Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 4. juni 2018
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 692 (MOF alm. del) stillet 7. maj 2018 efter
ønske fra Ida Auken, RV.
Spørgsmål nr. 692
”Hvad
vurderer ministeren, at konsekvensen ved udflytningen vil være for Miljøstyrelsens arbejde med
Cirkulær Økonomi og Affald, Vandforsyning, Vandplanlægning samt Pesticider og biocider, herunder
særligt EU-arbejdet med bl.a. vurdering af pesticidaktivstoffer”.
Svar
Regeringen ønsker et mere sammenhængende Danmark, hvor der er en bedre balance, og hvor vækst
og udvikling kommer alle dele af landet til gode.
Vi ved, at flytning af medarbejdere i dette omfang vil have konsekvenser for løsning af opgaverne i
form af fx forlængede sagsbehandlingstider i en periode. Jeg kan dog forsikre om, at Miljøstyrelsen har
fokus på, at konsekvenserne ikke bliver større end højst nødvendigt og løbende vurderer i samarbejde
med departementet, om der er behov for særlige indsatser og prioriteringer.
Miljøstyrelsen har en række værktøjer til rådighed for at modvirke konsekvenser i form af fx
forlængede sagsbehandlingstider
–
se svar på MOF alm. del. 691.
For at håndtere de risici, der er forbundet med flytningen af Miljøstyrelsen, har Miljøstyrelsen desuden
udarbejdet en risikoliste. Risikolisten er et levende arbejdsdokument, som er Miljøstyrelsens redskab
til at identificere og søge at mindske risici ved at iværksætte relevante tiltag.
Når det er sagt, ser jeg en styrelse hvor opgaveløsningen
–
efter omstændighederne
–
er i fornuftig
gænge.
Jakob Ellemann-Jensen
/
Kasper Rise
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk