Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del
Offentligt
1855596_0001.png
Ref. Ares(2018)206158 - 12/01/2018
EUROPA-KOMMISSIONEN
GENERALDIREKTORATET FOR SUNDHED OG FØDEVARESIKKERHED
Audit og analyse på sundheds- og fødevareområdet
GD (SANTE) 2017-6123
UDKAST TIL RAPPORT OM EN AUDIT
FORETAGET I
DANMARK
FRA DEN 9. OKTOBER 2017 TIL DEN 13. OKTOBER 2017
MED HENBLIK PÅ AT
EVALUERE MEDLEMSSTATENS FORANSTALTNINGER TIL AT FORHINDRE
HALEBIDNING OG UNDGÅ RUTINEMÆSSIG HALEKUPERING AF SVIN
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om oversendelse af Kommissionens rapport fra besøget den 9.-13. oktober 2017, hvor Kommissionen evaluerede Danmarks praksis vedrørende halekupering, til miljø- og fødevareministeren
1855596_0002.png
Resumé
I denne rapport beskrives resultatet af en audit i Danmark fra den 9. til den 13. oktober 2017.
Auditten er en del af Kommissionens projekt, som har til formål at forbedre gennemførelsen og
håndhævelsen af direktiv 2008/120/EF, som indeholder mindstekrav med hensyn til beskyttelse af
svin i EU. Formålet med auditten var at evaluere, hvorvidt foranstaltningerne til at forhindre
halebidning og undgå rutinemæssig halekupering af svin er passende og effektive.
Rapporten konkluderer, at den danske handlingsplan for bedre dyrevelfærd for svin er et langsigtet
projekt, som dog endnu ikke har medført bedre opfyldelse af direktivets bestemmelser med hensyn til
at undgå rutinemæssig halekupering af svin. Dette projekt har imidlertid ført til udviklingen af visse
foranstaltninger, som understøtter opdræt af svin uden halekupering. Et nyt statsligt
dyrevelfærdsmærke har ført til en stor stigning i antallet af svin med hele haler, som sælges på det
danske marked. Som følge af den store procentdel af kød og levende svin, som eksporteres, har dette
imidlertid endnu ikke medført en væsentlig reduktion i den samlede procentdel af halekuperede svin
i Danmark.
På de områder, hvor den kompetente myndighed har opstillet klare overholdelseskriterier og truffet
målrettede foranstaltninger, er der sket forbedringer i dyrevelfærden, som f.eks. i forbindelse med
beskæftigelses- og rodemateriale og pleje af syge og tilskadekomne svin. Overholdelseskriterierne
for håndhævelsen af andre lovkrav vedrørende risikofaktorerne for halebidning er imidlertid ikke så
klare, hvorfor håndhævelsen af disse krav er mindre konsekvent.
Myndighederne er i færd med at udarbejde nye retningslinjer, ifølge hvilke landbrugerne skal
vurdere risikofaktorerne for halebidning. Hvis disse retningslinjer indeholder klare kriterier, som
giver kontrolpersonalet mulighed for at vurdere tegn på hale- og ørelæsioner på en bedrift, og hvad
der udgør tilstrækkelige foranstaltninger, som landbrugerne gennemfører for at ændre
utilstrækkelige miljøforhold eller driftsledelsessystemer, før de halekuperer svinene, kan de danne
grundlag for en nyttig håndhævelsesstrategi, som vil reducere behovet for halekupering. Endvidere
kan den kompetente myndighed bruge slagteridata til at måle fremskridtet og udføre målrettede
tilsyn på opfedningsbedrifter.
Det store antal svin, der eksporteres til andre medlemsstater, som kun vil købe kuperede pattegrise,
er en udfordring for den kompetente myndighed, når den skal forsøge at ændre
halekuperingspraksis på de bedrifter, der leverer svin til denne handel. Dette kan imidlertid ikke
være en forklaring på, at svin, som sendes til opfedningsbedrifter i Danmark, der leverer svin til
danske slagterier, stadig halekuperes. Disse opfedningsbedrifter har stadig en høj grad af
manglende overholdelse, hvilket viser, at de kompetente myndigheder ikke har truffet tilstrækkelige
foranstaltninger til at sikre velfærdsstandarder for den del af svineproduktionen, der ligger
fuldstændig under deres kontrol.
Det er muligt at sikre fremskridt med hensyn til at undgå rutinemæssig halekupering af svin, hvis
svinene både fødes og opfedes i Danmark, eftersom mange danske svinestalde giver mulighed for at
opdrætte svin med hele haler, selv om det er dyrere, fordi der kan værre færre svin pr. sti, og der
skal bruges mere beskæftigelses- og rodemateriale. Eftersom næsten halvdelen af alle danske
pattegrise eksporteres til andre medlemsstater, er det nødvendigt at sikre, at modtagerne træffer
parallelle foranstaltninger, hvis ikke Danmark fortsat skal have en grund til ikke at stoppe
II
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om oversendelse af Kommissionens rapport fra besøget den 9.-13. oktober 2017, hvor Kommissionen evaluerede Danmarks praksis vedrørende halekupering, til miljø- og fødevareministeren
1855596_0003.png
halekupering. Denne rapport indeholder henstillinger til de danske myndigheder om udbedring af
de konstaterede mangler.
Indholdsfortegnelse
1
Indledning ......................................................................................................................................1
2
3
4
5
Formål og anvendelsesområde .......................................................................................................1
Retsgrundlag ..................................................................................................................................2
Baggrund ........................................................................................................................................2
Resultater og konklusioner.............................................................................................................3
5.1
5.2
5.3
6
7
8
Gennemførelsesforanstaltninger..............................................................................................3
Økonomiske faktorer ...............................................................................................................9
Offentlige kontroller ..............................................................................................................10
Generelle konklusioner ................................................................................................................13
Afsluttende møde .........................................................................................................................14
Henstillinger .................................................................................................................................14
III
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om oversendelse af Kommissionens rapport fra besøget den 9.-13. oktober 2017, hvor Kommissionen evaluerede Danmarks praksis vedrørende halekupering, til miljø- og fødevareministeren
1855596_0004.png
F
ORKORTELSER OG DEFINITIONER ANVENDT I DENNE RAPPORT
Forkortelse
CA
DDD
FVST
EU
NGO'er
MS
SEGES
Henstillingen
Forklaring
Kompetent myndighed
Den Danske Dyrlægeforening
Fødevarestyrelsen
Den Europæiske Union
Ikke-statslige organisationer
Medlemsstat
Landbrug & Fødevarers forskningscenter
Kommissionens henstilling (EU) 2016/336 af 8. marts 2016 om
anvendelsen af Rådets direktiv 2008/120/EF om fastsættelse af
mindstekrav med hensyn til beskyttelse af svin for så vidt angår
foranstaltninger med henblik på at begrænse behovet for halekupering
Rådets direktiv 2008/120/EF
Svinedirektivet
IV
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om oversendelse af Kommissionens rapport fra besøget den 9.-13. oktober 2017, hvor Kommissionen evaluerede Danmarks praksis vedrørende halekupering, til miljø- og fødevareministeren
1855596_0005.png
1
I
NDLEDNING
Denne audit fandt sted i Danmark fra den 9. til den 13. oktober som led i GD for Sundhed og
Fødevaresikkerheds planlagte auditprogram. Der blev holdt et indledende møde med de
danske kompetente myndigheder den 9. oktober 2017. På dette møde redegjorde auditholdet
for formålene med og programmet for auditten og anmodede om de supplerende oplysninger,
der var nødvendige for at gennemføre auditten på tilfredsstillende vis.
Auditteamet bestod af to auditorer fra GD for Sundhed og Fødevaresikkerhed og en national
ekspert fra en medlemsstat, som igennem hele auditten blev ledsaget af repræsentanter fra
den kompetente myndighed, Fødevarestyrelsen (FVST).
2
F
ORMÅL OG ANVENDELSESOMRÅDE
Formålet med auditten var at evaluere, hvorvidt foranstaltningerne til at forhindre halebidning
og undgå rutinemæssig halekupering af svin er passende og effektive.
Auditten omfattede:
primært de foranstaltninger, der er truffet, samt dokumentation fra perioden marts
2015 til marts 2017, men foranstaltninger truffet af den kompetente myndighed og
andre før denne dato blev også medtaget som resultater i auditrapporten
de kompetente myndigheders aktiviteter
aktiviteter gennemført af landbrugsorganisationer, kød- og foderindustrien, den
akademiske verden og ikke-statslige organisationer (NGO'er) for at forhindre
halebidning og undgå halekupering af svin
frivillige (kvalitets-)ordninger, økonomiske incitamenter og eventuelle andre faktorer,
som har til formål at tilskynde og støtte landbrugerne i at undgå halekupering.
