Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del
Offentligt
1879325_0001.png
NOTAT
Baggrund for afgørelse af 3. februar 2016
om afslutning af sag vedr. svovlgruber
(opdateret version af bilag til påbudsvarsel af 16. april 2010)
Virksomheder
J.nr. MST-1272-00302
Ref. Antkr/anjro
Den 2. februar 2016
Cheminovas restlager af affaldssvovl m.v. fra 1960-70’erne
(Svovlgruberne)
1. INDLEDNING
I årene fra
1966 til begyndelsen af 1980’erne etablerer
Cheminova løbende
en række midlertidige betongruber, hvori primært svovlaffald (biprodukt fra
P2-fremstillingen) samt andet affald fra produktionen bliver oplagret.
Gruberne kaldes
svovlgruberne
og ligger på den østlige del af Rønland.
Der er gennem tiden brugt andre navne, f.eks. svovldepotet og sarkofagde-
potet.
Miljøstyrelsen • Lyseng Allé 1 • 8270 Højbjerg
Tlf. 72 54 40 00 • CVR 25798376 • EAN (drift)5798000863002 (tilskud)5798000863019 •
[email protected]
• www.mst.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om redegørelse for Miljøstyrelsens håndtering af sagen vedrørende påbuddet fra 1982 om at fjerne indholdet af de såkaldte svovldepoter på Cheminova, til miljø- og fødevareministeren
1879325_0002.png
Kort kronologi over de væsentligste begivenheder/afgørelser vedr. svovl-
gruberne:
År
1956
Hændelse
Cheminovas etablering på Rønland begynder
Myndigheder
Sundhedskommission godkender etablering
Landvæsensnævn tillader udledning af spildevand
Politi og fiskerikontrol fører tilsyn
Danmarks Fiskeri- og Havundersøgelser (DFH), reci-
pient-tilsyn?
1965
1966
1971
Landvæsensnævn pålægger den 4. juni 1965
(og 9. maj 1966) Cheminova,
at ”Fabrikkens
fast affald henlægges i tætte og overdækkede
beholdere, indtil endelig destruktion kan finde
sted.”
Støbning af gruber påbegyndes.
En del tærede tromler med organik placeres i
gruberne
3
Ca. 1260 m sand fra Høfde 42 deponeres
i/på svovlgruberne
Cheminova finder tegn (afsvidning af plante-
vækst) på udsivning øst for svovlgruberne og
etablerer de første afværgeforanstaltninger
Amtet bliver opmærksomt på udsiv-
ning/afværgeprojekt og begynder undersøgel-
ser omkring svovlgruberne
Amtet påbyder den 30. juni 1981 bl.a. vandtæt
overdækning af svovlgruber, foranstaltninger
(dræn) så grubernes bund ikke er i kontakt
med grundvand og en redegørelse for hurtigst
mulig fjernelse og oparbejdning af svovlet i
gruberne.
Afgørelsen stadfæstes af Miljøstyrelsen og
Miljøankenævnet (23. december 1982):
”Det
nuværende depots indhold skal fjernes”. Fri-
sten sættes til 1. januar 1994
Cheminova etablerer yderligere afværgefor-
anstaltninger øst for svovlgruberne.
Gruber overdækket med beton.
Deponering af affaldssvovl stopper.
Fjernelse og oparbejdning påbegyndes.
§ 38 miljøgodkendelse (24. marts 1988).
Vilkår vedr. afværgeprojekter og
luft/spildevand vedr. svovlgruber
Affaldssvovl fra 1974-83 er fjernet og oparbej-
det. Ringkjøbing Amt meddeler 24. april 1997
påbud med fristforlængelse for den resterende
mængde kviksølvforurenet svovl og om sikring
mod udsivning fra svovlgruberne.
Svovlgruber indkapsles, jf. amtets påbud i
1997
Fristforlængelse til 1. januar 2010
Amtet afslutter revurdering af miljøgodkendel-
se (15. december 2006).
Vilkår vedr. afværgeprojekter. Vilkår om rede-
gørelser for svovlgruber. Frist uændret.
Ansøgning om fristforlængelse 7. december
2007.
Miljøcenter Aarhus varsler afslag 13. novem-
ber 2008.
Ansøgning trækkes 11. november 2009.
Risikovurdering af svovlgruber (30. marts
1976/77
DFH konstaterer, at betongrube er etableret, med jævn-
lig udpumpning af regnvand og spildstoffer til spilde-
vandsledning
1970: DFH konstaterer at første grube er fyldt og dæk-
ket med grus
Amtet får tilsyn med spildevandsforurening af recipient
MBL træder i kraft i 1974:
Tilsyn og påbud: Thyborøn-Harboøre Kommune (THK)
Godkendelse: Ringkjøbing Amt (RA), varetager dog
kommunens tilsyn med spildevand
1979
1981/82
1980: RA assisterer THK med tilsyn. Påvirkning af Nis-
sum Bredning konstateres.
1982/83
1983: Fra 1. januar kan kommunalbestyrelsen i konkre-
te tilfælde aftale med amtsrådet, at dette overtager
tilsynskompetencen (MBL § 49a)
1985
1988
1. jan. 1987: Godkendelsesmyndighed er også tilsyns-
myndighed
1997
1998
2002
2006
Amtet meddeler flere fristforlængelser, senest til 1.
januar 2010
Amterne nedlægges pr. 31. december 2006
2007/8
Miljøstyrelsen (dengang Miljøcenter Aarhus) bliver
miljømyndighed pr. 1. januar 2007
2009
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om redegørelse for Miljøstyrelsens håndtering af sagen vedrørende påbuddet fra 1982 om at fjerne indholdet af de såkaldte svovldepoter på Cheminova, til miljø- og fødevareministeren
1879325_0003.png
2010
2012/13
2015
2015/16
2009) viser, at det pt ikke udgør væsentlig
miljørisiko pga. afværgeforanstaltninger og
indkapsling
Frist for fjernelse udløber 1. januar 2010
Miljøcenter Aarhus meddeler påbudsvarsel
16. april 2010 om handlingsplan for fjernelse
af grubernes indhold.
Cheminova fremsender handlingsplan 9. sep-
tember 2010, som Miljøcenter Aarhus accep-
terer 1. oktober 2010.
Svovlgruber tømmes, men betonkonstruktio-
nen (gruberne) står tilbage. I alt 19.300 tons
affald afskibes til NOAH (Norge)
Cheminova søger 19. maj 2015 om at selve
betongruberne kan blive på stedet.
Miljøstyrelsen vurderer, at sagen er afsluttet.
