunkt ikke bistået med udarbejdelse af vejlednings- og
orienteringsmateriale til kommuner og vandværker, jf. opgave 5 på arbejdsgruppens opgaveliste, men
det forventes, at der vil blive efterspurgt yderligere vejledning, så kommunerne bliver bedre i stand til
at vurdere, hvorledes de lokalt kan håndtere kommende ny viden som følge af yderligere screeninger
og fund i grundvandet.
Afrapporteringen om arbejdsgruppens arbejde forventes ved udgangen af oktober 2018.
./.
Jakob Ellemann-Jensen
/
Lea Frimann Hansen
2