Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del
Offentligt
1811213_0001.png
Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del endeligt svar på spørgsmål 21
Offentligt
NOTAT
Landbrug
Ref. KALIE/PETFJ
Den 4. oktober 2017
Notat om COWIs analyse af overvågning og indberetning af
nitratindholdet i grundvandet
Der har siden
COWI’s
offentliggørelse af rapporten
Nitratovervågning og indberetning til EU
den 8.
september 2017 været interesse for processen omkring (1) valg af ekstern leverandør, (2) valg af
ekstern juridisk kompetence samt (3) Miljø- og Fødevareministeriets kommentering af COWIs
rapportudkast
.
Dette notat redegør indledningsvist for bagrund, dvs. projektbeskrivelsen og organiseringen af
arbejdet, og herefter for ovennævnte tre forhold.
Problemstilling
Baggrund
Projektbeskrivelsen
Miljø- og Fødevareministeriet lavede
i forlængelse af ønsket om en undersøgelse
den 20. marts en
projektbeskrivelse af analysen, jf. besvarelse af spørgsmål nr. 585 (MOF alm. del) stillet 27. marts
2017. Formålet med analysen var at få en tredjepartsvurdering af nitratovervågning og indberetning til
EU.
Af projektbeskrivelsen fremgår, at Miljø- og Fødevareministeriet ønsker at få gennemført en ekstern
analyse af direktivkrav, overvågning og indberetning af data til EU-Kommissionen om nitratindholdet
i grundvand under nitratdirektivet og vandrammedirektivet, herunder grundvandsdirektivet.
Af projektbeskrivelsen fremgår endvidere, at der etableres en styregruppe med repræsentanter fra
Miljø- og Fødevareministeriets departement og leverandøren af opgaven. Det fremgår ligeledes af
projektbeskrivelsen, at fortolkning af EU-direktiverne kræver, at leverandøren har adgang til
anerkendt juridisk ekspertise på området. Udkastet til projektbeskrivelsen blev drøftet med
medlemmerne af Blåt Fremdriftsforum på møde den 30. marts 2017. Den endelige version af
projektbeskrivelsen blev oversendt til Miljø- og fødevareudvalget i forbindelse med besvarelse af MOF
alm. del. spørgsmål 585 den 20. april 2017.
Organisering af arbejdet
Det fremgår af projektbeskrivelsen, at der nedsættes en styregruppe. Det blev på første
styregruppemøde besluttet at nedsætte en arbejdsgruppe for at sikre COWIs adgang til det meget
omfattende datamateriale omkring blandt andet tidligere dataindberetninger, vejledninger og dialog
med Kommissionen i perioden 1989-2016.
Styregruppen bestod af repræsentanter fra COWI og Miljø- og Fødevareministeriets departement. Til
arbejdsgruppemøderne deltog samme personkreds, men dog ikke repræsentant fra COWI’s
ledelse
og
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om opgaver i styregruppen med repræsentanter bestående af Miljø- og Fødevareministeriets Departement og COWI, til miljø- og fødevareministeren
afdelingschefen i Miljø- og Fødevareministeriets departement. Formålet med styregruppemøderne var
at sikre projektstyring og overholdelse af kontraktretlige forhold, mens formålet med
arbejdsgruppemøder var at sikre COWIs adgang til materiale, timeforbrug og fremdrift i opgaven.
Der er i forløbet leveret i alt 2.045 filer fordelt på 224 mapper. Materialet er grundet det store omfang
leveret fysisk på USB-stick fra Miljø- og Fødevareministeriets departement til COWI af 10 omgange.
I processen omkring kontraktindgåelse og udarbejdelse af rapporten har der været afholdt 7
arbejdsgruppemøder, 4 styregruppemøder og 2 kombinerede møder i perioden fra den 20. april og til
den 4. september.
Miljøstyrelsen, som udfører forvaltningen af overvågning såvel som indberetning til EU, har ikke været
en del af styregruppen eller arbejdsgruppen.
Udover styregruppe og arbejdsgruppemøder har der været afholdt et møde den 21. august med
deltagelse af COWI, Miljø- og Fødevareministeriets departement og Kammeradvokaten. COWI
udarbejdede et referat fra dette møde, som blev sendt til Miljø- og Fødevareministeriets departement.
Der har desuden været afholdt møde mellem COWI og Miljø- og Fødevareministeriet forud for den
tekniske gennemgang for Miljø- og Fødevareudvalget den 28. september. Der er inviteret til
opfølgende teknisk gennemgang af rapporten den 7. november 2017.
Nedenfor gennemgås processen omkring (1) valg af ekstern leverandør, (2) valg af ekstern juridisk
kompetence, samt (3) kommentering af COWIs rapportudkast.
1. Valg af ekstern leverandør
Analysen er iværksat efter en standardkontrakt, der i staten skal anvendes til eksterne analyser og
evalueringer hos SKI (Staten og Kommunernes Indkøbsservice), rammeaftale 17.11.
Managementsupport, Delaftale 3, om analyser/evalueringer. Der er 10 konsulenthuse på denne
delaftale. De har hver udarbejdet et 2-3 siders beskrivelse af deres ydelser. I forbindelse med
kontrakten vægtes kvalitet (70 %) og økonomi (30 %). Det konsulenthus, der har den bedste score
kontaktes derefter for at høre, om de har aktuel kapacitet til at løse opgaven.
Ministeren godkendte den 4. april projektbeskrivelsen, samt at ministeriet kunne gå videre med COWI
efter de havde scoret højest blandt konsulenthusene. Med ministerens godkendelse den 4. april gik
Miljø- og Fødevareministeriet videre med at afklare om der kunne indgås kontrakt med COWI.
Der blev afholdt et indledende møde med COWI den 7. april 2017 omkring kontraktslige forhold og
leverancer forbundet med opgaven. Af referat fra indledende styregruppemøde den 20. april fremgår,
at COWI forud for en udarbejdelse af endelig kontrakt sendte et opdateret budget suppleret med
yderligere bemandingsoplysninger, estimat af juridisk ekspertise og analyse af de erhvervsøkonomiske
konsekvenser samt kort CV på de allokerede medarbejdere fra COWI.
Kontraktudkast blev godkendt af ministeren den 24. april. Herefter underskrev Miljø- og
Fødevareministeriet kontrakten den 25. april, og COWI underskrev den 26. april. I perioden mellem
den 7. april og den 24. april var der møder med COWI som led i kontraktindgåelsen, hvor
projektbeskrivelsen og rammen for opgaven blev drøftet, herunder en drøftelse af COWIs
opstartsnotat, der er en beskrivelse af deres opfattelse af opgaven.
Forud for indgåelse af kontrakten med COWI har ministeren i øvrigt den 20. april besvaret
udvalgsspørgsmål, MOF Alm. Del 585, hvori det fremgår, at analysen iværksættes efter SKI
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om opgaver i styregruppen med repræsentanter bestående af Miljø- og Fødevareministeriets Departement og COWI, til miljø- og fødevareministeren
rammeaftale, delaftale 3. om analyser/evalueringer og at brugen af delaftalen blev valgt for at få en
hurtig iværksættelse af den eksterne analyse.
Miljø- og Fødevareministeriet har fulgt gældende retningslinjer i forbindelse med udvælgelse af
ekstern leverandør i Statens- og Kommunernes Indkøbsaftale.
2. Valg af ekstern juridisk kompetence
Det er en del af projektbeskrivelsens kommissorium, at fortolkning af EU-direktiverne kræver, at
leverandøren har adgang til anerkendt juridisk ekspertise på området. Dette krav blev sat ind af
hensyn til at sikre de rette kompetencer på et komplekst EU-retligt område.
COWI oplyste den 3. maj i mail til Miljø- Fødevareministeriets departement, at de har haft kontakt til
de mest oplagte i Danmark, men at de alle har meldt fra på grund af andet arbejdspres i perioden frem
til sommer. COWI foreslog derfor en anden løsning med mindre kendte danske jurister eller ikke-
danske jurister af hensyn til tidsplanen. På et arbejdsgruppemøde den 4. maj oplyste COWI, at de var
ved at afklare, hvem der skulle løfte opgaven.
