Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del
Offentligt
1883530_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 19. april 2018
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 573 (MOF alm. del) stillet den 26. marts
2018 efter ønske fra Trine Torp (SF).
Spørgsmål nr. 573
”Ministeren er på Vestjysk Landboforenings hjemmeside (indlæg af 21. marts 2018,
Generalforsamling: Ulven prægede debatten”) citeret for blandt andet at udtale ”Men vi har behov for,
at vi kan regulere en problemulv, der vender tilbage til ’madkassen’ ude i marken. Jeg har derfor sagt,
at vi inden sommerferien skal have en ny forvaltningsplan, så vi lettere og ubureaukratisk kan regulere
ulven. Sammen med Tyskland er vi også i gang med at få ændret EUdirektivet om fredning, og det
håber jeg, at vi i løbet af et års tid kan få lavet om på, sagde Esben Lunde Larsen”.
A. Kan ministeren bekræfte, at Miljøstyrelsen både offentligt (f.eks. i Dagbladet Ringkøbing Skjern 17.
marts 2018, ”Fakta gjorde vestjyder mindre bange for ulven”) og overfor ”Ulvegruppen” har oplyst, at
styrelsens status viser, at funktionsduelig ”ulvesikker hegning” virker efter hensigten?
B. Vil ministeren uddybe de betragtninger, ministeren har gjort sig på det pågældende møde om, hvad
ministeren ønsker, at ”lettere og ubureaukratisk regulering af ulven” konkret tænkes at skulle
indebære?
C. Kan ministeren bekræfte, at det i henhold til gældende EU-lovgivning, bl.a. habitatdirektivet, er en
forudsætning, at ”der ikke findes nogen anden brugbar løsning, og fravigelsen ikke hindrer
opretholdelse af den pågældende bestands bevaringsstatus i dens naturlige udbredelsesområde”, at en
given ulv kan reguleres?
D. Kan ministeren i bekræftende fald oplyse, om forudsætningen dermed indebærer, at
afværgeforanstaltninger skal have været taget i anvendelse og funktionsduelige, for at en ulv kan
defineres som en ”problemulv” og derfor reguleres, hvis den på trods af funktionsduelige
afværgeforanstaltninger alligevel måtte angribe husdyr i den sikrede fold?
E. Kan ministeren bekræfte, at Europa-Kommissionen på en forespørgsel har bekræftet
habitatdirektivets bestemmelser om, at beslutning om regulering alene kan træffes af en myndighed,
efter forudgående konkret vurdering?
F. Vil ministeren uddybe sine oplysninger fremsat på mødet om, at Danmark sammen med Tyskland
er ”i gang med at få ændret EU-direktivet om fredning”, herunder for så vidt angår ministerens
kontakter til Europa-Kommissionen?”
Svar
Vi oplever udfordringer med ulve i egne af Danmark, og de udfordringer er vi nødt til at forholde os til.
Jeg forstår godt, at folk, der bor tæt på ulven eller har husdyr, er utrygge, og situationen er efter min
opfattelse ikke holdbar. Derfor arbejder jeg for, at det skal være lettere at regulere de såkaldte
problemulve. Her vil jeg både se på, hvad vi kan justere nationalt i forvaltningsplanen for ulv og tage
emnet op i EU sammen med de andre EU-lande, der står med lignende udfordringer.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 573: Spm. om regulering af ulve, til miljø- og fødevareministeren
Jeg har endvidere forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, som oplyser følgende:
"Det er på baggrund af de hidtidige erfaringer med de ulvesikrede hegn i området syd for Holstebro
Miljøstyrelsens vurdering, at ulvesikrede hegn samlet set nedsætter risikoen for ulveangreb betydeligt.
Naturstyrelsen har således endnu ikke kunnet konstatere ulveangreb bag de ulvesikrede hegn, når
disse har været intakte. Der har været udfordringer med særligt kronvildt, som ødelægger hegnene og
dermed skaber ”fri passage” for ulven, men hyppigheden for de dokumenterede ulveangreb i 2017 er
faldet med mere end to tredjedele efter, at hegnene blev ulvesikret ultimo april.
Habitatdirektivets artikel 16 er implementeret i dansk ret i § 12 i bekendtgørelse nr. 867 af 27. juni
2016 om fredning af visse dyre- og plantearter og pleje af tilskadekommet vildt
(artsfredningsbekendtgørelsen). I henhold til § 12 i artsfredningsbekendtgørelsen kan Miljøstyrelsen,
hvis der ikke findes nogen anden brugbar løsning, og fravigelsen ikke hindrer opretholdelse af den
pågældende bestands bevaringsstatus i dens naturlige udbredelsesområde, meddele tilladelse til
regulering af ulv, bl.a.
1) af hensyn til den offentlige sundhed og sikkerhed eller af andre bydende nødvendige hensyn til
væsentlige samfundsinteresser, herunder af social og økonomisk art, og hensyn til væsentlige gavnlige
virkninger på miljøet, og
2) for at forhindre alvorlig skade, navnlig på afgrøder, besætning, skove, fiskeri, vand og andre former
for ejendom,
Miljøstyrelsen er endvidere bekendt med at EU-Kommissionen på forespørgsel fra Danmarks
Naturfredningsforening har oplyst, at det er de nationale myndigheder, som udsteder dispensation til
regulering efter habitatdirektivets artikel 16."
Esben Lunde Larsen
/
Charlotte Brøndum
2