Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 4. juni 2018
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 691 (MOF alm. del) stillet 7. maj 2018 efter
ønske fra Ida Auken, RV.
Spørgsmål nr. 691
”Hvordan
vil ministeren sikre, at Miljøstyrelsens vigtige opgaver fortsat kan varetages før, under og
efter at styrelsen flytter?”
Svar
Det er en prioritet for Miljøstyrelsen at sikre kontinuiteten i opgavevaretagelsen. Derfor har
Miljøstyrelsen en række værktøjer til rådighed, bl.a. fastholdelsesaftaler, præstationstillæg for
medarbejdere der pt. forventes ikke at flytte med til Odense, en massiv rekrutteringsindsats,
sidemandsoplæring af nye medarbejdere, midlertidig interne udlån fra andre enheder i Miljøstyrelsen
såvel som fra andre dele af koncernen, brug af ekstern konsulentbistand herunder ind-stationering og
løsning af konkrete opgaver og midlertidige ansættelser af erfarne tidligere medarbejdere.
For at håndtere de risici, der er forbundet med flytningen af Miljøstyrelsen, har Miljøstyrelsen
udarbejdet en risikoliste. Risikolisten er et levende arbejdsdokument, som er Miljøstyrelsens redskab
til at identificere og søge at mindske risici ved at iværksætte relevante tiltag.
Miljøstyrelsen har desuden oprettet en forpost i Odense, hvor der pt. er ansat godt 100 nye
medarbejdere.
Vi ved, at flytning af medarbejdere i dette omfang vil have konsekvenser for løsning af opgaverne i
form af fx forlængede sagsbehandlingstider i en periode. Jeg kan dog forsikre om, at Miljøstyrelsen har
fokus på, at konsekvenserne ikke bliver større end højst nødvendigt og løbende vurderer i samarbejde
med departementet, om der er behov for særlige indsatser og prioriteringer.
Jakob Ellemann-Jensen
/
Kasper Rise
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk