Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del
Offentligt
1830665_0001.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Tale ved samråd om marginaludvaskning
af kvælstof og NLES-modellen
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af
samrådsspørgsmål U, V og W stillet den 27.
november 2017af Maria Reumert Gjerding (EL),
og Ida Auken (RV)
Samrådsspørgsmål U
Ministeren bedes redegøre for de usikkerheder
ved NLES4 modellen
der ligger til grund for
landbrugspakken
som tidligere forsker ved
Aarhus Universitet Bjørn Molt Petersen har
afdækket, og som der er bred forskningsmæssig
enighed om? Yderligere bedes ministeren
redegøre for, om ministeren eller hans
ministerium havde kendskab til usikkerhederne,
herunder at modellen aldrig er valideret, og hvad
ministeren agter at gøre for at beskytte
vandmiljøet, naturen og danskernes drikkevand,
når udledningen fra landbrugspakken kan blive
flere tusind ton højere end hidtil antaget?
Svar:
Tak for spørgsmål U, V og W som jeg vil besvare
enkeltvis.
NLES-modellen anvendes af Aarhus Universitet
til at beregne udvaskning til rodzonen
(marginaludvaskningen), som blandt andet
bruges, når den kvælstofreducerende effekt af
bestemte virkemidler estimeres.
Modellen er udarbejdet af Aarhus Universitet og
opdateres løbende, når der er indsamlet
tilstrækkelig ny viden, der nødvendiggør en
opdatering.
Modellen bygger på en større mængde empiriske
data om dyrkningspraksis og aktuelle naturgivne
forhold.
Landbrugspraksissen er under konstant
udvikling og er i løbet af blot de seneste 10 år
ændret betydeligt i forhold til kvælstofniveau,
anvendelse af husdyrgødning og sædskifte.
2
1
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 29/11-17 om usikkerheder ved modellen, der ligger til grund for landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1830665_0002.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Tale ved samråd om marginaludvaskning og NLES
Aarhus Universitet finder, at NLES4, altså den
model der bruges nu, er mere sikker end dens
forgænger, NLES3. Og at NLES3 altså
overestimerede værdien af normreduktionen
ganske væsentligt.
I beregningerne med NLES4 havde Aarhus
Universitet beregnet marginaludvaskningen til 18
%. Under hensyntagen til usikkerhed er jeg blevet
oplyst, at Aarhus Universitet rundede op til 20 %
i de endelige leverancer til Miljø- og
Fødevareministeriet.
Der er således ikke, hvis man lytter til Aarhus
Universitet, grund til at tro, at udledningen som
følge af Fødevare- og landbrugspakken bliver
større end antaget.
I weekenden omtalte Berlingske i en større artikel
den rapport, som forskeren Bjørn Molt Petersen
netop har udarbejdet i forbindelse med et privat
forskningsprojekt, finansieret af Danmarks
Naturfredningsforening.
3
I Danmarks Naturfredningsforenings rapport
kritiserer Bjørn Molt Petersen, at den
marginaludvaskning, som beregnes med NLES 4
ikke er understøttet af data, der udgør det
forskningsmæssige grundlag for Fødevare- og
landbrugspakken.
Bjørn Molt Petersen kritiserer således, at der i
forbindelse med opdatering til NLES4 ikke er
udarbejdet en beregning, som kvantificerer
usikkerhederne.
Aarhus Universitet har reageret på kritikken.
Både med et indlæg på universitets hjemmeside,
med udtalelser fra involverede forskere samt med
en redegørelse her til morgen.
Universitetet er enig med Bjørn Molt Petersen i,
at universitetet ikke har lavet en egentlig
usikkerhedsberegning i forbindelse med
opdateringen af NLES-modellen, hvilket ville
have været det videnskabelige korrekte at gøre.
Dette betragter Aarhus Universitet imidlertid
som en formel mangel.
4
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 29/11-17 om usikkerheder ved modellen, der ligger til grund for landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1830665_0003.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Tale ved samråd om marginaludvaskning og NLES
således tallet for den samlede
marginaludvaskning.
Aarhus Universitet afviser samtidigt, at
universitets beregninger er behæftet med fejl, og
Aarhus Universitet finder, at Bjørn Molt Petersen
tager fundamentalt fejl, når han hævder, at der er
fejl i NLES4, som kunne indikere at NLES3 var
mere korrekt. Bjørn Molts analyse bygger således
ifølge Jørgen E. Olesen
”på et meget selektivt
udvalg af forsøgsdata, der ikke er repræsentative
for nuværende
dansk landbrugspraksis.”
Jeg kan altså forstå, at striden her står imellem
én forsker betalt af Danmarks
Naturfredningsforening, og det forskerhold fra
Aarhus Universitet, der står bag den model, der
blev brugt i Fødevare- og landbrugspakken.