De vigtigste lovkrav findes i:
Rådets direktiv 2008/120/EF
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 854/2004
2
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 882/2004
3
.
I vurderingen af overholdelsen af Rådets direktiv 2008/120/EF vil auditteamet tage hensyn til
1
Rådets direktiv 2008/120/EF af 18. december 2008 om fastsættelse af mindstekrav med hensyn til beskyttelse
af svin (EUT L 47 af 18.2.2009, s. 5).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 854/2004 af 29. april 2004 om særlige bestemmelser for
tilrettelæggelsen af den offentlige kontrol af animalske produkter til konsum (EUT L 139 af 30.4.2004,
s. 206).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 882/2004 af 29. april 2004 om offentlig kontrol med
henblik på verifikation af, at foderstof- og fødevarelovgivningen samt dyresundheds- og
dyrevelfærdsbestemmelserne overholdes (EUT L 165 af 30.4.2004, s. 1).
2
3
1
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om oversendelse af Kommissionens rapport fra besøget den 9.-13. oktober 2017, hvor Kommissionen evaluerede Danmarks praksis vedrørende halekupering, til miljø- og fødevareministeren
1855596_0006.png
Kommissionens henstilling (EU) 2016/336 ("henstillingen")
arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene
4
.
For at opfylde disse mål blev der afholdt følgende møder:
Møder med de kompetente m
yndigheder
Bemærkninger
og
det
ledsagende
Kompetent
Central
myndighed
2 Indledende og afsluttende møder, herunder møder
med
repræsentanter
for
svineproducentsammenslutninger, NGO'er og private
aktører
1 Møde med FVST's VeterinærNord
2 Bedrift 1: 1 300 avlssøer, 6 000 fravænnede grise
Bedrift 2: 1 500 fedesvin
1 Besøg på slagteri
VeterinærNord
Bedrifter
Slagteri
Møde med
universiteter
repræsentanter
for 1 Møde med forskere fra Københavns Universitet og
Aarhus Universitet
3
R
ETSGRUNDLAG
Auditten blev udført i henhold til de almindelige bestemmelser i EU-retten og navnlig artikel
45 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 882/2004 om offentlig kontrol med
henblik på verifikation af, at foderstof- og fødevarelovgivningen samt dyresundheds- og
dyrevelfærdsbestemmelserne overholdes og artikel 10 i Rådets direktiv 2008/120/EF
("svinedirektivet") om fastsættelse af mindstekrav med hensyn til beskyttelse af svin.
De EU-retsakter, der omtales i denne rapport, er anført i bilag I og henviser i givet fald til den
senest ændrede version.
4
B
AGGRUND
Danmark er den fjerdestørste svineproducent i EU med ca. 3 300 svinebedrifter. Danske
svineproducenter holder omkring 1 mio. søer og producerer omkring 32 mio. fravænnede
grise på 30 kg. om året, hvoraf 14 mio. eksporteres til andre medlemsstater, mens 18 mio.
opfedes og slagtes i Danmark. Omkring 90 % af det svinekød, der produceres i Danmark,
eksporteres. Langt størstedelen af svinene opdrættes under intensive forhold. Omkring
98,5 % (se afsnit 10) af de kommercielle svin, der fødes i Danmark, er halekuperet.
4
Kommissionens henstilling (EU) 2016/336 af 8. marts 2016 (EUT L 62 af 9.3.2016, s. 20)om anvendelsen af
Rådets direktiv 2008/120/EF om fastsættelse af mindstekrav med hensyn til beskyttelse af svin for så vidt
angår foranstaltninger med henblik på at begrænse behovet for halekupering og arbejdsdokument fra
Kommissionens tjenestegrene om bedste praksis med henblik på at forebygge rutinemæssig halekupering og
give svin beskæftigelses- og rodemateriale (C(2016)1345 final).
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om oversendelse af Kommissionens rapport fra besøget den 9.-13. oktober 2017, hvor Kommissionen evaluerede Danmarks praksis vedrørende halekupering, til miljø- og fødevareministeren
1855596_0007.png
I 2014 udarbejdede repræsentanter fra Danmark, Tyskland og Nederlandene et
holdningspapir, som blev underskrevet af ministre fra disse tre lande samt Sverige. Dette
holdningspapir støttes også af de belgiske myndigheder. Heri opfordres der til, at
svinedirektivet snarligt opdateres, navnlig med hensyn til bestemmelsen om halekupering af
svin. Disse lande opfordrede indtrængende Kommissionen til at ændre lovgivningen for at
sikre, at de betingelser, der gælder for, at halekupering kan udføres, også skal gælde for
opdræt af halekuperede svin, således at opfedningsbedrifterne også tager del i ansvaret for at
nedbringe anvendelsen af denne praksis.
Auditten er en del af Kommissionens projekt, der har til formål at forbedre gennemførelsen
og håndhævelsen af svinedirektivet, som indeholder mindstekrav med hensyn til beskyttelse
af svin, navnlig reduktion af systematisk halekupering af svin i EU.
I 2014 offentliggjorde Europa-Parlamentet en undersøgelse, som viste, at gennemførelsen af
svinedirektivet var ekstremt lav i forhold til halekupering.
I 2016 offentliggjorde Kommissionen en henstilling, som indeholder retningslinjer for bedste
praksis med henblik på at begrænse behovet for halekupering, og et ledsagende
arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene om bedste praksis med henblik på at
forebygge rutinemæssig halekupering og give svin beskæftigelses- og rodemateriale
5
.
I henhold til direktivet kan medlemsstaterne beslutte, hvordan de vil sikre overholdelse af
disse generelle betingelser.
5
R
ESULTATER OG KONKLUSIONER
5.1 G
ENNEMFØRELSESFORANSTALTNINGER
Lovkrav
Punkt 4 og 8 i bilag I til direktiv 2008/120/EF
Forordning (EF) nr. 882/2004
Resultater
1. Kravene i kapitel 1, punkt 4, i bilag I til svinedirektivet om tilvejebringelse af
beskæftigelses- og rodemateriale er gennemført i dansk ret ved følgende
bestemmelser:
I § 5 i lov nr. 56 af 11. januar 2017 om indendørs hold af smågrise, avls- og
slagtesvin bestemmes det, at smågrise, avls- og slagtesvin skal have permanent
adgang til en tilstrækkelig mængde halm eller andet manipulerbart materiale,
der kan opfylde deres behov for beskæftigelses- og rodemateriale.
I § 9 i lov nr. 49 af 11. januar 2017 om indendørs hold af gylte, goldsøer og
drægtige søer bestemmes det, at gylte, goldsøer og drægtige søer skal have
3
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om oversendelse af Kommissionens rapport fra besøget den 9.-13. oktober 2017, hvor Kommissionen evaluerede Danmarks praksis vedrørende halekupering, til miljø- og fødevareministeren
1855596_0008.png
permanent adgang til en tilstrækkelig mængde halm eller andet manipulerbart
materiale, der kan opfylde deres behov for beskæftigelses- og rodemateriale.
I § 23 i bekendtgørelse nr. 17 af 7. januar 2016 om beskyttelse af svin
bestemmes det, at ud over de foranstaltninger, der normalt træffes for at
forhindre halebidning og andre uvaner, samt for at svinenes adfærdsmæssige
behov skal kunne tilfredsstilles, skal alle svin have permanent adgang til en
tilstrækkelig mængde halm eller andet manipulerbart materiale, der kan
opfylde deres behov for beskæftigelses- og rodemateriale.
2. Kravene i kapitel 1, punkt 8, andet afsnit, i kapitel 1 i bilag I til svinedirektivet om
tilvejebringelse af beskæftigelses- og rodemateriale og undgåelse af rutinemæssig
halekupering er gennemført i dansk ret ved følgende bestemmelser: § 4 i
bekendtgørelse nr. 1462 af 7. december 2015 om halekupering og kastration af dyr.
Ud over det, der er fastsat i svinedirektivet, bestemmes det i den nationale lovgivning,
at halen (hvis der udføres halekupering) skal kuperes mindst muligt, og at der højst
må kuperes op til halvdelen af den. Der findes vejledning om, hvordan dette
dokumenteres (måling af halelængde i en stikprøve af kuperede pattegrise
sammenlignet med pattegrise med hele haler). Halen bør danne en næsten komplet
cirkel.
