Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 14. februar 2018
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 331 (MOF alm. del), stillet 17. januar 2018.
Spørgsmål nr. 331
”Som opfølgning på udvalgets modtagelse af Sønderjysk Familielandbrug og Landbrugsrådgivning Syd
i deputation den 10. januar 2018 om restriktionerne for bindestalde har udvalget en række afklarende
spørgsmål om baggrunden for, at der er indført et forbud mod bindestalde i Danmark.
Hvad er den faglige begrundelse for forbuddet mod bindestalde, og hvilke argumenter er der
fremført for og mod forbuddet?
Hvad mente dyrevelfærdsorganisationerne om forbuddet mod bindestalde, da det blev
indført?
Har andre EU-lande indført forbud mod bindestalde?
Vil ministeren oplyse, om det er rigtigt, at unge køer i stalde med løsdrift har det dårligere om
natten end unge køer i bindestalde, og fører det til, at man af hensyn til dyrevelfærd deler
køerne op om natten?
Fører forbuddet mod bindestalde efter 2027 til, at det allerede nu er umuligt at finansiere
investeringer i bindestalde?
Hvilke regler gælder, om at køer skal på græs, for henholdsvis køer i løsdrift og køer i
bindestalde?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, der oplyser følgende:
”Vedrørende spørgsmålet om den faglige begrundelse for forbuddet
Forbuddet mod bindestalde blev indført med lov om hold af malkekvæg og afkom af malkekvæg i 2010
1
på baggrund af anbefalinger fra en af Justitsministeriet nedsat arbejdsgruppe om hold af malkekvæg.
Arbejdsgruppen fandt, at det er vigtigt, at køer, ungdyr og kalve kan røre sig og har tilstrækkelig plads,
og at det ikke skal være tilladt at binde kreaturer, medmindre det sker i perioder på højst en time i
forbindelse med fodring, malkning, undersøgelser eller behandling. Arbejdsgruppen foreslog en
udfasningsperiode på 15 år og anbefalede desuden, at der i overgangsperioden skulle stilles krav om, at
køer, der bindes, skal have adgang til græsarealer i sommerperioden. Det bemærkes, at der ikke med
loven blev indført krav om afgræsning i overgangsperioden.
Vedrørende spørgsmålet om dyrevelfærdsorganisationernes mening om forbuddet
I forbindelse med det lovforberedende arbejde i 2009 vedrørende lov om hold af malkekvæg og afkom
af malkekvæg gav DyreværnsOrganisationernes SamarbejdsOrganisation (DOSO) og Anima i deres
høringssvar udtryk for støtte til bestemmelsen om, at køer ikke må bindes, mens Dyrenes Beskyttelse,
som var med i arbejdsgruppen om hold af malkekvæg, ikke kommenterede direkte på bestemmelsen.
Dyrenes Beskyttelse tilkendegav i et tidligere høringssvar vedrørende Det Dyreetiske Råds udtalelse
om malkekvæg fra 2006, at bindestalde til kvæg skal udfases over en årrække, og at der indtil da skal
1
Arbejdsgruppen bestod af repræsentanter fra Den danske Dyrlægeforening, Dyrenes Beskyttelse, Dansk Kvæg,
Landbrugsraadet, Det Dyreetiske Råd, Dyreværnsrådet, Det jordbrugsvidenskabelige Fakultet på Aarhus Universitet samt
Fødevarestyrelsen og Justitsministeriet
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk