Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del
Offentligt
1884590_0001.png
TALEPUNKT
Til:
Minister for fiskeri og ligestilling
J.nr.:
2018 -
15813
Fra:
Emne:
TIK
Dato:
17.04.2018
Samråd AT i Miljø-og Fødevareudvalget den 18. april 2018: ”Hvad agter ministeren at
gøre for at stoppe ulovligt trawlfiskeri i Øresund ?”
(Det talte ord tæller)
Tak for ordet.
Jeg vil gerne indledningsvis slå fast, at ulovligt fiskeri – i Øresund eller i andre
farvande – er helt og aldeles uacceptabelt. Og når det sker med trawlredskaber i
et område med en sårbar havbund, er det særligt alvorligt.
Jeg er derfor oprigtigt vred over, at nogle fiskere tilsyneladende bevidst vælger
at bryde reglerne. Ud over at drive rovdrift på både bestande og vores fælles
havmiljø bidrager sådanne ulovligheder til, at også fiskere, der overholder reg-
lerne, stilles i et dårligt lys.
Status for anmeldelserne af ulovligt fiskeri i Øresund i marts 2018
På baggrund af en gennemgang af Greenpeace’s indleverede materiale om
trawlfiskeri i Øresund, har Fiskeristyrelsen, i overensstemmelse med almindelig
praksis, taget skridt til administrative sanktioner.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 635: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 18/4-18 om ulovligt trawlfiskeri i Øresund, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AT, til ministeren for fiskeri og ligestilling
2
Det har medført, at de to pågældende fartøjer har fået frataget deres fiskerilicens
og årsmængde i en måned. Det vil sige, at fartøjerne suspenderes fra at fiske i
en måned og fratages 1/12 af deres årlige samlede kvotemængde.
Hvorfor er det vanskeligt at håndhæve trawlforbuddet i Øresund?
Greenpeaces overvågning viser, at der er et problem med ulovligt fiskeri i Øre-
sund. Fiskeristyrelsens analyser viser desuden, at hovedudfordringen er de min-
dre fartøjer under 12 m, som ikke er omfattet af krav om satellitovervågning –
det, der teknisk kaldes VMS.
Disse fartøjers aktivitet kan derfor ikke overvåges elektronisk. Kontrollen af de
mindre fartøjer foregår ved, at styrelsens kontrolfartøjer patruljerer i området,
og ved at fiskeriet overvåges fra land.
Selv om kontrollen af trawlforbuddet i Øresund er højt prioriteret – både til søs
og fra land – er kontrollen udfordret af, at synligheden af både kontrolfartøjet
og Fiskeristyrelsens karakteristiske biler er svære at skjule i det forholdsvise
lille område – og kontrollens tilstedeværelse vil derfor hurtigt rapporteres til de
fiskere, der er i nærheden.
Desuden kan torsken i Øresund fanges ved at trawle forholdsvis kort tid, hvilket
gør det ekstra vanskeligt at gribe de pågældende fiskere på fast gerning. Kontrol
med de gængse metoder vil derfor kræve en massiv tilstedeværelse, hvilket vil
betyde en svækkelse af kontrollen andre steder.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 635: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 18/4-18 om ulovligt trawlfiskeri i Øresund, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AT, til ministeren for fiskeri og ligestilling
3
Jeg er derfor enig i, at der er behov for at se på, om vi kan gå nye veje med kon-
trollen – og jeg er helt parat til at tage yderligere initiativer for at komme det
ulovlige fiskeri til livs.
Styrket elektronisk monitorering
Den traditionelle fysiske kontrol er ressourcekrævende og har sine begrænsnin-
ger, da kontrollen af naturlige årsager ikke kan være alle steder på én gang. Jeg
er derfor optaget af, at Fiskeristyrelsen også overvejer andre initiativer til at
sikre en bedre regelefterlevelse.
På lidt længere sigt kan anvendelse af droner muligvis være et effektivt kontrol-
redskab, da overvågningen og dokumentationen af fiskeriet typisk kan gennem-
føres, uden at fiskeren umiddelbart er klar over det. I første omgang vil vi dog
se på, om fiskerkontrollen kan deltage i et forsøg med brug af den nyeste tekno-
logi på området.
Som nævnt er det særligt de mindre fartøjers fiskeriaktivitet, der er vanskelig at
overvåge. Og af hensyn til kontrolressourcerne tænker jeg, at det vil være hen-
sigtsmæssigt, om vi kan finde andre veje end den fysiske kontrol.
Det er derfor oplagt at se på om mindre fartøjer under 12 meter, der er udstyret
til at fiske med trawl, skal pålægges en form for elektronisk monitorering. Der
er flere muligheder, men umiddelbart har Fiskeristyrelsen vurderet, at den så-
kaldte ”black box”-løsning er den mest effektive.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 635: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 18/4-18 om ulovligt trawlfiskeri i Øresund, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AT, til ministeren for fiskeri og ligestilling
4
Det er en teknik, som allerede anvendes i østers- og muslingefiskeriet. Til for-
skel fra f.eks. VMS-teknologien, der kun registrerer position, vil fiskerikontrol-
len med black box kunne registrere både position, og om der anvendes trawl-
redskaber. Dette vil dog kræve en ændring af det nuværende regelsæt og også
pålægge de relevante fartøjsejere en udgift.
Jeg ønsker derfor fremadrettet, at gøre det obligatorisk at installere en såkaldt
”black box” på fartøjer under 12 meter, der vil fiske med trawl i området. På-
buddet skal gælde for fartøjer under 12 meter, idet det allerede er obligatorisk
for fartøjer over 12 meter at have satellitovervågningsudstyr installeret.
Der skal naturligvis gennemføres en grundig undersøgelse af den juridiske og
praktiske afgræsning af fartøjssegmentet, der skal underlægges påbuddet. Og,
nok så vigtigt, vil det også være noget, vi skal finde et politisk flertal for at
iværksætte.
Undersøgelse af Kilen – den eneste del af Øresund, hvor der må trawles
Noget andet der kan undersøges nærmere er Kilen. Kilen, eller trekanten, er det
område i det nordvestlige Øresund, der grænser op mod Kattegat. Kilen er eneste
område i Øresund, hvor trawlfiskeri ikke er underlagt det permanente forbud.
Jeg er derfor positiv indstillet, at der gennemføres en analyse af de biologiske,
kontrolmæssige og økonomiske konsekvenser ved, at Kilen ikke er underlagt det
permanente trawlforbud, herunder om der er en påvirkning af Øresunds havbund
og unikke økosystem.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 635: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 18/4-18 om ulovligt trawlfiskeri i Øresund, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AT, til ministeren for fiskeri og ligestilling
5
Analysen skal også inddrage fiskeriets økonomiske betydning for Gilleleje, som
er en vigtig fiskerihavn i det østlige Danmark.
Afrunding
For at summere op – så vil jeg gerne understrege, at ulovligt fiskeri naturligvis
er fuldstændig uacceptabelt. Det er med god grund, at der eksisterer et trawlfor-
bud i Øresund. Desværre er der meget der tyder på, at det forbud ikke bliver
overholdt.
Derfor er mit svar, at jeg vil lægge op til, at trawlfiskeri i Øresund i fremtiden
monitoreres elektronisk, en kontrolmetode som er både velfungerende og om-
kostningseffektivt.
Det er ligeledes vigtigt, at vi får mere viden på området og bliver klogere på
hvilke konsekvenser trawlfiskeriet har for Øresund. Derfor skal der udarbejdes
en konsekvensanalyse af det eksisterende trawlfiskeri i Øresund.
Tak for ordet.