3. De nationale krav til pasning og opstaldning af syge og tilskadekomne dyr,
gulvbelægning og afkølingssystemer er mere detaljerede end bestemmelserne i Rådets
direktiv 2008/120/EF og 98/58/EF (se bilag 2).
4. De fleste af kravene i Rådets direktiv 98/58/EF er gennemført ved bekendtgørelse nr.
707 af 18. juli 2000 om mindstekrav til beskyttelse af landbrugsdyr, og artikel 3 og 4 i
direktiv 98/58/EF anses for at være gennemført ved §§ 1 og 2 i dyreværnsloven nr. 50
af 11. januar 2017.
5. Danmark har et veletableret sanktionssystem omfattende advarsler, indskærpelse og
politianmeldelse,
se
landeprofil:
http://ec.europa.eu/food/audits-
analysis/country_profiles/details.cfm?co_id=DK.
Strategi til at forhindre halebidning og undgå rutinemæssig halekupering af svin
6. Den nationale strategi til at reducere den rutinemæssige halekupering af svin er en del
af handlingsplanen for bedre dyrevelfærd for svin, som løber fra juni 2014 til januar
2020. Nedbringelse af antallet af pattegrise, som halekuperes, er et af ni punkter i
denne plan. Den er aftalt mellem dansk landbrug, slagterier, dyreværnsorganisationer,
forbrugerorganisationer, dyrlæger og detailhandel. Målet er at nedbringe andelen af
halekuperede pattegrise markant. Foranstaltningerne omfatter følgende:
Den kompetente myndighed iværksatte en målrettet kontrolindsats af, om
reglerne om at give grisene tilstrækkeligt med beskæftigelses- og rodemateriale
bliver overholdt.
4
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om oversendelse af Kommissionens rapport fra besøget den 9.-13. oktober 2017, hvor Kommissionen evaluerede Danmarks praksis vedrørende halekupering, til miljø- og fødevareministeren
Det danske dyrevelfærdsmærke kræver blandt andre kriterier, at halerne er hele.
Samarbejde med andre medlemsstater (Belgien, Tyskland, Nederlandene,
Sverige), herunder et holdningspapir, der blev udarbejdet og underskrevet af
Tyskland, Danmark, Nederlandene og Sverige. Holdningspapiret støttes også af
de belgiske myndigheder.
Flere forskningsprojekter (se afsnit 19-22).
6,4 mio. DKK til udvikling af ny teknologi til at give mere halm i stalden (se også
afsnit 10).
7. I 2014 gennemførte den kompetente myndighed en kampagne om beskæftigelses- og
rodemateriale. Der blev foretaget inspektioner på 200 tilfældigt udvalgte bedrifter
med fravænnede grise og avls-/fedesvin i hele landet. Under en pause mellem den
første og anden runde af inspektioner blev der nedsat en arbejdsgruppe mellem Den
Danske Dyrlægeforening (DDD) og SEGES for at inddrage disse vigtige aktører og
forbedre overholdelsen. Generelt manglende overholdelse blev konstateret på 13,5 %
af de inspicerede bedrifter, og der blev observeret en mindre nedgang i den
manglende overholdelse mellem den første og anden runde af inspektioner.
8. Den kompetente myndighed tog sammen med Landbrug & Fødevarer, slagterier og
detailhandlen samt Dyreværnsorganisationernes Samarbejdsorganisation initiativ til et
dyrevelfærdsmærke. Der er tre niveauer for dyrevelfærd, og bedrifter på alle niveauer
skal holde svin med hele haler og give dem mere plads og halm. Kødprodukter har
været på markedet med dette mærke siden maj 2017, og det laveste niveau (ét hjerte)
har allerede opnået en markedsandel på 25 % af det nationale marked.
9. De to store slagterivirksomheder, som repræsenterer mere end 80 % af de danske
slagteriaktiviteter, og organisationen for mellemstore og små slagterier støtter målet i
handlingsplanen for bedre dyrevelfærd for svin om at nedbringe andelen af
halekuperede svin. Disse virksomheder deltager i opfølgningsgruppen for denne
handlingsplan samt i interessentgruppen bag det statslige dyrevelfærdsmærke.
10. Ifølge SEGES slagtes der i øjeblikket mellem 450 000 og 500 000 svin med hele haler
i Danmark, hvilket svarer til omkring 25 % af det danske hjemmemarked for fersk
kød. Det repræsenterer imidlertid kun omkring 2,5 % af den samlede danske
svinekødsproduktion (svin, der slagtes i Danmark) og omkring 1,5 % af den samlede
danske svineproduktion (500 000 ukuperede svin af de 32 mio. kommercielle svin på
30 kg, der produceres i Danmark), hvilket betyder, at omkring 98,5 % af de svin, der
produceres i Danmark, er halekuperet.
11. Danmark deltager i en arbejdsgruppe om dyrevelfærd for svin sammen med
repræsentanter for Niedersachsen, Nederlandene og Nordrhein-Westfalen. Et af
målene for denne arbejdsgruppe er at harmonisere gennemførelsen af svinedirektivet i
de forskellige lande. På de sidste to møder i arbejdsgruppen har der været fokus på
5
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om oversendelse af Kommissionens rapport fra besøget den 9.-13. oktober 2017, hvor Kommissionen evaluerede Danmarks praksis vedrørende halekupering, til miljø- og fødevareministeren
1855596_0010.png
gennemførelsen af henstillingen. Der er imidlertid endnu ikke indgået nogen
specifikke aftaler om harmonisering af håndhævelsespolitikken.
Den kompetente myndigheds vejledning om vurdering af halebidning
12. Den kompetente myndighed har for nyligt opdateret sin vejledning om, hvordan man
bruger beskæftigelses- og rodematerialer og undgår halebidning. Denne vejledning
indeholder nu instrukser til landbrugere og kontrolpersonale om vurdering af de
forbedringstiltag, ud over brug af beskæftigelses- og rodematerialer, der er truffet på
bedrifter, der kuperer. Landbrugere forventes at vurdere risikofaktorerne for
halebidning samt procedurerne for håndtering af udbrud af halebidning på deres
bedrifter og udarbejde handlingsplaner sammen med deres dyrlæger.
Den opdaterede vejledning om beskæftigelses- og rodematerialer og
forebyggelse af halebidning omfatter de seks parametre, der er nævnt i
henstillingen, samt udformning af stier og "chokstrøm", da SEGES har
identificeret disse som yderligere risikofaktorer. Listen omfatter også
kategorien "andet", som kan rumme forskellige problemer, der kan opstå på de
enkelte bedrifter. Vejledningen henviser til SEGES' manual om forebyggelse
og håndtering af halebid (se afsnit 17).
13. På tidspunktet for denne audit var den nye vejledning endnu ikke blevet indarbejdet i
instruktionerne om den offentlige kontrol. Den kompetente myndighed agter at drøfte
vejledningen med sit kontrolpersonale og i en arbejdsgruppe med DDD og SEGES,
før den henviser til den som en del af den offentlige kontrol. Endvidere vil der blive
iværksat en oplysningskampagne for at orientere landbrugerne om behovet for denne
risikovurdering vedrørende halebidning.
Brancheforeninger i svinesektoren
14. Landbrug & Fødevarer er en af de interessenter, der deltager i handlingsplanen for
bedre dyrevelfærd for svin. Den har sit eget forskningscenter (SEGES), som er
involveret i adskillige forskningsprojekter om halebidning og opdræt af svin med hele
haler. De afholder regelmæssige møder (mindst to gange om året) med den
kompetente myndighed.
15. SEGES er af den opfattelse, at halekupering i øjeblikket er uundgåeligt, og at der ikke
er tilstrækkeligt med videnskabelig dokumentation vedrørende risikofaktorer til at
rådgive landbrugerne om, hvordan de kan forbedre driftsledelsessystemerne og
miljøforholdene tilstrækkeligt til at kunne stoppe halekupering i de nuværende
systemer.
16. SEGES påpeger, at der eksporteres omkring 14 mio. svin på 30 kg til andre
medlemsstater årligt, og at der ikke er nogen efterspørgsel på ukuperede svin i disse
lande. Dette er en væsentlig hindring for at få øget indsatsen for at forhindre
halekupering.
6
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om oversendelse af Kommissionens rapport fra besøget den 9.-13. oktober 2017, hvor Kommissionen evaluerede Danmarks praksis vedrørende halekupering, til miljø- og fødevareministeren
1855596_0011.png
17. SEGES' websted indeholder en del vejledning, herunder en manual om forebyggelse
og håndtering af halebid. I denne manual beskriver SEGES, hvordan man ved hjælp
af udstyr og produktionspraksis kan reducere risikoen for halebidning. Disse
oplysninger omfatter de vigtigste risikofaktorer for halebidning som nævnt i
henstillingen.
18. SEGES har også etableret et netværk for svineproducenter, som har stoppet
halekupering, hvor de kan udveksle erfaringer og bedste praksis. Netværket består i
øjeblikket af de otte landbrugere, som deltager i det statslige dyrevelfærdsmærke.
Universiteter og forskning
19. Forskning udført af SEGES og Københavns Universitet konkluderer, at opdræt af svin
med hele haler i de eksisterende konventionelle systemer vil øge forekomsten af
haleskader, og at resultaterne fra post mortem-undersøgelser fra slagterier
undervurderer forekomsten af haleskader på bedrifterne betydeligt.
20. Forskning udført af SEGES og Aarhus Universitet konkluderede, at det at give
svinene mindst 150 gram halm hver dag i kombination med en lavere belægningsgrad
(1,2 m
2
/svin) har samme forebyggende virkning på halebidning (hos ukuperede svin)
som kupering af svin, der opstaldes med en standardbelægningsgrad og uden halm.
21. Andre igangværende forskningsprojekter på Aarhus og Københavns Universitet
omfatter en sammenligning mellem det danske og svenske system, tidlig påvisning af
udbrud af halebidning og foranstaltninger til at stoppe udbrud af halebidning.
22. Forskere på Aarhus og Københavns Universitet udtalte, at de vigtigste risikofaktorer
for halebidning er kendt, og at der er omfattende dokumentation for effekten på
halebidning af beskæftigelses- og rodemateriale samt belægningsgrad, og at det er
muligt at rådgive landbrugerne om, hvordan de kan tilpasse deres systemer.
Dyrlægeforeningen
23. En repræsentant for DDD udtalte, at det ikke er muligt for dyrlæger at rådgive om,
hvordan man opfører nye bygninger, fordi man ikke ved nok om risikofaktorerne for
halebidning til at kunne garantere over for landbrugerne, at halebidning ikke vil
forekomme. Foreningen havde samme holdning som SEGES, nemlig at det er meget
vanskeligt at undgå halekupering i de nuværende danske produktionssystemer.
24. Fagdyrlæger besøger svinebedrifter i henhold til en sundhedsrådgivningsaftale, som er
obligatorisk for alle svinebesætninger med mere end 300 søer og mindre bedrifter,
hvor man ønsker selv at behandle svinene med antimikrobielle stoffer. Disse udgør
omkring 90 % af alle svinebedrifter. Disse aftaler fokuserer på rådgivning og
forebyggelse af sygdom snarere end behandling med henblik på at optimere brugen af
antimikrobielle stoffer og for at forbedre dyrevelfærden. Private dyrlæger bekræfter
ikke, at de mener, at halekupering er nødvendigt, og den kompetente myndighed har
altid ment, at det er landbrugernes ansvar at begrunde halekupering.
7
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om oversendelse af Kommissionens rapport fra besøget den 9.-13. oktober 2017, hvor Kommissionen evaluerede Danmarks praksis vedrørende halekupering, til miljø- og fødevareministeren
1855596_0012.png
25. I forbindelse med sundhedsrådgivningsaftalerne forventes det, at dyrlægerne vælger
de vigtigste sundheds- og velfærdsproblemer på de enkelte bedrifter og udarbejder
afhjælpende handlingsplaner. Siden januar 2017 har svineproducenter været forpligtet
til at fokusere på dyrevelfærd ved mindst to dyrlægebesøg om året. I øjeblikket har
omkring 8 % af alle bedrifterne beskrevet halebidning i deres handlingsplaner i
henhold til denne aftale. Bedriftsbesøg følges op af rapportering via en database
(VETREC).
26. På den besøgte opfedningsbedrift havde landbrugeren ikke sammen med sin dyrlæge
udarbejdet en handlingsplan. Den kompetente myndigheds kontrolpersonale
identificerede imidlertid dyrevelfærdsproblemer med utilstrækkelig beskæftigelses-
og rodemateriale samt utilstrækkelige forhold til pasning af syge dyr.
Kontrolpersonalet anførte, at en privat dyrlæge allerede burde have gjort opmærksom
på behovet for bedre behandling af syge dyr. En repræsentant for den kompetente
myndighed oplyste, at der er planlagt yderligere drøftelser med private dyrlæger om
bedre dyrevelfærd for svin.
Landbrugsrådgivning
27. Landbrugets Rådgivningscenter er en del af Landbrug & Fødevarer og yder
rådgivning til landbrugere på grundlag af SEGES' vejledning og videnskabelige
dokumentation. Rådgivningscenteret har eksperter, der kan hjælpe landbrugere, der
ønsker at stoppe halekupering, eller som har problemer med halebidning på deres
bedrifter.
Konklusioner om gennemførelsesforanstaltninger
28. Handlingsplanen for bedre dyrevelfærd for svin er et langsigtet projekt, som endnu
ikke har medført nogen nedgang i andelen af kuperede svin. Det nye statslige
dyrevelfærdsmærke er en succes, som har ført til en stigning i det danske forbrug af
kød fra dyr med hele haler. Som følge af den store procentdel af kød og levende svin,
der eksporteres, har dette dog næsten ingen indflydelse på den samlede andel, af svin,
som halekuperes.
29. Kontrolkampagner med fokus på beskæftigelses- og rodemateriale og en række
forskningsprojekter har haft en begrænset indvirkning på arbejdet for at forbedre
dyrevelfærden for svin, men disse foranstaltninger har ikke ændret holdningen hos
mange private dyrlæger og repræsentanter for branchen om, at det skulle være
problematisk at opdrætte svin med hele haler.
30. Den nye vejledning fra den kompetente myndighed, ifølge hvilken landbrugerne
forventes at vurdere risikofaktorer for halebidning, udarbejde handlingsplaner og
træffe forbedringstiltag sammen med deres dyrlæger, kunne danne grundlag for at
ændre miljøforholdene og driftsledelsessystemerne for potentielt at forebygge
rutinemæssig halekupering.
8
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om oversendelse af Kommissionens rapport fra besøget den 9.-13. oktober 2017, hvor Kommissionen evaluerede Danmarks praksis vedrørende halekupering, til miljø- og fødevareministeren
1855596_0013.png
31. Det at kun 8 % af bedrifterne har beskrevet foranstaltninger vedrørende halebidning i
deres handlingsplaner, er i modstrid med behovet for halekupering på 98,5 % af de
danske svinebedrifter. Den besøgte opfedningsbedrift havde ikke nogen
handlingsplan på trods af de dyrevelfærdsproblemer, som bedriftens dyrlæge burde
have opdaget. Dette viser, at de handlingsplaner, der udarbejdes som led i
sundhedsrådgivningsaftalerne, ikke i tilstrækkelig grad imødegår risikoen for
halebidning på danske svinebedrifter.
32. Som følge af det store antal danske pattegrise, der eksporteres til andre
medlemsstater, er der behov for at sikre, at de landbrugere, der modtager svin i disse
medlemsstater, træffer parallelle foranstaltninger. Ellers vil dette fortsat give et stort
antal bedrifter i Danmark grund til ikke at stoppe halekupering.
5.2 Ø
KONOMISKE FAKTORER
Lovkrav
Artikel 33 i forordning (EU) nr. 1305/2013
6
.
Resultater
Europæiske og nationale støtteforanstaltninger i svinesektoren
33. Landbrugsstyrelsen finansierer gennem Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram
adskillige projekter, som har til formål at udvikle værktøjer og information for
landbrugere, som kan hjælpe dem til at forebygge i stedet for at halekupere. Blandt de
støttede projekter er et projekt om et staldkoncept til opdræt af svin med hele haler, en
enhed til automatisk fodring af halm til svin samt opbygning af viden til beskyttelse af
svins haler. 50 % af finansieringen kommer fra EU's program for udvikling af
landdistrikter.
