Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del
Offentligt
1870602_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 20. marts 2018
Sagsnummer: 2017 - 10183
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 537 (MOF alm. del) stillet den 14. marts 2018.
Spørgsmål nr. 832
Vil ministeren oversende talepapiret fra samrådet 14/3-18 om forhandlingerne om udformningen af den
næste periode af EU’s landbrugspolitik, jf. MOF alm. del - samrådsspm. I?
Svar
"Der vedlægges udkast til det talepapir, som dannede grundlag for Miljø- og Fødevareministerens
samrådstale den 14. februar 2018 om forhandlingerne om udformningen af den næste periode af EU’s
landbrugspolitik".
./.
Esben Lunde Larsen
/Bror Christensen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 537: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 14/3-18 om forhandlingerne om udformningen af den næste periode af EU’s landbrugspolitik, til miljø- og fødevareministeren
1870602_0002.png
Samrådsspørgsmål I
”Vil ministeren set i lyset af, at forhandlingerne om udformningen af
den næste periode af EU’s landbrugspolitik er i gang, redegøre for
tidsplanen for disse og herunder oplyse, hvordan og med hvilke
prioriteter regeringen vil bidrage til denne proces, og vil ministeren
ligeledes redegøre for resultaterne af den offentlige høring over EU’s
landbrugspolitik samt oplyse, hvordan ministeren vil involvere
Folketingets partier i processen om den nye landbrugspolitik?”
”Det talte ord gælder”
Tak for ordet
Med dette samrådsspørgsmål lægges op til en drøftelse af
tidsplanen for den kommende landbrugsreform, regeringens
prioriteter, og involvering af Folketingets partier i processen samt
resultaterne af den offentlige høring, som Kommissionen havde i
foråret 2017.
Jeg vil gerne kvittere for, at besvarelsen af samrådsspørgsmålet
fra oktober kunne udskydes til efter, vi fik Kommissionens
foreløbige overvejelser om den fremtidige landbrugspolitik. Disse
fik vi kendskab til den 29. november 2017 i form af en
meddelelse, som meget overordnet giver en skitse af
Kommissionens tanker.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 537: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 14/3-18 om forhandlingerne om udformningen af den næste periode af EU’s landbrugspolitik, til miljø- og fødevareministeren
[Kommissionens høring]
Forud for meddelelsen foretog Kommissionen en høring som
særligt havde fokus på landmænd og interesseorganisationer,
men som var åben for alle fra februar til maj 2017.
Der indkom ikke mindre end 320 000 svar, primært fra
enkeltpersoner.
De fleste ønskede at fastbeholde en stærk, fælles landbrugspolitik
på EU-plan, og samtidig var der et ønske om forenkling og
fleksibilitet.
Samtidig fremhævede høringssvarene, at EU's fælles
landbrugspolitik skal bidrage til at sikre landbrugerne en rimelig
levestandard, beskytte miljøet og tage hånd om
klimaforandringerne.
Kommissionen fremlagde resultaterne af høringen på en
konference den 7. juli 2017. Konferencen kan ses på
Kommissionens hjemmeside.
[Meddelelsen om fremtidens fødevarer og landbrug]
Næste trin var den omtalte meddelelse om fremtidens
landbrugspolitik, som Kommissionen offentliggjorde den 29.
november 2017.
Meddelelsen har stort fokus på øget politisk kohærens mellem
EU-målsætninger, øget subsidiaritet og forenkling. Helt
overordnet skal landbrugspolitikken gå fra at være fokuseret på
overholdelse af regler til at fokusere på resultater.
Centralt i meddelelsen er miljø-, biodiversitets- og
klimaudfordringerne, FNs bæredygtighedsmål og målsætninger
som udvikling af landdistrikter.
Der er også fokus på, at den fremtidige landbrugspolitik skal give
mere effekt, hvilket blandt andet skal ske ved, at medlemsstaterne
får større metodefrihed til at vælge de indsatser, som passer til
deres nationale forhold.
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 537: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 14/3-18 om forhandlingerne om udformningen af den næste periode af EU’s landbrugspolitik, til miljø- og fødevareministeren
Medlemsstaterne får dermed også et større ansvar for at opnå de
fælles mål og målsætninger på EU-plan.
Som noget nyt lægges der op til, at hver medlemsstat skal
udarbejde en strategisk plan, som beskriver, hvordan man vil
anvende forskellige instrumenter til at bidrage til opnåelse af de
forskellige EU-mål.
På nuværende tidspunkt skal medlemslandene udarbejde et
program for landdistriktspolitikken i søjle II, og det er en mere
enkel udgave heraf, som fremover skal dække både søjle II og
søjle I. Den strategiske plan skal godkendes af Kommissionen.
