Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del
Offentligt
1911437_0001.png
Talepunkt til brug for ministeren for fiskeri og ligestilling og nordisk
samarbejdes deltagelse i samråd i Miljø- og Fødevareudvalget ons-
dag den 6. juni 2018 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) for så vidt
angår fiskeripunkter den 18. juni 2018
Enhed:
FPK
Sagsbehandler:
FPK
Dato:
6. juni 2018
Sagsnummer:
2018 - 63
(Det talte ord gælder)
[Samrådsspørgsmål BA
”Ministeren
bedes redegøre for sin indstilling til den kommende
dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) - fiskeridelen den
18. og 19. juni 2018 samt eventuelle sager, hvortil der søges
mandat i Europaudvalget.”]
[Svar:]
Jeg vil gennemgå dagsordenen for rådsmødet for landbrug og fi-
skeri den 18. juni for så vidt angår fiskeripunkterne. Punkt 4 er til
forhandlingsoplæg. Det er samtidig til tidlig forelæggelse. De øv-
rige punkter er alle til orientering. Jeg begynder med punktet til
forhandlingsoplæg.
[Dagsordenspunkt 4:
Plan for vestlige farvande og ændring
af planen for Østersøen]
Punkt 4 er et forslag i rækken af ensartede forvaltningsplaner for
fiskebestandene i EU’s farvande, der udarbejdes som led i refor-
men af den fælles fiskeripolitik. Derfor kan arbejdet med planen
gå stærkt.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 763: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 6. juni 2018 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) - fiskeridelen den 18. og 19. juni 2018, til ministeren for fiskeri og ligestilling
Forslaget blev præsenteret på rådsmødet i april, men allerede nu
arbejder formandskabet hen imod en generel indstilling.
Danmark har ikke fiskeriinteresser i de vestlige farvande efter de
arter, der direkte reguleres af planen blandt andet torsk, kuller og
jomfruhummer.
Forslaget indeholder imidlertid også en ændring af den flerårige
plan for Østersøen. Ændringen giver mulighed for hurtig tilpas-
ning af mål for bestandene i henhold til den videnskabelige råd-
givning. Det er en mulighed, der også er indarbejdet i forslaget
for så vidt angår de vestlige farvande og i planen for Nordsøen.
Der er tale om en ny mekanisme.
Regeringen kan generelt støtte hensigten om at sikre et bæredyg-
tigt fiskeri og finder det generelt vigtigt, at reglerne er enkle, kon-
trollerbare og omkostningseffektive og i tråd med EU’s politik
for fiskerikontrol.
Regeringen kan også støtte ændringen af Østersøplanen. Vi læg-
ger vægt på, at den hurtige tilpasning til ny videnskabelig rådgiv-
ning anvendes begge veje, det vil sige både ved en øgning i fiske-
rimuligheder og ved en reduktion. Regeringen vil imidlertid ar-
bejde for en løbende evaluering af anvendelsen af denne meka-
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 763: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 6. juni 2018 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) - fiskeridelen den 18. og 19. juni 2018, til ministeren for fiskeri og ligestilling
1911437_0003.png
nisme. Det vil være fornuftigt at holde øje med, hvordan den
kommer til at fungere i praksis.
Nu vil jeg tage punkterne til orientering.
[Dagsordenspunkt 1: Revision af fiskerikontrolforordnin-
gen]
Det første punkt er forslaget til revision af fiskerikontrolforord-
ningen. Formandskabet lægger op til en præsentation og en første
drøftelse. Det er et forslag, som vi lige har modtaget. Vi er derfor
nu gået i gang med en nærmere analyse af forslaget. Der går en
længere proces i gang.
Fiskerikontrolforordningen stammer tilbage fra 2009
og dermed
fra før reformen af den fælles fiskeripolitik i 2013. Ét af formåle-
ne med forslaget er således at opdatere forordningen, så den
stemmer overens med de nye målsætninger.
Regeringen lægger vægt
på, at EU’s regler om fiskerikontrol bi-
drager til at sikre, at målene i den fælles fiskeripolitik opnås, og
at der overordnet skabes ensartede vilkår for erhvervsudøvelsen.
