Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del
Offentligt
1932962_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 30. august 2018
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 832 (MOF alm. del) stillet 22. juni 2018
efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).
Spørgsmål nr. 832
”Er
der forskel på intensitet og omfang i kontrollen af kemikalier i fødevarer sammenlignet med
legetøj og forbrugerprodukter, og i givet fald, hvor stor er forskellen f.eks. målt i kontrolhyppighed,
økonomi og årsværk? Vil ministeren forstærke kontrolindsatsen mod farligt kemi i legetøj og
forbrugerprodukter?”
Svar
Der er forskel på den kontrol Miljøstyrelsens Kemikalieinspektion og Fødevarestyrelsens
kontrolenheder udfører, og den er ikke direkte sammenlignelig.
Miljøstyrelsens Kemikalieinspektionen fører systematisk kontrol med forhandlere af pesticider og
biocider, idet denne type produkter har til formål at slå skadevoldere ihjel. Der er lovkrav om, at disse
produkter er godkendt af Miljøstyrelsen inden import, salg og anvendelse. For øvrige produktområder,
herunder legetøj og andre forbrugerprodukter, gennemføres kontrollen som stikprøvekontroller. Dette
område spænder over et særdeles omfattende antal af kemiske stoffer og produkter, som skønnes at
udgøre over 100.000 forskellige produkter, som importeres, forhandles og anvendes af et ukendt antal
virksomheder.
I mange tilsynskampagner foretages der kemiske analyser af produkterne for at kunne kontrollere, om
lovgivningen er overholdt. Miljøstyrelsens Kemikalieinspektion sender årligt i alt cirka 300
forbrugerprodukter til kemisk analyse. Ved tilsynskampagner, hvor kontrollen udelukkende vedrører
mærkning af produktet, er en kemisk analyse af produkterne ikke altid nødvendig. I den type
kampagner vil antallet af kontrollerede produkter ofte være væsentlig højere end i kampagner, hvor
der foretages kemiske indholdsanalyser, da disse er omkostningsfulde at lave.
Miljøstyrelsen oplyser, at deres samlede årlige omkostninger til kontrol er i alt 17,04 mio. kr.
Kontrollen omfatter dog også omkostninger til kontrol af pesticider, biocider til erhvervsmæssig brug
samt til kontrol af kemikalier. Ca. 1,7 mio. kr. anvendes til kemiske analyser af kemikalier i
forbrugerprodukter og legetøj.
Fødevarestyrelsens kontrolenheder fører kontrollen med kemiske stoffer i fødevarer. Kontrollen
foretages dels som led i den almindelige fødevarekontrol, herunder kontrolkampagner, dels som
prøveprojekter, hvor der udtages prøver af fødevarer og fødevarekontaktmaterialer (FKM), som
analyseres for indhold af udvalgte kemiske stoffer.
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 832: Spm. om, der er forskel på intensitet og omfang i kontrollen af kemikalier i fødevarer sammenlignet med legetøj og forbrugerprodukter, til miljø- og fødevareministeren
Det er virksomhedernes ansvar at sikre, at reglerne for kemiske stoffer i fødevarer er overholdt, og at
fødevarerne dermed er sikre for forbrugerene. Uønskede kemiske stoffer i fødevarer indgår som et
emne i den almindelige fødevarekontrol, hvor et kontrolbesøg oftest omfatter flere
lovgivningsområder, som fx hygiejne, håndtering af fødevarer, virksomhedens egenkontrol, emballage
mv. Alle relevante lovgivningsområder skal være kontrolleret inden for en periode på 1-3 år afhængig
af virksomhedens kontrolfrekvens og risikoprofil. Ud over de almindelige kontrolbesøg, gennemfører
Fødevarestyrelsen kontrolkampagner på bestemte områder. I 2018 er der fx kampagner, der fokuserer
på anvendelse af fødevarekontaktmaterialer og tilsætningsstoffer i færdigpakkede fødevarer
importeret fra 3. lande.
Fødevarestyrelsen udtager hvert år ca. 4.000 fysiske prøver af fødevarer og fødevarekontaktmaterialer,
som analyseres for indhold af ét eller flere udvalgte kemiske stoffer. Knap halvdelen af prøverne
udtages på baggrund af mere eller mindre bundne krav og hensyn. Prøvetyper og -antal kan være
bundet af EU-forordninger eller EU-henstillinger, hvor alle medlemslande bidrager til europæisk
kontrol på området og indsamling af data. Der er for nogle typer fødevarer og
fødevarekontaktmaterialer fastsat importrestriktioner, hvor der skal udtages prøver af en fastsat andel
af importerede partier. En del af de prøver, Fødevarestyrelsen udtager, er baseret på politiske
udmeldinger om at kontrollere eller overvåge et bestemt område. Godt halvdelen er således prøver,
som Fødevarestyrelsen fordeler og udvælger. Formålet med disse prøver er at kontrollere, at
grænseværdier er overholdt, at overvåge området og at indsamle data til vurdering af danskernes
indtag af kemiske stoffer fra fødevarer.
Fødevarestyrelsens samlede årlige omkostninger til kontrol af kemi i fødevarer skønnes således at
beløbe sig til omkring 30 mio. kr. inklusive omkostninger til årsværk.
Afslutningsvis kan jeg oplyse, at alle Folketingets partier indgår i aftalen bag Kemiindsats 2018-21,
som finansierer kontrolindsatsen for forbrugerprodukter og legetøj. Der er altså bred enighed om
omfanget af kontrol af kemikalier i forbrugerprodukter og legetøj. Rapporten om squishies fra
Miljøstyrelsen er et såkaldt forbrugerprojekt, der ligeledes er finansieret via Kemiindsats 2018-21.
Disse forbrugerprojekter er ikke direkte kontrolprojekter, men kan bidrage til kontrol, hvis der
identificeres kemikalier der giver anledning til en risiko.
Herudover finansierer Miljøstyrelsen også selv jævnligt kontrol af kemikalier i legetøj. I 2017
omfattede tre kontrolkampagner legetøj og kun med få eller ingen overtrædelser. I år vil to
kontrolkampagner også omfatte legetøj, herunder kontrol af ftalater i legetøj, som er et område, hvor
der oftest findes overtrædelser, og som derfor også har været kontrolleret flere gange. Sagen om
kemikalier i squishies er derfor en usædvanlig sag.
Jakob Ellemann-Jensen
/
Henrik Søren Larsen
2