Gruberne er tømt for affald.
Der tages stilling til betonkonstruktionen.
Oversendes til Lemvig Kommune som affalds- og § 19
myndighed.
Miljøgodkendelsens vilkår og aftale om afværgeprojek-
ter og monitering skal tages op i forbindelse med revur-
dering af miljøgodkendelsen i 2016
I det følgende redegøres nærmere for forskellige forhold vedrørende svovl-
gruberne. Desuden gennemgås Miljøcenter Aarhus’ (fra 1. januar 2011 Mil-
jøstyrelsen Virksomheder) overvejelser i forbindelse med fristens udløb pr.
1. januar 2010, idet det vurderes, at anlægget ikke er og aldrig har været
accepteret som et affaldsbortskaffelses- eller slutdeponeringsanlæg.
3
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om redegørelse for Miljøstyrelsens håndtering af sagen vedrørende påbuddet fra 1982 om at fjerne indholdet af de såkaldte svovldepoter på Cheminova, til miljø- og fødevareministeren
1879325_0004.png
2. DEPONERING AF AFFALD I SVOVLGRUBERNE
2.1 Baggrund for svovlgrubernes etablering
Cheminova flytter
i slutningen af 1950’erne sin produktion fra ”Den gamle
fabrik” på Harboøre Tange til Rønland.
Lossepladsen ved Høfde 42, der har været godkendt til deponering af affald
fra Cheminova for en 3-årig periode fra 1957, bliver endeligt lukket i 1962.
Der foreligger ingen oplysninger om anvisninger fra myndighederne til
Cheminova om den fortsatte bortskaffelse af virksomhedens affald, før
Cheminova i to landvæsensnævnskendelser vedrørende virksomhedens
udledning af spildevand i hhv. 1965 og -66 får pålæg om at henlægge
”fa-
brikkens faste affald i tætte og overdækkede beholdere, indtil endelig de-
struktion kan finde sted”.
I den mellemliggende periode er virksomhedens affald blevet brændt eller
nedgravet direkte i åbne sandgruber på Rønland, f.eks. i et ”klitgrydedepot”,
som bliver anvendt indtil 1965, og som lå lige syd for svovlgruberne.
2.2 Etablering og anvendelse af svovlgruberne
I årene 1966
til begyndelsen af 1980’erne etablerer
Cheminova løbende
svovlgruberne, som er en række beton-affaldsgruber, hvori såvel svovlaffald
som andet affald, f.eks. destillationsremanenser, fra produktionen bliver
deponeret.
Figur fra rapporten ”Risikovurdering af Sarkofag depotet” (WaterVision, marts 2009)
Svovlgruberne med angivelse af deponeringsperiode. De prikkede områder er, hvad der er bortgravet
frem til 1993. Desuden er der markeret 5 boringer.
4
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om redegørelse for Miljøstyrelsens håndtering af sagen vedrørende påbuddet fra 1982 om at fjerne indholdet af de såkaldte svovldepoter på Cheminova, til miljø- og fødevareministeren
Gruber etableret efter 1973 er fjernet i perioden 1985-97 på baggrund af
påbud fra Ringkjøbing Amt i 1981. Indholdet er oparbejdet og betonen an-
bragt i det til formålet etablerede specialdepot, som ligger nord for svovlgru-
berne.
De tilbageværende gruber er etableret fra 1966
1973, og afsnittene er
taget i brug ca. 1966, 1969 og 1971. Gruberne dækker i dag et område på
ca. 150 x 50 m. Hver grube er typisk ca. 5 m x 5 m x 1,5 m, siderne kan
være lavet af sokkelsten eller jernarmeret beton. Bunden er beton.
Gruberne indeholder skønsmæssigt ca. 10.000 t svovlaffald mv. og ca.
20.000 t sand og beton. Heraf indgår ca. 10.000 t beton i konstruktionen af
gruberne.
I gruberne bliver deponeret både faste og flydende affaldsstoffer, blandt
andet og formentlig især fra produktionen af parathion (Bladan) og methyl-
parathion. Svovlaffaldet består af ca. 50 %
”rent”
svovl, 35 % vand, 10 %
saltsyre, 2 % ekstraktionsbenzin samt organiske thiofosforforbindelser, især
P-2 syrer og triestre. I 1967 bliver anbragt
1500 tønder ”organik”.
Tønderne
har tidligere stået i åbent terræn øst på Rønland. Mange er stærkt ætsede
eller utætte. Organik bliver
derefter jævnligt deponeret ”midlertidigt” i gru-
berne. Den pumpbare del (og regnvand) bliver senere pumpet op igen fra
såvel tønderne som fra senere tilført organik mv.. Organik består af bl.a.
destillationsrester fra P-2 processen, f.eks. triestere, benzin, insekticidrester
og sulfotep. Giftigheden af indholdet i tromlerne angives at være omtrent
som parathion.
Gruberne bliver overdækket, efterhånden som de var fyldt op. I første om-
gang kun med sand, senere
(i 1980’erne)
med beton. De er således under
opfyldningen åbne for regnvand, og en blanding af regnvand og flyden-
de/opløste spildstoffer bliver jævnligt pumpet til virksomhedens spildevands-
ledninger, evt. efter at være underkastet en form for rensning eller destruk-
tion (dengang har Cheminova endnu ikke et biologisk renseanlæg).
Fra omkring 1978 har Cheminova efter krav fra myndighederne bortskaffet
betydelige mængder affald til Kommunekemi, medens der, ifølge det oply-
ste, ikke tidligere er bortskaffet affald dertil. Kommunekemi bliver etableret i
1971. Desuden lykkedes det i begyndelsen af 1970’erne virksomheden
at
finde metoder til genanvendelse af diverse spildstrømme i processerne,
som tidligere er bortskaffet som affald, f.eks.
den såkaldte ”organik”. Der er
derfor grund til at tro, at indholdet i de tilbageværende gruber fra 1966-73
afviger betydeligt fra de oparbejdede gruber (fra efter 1973), og at indholdet
i de tilbageværende gruber i højere grad minder om det deponerede affald i
høfde 42-depotet.
2.2 Deponering af sandblandet affald fra Høfde 42 oven på/i gruberne
I 1971 nødvendiggør en høfdereparation, at en mængde sandblandet affald
fra Høfde 42 skal bortskaffes. Sandet/affaldet er bl.a. forurenet med kvik-
sølv. Vandbygningsvæsenet foreslår, at det bliver deponeret i affaldsgru-
berne på Rønland. I maj 1971 bliver 1260 m
3
derfor kørt til Rønland og de-
5
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om redegørelse for Miljøstyrelsens håndtering af sagen vedrørende påbuddet fra 1982 om at fjerne indholdet af de såkaldte svovldepoter på Cheminova, til miljø- og fødevareministeren
1879325_0006.png
poneret i/oven på svovlgruberne i området 1963-73. Miljøstyrelsen bliver i
1976 orienteret om denne flytning af affald fra Høfde 42 til Cheminovas
svovlgruber.
