Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del
Offentligt
1864765_0001.png
EU og internationalt
Den 28. februar 2018
Samrådsspørgsmål AQ:
Ministeren bedes redegøre for sin indstilling til den kommende
dagsorden for rådsmøde (miljø) den 5. marts 2018 samt
eventuelle sager, hvortil der søges mandat i Europaudvalget.
(Det talte ord gælder)
Svar:
-
Dagsordenen for rådsmødet (miljø) den 5. marts 2018 indeholder
to punkter. Begge punkter forelægges til orientering.
1.
-
Det første punkt er
grønning af det europæiske semester,
herunder Kommissionens årlige vækstundersøgelse og
Kommissionens meddelelse om gennemførelsen
miljølovgivningen.
-
For så vidt angår Det Europæiske Semester for 2018 blev det
indledt i november 2017 med offentliggørelse af Kommissionens
årlige vækstundersøgelse. Frem mod Det Europæiske Råd i marts
bliver vækstundersøgelsen behandlet i forskellige
rådsformationer, herunder rådet (miljø).
-
Regeringen støtter generelt vækstundersøgelsen med fokus på
behovet for at fremme investeringer, gennemførelse af
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 507: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 28/2-18 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmøde (miljø) den 5. marts 2018, til miljø- og fødevareministeren
1864765_0002.png
strukturreformer og ansvarlig finanspolitik, der understøtter
bæredygtighed og konvergens.
-
I forhold til miljø konkluderer den årlige vækstundersøgelse, at
investeringer, som øger den miljømæssige bæredygtighed, har
potentiale til at øge produktiviteten i hele økonomien. Der sker
ved at forbedre ressourceeffektiviteten og sænke
inputomkostningerne samtidig med, at de eksterne omkostninger
og virkninger reduceres.
-
Den private sektors bidrag er afgørende for at nå miljø- og
klimamål nationalt, i EU og globalt. Det er derfor væsentligt, at
der sikres ordentlige rammevilkår, så virksomheder kan bidrage
til denne omstilling. Derfor skal regulering og standarder være
klare, forudsigelige og omkostningseffektive.
-
For så vidt gennemførelsen af miljølovgivningen fremlagde
Kommissionen i februar 2018 en meddelelse med en
handlingsplan.
-
Meddelelsen er en opfølgning på det initiativ, som Kommissionen
tog i foråret 2017 med analyser af alle medlemslandes
gennemførelse af miljølovgivningen, der viste, at der er store
udfordringer med gennemførelsen af miljølovgivningen på tværs
af EU’s medlemslande.
-
Med den nye handlingsplan angiver Kommissionen en række
forslag til styrkelse af gennemførelsen af miljølovgivningen.
2.
2.
-
Punkt 2 vedrører opfølgning på
handlingsplanen for
cirkulær økonomi.
Formandskabet vil her drøfte 3
meddelelser:
a) EU’s plaststrategi
b) Overvågningsramme for cirkulær økonomi,
c) Samspillet mellem kemikali-, produkt- og affaldslovgivning.
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 507: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 28/2-18 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmøde (miljø) den 5. marts 2018, til miljø- og fødevareministeren
1864765_0003.png
-
Med EU’s plaststrategi opstilles en række mål for henholdsvis
genanvendelse og forurening, samt en lang række
handlingspunkter, som Kommissionen forventer at gennemføre
inden for de næste to år.
-
Strategien fokuserer på forbedret genanvendelse, reduktion af
forurening med affald, innovation samt en styrket global indsats.
Strategien indeholder også opfordringer til medlemslandene,
herunder gennemførelsen af de reviderede affaldsdirektiver, som
snart formelt vedtages.
-
EU's plaststrategi er et vigtigt skridt i den rigtige retning. Det er
positivt med de initiativer, som Kommissionen har foreslået, men
vi ser også frem til at initiativerne på EU-niveau konkretiseres.
-
Det er positivt, at Kommissionen generelt imødekommer de
forslag til indhold i strategien, som Folketingets partier samlet
har sendt til Kommissionen den 1. december 2017.
-
For så vidt angår mikroplast i udvalgte produktkategorier for
eksempel kosmetik, rengøringsmidler og maling er det positivt, at
processen med at begrænse bevidst tilsætning af mikroplast til
sådanne produkter påbegyndes inden for rammerne af REACH.
Det bør hurtigst muligt udmøntes i et forbud på EU-niveau for
tilsætning af mikroplast i kosmetik.
-
Regeringen har meldt ud, at den vil følge op med en dansk
plasthandlingsplan. Regeringen vil invitere alle Folketingets
partier til en drøftelse af indholdet i en kommende national plan.
En selvstændig dansk indsats skal spille sammen med den
europæiske strategi og sikre, at der også tages hånd om særlige
danske forhold.
-
I forhold til overvågningsrammen for cirkulær økonomi er det
positivt, at der opstilles EU indikatorer for eksempel for
offentlige grønne indkøb og madspild på EU niveau.
3
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 507: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 28/2-18 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmøde (miljø) den 5. marts 2018, til miljø- og fødevareministeren
1864765_0004.png
-
Der skal fortsat arbejdes videre med cirkulær økonomi
indikatorer, så der kommer mere fokus på måling af
ressourceproduktivitet, design, produktion, forbrug og kvaliteten
af sekundære råvarer.
-
I forhold til
samspillet mellem kemikalie-, produkt-, og
affaldslovgivningen
er det vigtigt at få de forskellige
reguleringer til at fungere, så den cirkulære økonomi fremmes.
-
Kommissionen har lavet en god analyse af barrierene på området.
Det omfatter blandt andet utilstrækkelig information om
tilstedeværelsen af problematiske kemiske stoffer i affald, og at
EU’s regler om affaldsfasens ophør ikke er fuldt harmoniserede.
-
Omstillingen til cirkulær økonomi skal hurtigere i gang. Derfor
bør der være mere handling på EU niveau i form af konkrete
initiativer til at imødegå de identificerede barrierer.
---o0o---
-
Under
siden sidst
vil jeg ikke nævne nogen punkter.
4