Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del
Offentligt
1882312_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 17. april 2018
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 564 (MOF alm. del) stillet den 22. marts
2018.
Spørgsmål nr. 564
”Vil ministeren kommentere på Den Europæiske Revisionsrets ”briefingpapir” om den fælles
landbrugspolitiks fremtid, jf. MOF alm. del – bilag 360? ”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Landbrugsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Revisionsrettens briefingpapir om den fælles landbrugspolitik er udarbejdet som en reaktion på
Kommissionens Meddelelse om Fremtiden for Fødevarer og Landbrug efter 2020. Briefingpapiret er
ikke en egentlig revisionsrapport, men skal ses som et bidrag til drøftelserne af, hvordan den
overordnede ansvarlighed og effektivitet i landbrugspolitikken (CAP) kan forbedres fremover.
I briefingpapiret bemærker Revisionsretten indledningsvist, at man er tilfreds med, at Kommissionens
meddelelse har taget hensyn til en række af rettens anbefalinger fra de senere år. Der peges dog på, at
en del af det statistiske grundlag, Kommissionen anvender i meddelelsen, ikke opfylder de kriterier,
der fremgår af tidligere revisionsrapporter, hvilket kan medføre uhensigtsmæssige fortolkninger.
Dernæst gennemgår Revisionsretten en række elementer fra Kommissionens meddelelse og
identificerer områder, hvor der er udfordringer med designet af den nuværende CAP. De peger fx på,
at der er utilstrækkelig information til at identificere relevante behov, uklarhed om målsætninger,
større behov for sammenhæng til andre EU-politikker, behov for et effektivt performancebaseret
system, hvor der er tæt sammenhæng mellem output, resultater, effekter og målsætninger.
Med udgangspunkt heri kommer Revisionsretten med anbefalinger til CAP'en efter 2020. I papiret
opstilles en række kriterier, som den kommende CAP-reform bør leve op til for at sikre den ønskede
effekt. I den forbindelse peges endvidere på en række udfordringer. Overordnet ser
Revisionsretten gode muligheder for den foreslåede performance-baserede leverancemodel, som er
beskrevet i Kommissionens meddelelse. Formålet med leverancemodellen er at skabe en øget
fleksibilitet og subsidiaritet og give medlemsstaterne øget ansvar for at levere på de opstillede
målsætninger. Med den rette implementering vurderer Revisionsretten, at leverancemodellen har
potentialet til at forbedre CAP'ens overordnede effektivitet og sikre, at der skabes reel effekt af CAP'en.
I den forbindelse fremhæves følgende punkter som centrale:
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 564: Spm. om kommentar til Den Europæiske Revisionsrets briefingpapir om den fælles landbrugspolitiks fremtid, jf. MOF alm. del - bilag 360, til miljø- og fødevareministeren
At tiltagene i den nye CAP-reform er designet på basis af solid videnskabelig og statistisk
dokumentation, der demonstrerer, at tiltagene vil levere de ønskede resultater.
2. At de nye strategiske planer, som medlemslandene skal udarbejde, sætter relevante, ambitiøse
og verificerbare målsætninger, som er i tråd med EU's overordnede målsætninger.
3. En stærk overvågnings- og evalueringsramme
4. En solid ansvarligheds- og revisionsramme for at sikre overholdelse og optimal ydeevne.
Revisionsretten påpeger, at vurderingen af resultaterne bør ske gennem solid administration og
opsætning af kontrolsystemer, som gør brug af moderne teknologier, samt en uafhængig ekstern
revision. Endvidere understreges det, at der i de kommende lovtekster vil være behov for at afklare
forholdet mellem medlemsstaterne og Kommissionen, så der sikres stærk forankring og ansvarlighed i
hele revisionskæden”.
Jeg tager Revisionsrettens briefing til efterretning og bemærker, at den udgør et aktuelt bidrag til de
forhandlinger om den kommende fælles landbrugspolitik efter 2020, som er ved at gå i gang.
Jeg mener, som Revisionsretten, at Kommissionens tanker om leverancemodellen som udgangspunkt
giver gode muligheder for, at forenkle den fælles landbrugspolitik efter 2020. Jeg er også enig i mange
af de opmærksomhedspunkter, som Revisionsretten peger på i forbindelse med implementeringen af
en ny leverancemodel. Grundlæggende er det en central dansk prioritet at sikre, at leverancemodellen
medfører en reel forenkling og større fleksibilitet for medlemslandene til at målrette den fælles
landbrugspolitik de nationale behov. Derimod er det afgørende, at forslaget ikke medfører et nyt lag af
unødig bureaukrati og kontrolkrav, som desværre blev resultatet af indførslen af de grønne krav ved
forrige reform.
Fra dansk side er vigtigt at fastholde, at der stadig er tale om en
fælles
landbrugspolitik, der sikrer et
velfungerende indre marked. Samtidig skal der være en fleksibilitet i forhold til at fastlægge
foranstaltninger på nationalt niveau fx til at adressere nationale udfordringer inden for miljø og klima.
Det er ikke en enkel proces. Derfor er jeg også enig med Revisionsretten i, at det er vigtigt at afsætte
den fornødne tid til at implementere den kommende reform af landbrugspolitikken.
1.
Esben Lunde Larsen
/
Sofus Rex
2