2.3 Svovlaffald fra klitgrydedepot, oparbejdning og forsøgskørsel
Forud for indkapslingen af svovlgruberne bliver der i 1996/97 overflyttet om-
kring 1000 m
3
kviksølvholdigt svovlaffald fra et klitgrydedepot syd for svovl-
gruberne. Materialet bliver placeret i den sydøstlige del af svovlgruberne,
som er tømt i forbindelse med forsøgskørsler med oprensning. Endvidere
deponeres ca. 90 m
3
kviksølvholdigt affald fra område 1981, ca. 175 m
3
råsvovl, ca. 50 m
3
kviksølvholdig beton fra forsøgsoparbejdningen i 1995 og
ca. 50 m
3
kviksølvholdigt slam fra indkøring af svovloparbejdningsanlægget.
Udsnit af figur
fra Cheminovas ansøgning 18. juni 2002 om forlængelse af frist for fjernelse. Placering
af klitgrydeaffald i sydøstlig del af svovlgruber. Udsnit fra skitse af ukendt oprindelse, der viser placering
af klitgrydeaffald.
2.4 Forurening fra svovlgruberne og afværgeprojekter
Betonen, som de første gruber er opført af, er ikke så modstandsdygtig over
for ætsning, som den beton, der senere bliver anvendt. Sammen med de
nævnte driftsforhold har dette været medvirkende til, at der opstår lækager i
betonen. Hertil kommer, at svovlgruberne er etableret oven på terræn, og at
bunden er støbt i omtrent samme kote (ca. 1,2) som koten for den naturlige
grundvandsstand på stedet.
I 1977 finder Cheminova tegn på udsivning fra svovlgruberne og etablerer
dræn nord og øst for gruberne med oppumpning og delvis rensning af
grundvandet, inden det bliver udledt til Vesterhavet sammen med virksom-
6
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om redegørelse for Miljøstyrelsens håndtering af sagen vedrørende påbuddet fra 1982 om at fjerne indholdet af de såkaldte svovldepoter på Cheminova, til miljø- og fødevareministeren
hedens øvrige spildevand (OBS: Det biologiske renseanlæg bliver først ta-
get i brug i 1988). Dette bliver først opdaget af myndighederne ved et til-
synsbesøg i 1979. Oppumpningen har da været standset ca. �½ år på grund
af nedbrud. Grundvandet under svovlgruberne er stærkt forurenet og giftigt
for guppyer. Samtidig er der store problemer med sygdom og død i fiske- og
fuglebestanden i området bl.a. pga. udsivning til Nissum Bredning. Nærme-
re undersøgelser foretaget af amtet og af Cheminova bekræfter, at forure-
ning fra svovlgruberne er en del af problemet.
I 1981 bliver etableret 3 sugespidsanlæg øst for gruberne, og samme år
etableres det første krydsdræn i Østområdet. I 1982/83 etableres yderligere
2 krydsdræn og 3 afværgeboringer, samt et afskærende dræn vest for gru-
berne. I 1984 udbygges afværgeanlæggene yderligere. Der etableres end-
nu et krydsdræn (krydsdræn ligger i kote -1,2-1,6). Vestdrænet forlænges
mod syd, pumpekapacitet på krydsdræn og vestdræn forøges, og der etab-
leres endnu et nord-sydgående dræn (kote -1,4) øst for gruberne.
Ringkjøbing Amt vurderer ved senere forlængelser af tidsfristen for at fjerne
indholdet i svovlgruberne, at udsivningen er under kontrol, og at en forlæn-
gelse af fristen ikke vil få miljømæssige konsekvenser for Nissum Bredning.
Efter indkapslingen af depotet i 1988 vurderer amtet, at det kviksølvholdige
affald opbevares forsvarligt, men at deponeringen er uholdbar som perma-
nent løsning.
2.5 Forurening fra andre dele af virksomheden
I forbindelse med undersøgelser i første
del af 1980’erne findes
også andre
forureningskilder på virksomheden. Der bliver således i 1983 konstateret en
række utætheder i virksomhedens kloaksystem, som ikke har kunnet tåle de
stærkt ætsende stoffer, der bliver sendt gennem ledningerne. Dette har gi-
vet anledning til massiv forurening af undergrunden på Rønland. Chemino-
va følger samme år op med en fuldstændig omlægning af hele deres kloak-
system til overjordiske ledninger, og virksomheden starter selv afværge-
pumpninger flere steder.
Det skal bemærkes, at den væsentligste del af jord– og grundvandsforure-
ningen på Rønland således må antages at være sket i tiden før amtet over-
tager tilsynskompetencen med virksomheden, hvilket jf. nedenstående blev
muligt fra 1. januar 1983 med den nye § 49a i miljøbeskyttelsesloven.
7
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om redegørelse for Miljøstyrelsens håndtering af sagen vedrørende påbuddet fra 1982 om at fjerne indholdet af de såkaldte svovldepoter på Cheminova, til miljø- og fødevareministeren
1879325_0008.png
3.
MYNDIGHEDSFORHOLD
Såvel ved etableringen af den gamle fabrik som ved overflytningen af pro-
duktionsanlægget til Rønland er det Sundhedskommissionen, der skal god-
kende placeringen af virksomheden, og som fører tilsyn med, at virksomhe-
den ikke medfører ulemper for de omboende. Det lokale landvæsensnævn
afsiger i overensstemmelse med vandløbsloven kendelser vedrørende an-
søgning om spildevandsudledning, første gang i 1953. Tilsynet hermed på-
hviler politiet og fiskerikontrollen.
Fra 1970 får amtsrådene gennem en bekendtgørelse udstedt af landbrugs-
ministeriet tilsyn med spildevandsforurening af de ferske vandområder samt
de kystnære dele af søterritoriet. Først med lov nr. 169 af 18. april 1969
bliver der i vandforsyningsloven indsat en bestemmelse om, at grundvandet
ikke må forurenes. Bestemmelserne omfatter kun beskyttelse af grundvand,
som kan anvendes til vandforsyning for befolkningen.