Som eksempel på uenighederne peger Aarhus
Universitet på, at Bjørn Molt Petersen i sin
rapport antager, at 80 % af landbrugsarealet
dyrkes med majs. Det reelle tal ligger på ca. 7 %.
Da marginaludvaskningen på arealer med majs er
meget stor, overvurderer Bjørn Molt Petersen
Som en anden svaghed peger Aarhus Universitet
på en fejlagtig opsplitning af 1. årseffekt og
langtidseffekt.
Som et tredje eksempel undlader Bjørn Molt
Petersen ifølge Aarhus Universitet at anvende
væsentlige forsøgsresultater fra det såkaldte
Wachendorf-forsøg.
De tre tilbagevisninger fra Aarhus Universitet,
som indikerer at der er tilsidesat vigtige kilder,
underminerer hele Danmarks
Naturfredningsforenings rapport ved Bjørn Molt
Petersen.
Aarhus Universitet står derfor fortsat bag de
beregninger om marginaludvaskningen, der er
gennemført med NLES4; senest i en redegørelse,
som universitetet har lagt på sin hjemmeside i
dag. Universitetet peger på, at nyere
undersøgelser, som ikke indgår i datagrundlaget
5
6
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 29/11-17 om usikkerheder ved modellen, der ligger til grund for landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1830665_0004.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Tale ved samråd om marginaludvaskning og NLES
for NLES4-modellen, også har bekræftet niveauet
af marginaludvaskningstallene fra NLES4.
Samrådsspørgsmål V
Er det ministerens opfattelse, at Folketinget og
forligspartierne er blevet tilstrækkelig oplyst om
usikkerhederne ved NLES4-modellen, og mener
ministeren, at miljøregnskabet bag
landbrugspakken giver anledning til at tro, at der
er store usikkerheder forbundet med tallene, når
det er angivet helt ned til enkelt-ton, hvor meget
udledning de forskellige indsatser i pakken vil
medføre, f.eks. at de nye gødningsnormer vil
medføre ekstra udledning på 4.206 ton i 2017?
Svar:
Allerede under den forrige regering under ledelse
af Socialdemokratiet og Radikale Venstre blev
Aarhus Universitet bedt om at beregne, hvilken
effekt man ville tabe, hvis man fjernede
reduktionen af kvælstofnormerne, efterafgrøder,
randzoner og forbud imod jordbearbejdning.
Ministeriet modtog i juni 2015 et udkast til
besvarelse fra Aarhus Universitet. Heraf fremgik
det, at udvaskningsberegningerne viste, at
niveauet for marginaludvaskningen var 19 %.
Jeg er blevet oplyst, at i forbindelse med
forberedelse af den nuværende regerings
Fødevare- og landbrugspakke bad Miljø- og
Fødevareministeriet Aarhus Universitet om en
konsolideret beregning af effekten af de
pågældende miljølempelser. Dette skete vel og
mærke, inden jeg blev minister for området.
I lyset af det foreløbige svar og det tilsyneladende
betydelige fald i marginaludvaskningen blev
Aarhus Universitet af Miljø- og
Fødevareministeriet bedt om at være særlig
opmærksom på netop niveauet for
marginaludvaskningen. Jeg citerer fra
bestillingen:
"Det ønskes, at Århus Universitet kommer med
en klar anbefaling i forhold til det mest
opdaterede og holdbare estimat for
marginaludvaskningen, og at dette lægges til
8
7
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 29/11-17 om usikkerheder ved modellen, der ligger til grund for landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1830665_0005.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Tale ved samråd om marginaludvaskning og NLES
grund, herunder at estimatet for
marginaludvaskning anvendes tværgående, dvs.
også for beregning af effekt af tilbagerulning af
normreduktion, jf. tidligere bestilling."
Af svaret fra Aarhus Universitet fremgik det, at
effekten af reducerede normer i forhold til at
reducere udledning til vandmiljøet ikke var på
7.700 tons årligt, som hidtil antaget.
Efter en opdatering af beregningsmodellen
NLES3-modellen til NLES4 med nye afgrødedata
og dyrkningspraksis, beregnede Aarhus
Universitet effekten til ca. 4.200 tons på
landsplan i 2016.
Aarhus Universitet anførte, at datagrundlaget for
NLES4 indeholder flere varierede forsøg med
kvælstofmængder, hvorfor NLES4 er mere sikker
end NLES3.
De relevante rapporter fra Aarhus Universitet er
efterfølgende offentliggjort på Miljø- og
Fødevareministeriets hjemmeside og er sammen
9
med dialogen med forskningsinstitutionerne
oversendt til Folketinget i forbindelse med
behandlingen af L68 om ændring af
gødskningsloven.
