Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del
Offentligt
1873756_0001.png
ONE HEALTH STRATEGI
MOD ANTIBIOTIKARESISTENS
JULI 2017
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om, hvornår mistanken om resistente svampe i landbruget og i sundhedsvæsenet opstod m.m., til miljø- og fødevareministeren og sundhedsministeren
1873756_0002.png
One Health Strategi mod antibiotikaresistens
Antibiotika skal bruges med omtanke
Resistens over for antibiotika er et stigende globalt problem, der truer menneskers og dyrs
sundhed. Regeringen sætter derfor fokus på området med en ny national strategi mod anti-
biotikaresistens.
Det er væsentligt at nedbringe forbruget af antibiotika, hvis udviklingen af resistens over for
antibiotika skal begrænses. Det skyldes, at forbrug af antibiotika udvikler, fremmer og holder
resistente bakterier i live. Antibiotika er receptpligtigt i Danmark, og det er altid en konkret
læge- eller dyrlægefaglig vurdering, om mennesker eller dyr skal behandles med antibiotika.
Danmark har i en lang årrække været et foregangsland, når det gælder forebyggelse af anti-
biotikaresistens. Udviklingen af antibiotikaresistens hænger tæt sammen med forbruget af
antibiotika til både mennesker og dyr, men selv om Danmark sammenlignet med andre
lande har et relativt lavt forbrug af antibiotika, har vi også herhjemme set en stigning i udvik-
lingen af resistente bakterier.
perspektiv på tværs af veterinær-, hu-
man- og miljøsektorerne ud fra en erkendelse af, at der er behov for at se sundhed for men-
nesker og dyr og hensynet til miljøet i en helhed. Der skal således tænkes i sammenhæn-
gende indsatser på tværs af det humane og det veterinære sundhedsområde samt miljøom-
rådet. Samtidig er det afgørende med en vedvarende indsats både nationalt og på tværs af
landegrænser.
Med denne strategi vil vi sætte rammen for en stærk og koordineret indsats på tværs af sek-
torer for bekæmpelse af antibiotikaresistens. Der skal sættes målrettet ind mod den stigende
resistensudvikling, så antibiotika også i fremtiden kan bruges til at behandle patienter på fx
sygehuse.
Nærværende strategi skal ses som en opfølgning på en række tidligere initiativer, bl.a. den
fælles antibiotika- og resistenshandlingsplan fra 2010, EU-rådskonklusionerne om antibioti-
karesistens vedtaget under det danske EU formandsskab i 2012 og endelig en nordisk de-
klaration om antibiotikaresistens vedtaget i forbindelse med Danmarks formandskab for Nor-
disk Ministerråd i 2015.
ber 2016, hvori FN bakker op om den globale handlingsplan om antibiotika, som blev lance-
ret i 2015. Den globale handlingsplan er udarbejdet af Verdenssundhedsorganisationen
WHO i samarbejde med fødevare-, landbrugs- og dyresundhedsorganisationerne FAO og
OIE. I juni 2016 vedtog EU et sæt nye rådskonklusioner om et styrket One Health samar-
bejde i EU. Den globale handlingsplan og EU-rådskonklusionerne fastlægger, at alle lande
skal udarbejde nationale handlingsplaner om antibiotikaresistens og -forbrug inden medio
2017. Af EU-rådskonklusionerne fremgår det, at alle EU-lande skal fastsætte konkrete natio-
nale målsætninger for antibiotikaresistens og -forbrug hos mennesker og dyr. I Danmark har
man allerede opsat mål for antibiotikaforbruget til dyr, og for mennesker vil der midt 2017
blive lanceret nye nationale målbare mål for antibiotikaforbrug til mennesker.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om, hvornår mistanken om resistente svampe i landbruget og i sundhedsvæsenet opstod m.m., til miljø- og fødevareministeren og sundhedsministeren
1873756_0003.png
Strategien indeholder fem målsætninger, som tilsammen skal sætte rammen for fremtidige
indsatser mod antibiotikaresistens i Danmark, herunder nationale handlingsplaner og op-
sættelsen af målbare nationale mål for antibiotikaresistens og -forbrug hos mennesker.
Vi sætter med målsætningerne fokus på, at et ansvarligt antibiotikaforbrug skal reducere re-
sistensudviklingen, at der skal være en større indsats i forhold til forebyggelse af infektioner,
mere viden for at styrke målrettede indsatser, information og rådgivning om resistens og
smitteveje og endelig et stærkt internationalt samarbejde om at begrænse udviklingen af an-
tibiotikaresistens. De fem målsætninger vil samtidig sætte retningen for udarbejdelsen af de
nationale handlingsplaner, som skal følge op på strategiens overordnede målsætninger. I
arbejdet med målsætningerne skal der så vidt muligt anvendes en helhedsorienteret tilgang
til fremtidige indsatser, hvorved der inddrages hensyn til de samfundsøkonomiske konse-
kvenser, herunder de sundhedsøkonomiske omkostninger.