Ved indførelse af miljøbeskyttelsesloven i 1974 bliver amtet godkendelses-
myndighed for Cheminova, medens tilsynskompetencen inklusive påbuds-
kompetencen ligger hos kommunen. Dette er den generelle regel indtil 1.
januar 1987, hvorefter godkendelses- og tilsynskompetencen følges ad (lov
nr. 329/1986). Imidlertid overtager Ringkjøbing Amt efter anmodning fra
kommunen i 1976 kontrollen med Cheminovas spildevandsudledning og
medio 1981 for en periode tilsynet med hele virksomheden på kommunens
vegne. Først fra 1. januar 1983 bliver der med indførelse af § 49a i miljøbe-
skyttelsesloven mulighed for, at amtet efter aftale kan overtage tilsynskom-
petencen fra kommunen (LBK nr. 663 af 16. december 1982).
3.1 Myndighedernes påbud m.v.
Svovlgruber
30. juni 1981 meddeler Ringkjøbing Amt påbud i henhold til mbl. § 42 til
Cheminova om stop for deponering i svovlgruberne, overdækning af dem
med vandstandsende lag og fremsendelse af redegørelse for hurtigst mulig
”fjernelse
og oparbejdning af det deponerede svovl i eksisterende gruber”
samt udførelse af foranstaltninger til imødegåelse af fremtidig forurening og
afhjælpning af den allerede konstaterede forurening på Rønlands østlige
del.
Påbuddet bliver i 1982 stadfæstet af Miljøstyrelsen og Miljøankenævnet
med den ændring, at depotet (indholdet) skal fjernes i tiden fra 1. jan. 1984
til 1. jan 1994. Endelig stillingtagen til specielt fjernelse af den del af depo-
tet, hvor Høfde 42 affaldet er deponeret bliver dog udsat, indtil man når der-
til og kan vurdere affaldet nærmere.
Ringkjøbing Amt har herefter ved flere lejligheder
efter ansøgning fra
Cheminova
forlænget fristen for depotets fjernelse. Senest bliver fristen
forlænget til 1. januar 2010.
I senere forlængelser af fristen har Ringkjøbing Amts begrundelse bl.a. væ-
ret at give Cheminova tid til at undersøge mulighederne for at oprense og
8
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om redegørelse for Miljøstyrelsens håndtering af sagen vedrørende påbuddet fra 1982 om at fjerne indholdet af de såkaldte svovldepoter på Cheminova, til miljø- og fødevareministeren
1879325_0009.png
genbruge svovlet. Amtet anser en deponering i de eksisterende gruber af
det kviksølvholdige svovl for at være uholdbart som en permanent løsning.
Afværgeprojekter
Når Cheminova efter konstatering af andre forureninger fra virksomheden
har startet en afværgepumpning, følger Amtet som regel op med et § 42-
påbud og aftaler om fortsatte afværgepumpninger,
Samtlige påbud og aftaler om afværgepumpning fra forskellige områder på
Rønland og på den gamle fabrik er sammenskrevet med Cheminovas mil-
jøgodkendelse fra 1988 og senere med den reviderede fra 2006. Afværge-
foranstaltningerne er fortsat i drift.
Senere højesteretsdomme har imidlertid fastslået, at mbl. § 42 (eller mbl. §
41, som senere er anvendt af amtet) næppe rummer hjemmel til de meddel-
te påbud. Hjemmelspørgsmålet vil indgå ved revurdering af vilkår og aftaler
om afværgeforanstaltninger i miljøgodkendelsen.
3.2 Efterkommelse af påbud
Deponering i gruberne ophører i 1983, jf. vilkår i amtets 1981-påbud. Svov-
let fra produktionen er siden løbende blevet oparbejdet og andet affald gen-
anvendes eller bortskaffes til godkendt modtager. Ligeledes bliver depotet i
1983 vandtæt overdækket (beton), og afværgeforanstaltninger bliver etable-
ret, så grundvandstanden bliver bragt ned under svovlgrubernes bund.
I 1993 er Cheminova så langt med fjernelse af svovlgruberne, at der kun
resterer de tidlige svovlgruber fra 1966
1973, som er helt eller delvis dæk-
ket af det i 1971 modtagne Høfde 42-affald.
Da Høfde 42-affaldet er forurenet med kviksølv, kan indholdet i svovlgru-
berne ikke uden videre oparbejdes på samme måde som resten. Derfor
søger og får Cheminova tilladelse til at foretage en forsøgsoparbejdning fra
et antal gruber, der finder sted i 1995 - 96. Forsøget, der omfatter 4�½ grube,
viser, at det oparbejdede svovl er så forurenet med kviksølv, at det ikke kan
genanvendes.
Desuden genfinder man en væsentlig del af kviksølvet i slammet fra rens-
ningsanlægget. Dengang bliver slammet solgt til landbruget som Chemino-
va-fosfat, og et indhold af kviksølv vil gøre det uegnet til formålet. I dag
bortskaffes slammet som affald. Konklusionen på forsøgene er, at det i
1995/96 ikke er muligt at oparbejde det resterende svovlgrube-affald til
genbrug. At svovlaffaldet i de pågældende gruber i øvrigt må formodes at
være væsentligt mere forurenet med f.eks.
”organik” end de allerede opar-
bejdede gruber indgår ikke i beretningerne fra forsøgene.
3.3 Indkapsling af svovlgruberne
Ringkjøbing Amt modtager i 1995 en redegørelse fra Cheminova vedrøren-
de håndteringsmulighederne for de endnu ikke oparbejdede svovlgruber.
Man accepterer herefter en foreløbig deponeringsløsning indtil 2003. I april
1997 meddeler Ringkjøbing Amt påbud i henhold til miljøbeskyttelseslovens
9
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om redegørelse for Miljøstyrelsens håndtering af sagen vedrørende påbuddet fra 1982 om at fjerne indholdet af de såkaldte svovldepoter på Cheminova, til miljø- og fødevareministeren
1879325_0010.png
§ 41 om, at den resterende del af depotet skal fjernes inden 1. jan. 2004, og
at det skal sikres mod udsivning
(”transport mellem depot og omgivelser”).
Fristen bliver senere forlænget til 1. jan. 2010. Cheminova skal ifølge am-
tets påbud sikre depotet, indtil fjernelsen kan finde sted, og løbende følge
den tekniske udvikling med henblik på nye muligheder for oparbejdning af
det deponerede affald.
