Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del
Offentligt
1807245_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
25. oktober 2017
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 36 (MOF alm. del), stillet den 5. oktober
2017 af Miljø- og Fødevareudvalget.
Spørgsmål nr. 36
”Vil
ministeren i forlængelse af besvarelsen af MOF alm. del - samrådsspørgsmål A redegøre for det
danske niveau for dyrevelfærd målt på f.eks. hvordan Danmark leverer på EU aftaler om søer i løsdrift
og hvor lang tid dyretransporter accepteres?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, som oplyser følgende:
"I forhold til hvordan Danmark efterlever de gældende regler på EU-niveau for de eksempler, der
nævnes i spørgsmålet, kan Fødevarestyrelsen oplyse:
Søer i løsdrift
Ifølge EU-lovgivningen
1
skal søer og gylte
2
holdes løsgående i grupper senest fra fire uger efter løbning
(inseminering) og indtil en uge før forventet faring (fødsel). I Danmark er der yderligere krav om, at
søer fra fravænning og indtil fire uger efter løbning skal være løsgående i løsdriftssystemer i større
eller mindre grupper. Tilsvarende gælder for gylte fra indsættelse i stald eller staldafsnit med henblik
på løbning og indtil fire uger efter løbning. Enkelte dyr, som er aggressive, er blevet angrebet af andre
svin eller er syge eller skadede, kan dog opstaldes midlertidigt i individuelle stier eller i
3
aflastningsstier. Goldsøer kan i den egentlige brunstperiode opstaldes i individuelle stier eller
enkeltdyrsbokse i højst tre dage, såfremt det vurderes, at dyret på grund af sin adfærd kan skade sig
selv eller andre dyr. Det betyder, at der i Danmark er fastsat krav, der medfører, at søer vil være
løsgående i grupper i ca. 80 pct. af deres produktive liv mod ca. 55 pct. efter EU-lovgivning. Kravene
trådte i kraft 1. januar 2015 for nybyggeri og større ombygninger. For eksisterende bygninger er der en
overgangsperiode frem til 2035
4
.
I Danmark er der ydermere fokus på, at søer på sigt skal opstaldes i løsdrift hele deres produktive liv,
og dermed også i farestalden. Handlingsplanen for bedre dyrevelfærd for svin har et mål om, at mindst
10 pct. af diegivende søer skal gå i løsdrift i farestalden i 2020. I Danmark er der etableret en
tilskudsordning til brug for omlægning til løsdrift i farestalden. Denne ordning er del af danske
landdistriktsprogram og er medfinansieret af EU.
1 Rådets direktiv 2008/120/EF af 18. december 2008 om fastsættelse af mindstekrav med hensyn til beskyttelse af svin
2 Ved gylt forstås et hundyr efter kønsmodning og inden faring
3 Ved goldso forstås en so efter fravænning og indtil løbning
4 Bekendtgørelse af lov nr. 49 af 11. januar 2017 om indendørs hold af gylte, goldsøer og drægtige søer
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om det danske niveau for dyrevelfærd målt på f.eks. hvordan Danmark leverer på EU aftaler om søer i løsdrift og hvor lang tid dyretransporter accepteres, til miljø- og fødevareministeren
1807245_0002.png
Varigheden af dyretransporter
Fødevarestyrelsen forvalter i henhold til Rådets forordning (EF) Nr. 1/2005 om beskyttelse af dyr
under transport (transportforordningen) og de generelle regler heri vedrørende forsendelsestider for
transport af dyr, som er direkte gældende i Danmark.
Af transportforordningens bilag I, kapitel V, pkt. 1.2 følger, at forsendelsestiden for tamdyr af
hestefamilien, bortset fra registrerede dyr af hestefamilien, tamkvæg, -får, -geder eller
–svin,
med
undtagelse af lufttransport, generelt ikke må overstige 8 timer.
Den maksimale forsendelsestid kan dog forlænges, hvis nogle supplerende krav er opfyldt. Disse krav
er oplistet i transportforordningens bilag I, kapitel VI og vedrører bl.a. forhold ved transportmidlet, så
som tag, gulv, strøelse, foder, skillevægge, kriterier for visse arter, vandforsyning, ventilation,
temperaturer og krav om navigationssystemer.
Såfremt kravene for forlængelse af den maksimale forsendelsestid er opfyldt, fastsætter
transportforordningen i bilag I, kapitel V, pkt. 1.4, litra a)-d) en række begrænsninger, som gælder for
de forlængede forsendelsestider, herunder at kalve, lam, gedekid, føl og pattegrise, der ikke er
fravænnet, efter 9 timers transport skal have en hvileperiode på mindst 1 time, at svin og heste ikke må
transporteres i mere end 24 timer og for øvrige dyrearter, at de efter 14 timers transport skal have en
hvileperiode på mindst en time.
Ud over transportforordningen er der i bekendtgørelse nr. 1729/2006 om beskyttelse af dyr under
transport (transportbekendtgørelsen), fastsat nationale regler, som supplerer forordningen. For så vidt
angår varighed af dyretransporter, er der fastsat en særlig begrænsning i transporttiden for
udsættersøer. Det skyldes, at Fødevarestyrelsen har vurderet, at udsættersøer ikke kan anses for
egnede til transport i mere end 8 timer."
Esben Lunde Larsen
/
Per Henriksen
2