Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del
Offentligt
1907511_0001.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
”Samrådstale
d. 6. juni 2018
Risikoliste og
udflytning af Miljøstyrelsen til Odense”
---
Regeringen ønsker et mere sammenhængende
Danmark, hvor der er en bedre balance, og hvor
vækst og udvikling kommer alle dele af landet til
gode.
Med Bedre Balance 1 og 2 har vi lavet en
fordeling af statslige arbejdspladser i Danmark,
hvor statslige arbejdspladser kan bidrage til at
stimulere udviklingen i det omkringliggende
samfund.
Vi har dermed sat handling bag ønsket om, at
væksten skal komme hele Danmark til gavn.
Samtidig kan vi glæde os over, at projektet med
udflytning af statslige arbejdspladser har en bred
politisk opbakning blandt Folketingets partier.
Det er ministeriets og Miljøstyrelsens klare mål,
at flytningen sker så smidigt som overhovedet
muligt, med fokus på at opretholde produktionen
bedst muligt og hele vejen igennem sikre en faglig
forsvarlig sagsbehandling.
---
Så lad mig indledningsvist beskrive naturen af
den risikoliste, I har set.
Det er Miljøstyrelsens redskab til at identificere
og søge at håndtere og mindske risici ved at
iværksætte relevante tiltag. For udvalgte risici
udarbejdes der egentlige handleplaner. Disse
udvalgte risici drøfter Miljøstyrelsen med
departementet og konkrete handlinger sættes i
værk.
Vi har hele tiden været bevidste om, at placering
af 8.000 nye arbejdspladser ude i landet på den
korte bane ikke kan gennemføres som ”business
as usual”.
1
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 761: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 6/6-18 om konsekvenserne ved udflytningen af Miljøstyrelsen, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AZ og AØ, til miljø- og fødevareministeren
1907511_0002.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
På disse områder beslutter Miljøstyrelsen og
departementet i samarbejde, hvordan situationen
skal håndteres for ikke at udvikle sig.
Miljøstyrelsen opdaterer oversigten over risici
løbende og listen er således et levende
arbejdsdokument.
Bruttolisten over risici er et udtryk for, hvad der
kan
gå galt
og reflekterer dermed ikke den
virkelighed, vi står i nu. Den liste I har set,
afspejler en ”worst case-situation”. Det er kun
få af de 186 områder på den samlede liste, hvor
listen afspejler reelle, aktuelle problemstillinger.
De områder, hvor Miljøstyrelsen aktuelt kan se,
at der er udfordringer, der kræver større
korrigerende handlinger, er i overordnede linjer
bilskrot, biocidafgørelser, import/eksport af
affald og klapning.
Risikolisten er et udtryk for rettidig omhu for at
imødegå udfordringer bedst muligt og tidsnok at
kunne prioritere opgaver
fx ved at flytte ekstra
ressourcer til et område eller søge hjælp fra
eksterne.
3
Og det er en helt naturlig og også ansvarlig måde
at styre sin organisation på.
At listen er udtryk for worst case ses fx ved, at det
af listen af 19. april fremgår, at der til
sundhedsvurderinger af pesticider i værste fald
kun vil være 2 ud af 8 toksikologer tilbage.
Miljøstyrelsen oplyser, at der ikke har været
opsigelser som forventet
og risikoen vurderes
på nuværende tidspunkt at være på lavt niveau.
---
Det er regeringens ønske og håb, at mange
nuværende medarbejdere vil følge med deres
arbejdsplads og dermed sætte deres erfaringer og
kompetencer i spil i en ny landsdel.
Miljøstyrelsens nye placering i Odense tæt ved
banegården giver desuden mulighed for at pendle
fra andre egne af landet og fastholde erfarne
medarbejdere.
4
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 761: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 6/6-18 om konsekvenserne ved udflytningen af Miljøstyrelsen, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AZ og AØ, til miljø- og fødevareministeren
1907511_0003.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Miljøstyrelsen har desuden en række værktøjer til
at fastholde medarbejdere. Miljøstyrelsen
tilbyder særlige aftaler til nøglemedarbejdere der
ønskes fastholdt i en længere periode,
præstationsaflønning for at fastholde
medarbejdere, der ikke vil flytte med, så længe
som muligt, fleksible arbejdsvilkår mv.
Det er derfor forventningen, at en del af de
nuværende medarbejdere vil benytte sig af
muligheden for at arbejde i toget og dermed tage
turen til Odense.
Vi ved dog også, at der er tale om medarbejdere
med familier og en forankring, hvor de nu engang
bor, og at det at flytte eller pendle langt ikke er
foreneligt med familielivet.