Andre økonomiske faktorer
34. SEGES har beregnet de yderligere omkostninger for opdræt af svin med hele haler fra
7 til 110 kg til 6,70 euro pr. svin. De faktorer, der bidrager til disse yderligere
omkostninger, er: 20 % mere plads (2,50 euro), flere sygestier (0,30 euro),
halmautomater (0,80 euro), ekstra vedligeholdelse (0,50 euro), ekstra arbejdskraft
(2,30 euro), ekstra foder (0,10 euro), øget dødelighed (0,20 euro).
Konklusioner om økonomiske faktorer
35. Den kompetente myndighed bruger EU-midler til at fremme bedre dyrevelfærd for
6
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1305/2013 af 17. december 2013 om støtte til udvikling af
landdistrikterne fra Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (EUT L 347 af
20.12.2013, s. 487).
9
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om oversendelse af Kommissionens rapport fra besøget den 9.-13. oktober 2017, hvor Kommissionen evaluerede Danmarks praksis vedrørende halekupering, til miljø- og fødevareministeren
1855596_0014.png
svin og bidrager til at formidle viden om, hvordan man opdrætter svin med hele haler.
36. Branchens egen økonomiske analyse viser, at det koster at undgå rutinemæssig
halebidning (6,70 euro pr. svin), og at dette står i vejen for at opnå yderligere
fremskridt.
5.3 O
FFENTLIGE KONTROLLER
Lovkrav
Direktiv 2008/120/EF.
Artikel 5 i forordning (EF) nr. 854/2004 samt afsnit I, kapitel II, punkt B(1) og punkt C i
bilag I og de relevante bestemmelser i bilagets afsnit II, kapitel I.
Artikel 3 og artikel 43, stk. 1, litra b), i forordning (EF) nr. 882/2004.
Resultater
Planlægning og procedurer for inspektioner på bedrifter
37. Der findes tilfredsstillende procedurer for planlægning af inspektioner. Procedurerne
til udvælgelse af bedrifter til inspektioner omfatter nulpunktskontroller (basislinje) og
prioriterede kontroller (risikobaseret). Kontrol af kravene vedrørende halebidning,
halekupering og permanent adgang til en tilstrækkelig mængde beskæftigelses- og
rodemateriale er en integreret del af alle nulpunktskontroller og prioriterede
kontroller.
38. Ud over nulpunktskontroller og prioriterede kontroller anvender den kompetente
myndighed kampagner som håndhævelsesforanstaltning, der fokuserer særligt på
bestemte områder. De seneste kampagner har fokuseret på beskæftigelses- og
rodemateriale i 2014, opstaldning af pattegrise op til syv dage i 2015 og korrekt
behandling af syge dyr i 2016. Før en kampagne iværksættes, afholder den
kompetente myndighed et møde med SEGES og underretter DDD om kampagnens
fokus og den kompetente myndigheds fortolkning af den relevante lovgivning.
39. Der var udarbejdet vejledning om udførelse af inspektioner med detaljerede
retningslinjer om vurdering af beskæftigelses- og rodemateriale, afkølingssystemer,
sygestier og pasning af syge og tilskadekomne svin. For andre lovkrav, herunder især
nr. 3, 5, 6, 7 og 8 i bilag 2 til denne rapport, var der ikke fastlagt nogen klare kriterier
for kontrolpersonalets vurdering af bedriftens overholdelse.
40. Landbrug & Fødevarers vejledning om beskæftigelses- og rodemateriale, som
kontrolpersonalet i øjeblikket anvender, indeholder i afsnit 5 vejledning om, hvilke
foranstaltninger der skal træffes i tilfælde af udbrud af halebidning. Dette afsnit
beskriver, hvilke risikofaktorer der skal kontrolleres, og fremhæver vigtigheden af nyt
og tilstrækkeligt beskæftigelses- og rodemateriale i forbindelse med udbrud af
10
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om oversendelse af Kommissionens rapport fra besøget den 9.-13. oktober 2017, hvor Kommissionen evaluerede Danmarks praksis vedrørende halekupering, til miljø- og fødevareministeren
1855596_0015.png
halebidning. Vejledningen indeholder ikke nogen oplysninger om vurdering af
behovet for halekupering.
Offentlig kontrol på svinebedrifter
41. I rapporten fra den kompetente myndighed til Kommissionen om den kontrol, der
blev udført i 2015 vedrørende beskyttelse af dyr, der holdes til landbrugsformål
7
,
angiver den, at 3,3 % af produktionsstederne blev kontrolleret (284 ud af 8 675
bedrifter). Dyrevelfærdsinspektioner, som blev udført i forbindelse med kampagner,
er ikke beskrevet i denne rapport, da de ikke er "inspektioner" som anført i
Kommissionens beslutning 2006/778/EF. Da disse blev inkluderet i den besøgte
region/enhed, blev ca. 6 % af svinebesætningerne underkastet en dyrevelfærdskontrol
i 2015.
42. Ifølge rapporten til Kommissionen var de mest almindelige tilfælde af manglende
overholdelse i kategorien "tilsyn", som var omkring 30 % af de inspicerede bedrifter,
og hvilket primært skyldtes ukorrekt behandling af syge og tilskadekomne dyr. Den
anden mest almindelige mangel, som blev påvist på 17 % af de inspicerede bedrifter,
var utilstrækkeligt "rodemateriale".
43. Der er udstedt indskærpelser til følgende antal svineproducenter i de senere år for
utilstrækkeligt rodemateriale: 40 i 2015, 21 i 2016 og 44 i 2017. Disse blev anset for
at være i overensstemmelse ved opfølgende besøg.
44. FVST og kontrolpersonalet anførte, at behovet for halekupering vurderes ved at drøfte
de vigtigste risikofaktorer og situationen på en bedrift sammen med landbrugeren
under et besøg. I øjeblikket forventes det ikke, at landbrugerne fremlægger skriftlig
dokumentation for hale- og ørelæsioner og gennemførte forbedringer for at begrunde
behovet for halekupering.
45. Ved besøget på en svinebedrift, hvor inspektionsprocedurerne blev præsenteret, havde
kontrolpersonalet stort fokus på de krav, der var indeholdt i kampagnerne, og den
detaljerede vejledning, der var tilgængelig (beskæftigelses- og rodematerialer og syge
og tilskadekomne svin), og inddrog også de andre lovkrav, der er relevante som
risikofaktorer for halebidning. Den kompetente myndigheds vejledning og procedurer
for inspektioner indeholder ikke klare kriterier for vurderingen af disse andre krav,
men kontrolpersonalet anførte, at SEGES' manual (se afsnit 17) indeholder vejledning
om spørgsmål som ædepladser og ventilation.
46. Data fra udførte inspektioner i hele landet viser, at der er en højere forekomst af
manglende overholdelse af dyrevelfærdslovgivningen på opfedningsbedrifter (33 %)
og bedrifter, som er specialiseret i opdræt af fravænnede grise, (38 %) end på
avlsbedrifter (20 %).
7
Formatet for denne rapport findes i Kommissionens beslutning 2006/778/EF.
11
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om oversendelse af Kommissionens rapport fra besøget den 9.-13. oktober 2017, hvor Kommissionen evaluerede Danmarks praksis vedrørende halekupering, til miljø- og fødevareministeren
1855596_0016.png
Slagterikontrol
47. Som led i den rutinemæssige kødinspektion af alle svin, og ikke kun dem, der er
omfattet af velfærdsmærket, registrerer den kompetente myndigheds kontrolpersonale
haleskader i post mortem-kontroller. De bruger to forskellige koder: én for haleskade
uden infektion og én for haleskade med infektion (pyæmi). Ifølge de danske
retningslinjer gælder det, at i tilfælde, hvor halebidning påvirker dyrenes sundhed
eller velfærd (bylder, ledbetændelse, halten osv.), kan landbrugeren blive pålagt en
sanktion. Den besøgte veterinærkontrolenhed havde fulgt op på én sag i 2016 og to
sager i 2017, som var blevet henvist til den kompetente myndigheds kødkontrolenhed,
efter at de havde konstateret alvorlig halebidning.
48. Post mortem-data for hver enkelt sending svin, der slagtes, sendes til
oprindelsesbedriften. Dette omfatter andre data end data om haleskader, som er
relevante for forholdene på en bedrift, som f.eks. lungehindebetændelse.
Landbrugerne får også fremlagt de gennemsnitlige karakterer fra slagterierne, så de
kan sammenligne deres resultater.