For at sikre fremdrift på området, vil vi som opfølgning på strategien gøre status efter 2 år
med henblik på at kortlægge den samlede indsats.
Sundhedsminister
Ellen Trane Nørby
Miljø- og fødevareminister
Esben Lunde Larsen
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om, hvornår mistanken om resistente svampe i landbruget og i sundhedsvæsenet opstod m.m., til miljø- og fødevareministeren og sundhedsministeren
1873756_0004.png
5 målsætninger for reduktion af antibiotikaforbrug og forebyggesle af resi-
stens i forhold til mennesker og dyr.
Et ansvarligt antibiotikaforbrug skal reducere
resistensudviklingen .........................................................................
1
Større indsats i forhold til forebyggelse af infektioner og
fremme af alternativer til antibiotika ................................................
2
Mere viden for at styrke målrettede indsatser .................................
3
Information og rådgivning om resistens og smitteveje ..................
4
Et stærkt internationalt samarbejde om at begrænse
udviklingen af antibiotikaresistens ..................................................
5
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om, hvornår mistanken om resistente svampe i landbruget og i sundhedsvæsenet opstod m.m., til miljø- og fødevareministeren og sundhedsministeren
1873756_0005.png
Et ansvarligt anitbiotikaforbrug skal
reducere resistensudviklingen
Det danske forbrug af antibiotika til både mennesker og dyr skal holdes på et
lavt og ansvarligt niveau. Reduktionen i forbruget af antibiotika skal fremad-
rettet fortsat fokuseres på de bredspektrede og kritisk vigtige antibiotika med
henblik på at fastholde det lave danske niveau for antibiotikaresistens.
Udvikling af resistens over for antibiotika hænger tæt sammen med, hvor meget og hvilke
antibiotika der bruges, og resistens kan opstå allerede fra første gang, der behandles med
antibiotika. Derfor bør antibiotika kun anvendes til mennesker og dyr, når det er nødvendigt.
Forebyggende behandling til dyr er ikke tilladt i Danmark. Resistente bakterier kan overføres
og smitte fra menneske til menneske eller fra dyr til dyr. Nogle af bakterierne kan også spre-
des mellem dyr og mennesker. Endelig kan resistente bakterier overføres fra miljøet til både
mennesker og dyr og omvendt.
I Danmark har der i mange år været et restriktivt forbrug af antibiotika til mennesker. I Dan-
mark udskrives 90 procent af det samlede humane antibiotikaforbrug i primærsektoren. De
resterende 10 procent bruges på hospitalerne. Når man ser på det samlede antibiotikafor-
brug til mennesker (dvs. både i primær- og sekundærsektor), havde Danmark i 2015 det 8.
laveste forbrug ud af 25 europæiske lande. Derfor vil sundhedsministeren i midt 2017 lan-
cere en ny national handlingsplan, hvor der vil blive opsat konkrete nationale målbare mål
for reduktion af antibiotikaforbruget til mennesker i Danmark, så Danmark i fremtiden kan
gøre det endnu bedre sammenlignet med andre europæiske lande. Målene udarbejdes med
input fra Det Nationale Antibiotikaråd.
Forbruget af antibiotika til produktionsdyr i Danmark ligger lavt i forhold til forbruget i euro-
pæisk sammenhæng. Danmark havde det 10. laveste forbrug blandt 29 europæiske lande i
2014. En flerårig indsats har reduceret forbruget til produktionsdyr og ændret forbrugsmøn-
steret mod et mere ansvarligt forbrug set i et One-Health perspektiv. Danmark har et meget
lavt forbrug af kritisk vigtige antibiotika til produktionsdyr sammenlignet med andre EU
lande.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om, hvornår mistanken om resistente svampe i landbruget og i sundhedsvæsenet opstod m.m., til miljø- og fødevareministeren og sundhedsministeren
1873756_0006.png
Større indsats i forhold til forebyggelse af
infektioner og fremme af alternativer til
antibiotika
Antibiotikaforbruget skal mindskes ved at forebygge infektioner hos menne-
sker og dyr. Forbedret hygiejne og øget brug af vacciner skal bidrage til, at
behovet for antibiotika mindskes.
En bedre dyresundhed kan være med til at nedsætte forbruget af antibiotika. Dette kan ske
via bedre management i besætningen, bedre hygiejne, bedre diagnostik og forebyggende
brug af fx vacciner for at undgå sygdom. Også hos mennesker kan øget fokus på hygiejne
samt alternativer til antibiotika reducere resistensudviklingen. Alternativer til antibiotika skal
fremmes.
