Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del
Offentligt
1911773_0001.png
EU og Internationalt
Den 13. juni 2018
Spørgsmål BB om rådsmøde (landbrug
og fiskeri) den 18. juni 2018
Samrådsspørgsmål BB:
”Ministeren
bedes redegøre for sin indstilling til den kommende
dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) - landbrugsdelen
den 18. juni 2018 samt eventuelle sager, hvortil der søges mandat
i Europaudvalget.”
(Det talte ord gælder)
Svar:
-
Jeg vil forelægge landbrugsdelen af rådsmødet (landbrug og fi-
skeri) den 18. juni 2018. Alle 4 punkter er til orientering.
-
De 3 første punkter er Kommissionens forslag til en reform af
EU’s landbrugspolitik.
Kommissionen præsenterede forslagene
den 1. juni i forlængelse af forslaget til EU’s fremtidige budget,
hvor forhandlingerne varetages af finansministeren.
-
Kommissionen håber at nå et kompromis i foråret 2019, men det
bliver nok svært. Under alle omstændigheder vil forslagene være
på dagsordenen for rigtig mange rådsmøder og dermed også her i
udvalget.
1.
-
Første punkt er
forslaget om strategiske planer for land-
brugspolitikken.
Dette er det centrale forslag i reformen. Kort
sagt betyder forslaget, at medlemsstaterne fremover skal udar-
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 785: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 13/6-18 om indstillingen til dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) - landbrugsdelen den 18. og 19. juni 2018, til miljø- og fødevareministeren
bejde en strategisk plan for hele landbrugspolitikken
både di-
rekte støtte, landdistriktsstøtte og sektorstøtte.
-
For at sikre lige konkurrencevilkår indeholder forslaget en række
fælles regler, som alle skal overholde, og planerne skal desuden
godkendes af Kommissionen. Dermed er der ikke tale om renati-
onalisering.
-
I dag vil jeg fremhæve to hovedelementer i forslaget:
-
Det første element er direkte støtte, som fortsat er en central del
af landbrugspolitikken. Kommissionen foreslår et støtteloft for
den enkelte bedrift på 100.000 euro, mens støtten skal reduceres
for alle bedrifter med en støtte over 60.000 euro. Man skal dog
fratrække lønomkostninger. Så det giver både forkerte incitamen-
ter og bliver tungt administrativt. Det burde grundlæggende være
frivilligt for medlemslandene om de vil omfordele støtte fra store
til små.
-
Kommissionen foreslår en yderligere omfordeling af den direkte
støtte fra lande med høje hektarsatser, herunder Danmark, til
lande et stykke under gennemsnittet som de baltiske lande. Fra
dansk side er vi imod denne omfordeling, da der jo også er forskel
mellem landene i forhold til omkostningsniveauer samt miljø- og
klimaforpligtelser.
-
Det andet element er miljø og klima, hvor Kommissionen foreslår
et krav om, at medlemsstaterne indfører 1-årige grønne støtte-
ordninger finansieret af direkte støtte. Hertil kommer allerede
kendte instrumenter fra landdistriktspolitikken.
-
Der er fortsat et krav om, at 30 % af landdistriktsmidlerne skal
anvendes til miljø og klima. Derudover er der en ny målsætning
om, at 40 % af hele landbrugsbudgettet skal være klimarelevant.
-
Endelig foreslås en ny konditionalitet, som indeholder kravene
fra krydsoverensstemmelse, de fleste af kravene fra grønning og
en række nye krav som eksempelvis gødningsplaner og fosforkrav
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 785: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 13/6-18 om indstillingen til dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) - landbrugsdelen den 18. og 19. juni 2018, til miljø- og fødevareministeren
1911773_0003.png
fra vandrammedirektivet. Disse krav skal landmændene efterleve
for at kunne modtage hele den direkte støtte. Kravene er desuden
rammen for, hvilke frivillige indsatser, der kan støttes.
-
Jeg lægger stor vægt på, at landbrugspolitikken bidrager til at lø-
se miljø- og klimaudfordringer. Forskellige evalueringer af de
grønne krav viser dog, at de ikke nødvendigvis er et effektivt in-
strument til at skabe effekt.
-
Derfor er det vigtigt med et overskueligt antal krav til landmæn-
dene og samtidig fokusere på en hensigtsmæssig anvendelse af
støtten til grønne formål. Her er forslaget om grønne 1-årige ord-
ninger finansieret af den direkte støtte interessant.
