Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del
Offentligt
1836882_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 18. december 2017
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 250 (MOF alm. del) stillet den 6.december
2017 efter ønske fra Udvalget.
Spørgsmål nr. 250
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 5/12-17
fra Roskilde Kommune
om forbud mod salg af pesticider, jf. MOF alm. del -
bilag 138?”
Svar
Jeg kan ikke tilslutte mig de fremførte mangler på generel regulering på området.
Godkendelser af pesticider til salg er underlagt en detaljeret lovgivning og er overordnet reguleret på
EU-niveau gennem pesticidforordningen. Pesticidaktivstoffer skal godkendes i EU, og derefter skal
selve pesticidmidlet godkendes i de enkelte medlemslande. Hvis et pesticidmiddel ikke vurderes at
udgøre en risiko for sundhed eller miljø, skal medlemslandet ifølge pesticidforordningen godkende
midlet. Der kan derfor ikke laves et generelt forbud mod salg af pesticider i Danmark.
Danmark har i forhold til resten af EU et særligt højt beskyttelsesniveau for grundvand, hvilket er
sikret gennem den restriktive danske godkendelsesordning. Desuden har Danmark, som det eneste
land i EU etableret et varslingssystem for udvaskning af pesticider til grundvand. Her undersøges
godkendte pesticider på seks forsøgsmarker.
De fleste af de pesticider, vi finder i grundvandet i dag skyldes tidligere regulering, da der primært er
tale om forbudte pesticider eller pesticider, der tidligere var reguleret mindre restriktivt. Det gælder
også fund af desphenyl-chloridazon i en række drikkevandsboringer det seneste halve år. Desphenyl-
chloridazon er et nedbrydningsprodukt fra et sprøjtemiddel, der blev udfaset i Danmark i 1996, og jeg
er derfor uenig med Roskilde Kommune i, at fund af nedbrydningsproduktet er et vidnesbyrd om
manglende regulering i dag.
Den nationale grundvandsovervågning har de seneste år vist en tendens til færre overskridelser af
grænseværdien i det øverste grundvand, hvilket tyder på, at den samlede udvaskning af pesticider har
toppet. Det må tilskrives de seneste årtiers mere restriktive godkendelsespraksis.
Hvad angår biodiversitet oplyser Miljøstyrelsen, at der ikke er kendskab til dokumentation for, at
tilbagegangen af insekter skyldes anvendelse af pesticider. Når pesticider godkendes er der udført en
risikovurdering for de konkrete anvendelser, som har vist at midlet ikke udgør en risiko for uønskede
effekter på bier og andre insekter. Om nødvendigt fastsættes der risikobegrænsende foranstaltninger i
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 250: Spm. om kommentar til henvendelse af 5/12-17 fra Roskilde Kommune om forbud mod salg af pesticider, jf. MOF alm. del - bilag 138, til miljø- og fødevareministeren
./.
godkendelsen. Særligt i forhold til bier henvises til svar på MOF alm. del spørgsmål 1049, hvoraf det
fremgår, at Danmarks Biavlerforenings opgørelser viser, at vinterdødelighed blandt danske
honningbier i flere år var større, før det første af de tre neonikotinoider blev godkendt
til anvendelse i Danmark i 1998 og at varroamider og fødemangel er de væsentligste årsager til
vinterbidød.
Den restriktive danske godkendelsesordning betyder, at erhvervet i forhold til andre EU-lande har
relativt få aktivstoffer og pesticidmidler til rådighed. Det gør, at der kan være behov for dispensationer
til bekæmpelse af skadevoldere, hvis vi gerne vil opretholde en produktion af fx frugt og grønt i
Danmark
og det gælder både konventionel og økologisk produktion.
På trods af den restriktive godkendelsesordning gives der relativt få dispensationer i Danmark.
Som beskrevet i svaret på MOF alm. del spørgsmål 1175 er det ganske få af de dispensationer, som er
givet i Danmark, hvor der dispenseres fra egentlige forbud eller anvendelsesbegrænsninger og de fleste
af aktivstofferne er godkendt i andre EU lande. Miljøstyrelsen foretager altid en miljø- og
sundhedsmæssig vurdering af de konkrete anvendelser og fastsætter krav til risikobegrænsende
foranstaltning. Hvis det vurderes, at disse krav ikke er tilstrækkelige til at begrænse eventuelle miljø-
eller sundhedsmæssige risici, gives der ikke dispensation.
I forhold til brug af pesticider på offentlige arealer fornyede stat, regioner og kommuner i 2017 den
frivillige aftale fra 1998 om fortsat at afvikle brug af pesticider på offentlige arealer. Aftaleparterne bag
Pesticidstrategi 2017 -2021 er enige om, at miljø- og fødevareministeren arbejder for, at der
udarbejdes tillæg til aftalen om fortsat afvikling af brugen af pesticider på offentlige arealer for
om
nødvendigt
at der kan anvendes pesticider til at bekæmpe invasive arter og i begrænset omfang på
befæstede arealer forudsat, at pesticidmængden holdes på et minimum. Målsætningen om et fortsat
lavt pesticidforbrug og mulig yderligere reduktion fastholdes.
Et bredt flertal i Folketinget bestående af regeringen, Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti står bag Pesticidstrategi 2017-2021, som indeholder en række
initiativer på området. På den baggrund har regeringen ingen planer om et generelt forbud mod salg af
pesticider i Danmark.
./.
Esben Lunde Larsen
/
Mads Leth-Petersen
2