Aarhus Universitet angiver i svar til Miljø- og
Fødevareministeriet, at beregningerne om
effekterne af de lempede miljøkrav frem til 2021
indeholder usikkerheder, som ikke er
kvantificerede. Denne oplysning er også tilgået
Folketinget i forbindelse med oversendelse af
rapporterne.
Men bemærk, at NLES3 modellen ikke har en
kvantificeret usikkerhedsberegning af
marginaludvaskningen. Vel at mærke en model
der er blevet til under tidligere regeringer. Ikke
desto mindre er modellen anvendt til beregninger
af vandmiljøindsatser under skiftende regeringer.
Universitetets beregninger indgik herefter blandt
andet i det såkaldte kvælstofregnskab, der indgik
i forhandlingerne om Fødevare- og
landbrugspakken. Her er der for de enkelte
poster angivet effekter med ét tal for hvert år.
10
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 29/11-17 om usikkerheder ved modellen, der ligger til grund for landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1830665_0006.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Tale ved samråd om marginaludvaskning og NLES
Denne fremstilling er imidlertid ikke udtryk for,
at der ikke er usikkerheder ved tallene. Det er
derimod udtryk for en fremstillingsmæssig
forenkling, hvor der for hver post kun er givet
mulighed for ét tal.
For de fleste tal er der tale om et gennemsnit af
en minimumsværdi og en maksimumsværdi, som
er beregnet af forskningsinstitutionerne.
Dette følger også logikken i forhold til, at
Fødevare- og landbrugspakken i sidste ende skal
udmøntes i ét konkret krav til landmanden
og
ikke et interval, som landmanden skal overholde.
Samrådsspørgsmål W
Har ministeren eller ministeriet haft kendskab til,
hvad udledningstallene fra landbrugspakken ville
have været, hvis man havde brugt NLES3
modellen og dermed til den ekstra mængde
kvælstof, der kan ende i naturen, når NLES4
indeholder fejl og ikke er valideret?
Svar:
Merudvaskningen med brug af NLES3 ville være
beregnet til ca. 3.500 tons kvælstof mere end ved
brug af NLES4.
Det ville imidlertid have været en helt forkert
beregning at bruge NLES3, fordi modellen og
datagrundlaget er forældet.
Med de oplysninger, der er kommet fra Aarhus
Universitet finder jeg ikke anledning til at tro, at
NLES4-beregningerne er behæftede med fejl og
derfor ikke længere er holdbare. Jeg finder derfor
heller ikke grund til at vurdere behovet for nye
indsatser for vandmiljøet, end de der allerede er
aftalt i Fødevare- og landbrugspakken.
Miljø- og Fødevareministeriet vurderer således
ikke, at Aarhus Universitet undervurderede
effekterne. Tværtimod ser det ifølge ministeriet
ud til, at Aarhus Universitet væsentligt
overestimerede den negative miljøeffekt af at
lempe kvælstofnormerne, idet forskerne lagde til
11
12
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 29/11-17 om usikkerheder ved modellen, der ligger til grund for landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1830665_0007.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Tale ved samråd om marginaludvaskning og NLES
grund at landbruget ville bruge alt det ekstra
kvælstof, der blev givet mulighed for.
Som bekendt har landbruget kun brugt halvdelen
af det ekstra kvælstof.
Jeg ville selvfølgelig have foretrukket, at Aarhus
Universitet havde gennemført en egentlig
usikkerhedsberegning i forbindelse med NLES4.
Nu er Aarhus Universitet i gang med at opdatere
NLES til version 5 og den version vil være
grundpillen i det fremadrettede arbejde med
næste generation af vandplaner.
Og jeg hilser det velkomment, at Aarhus
Universitet oplyser, at den version vil indeholde
en egentlig usikkerhedsberegning.
Det er afgørende for mig, at de politiske
drøftelser og beslutninger, vi træffer, sker på et
kvalificeret og veloplyst grundlag, som der ikke
bagefter kan rejses tvivl om. Derfor vil jeg også
indkalde forligskredsen til gennemgang og
13
drøftelse, når vi har ny NLES5 med en
kvantificeret usikkerhedsberegning på plads. Jeg
forventer, at det kan blive umiddelbart inden
sommer. Til den tid vil vi også have en
gennemarbejdet og publiceret NOVANA-rapport,
samt resultater af det igangsatte serviceeftersyn
for så vidt angår metodefejl, som vi skal tale om
senere i dag.
Når vi så mødes i forligskredsen omkring en ny
NLES5 er det min forventning, at man så også er
parat til at drøfte, hvordan vi tager imod en
marginaludvaskning, som meget vel kan være
lavere, end de 20 % vi regner med i dag. Det er
der som nævnt meget der tyder på, når man læser
Aarhus Universitets reaktioner på Danmarks
Naturfredningsforenings rapport. Hertil kommer
altså, at Aarhus Universitet har vurderet, at
landbruget kun har brugt godt halvdelen af den
ekstra gødning, som normlempelsen gav
mulighed for.
