Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del
Offentligt
1834834_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Fiskeriafdelingen
Den 5. december 2017
Talepunkt til brug for ministeren for fiskeri og ligestilling og nordisk samarbejdes
møde i Miljø- og Fødevareudvalget onsdag den 6. december 2017
Dagsordenspunkt: Rådsmøde (fiskeri) den 11.-12. december 2017
(Det talte ord gælder)
Samrådsspørgsmål Q
”Ministeren bedes redegøre for sin indstilling til den kommende dagsorden
for rådsmøde (landbrug og fiskeri) - fiskeridelen den 11.-12. december
2017 samt eventuelle sager, hvortil der søges mandat i Europaudvalget.”
Svar:
På rådsmødet er der alene ét punkt til forhandlingsoplæg, nemlig forslaget
om fiskerimulighederne for 2018 i Nordsøen med videre. Formandskabet
har sat punktet på dagsordenen med henblik på politisk enighed.
Forslaget omfatter i år to dele; Dels traditionelt næste års kvoter, dels som
noget nyt et forslag om forbud mod fiskeri efter ål.
Indledningsvist kan jeg oplyse, at forhandlinger mellem EU og Norge blev
afsluttet i fredags med en rigtig fin aftale.
Vi fik bl.a. en pæn stigning på torsk. I Nordsøen steg kvoten med 10% og i
Skagerrak steg kvoten med 39%. Her skal man så huske, at torsk nu fuldt
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 6/12-17 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) - fiskeridelen den 11. og 12. december 2017, til ministeren for fiskeri og ligestilling
2
ud er under landingsforpligtelsen, og at fiskerne skal tage alle torsk med i
land.
Med aftalen er kvoterne for langt de fleste af de økonomisk vigtigste
kvoter for danske fiskere på plads, og fiskeriet i norsk farvand vil kunne
fortsætte efter nytår. Det ved jeg, at fiskerne er rigtig glade for.
I forhandlingerne på rådsmødet forventer jeg derfor, at den største
udfordring bliver spørgsmålet om ål.
Til rådsmødet i oktober havde Kommissionen fremsat et forslag om forbud
mod fiskeri efter ål i Østersøen. Beslutningen herom blev udskudt til
decembermødet med en opfordring til Kommissionen om at fremsætte
forslag, der skulle gælde i hele EU. Der skulle i den sammenhæng tages
højde for allerede gennemførte tiltag.
Nu har Kommissionen foreslået et forbud mod kommercielt fiskeri efter ål
over 12 cm. Forslaget omfatter ikke glasål (yngel)
og heller ikke
Middelhavet og Sortehavet. Det omfatter heller ikke rekreativt fiskeri eller
fiskeri i ferskvand. Reelt vil forbuddet derfor ramme det erhvervsmæssige
ålefiskeri i danske farvande, især i Østersøen, meget hårdt.
Kommissionen har imidlertid nu som et supplement til forbuddet fremlagt
et udkast til en rådserklæring, som også omfatter fiskeri i ferskvand
både
erhvervsmæssigt og rekreativt. Her er der imidlertid foreslået reduktion på
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 6/12-17 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) - fiskeridelen den 11. og 12. december 2017, til ministeren for fiskeri og ligestilling
3
50 procent over fem år
ikke et fuldt forbud mod fiskeri. Vi mener ikke,
at det er afbalanceret i forhold til de drastiske tiltag i saltvand
og alle
ålens livsstadier.
Lad mig understrege, at regeringen anerkender, at der skal gøres en ekstra
indsats for at sikre ålens overlevelse.
Men det er også holdningen, at en yderligere regulering bør ske som en
samlet EU-regulering og i en form, som både tager højde for de indsatser,
som allerede er gennemført, og hvor man inddrager alle ålens livsstadier
også fiskeriet efter glasål.
Jeg vil i forhandlingerne i Bruxelles lægge op til, at vi fra dansk side også
acceptere nye begrænsninger i mulighederne for at fiske ål, som led i en
pakke, hvor alle lande med ålefiskeri forpligter sig til at gøre en ekstra
indsats.
På nuværende tidspunkt er det min forventning, at Kommissionens forslag
møder en del modstand fra fiskerinationerne. Men om modstanden holder,
tvivler jeg på. Vi kan derfor ende i en situation, hvor Danmark står meget
alene
måske bare sammen med enkelte andre lande
med modstanden
mod et forbud.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 6/12-17 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) - fiskeridelen den 11. og 12. december 2017, til ministeren for fiskeri og ligestilling
4
Jeg forudser nogle meget vanskelige forhandlinger om forslaget, for der er
langt fra enighed blandt landene om, hvad man bør gøre, og alle forsøger
at beskytte nationale interesser.