Sikringen bliver udført i 1998, hvor området bliver omgivet af en 4,5 m dyb
spuns. Det spunsede område er delvist overdækket med beton og en 1 mm
tyk plastmembran, hvorpå er lagt 30 cm sand og muld (området kaldes nu
sarkofag-depotet). Der er etableret oppumpning af grundvand inden for
spunsen til sikring af, at grundvandsniveauet holdes under sarkofagens
bund. Desuden indgår svovlgruberne i de omfattende afværgepumpninger,
der sikrer, at der ikke sker udsivning til Nissum Bredning fra Cheminovas
område (dog undtaget området ud for virksomhedens specialdepot).
Figur
fra
”Risikovurdering
af sarkofag depotet (30.03.2009)
Det resterende/sikrede depot omfatter ca. 10.000 t svovlaffald med 20 mg
(0
210) kviksølv/kg og ca. 20.000 t sand og beton med 30 mg (0
490)
kviksølv/kg, deponeret på 7500 m
2
(50m x 150 m). Heraf indgår ca. 10.000 t
beton i konstruktionen af gruberne.
Det fremgår af sagen, at kviksølvet vurderes hovedsageligt at stamme fra
Høfde 42 affaldet. Dog omfatter depotet også kviksølvholdigt svovlaffald fra
det klitgrydedepot, der bliver flyttet til det sydøstlige hjørne af de kviksølv-
forurenede svovlgruber i 1996/97. Miljøcenter Aarhus vurderer ud fra analy-
10
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om redegørelse for Miljøstyrelsens håndtering af sagen vedrørende påbuddet fra 1982 om at fjerne indholdet af de såkaldte svovldepoter på Cheminova, til miljø- og fødevareministeren
ser udført af Cheminova i 1992, at det er tvivlsomt om materialet (sand) fra
Høfde 42 er hovedkilden til kviksølv i svovlet, af følgende årsager:
-
-
Der er som udgangspunkt et lag jernarmeret beton mellem sand og
svovl. I 1992 vurderer Cheminova, at betonlåget over de nordlige
gruber i snart sagt alle tilfælde er intakt.
I det nordlige område er indholdet af kviksølv, arsen og total-P i de
fleste gruber højere i svovlet end i det overliggende sand. I 7 ud af
19 celler er kviksølvindholdet dog højere i det overliggende sand
end i svovlet. For hele området 1966-73 er kviksølvindholdet højere i
svovlet i 29 ud af 48 prøver, arsen er højere i alle prøver (n=18) og
total-P er højere i alle prøver (n=38) på nær én.
Cheminova vurderer, at kviksølv fra sandet har forurenet svovlet,
men Miljøcenter Aarhus vurderer ud fra en massebetragtning, at
sandet ikke kan være eneste kilde til kviksølv
Der er usikre oplysninger om, hvordan kviksølvet foreligger (metal-
lisk, som methyl-kviksølv eller som andre organiske forbindelser),
men i 1993 antyder DMU, at < 20 % af kviksølvet er organisk. Mobili-
teten af uorganisk kviksølv er lille.
-
-
Der er i øvrigt uklarhed omkring placering af de 1260 m
3
sand fra Høfde 42.
Sandet bliver flyttet til svovlgruberne i 1971. Det fremgår af 1981-påbuddet
af svovlgruberne ikke er vandtæt overdækkede. Overdækning sker i 1983. I
ansøgning 2. maj 1992 om oparbejdning af svovl fra området omtales rela-
tivt uforurenet sand og ral over grubelåget. Cheminova får i 1992 accept af
at flytte sandet til specialdepotet. Af rapporten
”Risikovurdering
af sarkofag-
depotet”
fra 2009 fremgår, side 3, at sandet fra Høfde 42 bliver placeret i
300 gruber a 5x5x0,3 m (2250 m
3
), og side 8 at der skulle være et lag beton
mellem Høfde 42-sand og svovl. MEN på side 11-13 refereres 1992 under-
søgelser hvor det fremgår, at der ikke overalt er sammenhængende beton
over sandet fra Høfde 42, mens låget mellem svovl og sand er i god stand,
samt at lagtykkelsen for sandet er 30-60 cm.
11
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om redegørelse for Miljøstyrelsens håndtering af sagen vedrørende påbuddet fra 1982 om at fjerne indholdet af de såkaldte svovldepoter på Cheminova, til miljø- og fødevareministeren
1879325_0012.png
4. ANSØGNING OM FRISTFORLÆNGELSE FOR TØMNING AF
SVOVLGRUBERNE (2007-2010)
Cheminova fremsender den 7. dec. 2007 redegørelse vedrørende oprens-
ningsmuligheder for det kviksølvforurenede svovlaffald. Redegørelsen er
baseret på løbende litteraturundersøgelser. Konklusionen er, at der endnu
ikke foreligger brugbare håndteringsalternativer.
Fristen for fjernelse af gruberne udløber den 1. januar 2010, og Cheminova
søger om udsættelse af fristen til 2020.
Cheminova foreslår på møde den 27. november 2008 en trinvis model, hvor
første trin er, at Cheminova, sandsynligvis sammen med et eksternt viden-
center, udvikler et løsningsforslag til, hvordan man rent teknologisk kan løse
problemet inklusive belysning af gendeponeringsproblematikker. Chemino-
va skønner, at der skal bruges i størrelsesordenen 3 år til første trin. Deref-
ter tages stilling til det videre forløb.
Ansøgningen er herefter på anmodning fra Miljøcenter Aarhus suppleret
med nye orienterende undersøgelser og rapporten: Risikovurdering af ”Sar-
kofag” depotet
(marts 2009), der sandsynliggør, at spunsen og den overlig-
gende membran vil kunne bestå i mere end 10 år endnu, og at det reste-
rende depot således ikke udgør en akut trussel for omgivelserne under i
øvrigt uændrede forhold, dvs. med opretholdelse af den nuværende afvær-
gepumpning af grundvand.
Vurdering af muligheden for oparbejdning af affaldet og nyttiggørelse af det
deponerede svovl m.v.
Cheminova har løbende fulgt de i litteraturen beskrevne oprensningsmeto-
der for kviksølvforurenede materialer uden at finde en metode, de vurderer
egnet til deres specielle affald. Derimod har Cheminova uanset deres om-
fattende kendskab til og erfaring vedrørende en lang række kemiske stoffer
og metoder ikke selv aktivt forsøgt at udvikle en egnet oprensningsmetode
med henblik på nyttiggørelse af affaldet eller en del heraf og størst mulig
reduktion af den resterende mængde. Alle muligheder for nyttiggørelse er
derfor ikke pt. forsøgt.
Miljøcenter Aarhus har i forbindelse med ansøgningen overvejet mulighe-
derne for forlængelse af tidsfristen contra krav om hurtig fjernelse af depo-
tet, jf. nedenstående.
