Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del
Offentligt
1934240_0001.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Samrådsspørgsmål BL
”Hvilke
initiativer påtænker ministeren at tage
for at beskytte danskernes grundvand i
forlængelse af sagen om Dimethylsulfamid, der
blot er seneste eksempel på, at sprøjtegift ender i
grundvandet?”
Samrådsspørgsmål BM
”Hvordan
forholder ministeren sig til
brancheorganisationen Danvas ønske om dels at
udvide det nationale overvågningsprogram for
grundvandet samt at indføre sprøjteforbud
omkring drikkevandsboringerne?”
Svar
1. Indledning
Jeg vil gerne understrege, at det er en høj
prioritet for regeringen at beskytte det danske
grundvand.
Vi har allerede i aftalen om en ny pesticidstrategi
aftalt en række initiativer til at beskytte
1
drikkevandet. Jeg vil i efteråret følge op med nye
forhandlinger i aftalekredsen om
pesticidstrategien.
2. Fund af DMS
Først vil jeg redegøre for status for fund af
dimethylsulfamid hos vandværkerne.
Miljøstyrelsen blev i foråret 2018 først orienteret
af TREFOR om fund af dimethylsulfamid og
efterfølgende af HOFOR om, at der var fundet
dimethylsulfamid i deres boringer.
GEUS har foretaget et udtræk af, hvor mange
fund af dimethylsulfamid, der har været i
vandværkernes drikkevandsboringer. I Jupiter
databasen var der den 11. juli 2018 fund af
dimethylsulfamid i 44 vandværksboringer, heraf
var 13 boringer med fund over kravværdien, og
disse fund ligger på 0,14-0,56 mikrogram/liter
med et enkelt fund på 3,6 mikrogram/liter..
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 929: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 23/8-18 om beskyttelse af grundvandet mod sprøjtegifte, til miljø- og fødevareministeren
1934240_0002.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
”Det talte ord gælder”
I afgangsvandet fra vandværket er der30 analyser
med fund af dimethylsulfamid, og 3
vandforsyningsanlæg har haft overskridelser af
kvavværdien, hvor den højeste værdi var 0,27
mikrogram/liter.
Der kan være flere fund, der blot ikke er
godkendt i de respektive kommuner i Jupiter
databasen, hvor GEUS henter deres data fra.
Miljøstyrelsen vurderer, at de aktuelle fund ikke
udgør en sundhedsrisiko. Styrelsen for
Patientsikkerhed er enig i denne vurdering.
3. Kilder til stoffet
I forhold til kilder til dimethylsulfamid kan jeg
oplyse, at nedbrydningsproduktet kan stamme
fra to stoffer i bekæmpelsesmidler, der har været
godkendt i Danmark.
Dichlofluanid og tolylfluanid har i pesticidmidler
været anvendt som svampemiddel i frugt,
tomater og prydplanter i Danmark frem til
henholdsvis 1973 og 2007.
3
Tolylfluanid og dichlofluanid er dog også
biocidaktivstoffer, og HOFOR vurderer, at deres
fund kan stamme fra brugen af
træbeskyttelsesmidler.
De to aktivstoffer er omfattet af
biocidforordningen, når de anvendes i en række
produkttyper, eksempelvis træbeskyttelse og
overfladefilm til maling.
Andre anvendelser af de to stoffer har været som
konserveringsmiddel i maling for at undgå
svampevækst i malingen under opbevaring og
som svampemiddel til at beskytte overfladen på
træ og murværk samt til bundmaling.
Kun nogle af biocidanvendelserne, eksempelvis
træbeskyttelse, var inden biocidforordningen
omfattet af den danske godkendelsesordning. Der
har været godkendte træbeskyttelsesmidler med
dichlofluanid frem til 1999.
Tolylfluanid og dichlofluanid er godkendte
biocidaktivstoffer i EU, og der er fastsat
4
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 929: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 23/8-18 om beskyttelse af grundvandet mod sprøjtegifte, til miljø- og fødevareministeren
1934240_0003.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
”Det talte ord gælder”
forskelige anvendelsesbegrænsninger for de
enkelte produkttyper indenfor biocidreglerne.
Brugen til træbeskyttelsesmidler,
konserveringsmidler til overfladefilm og
bundmaling kræver en godkendelse i
Miljøstyrelsen inden de må markedsføres. Der er
ingen godkendte produkter og ingen ansøgninger
er modtaget.
