Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del
Offentligt
1839256_0001.png
NOTAT
Dyrevelfærd og Veterinærme-
dicin/Kødkontrollen
Ref. RIBO
Den 8. december 2017
Bilag 37: Beregning af grise med halekupering baseret på regi-
strering af forekomsten på slagterierne
Svinehandlingsplanen fra 2014 har et mål om, at andelen af halekuperede pattegrise skal nedbringes
markant.
Hverken myndigheder eller branche foretager i dag systematisk registrering af, om besætninger har
halekuperede svin eller ej. Derfor er det vanskeligt at følge udviklingen i antallet af halekuperede svin.
Dette notat indeholder to mulige scenarier for registrering på slagterierne af, om grise er halekuperede
eller ej, herunder vurdering af fordele og ulemper samt omkostninger. Ved registrering af de grise, der
slagtes i Danmark fås alene information om godt halvdelen af smågrisene i Danmark, idet knap halv-
delen af smågrisene eksporteres.
Registrering af halekupering foretages af virksomhederne (slagterierne)
Registrering af halekupering er ikke en del af den lovbundne myndighedsopgave, hvorfor denne opga-
ve kan varetages af virksomhederne. Da denne mulighed kræver lovhjemmel før opgaven kan pålægges
slagterierne, er denne mulighed ikke yderligere behandlet her. Modellen vurderes dog at vil medføre
øgede omkostninger og dermed byrder for slagterierne i form af yderligere bemanding til at varetage
denne registrering.
Registrering af halekupering foretages af Fødevarestyrelsen i forbindelse med den
offentlige kødkontrol
Fødevarestyrelsens tilsynsteknikere syner alle slagtekroppe i båndkontrollen efter slagtningen. Slagte-
kroppene kontrolleres for forekomst af sygdomsforandringer, der har betydning for dyresundhed,
dyrevelfærd og fødevaresikkerhed. Til denne kontrol og registrering anvender Kødkontrollen koder,
som fremgår af kødkontrolcirkulæret. Der benyttes på nuværende tidspunkt 88 forskellige koder. Ved
at oprette en ny kode for halekupering vil Kødkontrollen enten kunne registrere koden hver gang, der
observeres en slagtekrop, hvor halen er kuperet, eller registrere, hvornår der observeres en gris med
intakt hale. Registreringen vil foregå på enkeltdyrsniveau, og da det samlede antal kontrollerede grise
kendes hver dag, kan procent grise med eller uden intakt hale beregnes.
Fordele: Registrering af halekupering på enkeltdyrsniveau vil give et meget detaljeret overblik over
halekuperingssituationen i Danmark.
Ulemper: Opgaven med registrering af halekupering (ca. 96-97 % af dyrene) vil være en ekstra opgave
for Fødevarestyrelsens personale i båndkontrollen, som det vurderes ikke at kunne gennemføres uden
meromkostninger.
Fødevarestyrelsen • Stationsparken 31-33 •
2600 Glostrup
Tlf. 72 27 69 00
• CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om mulighederne for at indføre en systematisk registrering af halekupering ved slagterierne, til miljø- og fødevareministeren
1839256_0002.png
Hertil kommer, at de eksisterende terminaler rummer begrænsninger i forhold til antallet af mulige
registreringer for de enkelte slagtekroppe. Indførelsen af en ny kode, der vil skulle registreres for hver
slagtekrop, indebærer således en vis risiko for, at der ikke er plads til andre registreringer for den en-
kelte slagtekrop i systemerne. Hvorvidt det vil være nødvendigt og muligt at udvide det eksisterende
system vil bero på en nærmere dialog med slagterierne, som i givet fald vil skulle afholde omkostnin-
gerne hertil.
Årlige omkostninger: En enkeltdyrsregistrering på båndkontrollen vurderes at betyde meromkostnin-
ger for kødkontrollen, idet det estimeres, at hver registrering tager 5 sekunder. Der vil være forskel på
omkostningerne afhængig af, om de er de mange millioner halekuperede grise, der skal registreres
eller det kun er grise med hele haler, der registreres. Fødevarestyrelsen vurderer, at begge optællings-
metoder vil medføre samme resultat.
Det vurderes, at der med større fokus på halekuperinger vil være en bevægelse i retning af, at færre
grise halekuperes, hvorved omkostningerne til registrering af intakte haler på enkeltdyrsniveau vil
blive tilsvarende større.
Årlig omkostning ved at registrere alle halekuperede grise: 6,2 mio. kr.
Årlig omkostning ved at registrere alle grise med intakt hale: 0,26 mio. kr. fra den nuværende
situation, hvor ca. 96 % af grisene vurderes at være halekuperet stigende til 3,23 mio. kr.
svarende til en situation, hvor 50 % af grisene er halekuperet.
2