49. Procentdelen af beskadigede haler, der er påvist ved slagtning, har udvist en faldende
tendens over de seneste tre år: 0,73 % (0,07 % med pyæmi) i 2014, 0,62 % (0,06 %
med pyæmi) i 2015 og 0,49 % (0,04 % med pyæmi) i 2016.
Konklusioner om offentlige kontroller
50. På de områder, hvor der er opstillet klare overholdelseskriterier, som er anvendt i
inspektioner og kampagner, er der sket forbedringer i dyrevelfærden, som f.eks. i
forbindelse med beskæftigelses- og rodemateriale og pleje af syge og tilskadekomne
svin. Eftersom der ikke er opstillet sådanne kriterier for de andre relevante lovkrav,
som også er risikofaktorer for halebidning, er håndhævelsen af disse mindre
konsekvent.
51. De instruktioner og den vejledning, der findes i dag, er ikke tilstrækkelige til, at
kontrolpersonalet kan håndhæve direktivets bestemmelser korrekt med hensyn til,
hvorvidt der er foretaget effektive ændringer af driftsledelsessystemerne eller
miljøforholdene på bedrifter før den rutinemæssige halekupering. Den nye vejledning
fra FVST (se afsnit 12 og 13) skaber grundlag for bedre håndhævelse, men indeholder
ikke tilstrækkelige kriterier til, at kontrolpersonalet har mulighed for at vurdere a)
tegn på hale- og ørelæsioner på en bedrift, og b) hvad der udgør tilstrækkelige
foranstaltninger, som landbrugerne gennemfører for at ændre utilstrækkelige
miljøforhold eller driftsledelsessystemer, før de halekuperer svinene.
52. Feedback fra slagterierne bidrager til at sikre, at alvorlige tilfælde af halebidning
undersøges, og de rutinemæssige post mortem-data er også med til at henlede
landbrugernes opmærksomhed på nogle af deres problemer med halebidning.
12
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om oversendelse af Kommissionens rapport fra besøget den 9.-13. oktober 2017, hvor Kommissionen evaluerede Danmarks praksis vedrørende halekupering, til miljø- og fødevareministeren
1855596_0017.png
Slagteridata om haleskader undervurderer den reelle forekomst af halebidning på en
bedrift, men de er stadig en nyttig indikator for forholdene på opfedningsbedrifter.
6
G
ENERELLE KONKLUSIONER
Den danske handlingsplan for bedre dyrevelfærd for svin er et langsigtet projekt, som dog
endnu ikke har medført bedre opfyldelse af direktivets bestemmelser med hensyn til at undgå
rutinemæssig halekupering af svin. Dette projekt har imidlertid ført til udviklingen af visse
foranstaltninger, som understøtter opdræt af svin uden halekupering.
Et nyt statsligt dyrevelfærdsmærke har ført til en stor stigning i antallet af svin med hele
haler, som sælges på det danske marked. Som følge af den store procentdel af kød og levende
svin, som eksporteres, har dette imidlertid endnu ikke medført en væsentlig reduktion i den
samlede procentdel af halekuperede svin i Danmark.
På de områder, hvor den kompetente myndighed har opstillet klare overholdelseskriterier og
truffet målrettede foranstaltninger, er der sket forbedringer i dyrevelfærden som f.eks. i
forbindelse med beskæftigelses- og rodemateriale og pleje af syge og tilskadekomne svin.
Overholdelseskriterierne for håndhævelsen af andre lovkrav vedrørende risikofaktorerne for
halebidning er imidlertid ikke så klare, hvorfor håndhævelsen af disse krav er mindre
konsekvent.
Myndighederne er i færd med at udarbejde nye retningslinjer, ifølge hvilke landbrugerne skal
vurdere risikofaktorerne for halebidning. Hvis disse retningslinjer indeholder klare kriterier,
som giver de tilsynsførende mulighed for at vurdere a) tegn på hale- og ørelæsioner på en
bedrift, og b) hvad der udgør tilstrækkelige foranstaltninger, som landbrugerne gennemfører
for at ændre utilstrækkelige miljøforhold eller driftsledelsessystemer, før de halekuperer
svinene, kan de danne grundlag for en nyttig håndhævelsesstrategi, som vil reducere behovet
for halekupering. Endvidere kan den kompetente myndighed bruge slagteridata til at måle
fremskridtet og udføre målrettede tilsyn på opfedningsbedrifter.
Det store antal svin, der eksporteres til andre medlemsstater, som kun vil købe kuperede
pattegrise, er en udfordring for den kompetente myndighed, når den skal forsøge at ændre
halekuperingspraksis på de bedrifter, der leverer svin til denne handel. Dette kan imidlertid
ikke være en forklaring på, at svin, som sendes til opfedningsbedrifter i Danmark, der leverer
svin til danske slagterier, stadig halekuperes. Disse opfedningsbedrifter har stadig en høj grad
af manglende overholdelse, hvilket viser, at de kompetente myndigheder ikke har truffet
tilstrækkelige foranstaltninger til at sikre velfærdsstandarder for den del af
svineproduktionen, der ligger fuldstændig under deres kontrol.
Det er muligt at gøre fremskridt med hensyn til at undgå rutinemæssig halekupering af svin,
hvis svinene både fødes og opfedes i Danmark, eftersom mange danske svinestalde giver
mulighed for at opdrætte svin med hele haler, selv om det er dyrere, fordi der kan værre færre
svin pr. sti, og der skal bruges mere beskæftigelses- og rodemateriale. Eftersom næsten
halvdelen af alle danske pattegrise eksporteres til andre medlemsstater, er det nødvendigt at
13
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om oversendelse af Kommissionens rapport fra besøget den 9.-13. oktober 2017, hvor Kommissionen evaluerede Danmarks praksis vedrørende halekupering, til miljø- og fødevareministeren
1855596_0018.png
sikre, at modtagerne træffer parallelle foranstaltninger, hvis ikke Danmark fortsat skal have
en grund til ikke at stoppe halekupering.
7
A
FSLUTTENDE MØDE
Der blev afholdt et afsluttende møde den 13. oktober 2017 med repræsentanter for de
kompetente myndigheder, hvor auditteamet fremlagde de væsentligste resultater og
foreløbige konklusioner på auditten. De kompetente myndigheder var enige i, at
handlingsplanens initiativer endnu ikke havde skabt nogen væsentlige forbedringer, men de
præciserede, at dette er et langsigtet projekt, og at de forventer at skabe resultater med den
løbende inddragelse af interessenterne og oprettelse af nye arbejdsgrupper.
8
H
ENSTILLINGER
De kompetente myndigheder opfordres til inden 25 arbejdsdage efter modtagelsen af
rapporten at tilvejebringe en detaljeret handlingsplan for de foranstaltninger, der er truffet og
planlagt, herunder frister for deres gennemførelse, med henblik på at efterkomme
nedenstående henstillinger:
Nr.
1.
Henstilling
Den kompetente myndighed skal opstille passende overholdelseskriterier for
kontrolpersonalet, således at de er i stand til at håndhæve de krav i Rådets direktiv
2008/120/EF og Rådets direktiv 98/58/EF, som vedrører risikofaktorer for
halebidning.
Konklusion 50. Resultat 39, 45.
2.
Den kompetente myndighed bør give kontrolpersonalet passende instruktioner og
vejledning, således at de kan håndhæve bestemmelsen om forebyggelse af
halebidning og undgåelse af rutinemæssig halekupering i kapitel I, punkt 8, andet
afsnit, i bilag I til Rådets direktiv 2008/120/EF, herunder hvordan de skal vurdere
tegn på hale- og ørelæsioner på en bedrift, og hvad der udgør tilstrækkelige
foranstaltninger
til
at
ændre
utilstrækkelige
miljøforhold
eller
driftsledelsessystemer inden anvendelse af halekupering af svin. Dette omfatter
fastlæggelse af målbare kriterier, som giver kontrolpersonalet mulighed for at
vurdere fremskridtet med hensyn til de risikofaktorer, der er angivet i FVST's nye
retningslinjer om beskæftigelses- og rodemateriale og forhindring af halekupering.
Konklusion 51. Resultat 39 og 44-46.
3.
Den kompetente myndighed bør i overensstemmelse med artikel 3, litra a), i
forordning 882/2004 tage højde for identificerede risici såsom manglende
overholdelse i opfedningsbesætninger i forhold til avlsbesætninger og post
mortem-data om haleskader ved slagtning for at kunne gøre en større indsats over
for opfedningsbedrifter og forbedre risikofaktorerne for halebidning på disse
bedrifter.