Bakterier har mange smitteveje. Man kan fx blive smittet ved fysisk kontakt, via luften, men-
nesker imellem eller ved berøring af inficerede overflader. Er bakterierne tilmed resistente,
kan det betyde både ringere behandlingsmuligheder samt langvarige og dyrere behand-
lingsforløb.
Patienter på sygehuse og plejehjem med et i forvejen svækket immunforsvar er særligt ud-
satte, hvis de smittes med resistente bakterier. Personer, der ellers er sunde og raske, kan i
sjældne tilfælde få alvorlige infektioner, fx i forbindelse med en operation. Antibiotikaresi-
stens kan derfor have betydelige samfundsøkonomiske konsekvenser, fordi behandling af
resistente bakterier kræver behandling med mere specielle og dyrere antibiotika, ligesom
der skal sættes særlige foranstaltninger fx isolation - i værk for patienter, der er smittet
med resistente bakterier ved indlæggelse.
Smittespredning i sundhedsvæsenet og i landbruget kan begrænses med udstrakt brug af
god håndhygiejne, værnemidler (fx handsker og overtrækskittel), rengøring og desinfektion.
Derudover kan vacciner være med til at forebygge infektioner og dermed nedsætte forbruget
af antibiotika. Eksempler er den såkaldte pneumokok-vaccine mod lungebetændelse, der
indgår i børnevaccinationsprogrammet, og en vaccine til køer mod yverbetændelse forårsa-
get af E. coli- og stafylokokbakterier.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om, hvornår mistanken om resistente svampe i landbruget og i sundhedsvæsenet opstod m.m., til miljø- og fødevareministeren og sundhedsministeren
1873756_0007.png
Mere viden for at styrke målrettede
indsatser
Indsatser på antibiotika-og resistensområdet skal bygge på et solidt viden-
skabeligt grundlag, som til stadighed skal udbygges gennem systematisk
overvågning og forskning.
Overvågning nationalt og internationalt skal anvendes og udbygges i takt
med ny viden om udvikling af antibiotikaresistens og forbrug.
Overvågning af antibiotikaresistens og -forbrug har været prioriteret højt i Danmark i mange
år og har siden 1995 været systematiseret gennem etableringen af DANMAP-programmet
(Danish Integrated Antimicrobial Resistance Monitoring and Research Programme). For-
uden at indsamle data om forbruget af antibiotika til både mennesker og dyr, indsamles der
humane resistensdata fra de klinisk mikrobiologiske afdelinger på sygehusene og resistens-
data fra overvågning i dyr og kød.
Overvågningsdataene danner udgangspunktet for at identificere udviklingen af nye resi-
stensproblematikker og giver mulighed for at målrette indsatserne på området herefter.
Blandt andet danner det konkrete datagrundlag om udvikling af antibiotikaresistens og -for-
brug grundlaget for udarbejdelsen af nationale retningslinjer og vejledninger. Derudover bru-
ges data i forbindelse med nye indsatser og myndigheders rådgivning.
Internationalt deltager Danmark også i monitoreringsnetværk for humant og veterinært anti-
biotikaresistens og -forbrug. På det humane område har EU-agenturet ECDC siden 2005
stået for indsamlingen af overvågningsdata for antibiotikaresistens og -forbrug hos menne-
sker i alle EU-lande. Veterinært forbrug indsamles via European Medicines Agency (EMA)
og publiceres årligt. Siden 2014 har EU på det veterinære område haft en harmoniseret
overvågning af resistensforekomst i dyr og kød i alle medlemslande. Det er afgørende fort-
sat at videreudvikle og forstærke overvågningssamarbejdet både for mennesker og dyr i EU
og globalt. Danmark har opfordret EU-Kommissionen til at indføre en obligatorisk overvåg-
ning af antibiotikaforbrug til dyr i hele EU. Danmark vil fortsat arbejde for dette, bl.a. i regi af
EU-Kommissionens nye handlingsplan, som blev offentliggjort i juni 2017. Danmark deltager
desuden i den nyetablerede EU One Health Netværksgruppe, hvor Danmark har mulighed
for løbende at påvirke arbejdet med forebyggelse af antibiotikaresistens.