Regeringen lægger vægt på, at der findes en balanceret løsning i forhold
til ål, som er mindre indgribende for det erhvervsmæssige fiskeri, end
Kommissionens forslag.
Men der er en reel risiko for, at vi ender med et forbud mod
erhvervsmæssigt fiskeri sådan som Kommissionen har foreslået.
Og nu til den traditionelle del af forslaget
kvotedelen.
Mange bestande har de senere år været inde i en positiv udvikling oven på
mange år med hårde begrænsninger i fiskeriet. Det betyder, at mange af de
vigtige kvoter kan sættes op, men der er selvfølgelig også kvoter, som går
lidt ned.
Generelt forudser jeg derfor ikke de store vanskeligheder om denne del af
forslaget.
Som et generelt princip støtter regeringen, at kvoterne fastsættes på
grundlag af forvaltningsplaner, den videnskabelig rådgivning og
målsætningen i den fælles fiskeripolitik om maksimalt bæredygtigt udbytte
– ”MSY”.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 6/12-17 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) - fiskeridelen den 11. og 12. december 2017, til ministeren for fiskeri og ligestilling
5
Regeringen lægger vægt på, at der bliver adgang til fiskeri i norsk zone fra
1. januar 2018. I fredags faldt fiskeriaftalen med Norge som nævnt på
plads. Kyststatsforhandlinger forventes afsluttet i dag. Og forhandlinger
mellem EU og Færøerne foregår torsdag og fredag i denne uge.
Regeringen lægger vægt på, at TAC’erne opjusteres –
den
såkaldte ’kvote
top-op’
svarende til udsmidet fra den del af fiskerierne, som bliver
omfattet af landingsforpligtelsen i 2018. I den forbindelse skal der tages
højde for forskelle i udsmidsrater mellem farvandsområderne, således at
disse forskelle afspejles i kvotetilskrivningen for de respektive
forvaltningsområder.
Regeringen arbejder for en begrænset stigning i TAC for torsk i Nordsøen
og Skagerrak i overensstemmelse med den videnskabelige rådgivning.
Regeringen arbejder også for, at TAC for torsk i Kattegat fortsat fastsættes
som en bifangstkvote med udgangspunkt i den biologiske rådgivning. Dog
bør TAC fastsættes på et niveau, der tager hensyn til den positive
udvikling for bestanden, således at udsmid af torsk over mindstemålet
begrænses.
Regeringen finder det vigtigt, at fiskerier efter tobis, sperling og brisling
kan opretholdes, og at det derfor er vigtigt, at der også fastsættes passende
bifangstmuligheder for sild.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 6/12-17 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) - fiskeridelen den 11. og 12. december 2017, til ministeren for fiskeri og ligestilling
6
Regeringen arbejder desuden for, at der for jomfruhummer i Nordsøen
findes en løsning, der tilgodeser danske fiskeres muligheder for at udnytte
den danske kvote i det praktiske fiskeri.
Regeringen arbejder endvidere for, at visse arter, som ikke har en
rådgivning, der dækker Østersøen, udgår af TAC-området i forordningen.
Regeringen finder, at for bestande, hvor der mangler en videnskabelig
rådgivning, eller der er manglende eller begrænsede bestandsoplysninger,
må TAC fastsættes efter en konkret vurdering med udgangspunkt i ICES
rådgivning.
Så for at konkludere:
På den ene side er forslaget om forbud mod fiskeri efter ål meget
problematisk set med danske briller. Jeg vil i forhandlingerne lægge vægt
på, at der findes en balanceret løsning i forhold til ål, som er mindre
indgribende for det erhvervsmæssige fiskeri, end det som Kommissionen
lægger op til.
Men vi kan meget vel ende med, at Danmark står næsten alene med
modstanden mod et forbud, som et flertal stemmer igennem.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 6/12-17 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) - fiskeridelen den 11. og 12. december 2017, til ministeren for fiskeri og ligestilling
7
På den anden side er det samtidig afgørende for langt de fleste danske
fiskere
og af meget stor økonomisk betydning
at der vedtages en
forordning om kvoterne inden 1. januar, således at fiskeriet ikke skal ligge
stille fra nytår.
Regeringen lægger derfor op til, at vi fra dansk side
ud fra en samlet
afvejning af den store økonomiske betydning for erhvervet
tilslutter os et
kompromisforslag, der sikrer en samlet afbalanceret løsning
også selvom
forhandlinger måtte ende med et forbud mod erhvervsmæssig fiskeri efter
ål, sådan som Kommissionen har foreslået
Tak.
---o0o---