Konklusion 51. Resultat 46. Konklusion 52. Resultat 47-49.
14
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om oversendelse af Kommissionens rapport fra besøget den 9.-13. oktober 2017, hvor Kommissionen evaluerede Danmarks praksis vedrørende halekupering, til miljø- og fødevareministeren
1855596_0019.png
Nr.
4.
Henstilling
Den kompetente myndighed bør fortsætte med at arbejde sammen med private
dyrlæger for at maksimere virkningen af sundhedsrådgivningsaftaler og sikre, at
de prioriteter, der opstilles i bedrifternes handlingsplaner, støtter landbrugerne i
deres vurdering af risikofaktorer samt andre relevante data vedrørende behovet for
halekupering, i overensstemmelse med kravet i kapitel I, punkt 8, i bilag I til
Rådets direktiv 2008/120/EF.
Konklusion 31. Resultat 24-26.
5.
Den kompetente myndighed bør overveje at samarbejde med andre offentlige
instanser med ansvar for at finansiere nye bygninger, hvor der skal holdes svin, og
renovere de eksisterende bygninger med støtte fra EU i henhold til artikel 17 i
forordning (EU) nr. 1305/2013 for at sikre, at betalinger i tilknytning til sådanne
faciliteter kan anvendes på forpligtelser, der går videre end de relevante
obligatoriske standarder, hvor det drejer sig om dyrevelfærd, men også generelt at
alle finansierede faciliteter som minimum opfylder de relevante obligatoriske krav
(i direktiv 2008/120/EF og 98/58/EF), herunder undgåelse af rutinemæssig
halekupering, f.eks. gyllesystemer, hvor det optimale beskæftigelses- og
rodemateriale
kan
anvendes,
forskellige
temperaturzoner,
passende
gulvbelægning, foder, gulvarealkrav osv.
Konklusion 35, 36. Resultat 33, 34.
15
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om oversendelse af Kommissionens rapport fra besøget den 9.-13. oktober 2017, hvor Kommissionen evaluerede Danmarks praksis vedrørende halekupering, til miljø- og fødevareministeren
1855596_0020.png
BILAG 1 – HENVISNINGER TIL RETSAKTER
Henvisning til
retsakt
Forordning (EF) nr.
882/2004 – artikel 45
(MS)
Den Europæiske
Unions Tidende
EUT L 165 af
30.4.2004, s. 1,
berigtiget og
offentliggjort i EUT
L 191 af 28.5.2004,
s. 1
EUT L 139 af
30.4.2004, s. 206,
berigtiget og
offentliggjort i EUT
L 226 af 25.6.2004,
s. 83
EUT L 47 af
18.2.2009, s. 5-13
Titel
Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 882/2004 af 29. april 2004 om
offentlig kontrol med henblik på verifikation
af, at foderstof- og fødevarelovgivningen
samt dyresundheds- og
dyrevelfærdsbestemmelserne overholdes
Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 854/2004 af 29. april 2004 om
særlige bestemmelser for tilrettelæggelsen af
den offentlige kontrol af animalske
produkter, der er beregnet til direkte konsum
Rådets direktiv 2008/120/EF af 18. december
2008 om fastsættelse af mindstekrav med
hensyn til beskyttelse af svin
Forordning (EF) nr.
854/2004
Direktiv
2008/120/EF
16
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om oversendelse af Kommissionens rapport fra besøget den 9.-13. oktober 2017, hvor Kommissionen evaluerede Danmarks praksis vedrørende halekupering, til miljø- og fødevareministeren
1855596_0021.png
BILAG 2
Parameter
Kommissionens
henstilling (EU)
2016/336
Beskæftigelses-
og rodemateriale
Lovkrav Direktiv
2008/120/EF,
98/58/EF
1.
"permanent
adgang
til
en
tilstrækkelig
mængde materiale,
som de på rette vis
kan undersøge og
rode i, såsom halm,
hø, træ, savsmuld,
svampekompost,
tørv
eller
en
blanding heraf, som
ikke bringer dyrenes
sundhed i fare"
(direktiv
2008/120/EF, bilag
I, kapitel I, punkt 4).
Lovkrav Dansk national
lovgivning
1. Smågrise, avls- og
slagtesvin
skal
have
permanent adgang til en
tilstrækkelig
mængde
halm
eller
andet
manipulerbart materiale,
der kan opfylde deres
behov for beskæftigelses-
og rodemateriale (lov nr.
56, § 5).
Gylte,
goldsøer
og
drægtige søer skal have
permanent adgang til en
tilstrækkelig
mængde
halm
eller
andet
manipulerbart materiale,
der kan opfylde deres
behov for beskæftigelses-
og rodemateriale (lov nr.
4, § 9).
Ud
over
de
foranstaltninger,
der
normalt træffes for at
forhindre halebidning og
andre uvaner, samt for at
svinenes adfærdsmæssige
behov
skal
kunne
tilfredsstilles, skal alle
svin
have
permanent
adgang til en tilstrækkelig
mængde halm eller andet
manipulerbart materiale,
der kan opfylde deres
behov for beskæftigelses-
og
rodemateriale
(bekendtgørelse nr. 17, §
23).
2. Svin skal have adgang
til
et
fysisk
og
temperaturmæssigt
behageligt lejeareal, der er
tilstrækkeligt drænet og
rent, og som gør det
muligt for alle dyrene at
ligge
ned
samtidig
(bekendtgørelse nr. 323,
§ 12, stk. 2,
§ 17, § 14, stk. 2) I stier
til smågrise, avls- og
slagtesvin skal mindst 1/3
af det til enhver tid
gældende
minimumsarealkrav være
fast eller drænet gulv eller
en kombination heraf (lov
nr. 56, § 3, stk. 1).
Overholdelseskriterier/vejledning/instruktioner
for inspektioner
1. Den nationale lovgivning går videre end
minimumsstandarden i direktivet, idet den kræver,
at
materialet
skal
være
manipulerbart.
Vurderingen foretages på grundlag af FVST's
vejledning, som indeholder retningslinjer om
passende materialer, fordeling og mængde.
Vejledningen indeholder en tabel med egnet
beskæftigelses- og rodemateriale, antal genstande
(trækævler, reb), som skal gives til et vist antal
svin,
samt
instruktioner
om,
hvordan
beskæftigelsesmaterialer skal fordeles i stien.
Materialerne skal være naturmaterialer, og kæder
og plastiklegetøj betragtes ikke som egnet
beskæftigelsesmateriale.
Der er krav om strøelse til drægtige søer og gylte i
grupper.
Renhed
2. "et fysisk og
varmemæssigt
behageligt lejeareal,
der er tilstrækkeligt
drænet og rent, og
som gør det muligt
for alle dyrene at
ligge ned samtidig"
(direktiv
2008/120/EF, bilag
I, kapitel I, punkt 3).
2. Ifølge vejledningen om inspektioner bør
årsagerne til, at svin er beskidte, forklares. Dyrene
bør ikke være tvunget til at ligge i gylle.
Kontrolpersonalet anfører, at enkelte beskidte stier
i et rum kan accepteres, men hvis alle stier er
beskidte, skal landbrugerne tage skridt til at løse
problemet.
Drænet gulv = maks. 10 % åbningsareal.
17
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om oversendelse af Kommissionens rapport fra besøget den 9.-13. oktober 2017, hvor Kommissionen evaluerede Danmarks praksis vedrørende halekupering, til miljø- og fødevareministeren
1855596_0022.png
I stier, der alene anvendes
til smågrise, skal dog
mindst 1/2 af det til enhver
tid
gældende
minimumsarealkrav være
fast eller drænet gulv eller
en kombination heraf (lov
nr. 56, § 3, stk. 2).
Termisk komfort
og luftkvalitet
3. "Luftcirkulation,
støvindhold,
temperatur, relativ
luftfugtighed
og
koncentrationen af
gasarter skal holdes
på et niveau, som
ikke er skadeligt for
dyrene
(direktiv
98/58/EF, bilag 1,
punkt 10).
3.
Luftcirkulation,
støvindhold, temperatur,
relativ luftfugtighed og
koncentration af gasarter
skal holdes på et niveau,
som ikke er skadeligt for
dyrene (bekendtgørelse nr.
707, § 9).
I stier til smågrise over
20 kg, avls- og slagtesvin
skal der være installeret et
overbrusningsanlæg eller
en tilsvarende anordning,
der skal bruges til at
regulere
dyrenes
kropstemperatur (lov nr.