Vurdering af nuværende situation og ansøgningen om tidsfristforlængelse
Aktuelt udgør svovlgruberne ikke en akut trussel for miljøet i omgivelserne,
hvilket dels skyldes selve indkapslingen, og dels de afværgepumpninger
Cheminova foretager på Rønland. Der vil således ikke være nogen umid-
delbar miljømæssig gevinst ved straks at fjerne depotet.
Ved møde mellem Miljøstyrelsen (Jord og Affald) og Miljøcenter Aarhus den
8. oktober 2009 bliver de juridiske (og praktiske) forhold drøftet.
Konklusionen er, at svovlgruberne er omfattet af deponeringsbekendtgørel-
sen, da oplagringen overstiger 3 år (bekendtgørelse nr. 252 af 31. marts
12
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om redegørelse for Miljøstyrelsens håndtering af sagen vedrørende påbuddet fra 1982 om at fjerne indholdet af de såkaldte svovldepoter på Cheminova, til miljø- og fødevareministeren
1879325_0013.png
2009, § 3, litra 10). Det betyder, at en
”forlængelse”
af den gældende frist vil
kræve en ny miljøgodkendelse i overensstemmelse med bekendtgørelsen,
da depotet ikke er (og aldrig har været) omfattet af en egentlig godkendelse.
Dette vurderes dog ikke at være muligt af bl.a. følgende grunde:
- Slutafdækningen af et deponeringsanlæg skal tage udgangspunkt i,
at anlægget skal kunne overgå fra aktiv til passiv drift hurtigst muligt.
- Det er en betingelse for etablering (bevarelse) af en tæt impermea-
bel overdækning, at det kan sandsynliggøres, at affaldstyperne vil
kunne genanvendes eller på anden måde nyttiggøres inden for en
periode på 5 år (bekg. bilag 2, pkt. 13).
- Indretningskrav som angivet i deponeringsbekendtgørelsen, f.eks.
underliggende membran og perkolatopsamlingssystem, skal være
opfyldt
- Grænseværdier for udvaskning(eluat)/udsivning skal overholdes (jf.
bkg. 252 af 31/03/2009, bilag 3).
Dertil kommer, at der skal stilles sikkerhed for tiden indtil overgang til passiv
drift, hvilket i dette tilfælde er, når depotet er fjernet.
En lovliggørelse af depotet efter 1. januar 2010 vil således ikke være mulig.
Ansøgningen om forlængelse må derfor afslås, og der skal gives påbud jf.
miljøbeskyttelseslovens § 69 stk. 1, jf. § 68 om lovliggørelse (fjernelse).
Cheminova blev på et møde den 6. november 2009 orienteret om ovenstå-
ende, og virksomheden har efterfølgende trukket ansøgningen om forlæn-
gelse tilbage.
Der er herefter i princippet to muligheder:
- Cheminova gives en forholdsvis kort frist til afvikling af depotet,
f.eks. 1-2 år.
- Cheminova gives mulighed for selv at undersøge mulighederne for
at nyttiggøre og/eller reducere mængde/farlighed af affald. Som før-
ste led i bortskaffelsen meddeles således påbud jf. § 72 om forslag
til handlingsplan og tidsplan (over flere år) for bortskaffelsen, incl.
forudgående undersøgelsesaktiviteter.
Denne afgørelse giver mulighed for at stille krav om aktiv medvirken
til udvikling af en egnet oparbejdningsmetode og krav om fortsatte
afværgepumpninger. Afgørelsen imødekommer samtidig Chemino-
vas ønsker i ansøgningen fra december 2007 og forslag fra novem-
ber 2008 om en længere faseopdelt afvikling.
Kortlægning iht. jordforureningsloven
I 2006 bliver hele Rønland samt den gamle fabrik kortlagt på vidensniveau 2
efter jordforureningsloven. Områderne er i 2010 ikke indsatsområder i hen-
hold til jordforureningsloven, men Region Midt udpeger i 2015 områderne
som indsatsområde.
Drift af afværgeforanstaltninger
Cheminova driver afværgeanlæg med årlig oppumpning af ca. 240.000 m
3
forurenet grundvand fra Rønland og ca. 70.000 m
3
fra den gamle fabrik. Det
13
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om redegørelse for Miljøstyrelsens håndtering af sagen vedrørende påbuddet fra 1982 om at fjerne indholdet af de såkaldte svovldepoter på Cheminova, til miljø- og fødevareministeren
1879325_0014.png
oppumpede vand renses i virksomhedens biologiske rensningsanlæg, idet
vandet fra den gamle fabrik dog først underkastes en rensning med aktivt
kul. Cheminova foretager monitering i form af en lang række pejlinger og
analyser, som årligt indrapporteres til tilsynsmyndigheden i en statusrede-
gørelse over samtlige afværgeprojekter, samt hvert 5. år en totalkortlægning
over forureningens udbredelse på Rønland. Formålet med afværgepump-
ningerne er at opretholde en indadrettet strømningsgradient, som kan hin-
dre udsivning af forurening til Nissum Bredning. Samtidig fjernes løbende
væsentlige mængder forurening fra områderne.
Lovmæssigt grundlag for afværgeforanstaltningerne
Alle disse aktiviteter er fastlagt i påbud med tvivlsom hjemmel i forhold til de
pågældende meget gamle forureninger samt i aftaler indgået mellem Ring-
kjøbing Amt og Cheminova. Påbuddene er senest i 2006 sammenskrevet
med virksomhedens miljøgodkendelse.
Konsekvensen af et stop for afværgepumpningerne.
Et stop for afværgeforanstaltningerne vil uden tvivl på et tidspunkt (forment-
lig ret hurtigt) medføre uacceptable forureningsforhold i Nissum Bredning
stammende fra de betydelige mængder af jordforurening, der fortsat ligger
under Rønland. Miljøtilstanden kan i værste fald vende tilbage til situationen
omkring 1980, hvor der blev observeret døde/syge fisk og fugle, samt ind-
ført fiskeforbud.
Placeringen af svovlgruberne i forhold til grundvandet bevirker, at det kun er
acceptabelt at gruberne ligger på stedet, så længe det sikres, at grund-
vandsspejlet holdes under bunden af gruberne, dvs. at de nuværende af-
værgepumpninger fortsætter. Uanset om hjemlen til de meddelte påbud
vedrørende afværgepumpningerne er tvivlsom, så vurderes det, at afvær-
gepumpningerne på Rønland har været en forudsætning for, at svovlgru-
berne har kunnet ligge på stedet indtil nu.