Da ikke alle biocidaktivstoffer er vurderet kan der
stadig være træbeskyttelse og bundmaling med
stofferne på markedet. Produkterne skal først
søge om godkendelse, når det sidste aktivstof i
produktet er færdigvurderet i EU.
Der kan også være maling lovligt på markedet,
der indeholder disse aktivstoffer.
Danmarks farve- og limindustri har dog overfor
Miljø- og Fødevareministeriet oplyst, at stofferne
ikke længere anvendes i produkter fra deres
medlemmer, og at anvendelsen er stoppet for
mellem 3 til 10 år siden. Ligeledes oplyser Dansk
5
Erhverv, at deres importører ikke har kendskab
til, at stoffet anvendes i produkter på det danske
marked.
4. Initiativer på DMS og generelt
Hvis det mod forventning skulle vise sig, at der er
produkter på det danske marked, der indeholder
stoffer, der kan nedbrydes til dimethylsulfamid, i
en størrelsesorden som kan true vores
drikkevand, vil jeg have det stoppet. Det kræver
vi tager det op i EU, da stofferne er godkendt
under biocidforordningen.
Kemikalieinspektionen i Miljøstyrelsen vil
desuden kontrollere om der er ulovlige produkter
på markedet med de to aktivstoffer, og om
markedsføringen af produkterne overholder
reglerne.
Jeg har desuden bedt om, at vi informerer
forbrugerne om, at de bør få gamle
træbeskyttelsesmidler set efter og få dem
bortskaffet, hvis de indeholder de to stoffer.
6
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 929: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 23/8-18 om beskyttelse af grundvandet mod sprøjtegifte, til miljø- og fødevareministeren
1934240_0004.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
”Det talte ord gælder”
gennemføre særlige godkendelsesbetingelser
for pesticider, der benyttes i BNBO.
Dimethylsulfamid er fra 1. juli 2018 kommet på
listen over stoffer, som vandværkerne fra i år
obligatorisk skal teste for i deres boringer og i
drikkevandet
pesticidlisten i boringskontrollen
I forhold til det første spørgsmål, så har jeg som
sagt, taget en række initiativer konkret i forhold
til stoffet dimethylsulfamid, og så har vi i aftalen
om pesticidstrategien en række initiativer for at
styrke grundvandsbeskyttelsen. i BNBO:
Forbud mod påfyldning og opblandinger af
pesticider og vask af pesticidsprøjter. Det er
allerede gennemført
Vi skal have udarbejdet en handlingsplan om
yderligere initiativer til bedre
grundvandsbeskyttelse i BNBO
Og som I ved har vi aftalt, at der skal ske
mere på dette område. Som det fremgår af
aftaleteksten skal vi på et fagligt grundlag
Det skal vi tale om her i efteråret.
Vi har også aftalt, at vi næste år skal gøre status
på den kommunale indsats i BNBO og på den
baggrund tage stilling til eventuelle yderligere
tiltag.
5. Udvide grundvandsovervågningen
I takt med at der undersøges for flere pesticider
og biocider samt deres nedbrydningsprodukter,
vil der være en risiko for, at der findes flere
stoffer end tidligere. Det kan tage 20-25 år før
stoffer, der har været anvendt kan findes i
grundvand.
De første pesticider med risiko for udvaskning til
grundvand blev forbudt i 1994.
Ikke alle biocider har været omfattet af den
nationale godkendelsesordning, så det er først i
7
8
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 929: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 23/8-18 om beskyttelse af grundvandet mod sprøjtegifte, til miljø- og fødevareministeren
1934240_0005.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
”Det talte ord gælder”
takt med gennemførslen
af EU’s biocidregler at
der vil komme en vurdering af stofferne i forhold
til grundvand.
Der har fra 1999 og frem til 2011 ikke været
kriterier eller en systematisk gennemgang af, om
nye stoffer burde komme med på pesticidlisten i
boringskontrollen. Bortset fra en mindre ændring
havde pesticiderne på pesticidlisten derfor været
de samme i hele perioden.
Det betyder, at der har været godkendte
bekæmpelsesmidler med pesticidaktivstoffer og
biocidaktivstoffer, der er fjernet fra markedet,
uden at man har vurderet, om de burde indgå i
overvågningen.
Siden 2012 er der hvert år taget stilling til, om
der var nye stoffer, der skulle tilføjes på listen til
kontrol af drikkevandet. Sagen med desphenyl
chloridazon i efteråret 2017 viste dog, at de
kriterier, der var blevet anvendt ved den årlige
revision, ikke var tilstrækkelige
særligt da de
ikke har fanget pesticider, der er udgået fra
markedet uden et decideret forbud.
