Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del
Offentligt
1917374_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 27. juni 2018
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 753 (MOF alm. del) stillet 30.maj 2018 efter
ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).
Spørgsmål nr. 753
”Vil ministeren sikre, at der ikke gives tilladelse til ophugning af skibe eller platforme på de planlagte
nye værfter i Frederikshavn og Esbjerg før der er endeligt styr på NORM-affaldet, således at
kommunerne ikke risikerer at beholde affaldet i midlertidige lagre.”
Svar
I strålebeskyttelsesmæssig henseende er det Sundhedsstyrelsen, der giver tilladelse til håndtering og
oplag af NORM-affald. Det er virksomhedens ansvar i forbindelse med ansøgningerne om tilladelser at
dokumentere, at de lever op til gældende krav i strålebeskyttelseslovgivningen.
Jeg henviser samtidig til Sundhedsministerens besvarelse af spørgsmål 754, hvoraf det fremgår, at
håndtering og oplag af NORM-affald i medfør af strålebeskyttelsesloven, samt omkostninger i
forbindelse hermed, alene er virksomhedens ansvar.
Jeg kan uddybende oplyse følgende om tilladelser til ophugning af skibe eller platforme efter
miljølovgivningen.
Det er som udgangspunkt kommunalbestyrelsen, der er miljømyndighed for skibsophugningsanlæg og
at meddele en miljøgodkendelse af anlægget.
For at modtage og behandle EU-flagede skibe, herunder platforme, skal virksomheden i henhold til
EU's Forordning om ophugning af skibe
1
, der gennemfører Hong Kong konventionen, være optaget på
den Europæiske liste herom. Et af målene med forordningen er at skabe sikkerhed for, at affald fra
ophugningen håndteres miljømæssigt korrekt. Det er kommunen, der skal modtage og behandle en
anmodning fra virksomheden om optagelse på listen. Herefter notificerer Miljøstyrelsen EU
Kommissionen om den ønskede optagelse. Det er også kommunen, der senere skal godkende den
endelige ophugningsplan.
1
Forordningen finder anvendelse på skibe, der sejler under en EU medlemsstats flag, dog ikke
Krigsskibe, marinehjælpeskibe eller andre skibe, der ejes eller drives af et land, og som på det pågældende
tidspunkt kun anvendes i statens tjeneste til ikke-kommercielle formål, skibe med en tonnage på under 500
bruttotonnage (GT) samt skibe, der i hele deres driftstid kun sejler i farvande, der hører under højhedsområdet
eller jurisdiktionen for den medlemsstat, hvis flag skibet sejler under. kravet om at EU-flagede skibe alene må
ophugges på værfter, der er optaget på den europæiske liste, finder først anvendelse fra den 31/12 2018.
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
CVR 12854358
EAN 5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 753: Spm. om sikring af, at der ikke gives tilladelse til ophugning af skibe eller platforme på de planlagte nye værfter i Frederikshavn og Esbjerg før der er endeligt styr på NORM-affaldet m.m., til miljø- og fødevareministeren
NORM-affald er ikke reguleret i miljøgodkendelsen, men ved særskilt tilladelse fra Sundhedsstyrelsen.
Al håndtering af NORM-affald, herunder oplagring af NORM-affald og NORM-dekontaminering,
kræver tilladelse fra Sundhedsstyrelsen, jf. Lov 94/1593. Det er virksomhedens ansvar i forbindelse
med ansøgningerne om tilladelser at dokumentere, at de lever op til gældende krav.
Miljømyndigheden har i forhold til etablering af et midlertidigt oplag af NORM-affald en særskilt
forpligtigelse til at lade dette oplag som minimum VVM-screene i henhold til VVM-reglerne. Jeg kan
her samtidig henvise til besvarelse af MOF spm. 755.
Jeg har derfor tillid til, at midlertidige lagre med NORM-affald bliver etableret med de nødvendige
tilladelser, samtidig med, at selve ophugningsaktiviteten opnår miljøgodkendelse og lever op til
kravene på området.
Jakob Ellemann-Jensen
/
Nis Christensen
2