Vi har derfor allerede set og må fortsat forvente
en vis udskiftning af de nuværende
medarbejdere.
En udskiftning af medarbejdere betyder, at nye
folk skal oplæres i nye arbejdsområder
og det
kan tage tid.
Det er i det lys, at Miljøstyrelsen har risikolisten
som et levende arbejdsdokument så områder,
hvor der er behov for særlige indsatser og særligt
fokus tidligt identificeres.
Hvilke indsatser, der er behov for, afhænger af de
enkelte sagsområder. Miljøstyrelsen har en
værktøjskasse bestående af flere elementer.
Miljøstyrelsen har en målrettet
rekrutteringsindsats, og der er pr. 1. juni ansat
godt 100 nye medarbejdere til den netop åbnede
forpost i Odense. Der arbejdes videre med at
rekruttere medarbejdere.
Nogle af stillingerne vil i en overgangsperiode
være ”dobbeltbemandet” for på denne måde at
kunne sikre overlap mellem nye og afgående
medarbejdere.
Herudover hjælper man i koncernen hinanden.
En del af medarbejderne fra Miljø- og
Fødevareministeriets departement bistår således
med opgaveløsning i Miljøstyrelsen i en
overgangsperiode.
5
6
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 761: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 6/6-18 om konsekvenserne ved udflytningen af Miljøstyrelsen, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AZ og AØ, til miljø- og fødevareministeren
1907511_0004.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
For de områder, hvor det giver mening, overvejes
det også, om bistand fra eksterne konsulenter
kan medvirke til at løse opgaverne.
Et godt eksempel er affaldsområdet, hvor
Miljøstyrelsen behandler anmeldelser om
tilladelse til import og eksport af affald. Der
behandles ca. 450 sager om året på baggrund af
et komplekst EU-regelsæt.
Her er der tale om en i forvejen følsom situation,
som er blevet forværret som følge af
udflytningen.
Flere erfarne sagsbehandlere på området er
stoppet, hvilket vanskeliggør en tilfredsstillende
sagsbehandlingstid.
Miljøstyrelsen har tidligt været opmærksom på
problemstillingen og har arbejdet med en bred
vifte af tiltag.
På den korte bane arbejdes der med at forkorte
sagsbehandlingstiden ved at omstrukturere en
del af opgaven, intensiv nyrekruttering og
sidemandsoplæring samt prioritering af sagerne.
7
Herudover arbejdes der med at bruge eksterne
konsulenter til visse dele af sagsbehandlingen.
Planen er drøftet med erhvervet, og det er i den
forbindelse aftalt, at virksomhederne også
bidrager til en nedbringelse af
sagsbehandlingstiden med indsendelse af nogle
bedre oplyste anmeldelser, så der ikke skal
bruges lang tid på at indhente de nødvendige
oplysninger, før sagsbehandling kan påbegyndes.
Miljøstyrelsen forventer, at sagsbehandlingstiden
på import/eksport vil være normaliseret med
udgangen af 2018.
---
Jeg har opridset Miljøstyrelsens overordnede
tiltag for at sikre en smidig flytning og effektiv
opgavevaretagelse i en periode.
Målet er at få produktionen op på et normalt
niveau så hurtigt som muligt. Tidshorisonten vil
variere fra område til område afhængig af
opsigelses- og rekrutteringsmuligheder.
8
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 761: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 6/6-18 om konsekvenserne ved udflytningen af Miljøstyrelsen, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AZ og AØ, til miljø- og fødevareministeren
1907511_0005.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Jeg ser en styrelse hvor opgaveløsningen
efter
omstændighederne
er i fornuftig gænge. Også
selvom der er og forsat vil komme udfordringer
eller bump på vejen om man vil
bl.a. i form af
forlængede sagsbehandlingstider og løbende
behov for prioriteringer.
---
Jeg står fuldstændig bag udflytningen af statslige
arbejdspladser.
Og man kan jo konstatere, at mens der var kritik
af planerne i Bedre Balance I, så er der bred
politisk tilslutning til Bedre Balance II. Altså på
det principielle plan. Men så må man også tage
med, at der kan opstå udfordringer undervejs.
For mig at se har Miljøstyrelsen tilrettelagt en
god proces omkring flytningen
herunder hurtig
og bred rekruttering, fokus på fastholdelse af
medarbejdere og tidlig identifikation af de
områder, hvor der er behov for at tage ekstra
hensyn.
Her til sidst vil jeg invitere jer til at komme over
til mig i Miljø- og Fødevareministeriet i efteråret
for en status på flytningen af Miljøstyrelsen,
herunder en gennemgang af de til den tid aktuelle
risici.
Tak for ordet.
9
10