Med målsætningen sættes der ligeledes fokus på forskning og ny viden som et afgørende
grundlag for arbejdet med forebyggelse af antibiotikaresistens. Der er løbende behov for at
få adgang til viden om antibiotikaresistens som grundlag for igangværende og fremtidige
indsatser. Til at forebygge antibiotikaresistens bør der således forskes i, hvordan antibiotika-
forbruget kan sænkes, herunder gennemføres forskning i alternativer til antibiotika.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om, hvornår mistanken om resistente svampe i landbruget og i sundhedsvæsenet opstod m.m., til miljø- og fødevareministeren og sundhedsministeren
1873756_0008.png
Information og rådgivning om resistens og
smitteveje
Viden om ansvarlig anvendelse af antibiotika og sammenhængen til resi-
stensudvikling skal udbredes. Yderligere udbredelse af viden om antibiotika-
resistens er en væsentlig faktor i bekæmpelse af resistensudvikling og skal
understøtte en god og konstruktiv dialog med lægen og dyrlægen, når pati-
enter eller dyr har brug for behandling.
Det er væsentligt at nedbringe forbruget af antibiotika, hvis udviklingen af resistens over for
antibiotika skal begrænses. Det skyldes, at forbrug af antibiotika udvikler, fremmer og holder
resistente bakterier i live. Antibiotika er receptpligtigt i Danmark, og det er altid en konkret
læge- eller dyrlægefaglig vurdering, om mennesker eller dyr skal behandles med antibiotika.
Borgerne spiller også en afgørende rolle i forhold til antibiotikaforbrug, idet borgerne kan
medvirke til at holde antibiotikaforbruget nede ved at være tilbageholdende med at forvente
recept på antibiotika ved lettere sygdomstilfælde. Der lanceres hvert år nationale borgerret-
tede antibiotikakampagner i forbindelse med Europæisk Antibiotikadag den 18. november
og Verdenssundhedsorganisationens World Antibiotic Awareness Week, som afholdes i
samme uge som antibiotikadagen.
I Danmark følges den samlede nationale indsats mod antibiotikaresistens på både human-
og veterinærsiden af Det Nationale Antibiotikaråd. Antibiotikarådet blev etableret i 2010 og
skal bidrage til at sikre en samlet koordineret indsats med henblik på at nedbringe antibioti-
karesistens og -forbrug hos mennesker og dyr. I regi af Antibiotikarådet drøftes relevante
problemstillinger på området, og indsatser igangsættes.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om, hvornår mistanken om resistente svampe i landbruget og i sundhedsvæsenet opstod m.m., til miljø- og fødevareministeren og sundhedsministeren
1873756_0009.png
Et stærkt internationalt samarbejde om at
begrænse antibiotikaresistens
Danmark skal fortsat engagere sig aktivt for at fremme samarbejdet med an-
dre lande om at bekæmpe antibiotikaresistens på globalt plan. Danmark ar-
bejder aktivt for at udbrede danske erfaringer til andre lande, ligesom Dan-
mark støtter og implementerer internationale strategier og handlingsplaner.
Antibiotikaresistens er et globalt sundhedsproblem, som kræver en fælles stærk og vedva-
rende indsats internationalt. Mange lande kæmper med større resistensproblemer end dem,
der er i Danmark, og mange af de resistente bakterier, som er i Danmark er blevet indført
med mennesker, dyr og fødevarer, der krydser landegrænser. Derfor er det vigtigt, at Dan-
mark fortsat og løbende har et tæt samarbejde med andre lande om bekæmpelse af antibio-
tikaresistens, og at Danmark bidrager til at udbrede viden og erfaringer på området.
Danmark har senest i 2015 taget initiativ til vedtagelsen af en nordisk deklaration om be-
kæmpelse af antibiotikaresistens i forbindelse med Danmarks formandskab for Nordisk Mini-
sterråd. Som følge af deklarationen blev der etableret en ny nordisk One Health strategi-
gruppe, som skal bidrage til videnudveksling mellem de nordiske lande, og at de nordiske
lande kan blive bedre til at påvirke og promovere initiativer i regi af bl.a. EU og FN. Danmark
deltager også aktivt på EU-plan i forhold til forhandlinger om nye regler for antibiotika på ve-
terinærområdet, ligesom Danmark aktivt støtter op om EU-Kommissionens nye antibiotika-
handlingsplan.
Danmark deltager desuden i EU-Kommissionens nyetablerede One Health Netværks-
gruppe, hvor Danmark har mulighed for løbende at påvirke EU-Kommissionens planlagte
aktiviteter på antibiotikaområdet. Internationalt deltager Danmark i aktiviteter bl.a. i regi af de
internationale organisationer FAO, OIE, WHO og CODEX, blandt andet med udarbejdelse af
guidelines for antibiotikaresistens og -forbrug.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om, hvornår mistanken om resistente svampe i landbruget og i sundhedsvæsenet opstod m.m., til miljø- og fødevareministeren og sundhedsministeren
1873756_0010.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 72 26 90 00
sum.dk
[email protected]
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
mfvm.dk
[email protected]