Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del
Offentligt
1900641_0001.png
24. maj 2018
J.nr. 2018 - 3267
Til Folketinget
Miljø- og Fødevareudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 664 af 26. april 2018 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Henrik Dahl (LA).
Karsten Lauritzen
/Claus F. Houmann
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 664: MFU spm. om, hvor høj grundskylden ville være for campingpladser beliggende i landzonen, hvis disse skulle betale grundskyld som i landzonen i stedet for i byzonen, som de gør i øjeblikket, til skatteministeren
1900641_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor høj grundskylden ville være for campingpladser beliggende i
landzonen, hvis disse skulle betale grundskyld som i landzonen i stedet for i byzonen,
som de gør i øjeblikket?
Svar
Grundskyld pålignes de afgiftspligtige ejendomme med en bestemt promille af grundvær-
dien. Grundskyldspromillen fastsættes af kommunalbestyrelsen, dog skal satsen ligge mel-
lem 16 og 34 promille. For ejendomme, der er vurderet som landbrug, gartneri, plante-
skole, frugtplantage eller skovbrug, kan grundskyldspromillen ikke overstige 7,2 (gælder
ikke stuehusgrundværdien).
En evt. nedsættelse af grundskyldspromillen for campingpladser til 7,2 promille svarende
til den maksimale grundskyldspromille for landbrug mv. vil medføre, at grundskylden
gennemsnitligt reduceres til ca. ¼ af den nuværende betaling.
En evt. nedsættelse af grundskyldspromillen for ejendomme, der benyttes til camping-
plads, må forventes at medføre et krav om kompensation til kommunerne for de mistede
indtægter fra grundskyld. Nedsættelsen skønnes med betydelig usikkerhed at indebære et
mindreprovenu på omkring 20 mio. kr. efter tilbageløb, men uden adfærd i form af evt.
omklassificering.
Nedsættelse af grundskylden vil give en besparelse og derfor værdistigning for nuværende
ejere, mens kommende ejere forventeligt ikke vil opleve lavere omkostninger, da værdi-
stigningen vil medføre større renteudgifter. Endvidere vil en nedsættelse af grundskylden
for campingpladser, som drives på en lejet grund, kun komme campingpladserne til gode
i det omfang, at nedsættelsen afspejler sig i en lavere leje for grunden. Det skønnes med
nogen usikkerhed, at kun 1/3 af campingpladserne selv ejer grunden.
Brugeromkostningerne ved drift af campingplads vil dermed være omtrent upåvirkede.
Samtidig kan en nedsættelse af grundskyldspromillen for campingpladser medføre en
konkurrenceforvridning i forhold til andre erhverv, der ikke opnår nedsat grundskylds-
promille.
Samlet set kan en nedsættelse af grundskyldspromillen for campingpladser ikke forventes
at påvirke erhvervets rammevilkår i særlig grad
herunder konkurrencesituationen i for-
hold til udlandet.
Det bemærkes, at en særskilt grundskyldspromille for campingpladser forudsætter system-
mæssige ændringer, da campingpladser ikke i dag er en selvstændig vurderingskategori.
Side 2 af 2