Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del
Offentligt
1884283_0001.png
Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del endeligt svar på spørgsmål 566
Offentligt
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 12. april 2018
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 566 (MOF alm. del) stillet den 22. marts
2018 efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).
Spørgsmål nr. 566
Vil ministeren redegøre for Miljøstyrelsens håndtering af sagen vedrørende påbuddet fra 1982
om at fjerne indholdet af de såkaldte svovldepoter på Cheminova og herunder besvare følgende
spørgsmål:
Har Miljøstyrelsen begået fejl i sagen?
Var ministeren orienteret om, at Miljøstyrelsen havde til hensigt at ophæve påbuddet?
Vil ministeren fremsende kopi af
Landvæsenskendelse 1965 om krav til svovldepoterne, påbuddet 1982 og ophævelse af
påbuddet 2016.
juridiske vurderinger, som er relevante i forhold til fastsættelse af påbud og ophævelse
af påbud. Eventuelt i fortrolighed.
af evt. instruks, meddelelser, telefonnotater m.v. fra regering eller minister i forbindel-
se med ophævelse af påbuddet. Eventuelt i fortrolighed.
Er giften under depotet nu en offentlig opgave, fordi Miljøstyrelsen ikke har sikret, at
Cheminova fjernede det hele hotspot, herunder de tabte kemikalier under svovldepoter-
ne?
Vil ministeren fremsende kopi af aftalen med Cheminova om afværgeforanstaltninger
vedrørende gifte under sarkofagerne? Hvad sker der, hvis virksomheden lukker eller be-
slutter at stoppe afværgeforanstaltningerne? Hvad er de årlige omkostninger til afværge-
foranstaltninger, og vil de i givet fald skulle overtages af regionen?
Hvor store mængder gifte findes under sarkofagerne, og hvor store mængder sand mm.
er forurenet af giftene?
Er de nuværende afværgeforanstaltninger tilstrækkelige til at undgå forurening af over-
fladevand fra jordforurening fra Cheminova og sikre overholdelse af miljøkvalitetskrav?
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålene for Miljøstyrelsen, som oplyser følgende, hvilket jeg kan henholde mig
til:
”Ad. pind 1
Miljøstyrelsen vurderer ikke at have begået fejl i sagsbehandlingen. Miljøstyrelsen har håndteret sagen
efter sædvanlig praksis.
Der er fra Radio24Syv fremkommet nye oplysninger i form af en intern Cheminova-rapport fra 2. juni
1982, der peger på uoverensstemmelser med hensyn til mængden af affald, der er blevet oplyst at være
deponeret og fraført fra de såkaldte svovlgruber. Miljøstyrelsen har derfor med brev af 21. marts 2018
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 546: Spm. om kommentar til indlægget i Lemvig Folkebladet Forurening. Udgangspunktet, der blev væk fra den 21. februar 2018, til miljø- og fødevareministeren
1884283_0002.png
anmodet Cheminova om en redegørelse i sagen senest den 14. april 2018. Denne redegørelse kan vise,
om der evt. kan være behov for en fornyet sagsbehandling.
Ad. pind 2
Nej, Miljø- og Fødevareministeren blev ikke orienteret forud for Miljøstyrelsens afgørelse af 3. februar
2016.
Afgørelsen ophæver ikke tidligere meddelte påbud eller gældende vilkår i miljøgodkendelsen, herun-
der eksempelvis driften af afværgeanlægget. Afgørelsen betyder alene, at styrelsen ikke agter at medde-
le yderligere påbud i sagen om afvikling af svovlgruberne. Dette betyder i praksis, at styrelsen ikke
meddeler påbud om fjernelse af selve betonkonstruktionen, idet betonen blev fundet ren nok til at
kunne efterlades i jorden. Afgørelsen betyder også, at styrelsen anser den del af påbuddet fra 1981/82,
der omhandler fjernelse af depotets indhold, som efterkommet.
Ad. pind 3
Der fremsendes kopi af følgende:
- Landvæsenskendelse 1965 om krav til svovldepoterne
- Landvæsenskendelse 1966 om krav til svovldepoterne
- Ringkjøbing Amts påbud af 30. juni 1981 vedr. svovlgruberne.
- Miljøstyrelsens afgørelse af 29. juni 1982
- Miljøankenævnets afgørelse af 23. december 1982.
Som nævnt ovenfor foreligger der ikke en afgørelse om ophævelse af påbud vedr. svovlgruberne. Miljø-
styrelsens afgørelse af 3. februar 2016 om ikke at meddele yderligere påbud i sagen om afvikling af
svovlgruberne er vedlagt, inkl. baggrundsnotater (notat af 2. februar 2016 og justeret notat af 10.
marts 2016), idet både selve afgørelsen og notaterne indeholder juridiske vurderinger, der ligger til
grund for afgørelsen.
