Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del
Offentligt
1922785_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2018 - 2967
Doknr.
541894
Dato
06-07-2018
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har d. 12. juni 2018 stillet følgende spørgsmål
nr. 782 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Spørgsmål nr. 782:
”Mener ministeren, at der er behov for at ændre lovgivningen, når personer
kan blive
registreret med folkeregisteradresse på en adresse, som ikke er godkendt til beboelse -
f.eks. i ”Fredens Havn”?”
Svar:
Jeg kan oplyse, at det er kommunerne, der træffer afgørelse om bopælsregistrering i
Det Centrale Personregister (CPR) efter reglerne i CPR-loven, jf. lovbekendtgørelse af
646 af 2. juni 2017.
Kommunernes afgørelser kan påklages til Økonomi- og Indenrigsministeriet. Jeg kan
derfor ikke forholde mig til konkrete tilfælde vedrørende kommunernes bopælsregi-
strering i CPR.
Om reglerne om bopælsregistrering i CPR kan jeg generelt oplyse, at det efter CPR-
lovens § 1, nr. 3, er et hovedformål med kommunernes registrering af en persons
adresse i CPR at sikre, at enhver folkeregistreres på den adresse, hvor vedkommende
faktisk bor eller opholder sig.
Reglerne om bopælsregistrering i CPR indebærer, at en person skal registreres på sin
bopæl eller sit faste opholdssted, jf. lovens § 6, stk. 1 og 2. Hvis en person hverken har
en bopæl eller et fast opholdssted, registreres vedkommende med bopæl i kommunen
uden angivelse af en konkret adresse i CPR (uden fast bopæl) efter lovens § 6, stk. 4. I
lovens § 9 findes endvidere en regel om bopælsregistrering i CPR på grundlag af op-
hold i en bevægelig bolig, herunder en båd eller campingvogn.
Det er i alle tilfælde en forudsætning for bopælsregistrering i CPR, at der er tale om en
egentlig adresse. Kommunerne fastsætter de adresser, der danner grundlag for bo-
pælsregistrering i CPR.
Jeg kan oplyse, at CPR om kort tid overgår til at anvende Danmarks Adresseregister
(DAR) som autoritativ kilde til oplysninger om adresser. Styrelsen for Dataforsyning
og Effektivisering under Energi- Forsynings- og Klimaministeriet administrerer DAR
og reglerne om fastsættelse af adresser i DAR.
CPR er et grundregister, hvorfra bl.a. offentlige myndigheder henter adresseoplysnin-
ger, og det er derfor vigtigt, at adresseoplysningerne er i overensstemmelse med de
faktiske forhold.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 782: MFU spm. om ændring af lovgivningen, når personer kan blive registreret med folkeregisteradresse på en adresse, som ikke er godkendt til beboelse - f.eks. i Fredens Havn, til økonomi- og indenrigsministeren
1922785_0002.png
Som det er anført i vejledningen om folkeregistrering er det som udgangspunkt uden
betydning for bopælsregistreringen, at det pågældende sted eventuelt ikke er et sted,
hvor det er lovligt at bo
i vinterhalvåret eller overhovedet
hvis personen rent fak-
tisk bor der. (Vejledning nr. 9273 af 14. juni 2013 om folkeregistrering).
Det betyder f.eks., at hvis en person har bopæl i et sommerhus hele året, skal den på-
gældende bopælsregistreres i CPR på denne adresse, også selvom det i det konkrete
tilfælde kan være i strid med planlovens almindelige forbud mod helårsbeboelse i
sommerhusområder.
Håndteringen af ulovlig beboelse skal i stedet ske efter de regler i lovgivningen, der
regulerer forholdet.
Jeg ser derfor ikke grund til at ændre reglerne om bopælsregistrering i CPR.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille
2