-
Endelig fokuserer Kommissionen også på, at medlemslandene
skal levere forenkling. Der er dog så mange krav og bestemmel-
ser, som lader til fortsat at blive fastlagt på EU-plan, at det ser ud
til at blive svært for medlemslandene at levere forenkling. Her er
brug for bedre rammer.
2.
-
Det andet punkt er
forslaget om finansiering, forvaltning
og overvågning af den fælles landbrugspolitik.
Der er tale
om en relativ teknisk forordning om, hvordan medlemsstaterne
skal udbetale og sikre ordentlig forvaltning af landbrugsstøtten.
-
Der er dog interessante perspektiver i forslaget, som blandt andet
lægger op til i højere grad at kunne bruge ny teknologi som ek-
sempelvis satellitdata i kontrollen som alternativ til fysisk kontrol
på bedriften.
-
Et andet centralt aspekt i forslaget er den nye fokus på sammen-
hængen mellem resultater og revisionen af medlemsstaterne.
Umiddelbart er det rimeligt at sikre mere fokus på resultater,
men vi skal selvfølgelig sikre, at det gøres på en enkel måde.
3.
-
Det tredje punkt er
forslaget om ændring af
markedsordningen.
Her sker der kun mindre tilpasninger,
3
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 785: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 13/6-18 om indstillingen til dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) - landbrugsdelen den 18. og 19. juni 2018, til miljø- og fødevareministeren
1911773_0004.png
hvor sektorstøtteprogrammer fremadrettet bliver en del af den
strategiske plan.
-
Samlet set er der således gode takter i reformforslaget. Rammer-
ne for politikken er dog stadig baseret på mange krav og tunge
processer, så nu trækker vi i arbejdstøjet for at prøve at få Kom-
missionens intentioner om en grøn, enkel og markedsorienteret
politik gjort til virkelighed.
4.
-
Det fjerde punkt er
markedssituationen for landbrugsva-
rer.
Her vil jeg alene fremhæve, at prisen på sukker er faldet i
takt med udfasningen af kvoterne. Det vil formentlig afføde øn-
sker fra visse lande om støtte. Det vil vi selvfølgelig argumentere
imod.
---o0o---
-
Under
siden sidst
vil jeg orientere om en dansk sag ved EU-
Domstolen (C-239/17).
-
Østre Landsret har anmodet EU-Domstolen om en præjudiciel
afgørelse. Der er tvivl om, hvorvidt sanktionen for overtrædelse af
krydsoverensstemmelseskrav skal beregnes på grundlag af støt-
ten i det år, hvor overtrædelsen finder sted, eller i det år, hvor
overtrædelsen konstateres.
-
Svaret har økonomisk betydning i den danske sag, Teglgaard og
Fløjstrupgård. De har udvidet deres støtteberettigede areal mel-
lem
”overtrædelsesåret”
og
”konstateringsåret”. Dermed bliver
støttenedsættelse tilsvarende større, hvis
”konstateringsåret”
an-
vendes.
-
Landbrugsstyrelsen brugte
oprindeligt ”overtrædelsesåret”. Men
efter en udtalelse fra Kommissionen i 2013 om at
anvende ”kon-
stateringsåret”
ændrede man praksis. Regeringen har derfor i sa-
gen argumenteret
for, at det er ”konstateringsåret”, der skal an-
vendes.
4
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 785: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 13/6-18 om indstillingen til dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) - landbrugsdelen den 18. og 19. juni 2018, til miljø- og fødevareministeren
-
I maj 2018 fremsatte generaladvokaten forslag til afgørelse, hvor-
efter støttenedsættelsen skal beregnes på grundlag af
”overtræ-
delsesåret.”
-
Generaladvokatens forslag er altså ikke i overensstemmelse med
Kommissionens opfattelse
og dermed heller ikke den nuværen-
de danske praksis. Der er imidlertid tale om et forslag, som EU-
Domstolen ikke er forpligtet til at følge, når den afsiger dom i lø-
bet af efteråret.
-
Herefter skal Østre Landsret tage stilling til den nationale sags
videre forløb. Landsretten er bundet af EU-Domstolens fortolk-
ning. Den pågældende sag er valgt som prøvesag for i alt 26
landmænd, der har anlagt retssag.
-
Det er en kompliceret sag, og hvis I vil vide mere, kan I læse mere
i orienteringsnotatet oversendt i august 2017.
5