Idet ministeren ikke er blevet orienteret i forbindelse med afgørelsen af 3. februar 2016, foreligger der
ikke instrukser, meddelelser, telefonnotater m.v. fra regering eller minister i forbindelse hermed.
Ad. pind 4
Den forurening, der ligger i jorden under svovldepoterne, er ikke blevet en offentlig opgave som følge
af afgørelsen af 3. februar 2016.
Miljøstyrelsens afgørelse af 3. februar 2016 ændrer ikke på ansvaret for oprydning af jordforurening
under og omkring svovlgruberne.
Som det fremgår af svaret nedenfor er der i dag i Cheminovas miljøgodkendelse indbygget vilkår om et
afværgeprojekt over for jord- og grundvandsforurening.
Ad. pind 5
En kopi af miljøgodkendelsens vilkår om afværgeforanstaltninger vedlægges. Et af vilkårene præcise-
res i bilaget ”Aftale Jord A1”. Vilkårene gælder for hele virksomheden, herunder de tidligere svovlgru-
ber. Udgifterne til monitering, drift og vedligehold af afværgeforanstaltningerne afholdes af Chemino-
va A/S.
Hvis Cheminova A/S beslutter at stoppe afværgeforanstaltningerne, vil det være en overtrædelse af
vilkårene, og Miljøstyrelsen vil udføre de nødvendige håndhævelsestiltag. Hvis virksomheden lukker,
vil der blive foretaget en konkret vurdering af muligheden for at kræve afværgeprojektet opretholdt,
hvilket bl.a. afhænger af de konkrete forhold ved lukningen.
Miljøstyrelsen har ikke præcise oplysninger om Cheminovas årlige omkostninger til drift af afværge-
foranstaltninger og rensning af det oppumpede vand. Cheminova A/S har telefonisk oplyst, at udgif-
terne til de samlede afværgeprojekter på Rønland og Gl. Fabriksgrund varierer fra år til år afhængig af
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 546: Spm. om kommentar til indlægget i Lemvig Folkebladet Forurening. Udgangspunktet, der blev væk fra den 21. februar 2018, til miljø- og fødevareministeren
1884283_0003.png
oppumpet og behandlet vandmængde. De årlige omkostninger er over 10 mio. kr. baseret på den nu-
værende driftsform som en integreret del af den løbende produktion.
Hvis det, i forbindelse med at Cheminova evt. måtte ophøre sin drift, vurderes, at Cheminova ikke kan
gøres ansvarlig for at opretholde afværgeprojektet, overgår det overordnede ansvar for forureningen til
Region Midtjylland. Der vil være tale om en helt ny situation, hvor økonomien ikke kan vurderes på
nuværende tidspunkt, da det f.eks. ikke vides, om vand fra oprensningen fortsat kan renses i Chemi-
novas biologiske spildevandsanlæg.
Ad. pind 6
Den tilbageværende mængde af forurening under svovldepotet/sarkofagerne kendes ikke med sikker-
hed. Cheminova A/S og deres rådgiver har i 2015 oplyst, at et groft skøn for den oprindelige forure-
ningsmængde i grundvandet under Østrønland er ca. 1.800 tons kemikalier, hvoraf ca. 1.000 tons er
pumpet op.
Forureningen er ikke afgrænset. Miljøstyrelsen er ikke bekendt med om Ringkøbing Amt i forbindelse
med afgørelsen i 1983 om afværgeanlægget på øst-Rønland har vurderet, hvor store mængder sand der
var forurenet.
Ad. pind 7
Region Midtjylland har med støtte fra Miljøstyrelsens Teknologiudviklingspulje (TUP) fået undersøgt,
om forurening fra Cheminova påvirker vandkvaliteten i Nissum Bredning. Undersøgelsen viser, at der
siver forurenet grundvand ud i fjorden, men mængderne er små, og der er ikke målt forurening i fjor-
den ud for Cheminova, der overskrider kriterierne for vandkvaliteten. Det konstateres derfor, at af-
værgeprojektet virker efter hensigten. Der henvises til pressemeddelelse af 3. januar 2018 fra Region
Midtjylland og Miljøstyrelsen
http://mst.dk/service/nyheder/nyhedsarkiv/2018/jan/ny-rapport-cheminova-
indsats-virker/.”
Esben Lunde Larsen
/
Søren Bukh Svenningsen
3