Regeringen støtter, at regler om fuldt dokumenteret fiskeri intro-
duceres, hvor det giver mening. Men det skal ledsages af lempel-
3
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 763: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 6. juni 2018 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) - fiskeridelen den 18. og 19. juni 2018, til ministeren for fiskeri og ligestilling
1911437_0004.png
ser i andre regler. For eksempel kan man forestille sig større fri-
hedsgrader i redskabsvalg.
Desuden vil vi arbejde for enkle, kontrollerbare og omkostnings-
effektive regler.
[Dagsordenspunkt 2: Ny Europæisk Hav- og Fiskerifond
2021-2027]
Punkt 2 er forslaget til ny Europæisk Hav- og Fiskerifond for pe-
rioden 2021-2027. Det er også et forslag, som vi skal i gang med
at analysere. Det bliver ligeledes en længere proces.
Forordningen vil skulle understøtte opnåelse af de miljømæssige,
økonomiske, sociale og beskæftigelsesmæssige målsætninger i
den fælles fiskeripolitik. Den vil samtidig fremme gennemførelse
af EU’s maritime politik og støtte EU’s internationale forpligtel-
ser inden for havforvaltning.
Forslaget forventes at referere til et andet forordningsforslag, som
vil omhandle fælles bestemmelser for i alt 7 EU fonde, herunder
Den Europæiske Hav- og Fiskerifond.
EU-midlerne til Den Europæiske Hav- og Fiskerifond indgår i
forhandlingerne om EU’s samlede
budget.
4
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 763: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 6. juni 2018 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) - fiskeridelen den 18. og 19. juni 2018, til ministeren for fiskeri og ligestilling
1911437_0005.png
Vi lægger vægt på, at forhandlingerne om Den Europæiske Hav-
og Fiskerifond ikke foregriber forhandlingerne om EU’s flerårige
finansielle ramme.
Vi vil arbejde for, at der sker en tydelig og reel forenkling i reg-
lerne for både ansøgere om tilskud og myndigheder.
Desuden vil vi arbejde for, at målsætningerne i Den Europæiske
Hav- og Fiskerifond understøtter målsætningerne i den fælles fi-
skeripolitik blandt andet om bæredygtigt fiskeri og bidrag til gen-
nemførelse af Havstrategidirektivet og Habitatdirektivet.
[Dagsordenspunkt 3: Meddelelse om fiskerimuligheder
2019]
Med punkt 3 lægger Formandskabet op til en præsentation og ud-
veksling af synspunkter om meddelelsen om fiskerimuligheder
for 2019.
Regeringen er positiv over for fastlæggelsen af generelle princip-
per for vedtagelsen af fiskerimuligheder.
De samlede fiskerimuligheder skal tilpasses med en kvotetil-
skrivning svarende til udsmidet fra den del af fiskerierne, der om-
fattes af landingsforpligtelsen.
5
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 763: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 6. juni 2018 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) - fiskeridelen den 18. og 19. juni 2018, til ministeren for fiskeri og ligestilling
1911437_0006.png
Endelig skal der findes praktisk anvendelige løsninger på udfor-
dringer i forbindelse med implementeringen af landingsforpligtel-
sen og arbejdes på hensigtsmæssige løsninger i forhold til over-
vågning og kontrol.
[Dagsordenspunkt 5:
Ændring af visse fiskerimuligheder
2018]
Punkt 5 vedrører ændring af visse fiskerimuligheder blandt andet
brisling, sperling og rejer.
Regeringen støtter forslaget, idet vi lægger vægt på en hurtig ved-
tagelse, så sagen er på plads i forhold til brisling fra den 1. juli
2018.
[Dagsordenspunkt 6:
Indgåelse af aftale om at forebygge
ureguleret fiskeri på åbent hav i Det Centrale Nordlige Ishav]
Punkt 6 vedrører indgåelse af en aftale om at forebygge uregule-
ret kommercielt fiskeri på åbent hav i Det Centrale Nordlige Is-
hav, det vil sige Den arktiske højsø.
Der henvises til beskrivelsen i samlenotatet.
Regeringen støtter forslaget om EU’s indgåelse af aftalen.
Fiskeripolitisk kontor, den 6. juni 2018
6