Meddelelsen anfører også, at der skal ske en mere ensartet
fordeling af den direkte støtte mellem medlemsstaterne, ligesom
spørgsmålet om national medfinansiering af den direkte støtte
rejses. Det er spørgsmål, som vil blive drøftet i regi af det samlede
EU-budget (MFF).
Af andre emner berøres også det stigende behov for
generationsskifte, forskning, innovation, bioøkonomien,
investeringer og prisvolatilitet.
Kommissionens oplæg er meget åbent – for eksempel er det
uklart, hvilke fælles krav og tiltag, som skal være gældende på
EU-plan, og dermed hvilke frihedsgrader medlemsstaterne får til
at designe mere målrettede tilpassede indsatser.
Grundlæggende er der mange gode takter i meddelelsen. Ja, den
fælles landbrugspolitik skal tænkes sammen med øvrige EU-
politikker og ja, det skal gøres langt mere enkelt og tilpasset
udfordringerne i medlemsstaterne.
Men som altid kan de gode tanker pludselig ende helt anderledes,
når detaljerne skal udformes. Hvor langt vil subsidiariteten for
eksempel række, og hvad er det, som vil kræves opfyldt på
forhånd, som dermed forsat vil være regelbundet på EU-niveau?
Og hvordan vil resultaterne skulle måles? Er det på de konkrete
indsatser eller er det de afledte konsekvenser, hvordan skal det
opgøres, og hvordan kan tilpasninger i indsatserne ske? Og
hvordan får vi vished for, at der kommer fokus på kontrolmetoder
og hvor der er risiko, fremfor regler og underkendelser. Nu skal
3
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 537: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 14/3-18 om forhandlingerne om udformningen af den næste periode af EU’s landbrugspolitik, til miljø- og fødevareministeren
der arbejdes på at fastholde de gode elementer, så de ikke
drukner i fornyet bureaukrati. Og her er det vigtigt, at både
Kommissionen, Europa-Parlamentet og Rådet lægger sig i selen.
[Tidsplan for reformen]
Tidsplanen for forhandlingerne af reformen er relativt usikker.
Det formelle startskud sker, når Kommissionen fremlægger
forslagene til forordninger. Altså de juridiske tekster, som i sidste
ende skal udgøre den fælles landbrugspolitik. Det forventes, at de
fremlægges i sidste halvdel af maj.
Og så skal medlemsstaterne tygge på forslagene, inden
forhandlingsprocessen begynder internt i Rådet og efterfølgende
mellem Rådet og Europa-Parlamentet. At opnå enighed mellem
lovgiverne i Parlamentet og Rådet er ofte en proces, som strækker
sig over 1-2 år.
Det er planen, at den fremtidige landbrugspolitik skal træde i
kraft den 1. januar 2021. Og hvis der også skal være tid til
implementering, så skal der gerne være opnået enighed mindst et
år tidligere. Det giver omkring 1,5 år til forhandlingerne.
Der fornemmes dog mulighed for, at der kan opstå det
momentum og den politiske vilje, som kan betyde, at det går
hurtigere.
Men faktum er, at tidsplanen er usikker, da der også skal tages
højde for, at der i løbet af 2019 både er valg til Europa-
Parlamentet (maj måned) og en ny Kommission vil tiltræde (til
november). Det er usikkert, hvordan det vil påvirke tidsplanen.
Brexit kan også spille ind.
[Sammenhæng til budgetforhandlingerne]
Budgettet for den fælles landbrugspolitik er også centralt. Det
fastlægges i forhandlinger mellem finansministrene samt EU’s
stats- og regeringschefer om EU’s nye flerårige finansielle ramme,
som forventes at dække perioden 2021 til 2027.
4
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 537: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 14/3-18 om forhandlingerne om udformningen af den næste periode af EU’s landbrugspolitik, til miljø- og fødevareministeren
1870602_0006.png
Den flerårige finansielle ramme sætter rammerne for, hvor stor
en andel af det samlede budget, der skal tilgå
landbrugspolitikken.
Kommissionen forventes at fremlægge udkast til det fremtidige
budget primo maj 2018. Også her er der tale om komplicerede
forhandlinger, som yderligere kompliceres af UK’s udtræden. I
sidste ende er det noget, som Det Europæiske Råd træffer
beslutning om.
I forhold til tidsplanen for landbrugsforhandlingerne, så må det
forventes, at disse først vil kunne afsluttes, når budgetfordelingen
kendes. Sådan har det været ved de seneste to reformer af
landbrugspolitikken, som fandt sted parallelt med budgettet.