En eventuel langvarig handlingsplan for fjernelse af svovlgruberne vil forud-
sætte, at der fortsat afværgepumpes på Rønland.
Det må antages, at et ophør af afværgepumpningerne vil være uforenelig
med de fastlagte miljømål i vandplanen for Limfjorden (2009-2015), idet
miljømålene ”god kemisk tilstand” og ”god økologisk tilstand” som udgangs-
punkt skal være opfyldt ved udgangen af 2015. For området syd og øst for
Rønland kan god kemisk tilstand ikke forventes at være opfyldt i 2015 på
grund af forhøjet indhold af kviksølv i muslinger. Der er behov for en nær-
mere vurderingen af forureningen i forhold til målopfyldelse og vurdering af
eventuelle foranstaltninger til løsning af dette, inden der tages stilling til om
området kan udlægges med mindre strengt miljømål. Derfor anvendes und-
tagelsesbestemmelsen om udskydelse af tidsfristen for opfyldelse af miljø-
målet med begrundelse i manglende viden. Der er desuden i området påvist
overskridelse af kortidsvandkvalitetskravene for stofferne methylparathion
og malathion, hvorfor det i vandplanen vurderes, at den økologiske tilstand i
dette lokale område kan være moderat eller ringere. På det grundlag vurde-
res det, at der kan være behov fortsat at gennemføre afværgeforanstaltnin-
ger på Rønland af hensyn til ovennævnte stoffer, men også i forhold til an-
14
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om redegørelse for Miljøstyrelsens håndtering af sagen vedrørende påbuddet fra 1982 om at fjerne indholdet af de såkaldte svovldepoter på Cheminova, til miljø- og fødevareministeren
1879325_0015.png
dre miljøfarlige, forurenende stoffer stammende fra de betydelige mængder
af jordforurening, der fortsat ligger under Rønland, og som ville kunne tilfø-
res Nissum Bredning, såfremt afværgeforanstaltningerne ophører.
Evt. kort frist for fjernelse af deponeret svovl mv.
Det kviksølvforurenede svovlgrubeaffald har hele tiden været opfattet som
et midlertidigt depot, som på et tidspunkt skulle fjernes, uanset om dette kan
ske ved oparbejdning til genanvendelse eller bortskaffelse på anden måde.
En mindre del af indholdet (1260 m
3
/2800 tons ud af i alt 16.500 m
3
/33.500
tons) stammer fra Høfde 42.
En kort frist for fjernelse af depotet bør overvejes i forhold til følgende:
Cheminovas redegørelse af 7. december 2007 viser, at det pt. ikke er muligt
at oprense og genbruge svovlet. Indholdet i gruberne skal derfor enten de-
strueres, eller deponeres i specialdepot i Danmark eller udlandet.
De resterende svovlgruber kan formodes at indeholde de samme kemikalier
som Høfde 42-depotet. Til
forskel fra Høfde 42’s isolerede placering ligger
svovlaffaldsgruberne imidlertid ved et fabriksareal med ca. 800 ansatte. 4/5
af det opgravede ved Høfde 42 var vand og sand, medens kun 1/5 var svovl
og andre kemikalier. I svovlgruberne er ca. 1/3 vurderet at være svovl og
andre kemikalier. Opgravningen ved Høfde 42 i 1981 og genvindingen af
svovl fra gruber i 1990’erne krævede betydelige sikkerheds-
og miljømæs-
sige foranstaltninger, og med det antagne højere indhold af kemikalier i
gruberne kan yderligere forventes betydelige lugtgener, som, hvis de ikke
kan afhjælpes, vil begrænse arbejdet til bestemte vejrforhold. En hurtig fjer-
nelse af dette depot på nuværende tidspunkt vil være meget vanskelig.
Oprensningen vil som nævnt ovenfor ikke give en umiddelbar miljømæssig
gevinst. Tilstedeværelsen af depotet forudsætter krav om opretholdelse af
afværgepumpningen på Rønland af hensyn til grundvandsstanden under
dette og den mulige forurening derfra. Afværgepumpningen har den positive
effekt, at der fjernes en betydelig forurening fra jorden under Rønland.
På denne baggrund vurderer Miljøcenter Aarhus i 2010, at en kort frist for
afvikling af svovlgruberne ikke er hensigtsmæssig
Evt. lang frist for fjernelse af deponeret svovl mv.
De resterende gruber indeholder kviksølv- og kemikalieforurenet svovl m.v.,
der, hvis en mulighed herfor kan findes, skal oparbejdes til genanvendelse
eller alternativt måske kan behandles, så mængden til bortskaffelse eller
farligheden heraf reduceres. Betongruberne er overdækkede og sikret mod
udsivning til omgivelserne med en omgivende spuns til et (relativ tyndt) ler-
lag. Via pumpeforanstaltninger inden for spunsen samt de omfattende af-
værgepumpninger på Rønland sikres, at betongruberne ligger i jordens
umættede zone. Evt. forurening via utætheder i bunden af gruberne vil blive
fanget af afværgepumpningerne.
15
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om redegørelse for Miljøstyrelsens håndtering af sagen vedrørende påbuddet fra 1982 om at fjerne indholdet af de såkaldte svovldepoter på Cheminova, til miljø- og fødevareministeren
5.
HÅNDHÆVELSE I 2010-2015
Miljøcenter Århus varsler den 16. april 2010 følgende:
1. Påbud, jf. mbl. § 72 om at fremsende forslag til en handlingsplan og
tidsplan for nyttiggørelse/bortskaffelse, inklusive forudgående un-
dersøgelsesaktiviteter mm. Undersøgelsesaktiviteterne skal også
omfatte mulighederne for at nyttiggøre de øvrige stoffer, der er de-
poneret i gruberne og for at reducere mængde af ikke udnyttelige
stoffer mest muligt.
2. Når ovennævnte handlingsplan er modtaget følges op med lovliggø-
relsespåbud, jf. § 69 stk. 1, jf. § 68 om at affaldet i gruberne skal
bortskaffes.
5.1 Handlingsplan for fjernelse af indholdet i svovlgruberne
Cheminova fremsender en handlingsplan vedr. svovlgruberne, som accep-
teres af Miljøcenter Aarhus den 1. oktober 2010. Samtidig stilles det varsle-
de påbud jf. § 72 i bero. Det fremgår af
Miljøcenter Aarhus’
accept, at det
endnu ikke er vurderet, om betonen, der udgør selve gruberne, i sig selv
kan udgøre et miljøproblem.