Derfor blev der i efteråret 2017 nedsat en
arbejdsgruppe under vandpanelet, der vil komme
med anbefalinger til hvilke kriterier, der skal
anvendes, og hvilke pesticider der fremadrettet
bør inddrages i boringskontrollen.
Jeg vil som sagt indkalde til nye drøftelser i
aftalekredsen om pesticidstrategien i efteråret.
Regeringen tager beskyttelsen af vores
drikkevand meget alvorligt. Derfor er der et
arbejde i gang for at undersøge, om der er stoffer,
der skal testes for bredere, end det sker i dag. Når
det faglige arbejde i løbet af efteråret er færdigt,
vil vi selvfølgelig se på, om det giver anledning til
at ændre i drikkevandsovervågningen.
Vi skal vide, hvad vi skal undersøge for, så vi ikke
overser et væsentligt nedbrydningsprodukt eller
tester for stoffer, som ikke er relevante i en dansk
sammenhæng. Vi skal derfor have et ordentligt
overblik, inden vi kaster os ud i massescreeninger
9
10
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 929: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 23/8-18 om beskyttelse af grundvandet mod sprøjtegifte, til miljø- og fødevareministeren
1934240_0006.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
”Det talte ord gælder”
af stoffer, så vi kan gøre det på en effektiv måde.
Derfor synes jeg også, at den rigtige rækkefølge er
at tage stilling til, hvordan
grundvandsovervågningen i fremtiden skal
indrettes, efter vi har det faglige grundlag. Når
det er sagt, så deler jeg da bekymringen over, at
man med jævne mellemrum gør nye fund af
pesticider i grundvandet.
I forhold til dimethylsulfamid har Miljøstyrelsen
allerede indledt screening af stoffet i
grundvandsovervågningen, så vi vil primo 2019 få
et overblik på tværs af landet.
Omfanget af overvågningen skal dog ses i lyset af
hvad, arbejdsgruppen under vandpanelet
kommer frem til.
6. Sprøjteforbud ved drikkevandsboringer
Jeg er også blevet bedt om at forholde mig til
DANVA’s ønske
om pesticidforbud i boringsnære
beskyttelsesområder (BNBO).
Jeg kan forstå, at elementet indgik i
forhandlingerne om pesticidaftalen i 2017, men
blev som bekendt ikke en del af den endelige
aftale mellem et bredt flertal af Folketingets
partier.
Jeg har af gode grunde ikke personligt kendskab
til de nærmere detaljer om, hvordan
forhandlingsforløbet blev grebet an af den
tidligere minister, men jeg har selvfølgelig
noteret mig, at der har været utilfredshed og
kritik af forløbet i forbindelse med en notits, der
ikke blev udleveret.
I den forbindelse vil jeg gerne beklage, at det
lader til at have været et ærgerligt forløb, hvor
tilliden i aftalekredsen har lidt et knæk, og at jeg
selvfølgelig forventer, at mit ministerium
præsenterer den relevante, faglige information
om et emne, når vi skal forhandle
og det gælder
selvfølgelig opfølgningen på pesticidstrategi.
11
12
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 929: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 23/8-18 om beskyttelse af grundvandet mod sprøjtegifte, til miljø- og fødevareministeren
1934240_0007.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
”Det talte ord gælder”
Reglerne for brug af pesticider i nærhed af
vandboringer er som sagt fastlagt af et meget
bredt flertal i Folketinget i 2017.
Jeg synes, at det er vigtigt at bevare det brede
flertal på dette område, og derfor vil jeg følge den
aftalte fremgangsmåde i aftalen og indkalde til
forhandlinger i efteråret, hvor vi bl.a. skal for at
drøfte det fagliget arbejde, der er igangsat for at
undersøge, se, om der skal være endnu skrappere
betingelser for de pesticider, der bruges tæt på
drikkevandsboringer.
Afslutningsvis vil jeg gerne understrege, at rent
vand har meget høj prioritet for regeringen.
Vi kan ikke ændre på fortiden. Til gengæld er jeg
glad for, at vi har nogle af verdens skrappeste
godkendelsesregler for pesticider i dag, og at vi
helt generelt kan være trygge ved at drikke det
vand, der kommer ud af hanerne. Hvis den
tryghed skal bevares, så skal vi selvfølgelig være
grundige i vores kontrol af drikkevandet. Det
skal vi gøre på et fagligt grundlag og med de mest
optimale løsninger.
13
14