104, § 4).
For gylte, goldsøer og
drægtige
søer
i
løsdriftssystemer skal der
være
installeret
et
overbrusningsanlæg eller
en tilsvarende anordning,
hvorved
dyrenes
kropstemperatur
kan
reguleres (lov nr. 49, § 8).
4. Krav til gulvarealer i
henhold til
direktivet
(bekendtgørelse nr. 17,
§ 4).
5. Når svin blandes, skal
de have tilstrækkelige
muligheder for at flygte
fra og skjule sig for andre
svin (bekendtgørelse nr.
17, § 36, stk. 2).
6. Udstyr til fodring og
vanding
skal
være
udformet, fremstillet og
installeret på en sådan
måde, at der er mindst
mulig risiko for forurening
af foder og vand og for
skadelige virkninger af en
eventuel
indbyrdes
rivalisering mellem dyrene
(bekendtgørelse nr. 707,
§ 15).
7. Svin på over to uger
skal
have
permanent
adgang til frisk vand i
tilstrækkelig
mængde
(bekendtgørelse nr. 17,
3. Vejledningen til velfærdskontrol indeholder
nærmere retningslinjer om vurdering af
afkølingsfaciliteter. Overbrusningsanlæg nævnes
specifikt
i
lovgivningen,
men
andre
afkølingssystemer
kan
accepteres,
hvis
temperaturen sænkes tilstrækkeligt. Ingen
vejledning om vurdering af klimaparametre.
Ifølge
kontrolpersonalet
vurderes
koncentrationerne af gasarter sensorisk og ved at
se på svinene. Den kompetente myndighed
anvender ikke en anordning til måling af
ammoniakniveauer. Temperatur og ventilation
vurderes
ved
at
kontrollere
klimakontrolcomputeren på bedriften og ved at se
på svinene (svinene gisper efter vejret eller står
tæt sammen).
Konkurrence om
foder og plads
4.
"det
frie
gulvareal" (direktiv
2008/120/EF, artikel
3, stk. 1, litra a)).
5.
"træffes
foranstaltninger til at
forhindre slagsmål
[...]
tilstrækkelige
muligheder for at
flygte fra og skjule
sig for andre svin"
(direktiv
2008/120/EF, bilag
I, kapitel II, afsnit D,
punkt 2).
6. "Udstyr til fodring
og vanding skal
være
udformet,
fremstillet
og
installeret på en
sådan måde, at der
er mindst mulig
risiko
for
[...]
skadelige virkninger
af
en
eventuel
indbyrdes
rivalisering mellem
4. Ifølge vejledningen til velfærdskontrol skal
fodertrug, andet inventar, herunder arealet under
en ophængt krybbe, fratrækkes rådighedsarealet.
Kontrolpersonalet anvender en tabel til at beregne
rådighedsarealet. Størrelsen på trug og andet
inventar anslås normalt og fratrækkes derefter.
5. Vejledningen til velfærdskontrol indeholder
retningslinjer om forebyggende foranstaltninger.
Vurderingen er primært baseret på dyrebaserede
indikatorer.
6. Vejledningen til velfærdskontrol indeholder
ikke retningslinjer vedrørende foderplads eller
forholdet mellem svin og foderplads i ad libitum-
fodersystemer.
7. Vejledningen til velfærdskontrol indeholder
ikke retningslinjer om drikkeventiler eller
forholdet mellem svin og drikkeventiler, men den
indeholder dog en tabel med vejledende
monteringshøjde for drikkeventiler for forskellige
kategorier af svin.
18
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om oversendelse af Kommissionens rapport fra besøget den 9.-13. oktober 2017, hvor Kommissionen evaluerede Danmarks praksis vedrørende halekupering, til miljø- og fødevareministeren
1855596_0023.png
Sundhedstilstand
dyrene"
(direktiv
98/58/EF,
bilag,
punkt 17).
7.
"permanent
adgang til frisk vand
i
tilstrækkelig
mængde" (direktiv
2008/120/EF, bilag
I, kapitel I, punkt 7).
8. "Dyrene passes af
et
tilstrækkeligt
antal medhjælpere,
der har de relevante
faglige færdigheder
og kvalifikationer og
den relevante faglige
viden"
(direktiv
98/58/EF,
bilag,
punkt 1).
9. "Om fornødent
skal
syge
eller
tilskadekomne dyr
isoleres i et passende
rum med tør og
behagelig strøelse,
når
dette
er
hensigtsmæssigt"
(direktiv 98/58/EF,
bilag, punkt 4).
10. "specialiserede
stalde
[for
pattegrise,
der
fravænnes, før de er
28 dage gamle], [...]
som er adskilte fra
stalde, hvor der
holdes
søer"
(direktiv
2008/120/EF, bilag
I, kapitel II, punkt C,
nr. 3).
§ 22).
8. Dyrene skal passes af et
tilstrækkeligt
antal
personer, der har de
relevante
faglige
færdigheder
og
kvalifikationer og den
relevante faglige viden,
således at dyrene kan
passes
velfærdsmæssigt
forsvarligt (bekendtgørelse
nr. 707, § 3).
9. Der skal være et
tilstrækkeligt
antal
sygestier, således at der
altid er mindst én sygesti
klar til brug til svin, der er
syge
eller
skadede
(bekendtgørelse nr. 17, §
13, stk. 1). Det samlede
antal sygestier skal udgøre
mindst 2,5 pct. af det
samlede antal indendørs
stipladser til løsgående
drægtige
søer
(bekendtgørelse nr. 17, §
13, stk. 2). Indretningen af
sygestier skal opfylde
nedenstående kriterier: 1.
Blødt underlag i 2/3 af
minimumsgulvarealet.
Underlaget kan bestå af en
gummimåtte eller strøelse
i en tilstrækkelig mængde,
så dyrene ikke er i direkte
kontakt
med
gulvet
(bekendtgørelse nr. 17,
§ 13, stk. 6). I sygestier
skal
der
være
afkølingsfaciliteter
og
varmekilde
(bekendtgørelse nr. 17,
§ 13, stk. 5). 3. Der må
ikke være træk i sygestien
(bekendtgørelse nr. 17,
§ 13, stk. 5). Pladskrav til
sygestier,
se
bekendtgørelse nr. 17,
§ 13, stk. 3-4.
10. Specialiserede stalde
(for
pattegrise,
der
fravænnes, før de er 28
dage gamle), som er
adskilte fra stalde, hvor
8. Vejledningen til velfærdskontrol indeholder
ikke retningslinjer om vurdering af, om der findes
et tilstrækkeligt antal medarbejdere med de
relevante kompetencer.
9. Ifølge vejledningen til velfærdskontrol skal en
svineproducent altid have mindst én sygesti klar
til brug (inklusive strøelse, opvarmning og
afkøling). Der skal være tør og bekvem strøelse i
2/3 af stien. Belægningsgraden i sygestier skal
være omkring halvdelen af den normale
belægningsgrad. Den indeholder også udførlig
vejledning om, hvilke svin der skal være i
sygestier.
Syge og tilskadekomne dyr skal
omgående have passende behandling, og hvis de
ikke kommer sig hurtigt, skal de aflives straks.
Der findes særskilte retningslinjer om håndtering
af svin med brok og skuldersår hos søer.
10. Vejledning i, hvordan man vurderer
fravænningsalder. Stalde til svin, der er fravænnet
tidligt, skal være "alle ind – alle ud".
19
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om oversendelse af Kommissionens rapport fra besøget den 9.-13. oktober 2017, hvor Kommissionen evaluerede Danmarks praksis vedrørende halekupering, til miljø- og fødevareministeren
1855596_0024.png
Foder
11. "Alle dyr skal
have nærende foder,
der passer til deres
alder og art, og
fodermængden skal
være tilstrækkelig til
at holde dyrene i
forsvarlig
sundhedsmæssig
tilstand og dække
deres
ernæringsbehov
(direktiv 98/58/EF,
bilag, punkt 14).
der
holdes
søer
(bekendtgørelse nr. 17,
§ 35, stk. 2).
11. Alle svin skal have
adgang til foder, der passer
til deres alder, vægt,
adfærdsmæssige
og
fysiologiske behov af
hensyn til deres velfærd og
sundhed (bekendtgørelse
nr. 17, § 20).
11.
Inspektionsretningslinjerne
indeholder
vejledning om, hvad der udgør en sund kost og en
tilstrækkelig mængde.
20