COWI sendte en mail den 9. maj, hvori de udbad sig svar på, hvorvidt COWI kunne anvende en
"mindre kendt" jurist på området, som de udpegede eller om de alternativt skulle afsøge mulighed for
en svensk juraprofessor. Dette for at opfylde projektbeskrivelsens krav om at leverandøren har adgang
til anerkendt juridisk ekspertise på området. Miljø- og Fødevareministeriets departement svarede
COWI den 30. maj, at departementet kunne godkende den pågældende underleverandør under hensyn
til projektbeskrivelsens krav om leverandørens adgang til anerkendt juridisk ekspertise på området.
På styregruppemødet den 31. maj kvitterede COWI for bekræftelse af deres valg af underleverandør i
forhold til juradelen.
COWIs spørgsmål til valg af underleverandør drøftedes således - på COWIs foranledning - alene for at
sikre COWIs kontraktopfyldelse i forhold til kravet om adgang til anerkendt juridisk ekspertise på
området.
3. Kommentering af COWIs rapportudkast
For at sikre, at COWIs rapport levede op til kontrakten, jf. projektbeskrivelsen beskrevet ovenfor, og
for at afgive eventuelle redaktionelle og faglige bemærkninger, modtog Miljø- og Fødevareministeriets
departement som planlagt et rapportudkast den 11. august 2017. I forbindelse med fremsendelse af
rapportudkastet til Miljø- og Fødevareministeriets departement oplyste COWI, at de fortsat var i en
redigeringsfase.
Miljø- og Fødevareministeriets departement holdt møde med COWI den 17. august, hvor ministeriet
gav redaktionelle og faglige bemærkninger. Disse bemærkninger blev ligeledes sendt til COWI den 18.
august.
Det fremgår af referat fra kombineret styregruppemøde og arbejdsgruppemøde den 17. august, at
ministeriets faglige bemærkninger i den afsluttende kommenteringsfase alene er til COWIs
overvejelse. Miljø og Fødevareministeriet sendte efterfølgende sine kommentarer til COWI, der
kvitterede med en bemærkning om, at de vil vurdere, om kommentarerne giver anledning til at
opdatere rapporten. En proces med intern faglig kommentering forud for offentliggørelse af rapporter
og lignende er ikke ualmindeligt.
COWI har oplyst til pressen, at de genbesøgte materialet og vurderingerne efter interne drøftelser i
COWI, inden de udsendte den rapportversion, som blev sendt til faglig kommentering. COWI har i
3
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om opgaver i styregruppen med repræsentanter bestående af Miljø- og Fødevareministeriets Departement og COWI, til miljø- og fødevareministeren
øvrigt udtalt til Politiken tirsdag den 3. oktober 2017 af; "Rapporten er
både undervejs, og som den
endte
100 procent er vores. Ministeriet har ikke kunnet bestemme, hvad vi ville skrive, og der er ikke
nogen, der har bedt os om at skrive noget andet."
Miljø- og Fødevareministeriet kommentering af rapportudkast har ikke været styrende for COWIs
konklusioner. COWI har som uvildig ekstern leverandør selv besluttet, hvad der skal stå i rapporten og
hvad rapporten konkluderer.
Opsummering
Det fremgår af notatet, at kontraktindgåelsen med COWI har fulgt de gældende retningslinjer for
indgåelse af kontrakter i henhold til Statens- og Kommunernes Indkøbsaftale (SKI). Yderligere
fremgår det, at COWIs spørgsmål til valg af underleverandør drøftedes - på COWIs foranledning -
alene for at sikre COWIs kontraktopfyldelse i forhold til kravet om adgang til anerkendt juridisk
ekspertise på området. Miljø- og Fødevareministeriet kommentering af rapportudkast har ikke været
styrende for COWIs konklusioner. COWI har som uvildig ekstern leverandør selv besluttet, hvad der
skal stå i rapporten og hvad rapporten konkluderer.
4