[Regeringens prioriteter]
Nok om tidsplaner. Hvad er det så for prioriteter, som regeringen
har til den fremtidige landbrugspolitik?
Her lægger vi os i forlængelse af den danske tilgang til de forrige
reformer af landbrugspolitikken. Uden at komme med en komplet
redegørelse for landbrugspolitikkens historie kan man godt sige,
at skiftende regeringer har bakket op om den reform-kurs, der har
sikret en afkobling af støtten fra produktionen, og medvirket til en
markedsorientering af landbrugspolitikken, hvor kvoter er
ophævet, og der i stigende grad blevet sat fokus på samspillet med
miljø, innovation og landdistriktsudvikling.
I denne reform er regeringens hovedprioriteter følgende:
For det første skal vi fastholde markedsorienteringen af EU's
landbrugspolitik. Et velfungerende indre marked er en
forudsætning herfor.Vi skal undgå kvoter og
konkurrencebegrænsninger ad bagdøren.
For det andet skal der være fokus på samspillet med innovation,
forskning og nye indtjeningsmuligheder i bioøkonomien for
landbrugs- og fødevaresektoren.
For det tredje er det afgørende, at vi får en forenkling af de regler,
som sætter rammerne for landbrugspolitikken.
5
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 537: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 14/3-18 om forhandlingerne om udformningen af den næste periode af EU’s landbrugspolitik, til miljø- og fødevareministeren
1870602_0007.png
Det er også det Kommissionen lægger op til ved at fokusere på en
langt højere grad af subsidiaritet. Det er uholdbart at have en
politik, som reelt er baseret på overholdelse af regler fremfor,
hvad den bidrager til at opnå. Og det giver selvfølgelig ikke
mening, at reglerne skal være identiske fra det nordlige Lapland
til det sydlige Italien.
Omvendt betyder subsidiaritet også, at der lægges et større ansvar
på medlemsstaterne. Det skal vi selvfølgelig være parat til at tage
på os. Her synes jeg, at det har været lidt trist at høre flere af mine
europæiske kolleger, som efterspørger forenkling, men nu lader
til at slå sig i tøjret for at skulle taget et større ansvar.
For det fjerde skal der være mere fokus på risiko og
proportionalitet i kontrollen, så byrden for både landmænd og
administration reduceres.
Vi skal undgå datotyranniet. I stedet skal vi højere grad bruge de
muligheder som præcisionslandbrug og øget adgang til
satellitdata giver.
Og proportionalitet skal også betyde,, at diverse krav ikke skal
overholdes på hver en lille plet i marken. I dag skal markerne
kontrolleres ned til hver 100 m2. Det er reelt med til at modvirke
biodiversitet på markerne og tager ikke højde for den variation i
vandmængder, der er blevet en del af vilkårene som landmand.
For det femte skal den fremtidige landbrugspolitik også bidrage
til at løfte udfordringerne med klima, biodiversitet og miljø. Der
skal være et ordentligt samspil, så vi kan strikke gode effektive
instrumenter sammen, og det skal også være sådan, at vi for
eksempel kan anvende landbrugspolitikken til at reducere
kvælstofudledninger.
Det skal blive muligt at anvende EU's støttekroner på en langt
bedre måde til at opnå de mål, der er sat på natur, klima og miljø.
Det er jo helt givet, at vi skal levere på målene, og derfor bør det
være helt oplagt, at vi skal kunne give incitamenter via
målrettede, gode og effektive støtteordninger
[Inddragelse af Folketingets partier]
6
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 537: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 14/3-18 om forhandlingerne om udformningen af den næste periode af EU’s landbrugspolitik, til miljø- og fødevareministeren
Som det også fremgår af mit indlæg, er der mange elementer at
drøfte med Folketingets partier. Og det vil der også blive mange
anledninger til det.
Jeg vil løbende orientere Miljø- og Fødevareudvalget forud for
alle rådsmødedrøftelser om reformen, hvor vi vil få rig mulighed
for at drøfte vinkler og holdninger. Ligesom det har været
tilfældet de seneste gange, hvor Kommissionens meddelelse har
været på rådsmøde-dagsordenen. Og mange flere kommer, når
Kommissionen præsenterer sine konkrete forslag.
Længere henne i processen vil regeringen naturligvis også
præsentere Folketingets Europaudvalg for et forhandlingsoplæg.
Fra dansk side skal vi være med til at skubbe på for at få en
ambitiøs landbrugspolitik, som bidrager til at løse
samfundsmæssige prioriteringer. Miljø, klima, biodiversitet, job
og vækst er helt centrale fokusområder.
7