Hvis det er tilfældet, har Danmarks
Naturfredningsforenings rapport v. Bjørn Molt
Petersen, i det mindste ført til én god ting.
14
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 29/11-17 om usikkerheder ved modellen, der ligger til grund for landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1830665_0008.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Tale ved samråd om marginaludvaskning og NLES
Nemlig at vi kan diskutere, om vi i Fødevare- og
landbrugspakken stiller unødigt store krav til
landbruget.
[Afslutning]
Lad mig slutte med at reflektere over, hvorfor vi
er samlet til samrådet i dag.
Danmarks Naturfredningsforening har udgivet
en rapport, skrevet af en forsker, som
tilsyneladende har arbejdet alene med sit projekt.
Rapporten har tilsyneladende ikke været
underkastet et uafhængigt peer review, som ellers
er praksis for videnskabelige projekter.
Rapporten berører et meget kompliceret fagligt
område, som har central betydning for vores
kvælstofregulering. Jeg tænker, at det er forkert,
at vi sidder her i et samråd og skal gennemføre
vores eget peer review af Danmarks
Naturfredningsforenings rapport. Og så i et
politisk miljø med løse påstande om katastrofer
for vores vandmiljø.
Ida Auken forsøger undervejs i forskerens
arbejde at involvere mig som minister med 41
mere eller mindre kryptiske spørgsmål, som jeg
tvivler på, at Ida Auken selv har formuleret.
Lad mig bare læse højt fra ét af spørgsmålene.
”Kan ministeren bekræfte, at med følgende
eksemplificering af hvordan en nonlineær
interpolation med tilpassede (leastsquares
metode) koefficienter kan foretages: Y =
32.8+1.89*(EXP(0.0156*N) (N = kg kvælstof om
foråret per ha; Y = udvaskning kg kvælstof per
ha) kan marginaludvaskningen estimeres i hele
intervallet 0
200 kg kvælstof/ha, og med
resultatet, at den estimerede gennemsnitlige
etårige marginaludvaskning er ca. 30 pct. ved
fuld gødningstildeling (150 kg kvælstof/ha), 21
pct. ved fuld gødningstildeling minus 16 pct., og
44 pct. ved fuld gødningstildeling plus 16 pct.?”
15
16
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 29/11-17 om usikkerheder ved modellen, der ligger til grund for landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1830665_0009.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Tale ved samråd om marginaludvaskning og NLES
Fødevareministeriet har tidligere beregnet prisen
på besvarelse af spørgsmål fra Folketinget. Den
ligger i spændet mellem 2.100 kr. og 21.000 kr.
pr. spørgsmål. Man kan så fundere over, hvor i
prisspændet spørgsmålene fra Ida Auken ligger.
Hvis vi bare antager, at prisen ligger midt i
spændet, så kunne Ida Aukens spørgsmål altså
have kostet statskassen i omegnen af 500.000 kr.
Jeg spørger mig selv, er den slags spørgsmål
virkelig den rigtige måde at bruge ministeriets tid
og samfundets ressourcer på?
Og når Danmarks Naturfredningsforenings
rapport så er klar til offentliggørelse, ser vi den på
forunderlig vis nøje omtalt og kommenteret i
Berlingske.
På trods af de fejl og mangler, Aarhus Universitet
konstaterer i Bjørn Molts model, kan jeg
konstatere, at Ida Auken naturligvis ikke er sen til
at kommentere rapporten, når den først er på
gaden. Vi hører udtalelser som:
17
»Derfor må ministeren trække
Landbrugspakken tilbage, indtil han ved, hvad
der sker med for eksempel grundvandet. Det
afgørende for mig er, at det simpelthen ikke er et
fagligt grundlag for Landbrugspakken. Den er
baseret på gætværk.«
Flere af denne slags udsagn kommer vi
formentlig til at høre i de kommende timer.
Jeg synes, det er værd at huske på, at disse
usaglige dommedagsprofetier skal ses i lyset af, at
Aarhus Universitet fastholder deres vurderinger.
Et af landets allermest anerkendte universiteter
siger igen og igen, at Bjørn Molts beregninger er
forkerte. Og erkender endda, at effekten af
normlempelsen sandsynligvis er overvurderet i
Fødevare- og landbrugspakken.
Ærlig talt, i stedet for at opbygge et forløb og
piske en stemning op, kunne vi så ikke bruge
kræfterne mere fornuftigt.
18
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 29/11-17 om usikkerheder ved modellen, der ligger til grund for landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1830665_0010.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Tale ved samråd om marginaludvaskning og NLES
For eksempel kunne vi få undersøgt tingene godt
og grundigt, når der kommer nye indspil til
kvælstofreguleringen.
Det vil være mit forslag
det er min måde at
arbejde på.
Tak for ordet!
19
20