Handlingsplanen fokuserer i første omgang på at undersøge mulighederne
for gendeponering, da det ud fra Cheminovas viden ikke er realistisk at fin-
de en løsning, der ikke indebærer en større eller mindre grad af gendepone-
ring af depotmaterialet. Sekundært undersøges oparbejdningsmuligheder.
I 2011 gennemfører Cheminova to forsøg med behandling af affaldssvovlet
med henblik at stabilisere det og at reducere lugt ved håndtering. Forsøge-
ne giver ikke det ønskede resultat, lugtafgivelsen er i begge tilfælde for kraf-
tig. I stedet gennemføres et forsøg, hvor ubehandlet svovlaffald kommes
direkte i big-bags med inder-lining, som i videst muligt omfang forhindrer
lugtstofferne i at diffundere ud. Lugtpotentialet fra de lukkede big-bags er
vurderet i fællesskab af Cheminova og den potentielle modtager NOAH
(Langöya, Norge). Det vurderes, at det vil være acceptabelt at udføre et
fuldskala-forsøg (500 big-bags a 2 tons).
Svovlaffaldet karakteriseres som farligt affald alene pga. svovlet, mens øv-
rige indholdsstoffer (kviksølv, arsen, dialkylsulfider, triestere, benzin og in-
sekticidrester) ikke findes i koncentrationer, der betyder, at affaldet skal ka-
rakteriseres som farligt. Miljøstyrelsen (Jord og Affald) meddeler tilladelser
til eksport (DK5700, DK005829 og DK005897)
På grundlag af fuldskalaforsøget bliver svovlgruberne tømt for indhold i
2012-13. I alt ca. 19.300 tons svovlaffald bliver afskibet til NOAH. Arbejdet
udføres kun under bestemte vindforhold og ved brug af personlige værne-
midler.
16
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om redegørelse for Miljøstyrelsens håndtering af sagen vedrørende påbuddet fra 1982 om at fjerne indholdet af de såkaldte svovldepoter på Cheminova, til miljø- og fødevareministeren
5.2 Evt. lovliggørelsespåbud jf. § 69
Kravet om fjernelse af svovlgruberne udspringer af Ringkjøbing Amts påbud
af 30. juni 1981, som er ændret af Miljøstyrelsen ved afgørelse af 29. juni
1982, og hvor ændringen er stadfæstet af Miljøankenævnet den 23. de-
cember 1982.
I perioden efter 1981 har Cheminova fulgt de påbudte tidsfrister til at frem-
komme med handlingsplaner og undersøgelser om, hvordan bortskaffelse
af depotet kunne ske. Endvidere har Cheminova iværksat afværgeforan-
staltninger, når udsivning er konstateret. Miljøstyrelsen vurderer derfor, at
Cheminova ikke har udvist en culpøs adfærd.
I de senere afgørelser om forsøg og fristforlængelser mv. skelnes ikke klart
mellem indholdet af gruberne og den betonkonstruktion, der udgør gruber-
ne. Miljøankenævnets (og Miljøstyrelsens) afgørelse i 1982 er dog meget
klar: ”Det nuværende depots indhold skal fjernes”.
Miljøstyrelsen vurderer i dag, at målet med ovennævnte afgørelser langt om
længe er opfyldt ved tømningen og afskibningen i 2013.
I Miljøcenter
Aarhus’
påbudsvarsel af 16. april 2010 er nævnt, at påbuddet
vil blive fulgt af et lovliggørelsespåbud jf. MBL § 69, om fjernelse af svovl-
gruberne. Miljøstyrelsen vurderer på baggrund af ovenstående, at opfølg-
ning med lovliggørelsespåbud ikke længere er relevant.
Ved hel eller delvis ophør af driften af en bilag 1-virksomhed skal virksom-
heden normalt foretage en vurdering af jord- og grundvands forureningstil-
stand i henhold til godk. bekg.§ 44 og jfl § 38k.
§ 44 og § 38k trådte i kraft 7. januar 2013, og hovedparten af forureningen
er sket før 2000, idet svovlgruberne bl.a. stod uoverdækkede fra etablerin-
gen i 1965 til 1982. Miljøstyrelsen vurderer derfor, at der i denne sag ikke er
hjemmel til at kræve undersøgelser af forureningstilstand af jord- og grund-
vand.
Sagen vurderes i princippet at kunne afsluttes med en tilsynsafgørelse uden
klageadgang. Men på baggrund af sagens langstrakte tidsforløb og karakter
vurderes, at det er hensigtsmæssigt at give klageadgang i sagen. Sagen
afsluttes derfor med en afgørelse efter mbl § 41 om ikke at meddele yderli-
gere påbud.
Miljøstyrelsen skal endvidere vurdere, om der er grundlag for at opretholde
miljøgodkendelsens vilkår og aftaler om ophør, afværgeprojekter og monite-
ring på Rønland. Dette vil ske i forbindelse med revurdering af den samlede
miljøgodkendelse, som påbegyndes i 2016.
5.3 Retablering af arealet
I Miljøcenter Aarhus’ accept af handlingsplanen (1. oktober 2010) er nævnt,
at det endnu ikke er vurderet, om betonkonstruktionen, der udgør selve
gruberne, i sig selv kan udgøre et miljøproblem. Dette forhold behandles i
17
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om redegørelse for Miljøstyrelsens håndtering af sagen vedrørende påbuddet fra 1982 om at fjerne indholdet af de såkaldte svovldepoter på Cheminova, til miljø- og fødevareministeren
særskilt notat, hvor konklusionen er, at betonkonstruktionen kan blive lig-
gende uden at udgøre en væsentlig miljømæssig risiko
Cheminova har ønske om at retablere arealet, og har efter en projekttilpas-
ning søgt om at opfylde betongruberne med rent materiale/sand.
Miljøstyrelsen har samarbejdet med Lemvig Kommune om at finde frem til
den rette myndighedsbehandling af sagen.
Miljøstyrelsen vurderer, at miljøpåvirkning fra betonkonstruktionen i princip-
pet skal vurderes uafhængigt af den gamle jordforurening, dvs. at der heller
ikke skal tages hensyn til evt. kumulativ effekt fra gammel jordforurening på
Rønland. Det kan dog bemærkes, at de igangværende afværgeforanstalt-
ninger vil begrænse udsivningen. Miljøstyrelsen skal revurdere miljøgod-
kendelsen i 2016-17, herunder vilkårene til afværgeforanstaltningerne, og
udfaldet heraf kendes ikke.
Lemvig Kommune forventer at meddele en tilladelse efter Jordforurenings-
lovens § 8, hvoraf det fremgår, at betonen skal forblive uberørt.
18