Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del
Offentligt
1915818_0001.png
Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 336
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
15. juni 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 336 (Alm. del) af 18. maj
2018
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for konsekvenserne af at opkøbe landbrugsjord, så mindst
20 pct. af Danmarks areal er naturzone?
Svar
Det lægges til grund for besvarelsen, at spørgsmålet refererer til forslag om 20 pct.
naturzone i
Det Næste Danmark
af Uffe Elbæk (ALT). Finansministeriet har ind-
hentet bidrag fra Miljø- og Fødevareministeriet, som oplyser følgende:
Ifølge Danmarks Statistik opgøres 23,5 pct. af det danske areal i 2016 som væren-
de diverse naturarealer som skov, lysåbne naturtyper samt søer og vandløb
1
. En
del af dette vil potentielt kunne indgå i den foreslåede naturzone. Naturzonen
beskrives i
Det Næste Danmark
i generelle vendinger, og Miljø- og Fødevaremini-
steriet kan på den baggrund ikke præcist vurdere, hvor stor en del af de ovenstå-
ende naturarealer, der kunne være omfattet af forslaget om en naturzone
2
. Det
skal dog bemærkes, at naturzonen foreslås udgjort af sammenhængende arealer.
Behovet for opkøb af landbrugsjord til forslaget om naturzone er derfor ukendt.
Miljø- og Fødevareministeriet har derfor som eksempel beregnet omkostningerne
ved opkøb af landbrugsjord svarende til 5 pct. af det samlede danske areal, sva-
rende til 9 pct. af landbrugsjorden.
5 pct. af det samlede danske areal svarer til ca. 215.000 ha. og opkøb vurderes at
beløbe sig til ca. 14 mia. kr. i nutidsværdi. Vurderingen af omkostningen er behæf-
tet med stor usikkerhed og kan være både højere og lavere.
Beregningen er foretaget under følgende forudsætninger:
Der er anvendt et 5-årigt gennemsnit for priserne i 2012-2016. Det antages,
at priserne er repræsentative for den fremtidige udvikling.
Der opkøbes 9 pct. græsarealer og 91 pct. dyrkningsbare arealer.
Værdien af evt. bygninger er ikke medtaget.
Danmarks Statistik, AREALDK1.
Det nævnes specifikt i
Det Næste Danmark
at naturzonen skal omfatte områder, hvor produktion ikke finder sted. Nuvæ-
rende produktionsskov må i den forbindelse anses for ikke at kunne være omfattet af naturzonen.
1
2
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 766: Spm. om de økonomiske omkostninger ved at udtage 1/3 af den danske landbrugsjord, til miljø- og fødevareministeren
1915818_0002.png
Side 2 af 2
Det antages, at alle opkøbte arealer i fremtiden er berettiget til direkte støtte.
Kapitalværdien af dette vurderes til 40.000 kr./ha.
3
Prisen for opkøb findes
derfor som forskellen mellem markedsprisen og betalingsvilligheden for jord,
som ikke må dyrkes, men er berettiget til tilskud.
Der tages ikke højde for ændringer i produktionen og hertil afledte effekter.
Det antages, at der er tale om opkøb af jord, der omsættes på generelle mar-
kedsvilkår.
Opkøbet sker over en længere periode med 13.500 ha. årligt.
Opkøb af 9 pct. af den samlede danske landbrugsjord vil desuden have en række
afledte konsekvenser, herunder også på landbrugets og fødevaresektorens øko-
nomiske aktivitet. Landbrugets samlede værdiskabelse udgjorde i gennemsnit i
2012-2016 19 mia. kr.
4
årligt (svarende til 1 pct. af den samlede værdiskabelse i
Danmark). Landbruget skaber også aktivitet i en række følgesektorer, herunder
slagterier, mejerier og øvrig fødevareindustri. Danmark eksporterede i 2016 land-
brugs- og fødevarer for 153 mia. kr.
5
(svarende til 24 pct. af den samlede vareek-
sport).
Konsekvensen af opkøbet på landbrugets økonomiske betydning vil afhænge af
en lang række forhold, herunder hvordan opkøbene foretages, hvilke arealer der
opkøbes samt tidshorisonten for opkøbet. Det er derfor ikke muligt at vurdere,
hvad konsekvensen af opkøbet vil være mellem landbrugets nuværende aktivitet
og de medfølgende effekter af opkøb.
Opkøb af landbrugsjord vil samtidig bidrage positivt i forhold til bl.a. at nedbringe
landbrugets drivhusgasudledninger og reducere nitratudvaskning til vandmiljøet.
Det skal understreges, at ingen af disse effekter (hverken positive eller negative) er
medtaget.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister
Dette svarer til kapitalværdien af et tilskud på 1.600 kr./ha. i en uendelig betalingsrække med en kalkulationsrente på 4
pct. Erfaringer fra gennemførte jordfordelingsprojekter viser, at denne værdi reelt har ligget mellem 30.000 kr. og 40.000 kr.
pr. ha.
4
Udtrykt ved bruttoværditilvækst (BVT), baseret på Danmarks Statistik, NABP69. Idet landbruget er meget følsomt for
prisudsving, er der beregnet et simpelt gennemsnit for årene 2012-2016.
5
Fødevareklyngens eksport, opgjort af Miljø- og Fødevareministeriet på baggrund af Danmarks Statistik, KN8Y.
3