Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 11. december 2017
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 180 (MOF alm. del) stillet 20. november
2017 efter ønske fra Christian Poll (ALT).
Spørgsmål nr. 180
”Hvorfor
er der forskel på Arbejdstilsynets vurdering og Miljøstyrelsens vurdering af glyphosats
farlighed i forhold til kræftfremkaldende effekter?”
Svar
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Beskæftigelsesministeriet,
der har oplyst følgende:
”Det
følger af de danske arbejdsmiljøregler, at alle stoffer og materialer, som IARC (det internationale
kræftforskningsinstitut under WHO) og/eller EU-Kommissionen klassificerer som værende 1)
dokumenteret, 2) sandsynligt eller 3) muligt kræftfremkaldende, automatisk bliver omfattet af de
basale krav til arbejde med sådanne produkter. Det gælder fx krav til ventilation og brug af personlige
værnemidler.
I 2015 blev glyphosat vurderet som sandsynligt kræftfremkaldende af IARC. Glyphosat blev derfor
omfattet af de basale krav til arbejde med sådanne produkter. Hvis der internationalt måtte blive
opnået enighed om graden af kræftrisiko ved glyphosat, vil behovet for at fastsætte yderligere krav for
arbejde med glyphosat blive vurderet.”
Miljøstyrelsens vurdering er baseret på den europæiske fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) og det
europæiske kemikalieagentur (ECHA)s vurderinger, hvor der er enighed om, at glyphosat ikke skal
klassificeres som kræftfremkaldende. Uenigheden mellem IARC og EFSA/ECHA skyldtes, at der er
forskel på de undersøgelser, de har medtaget i vurderingen og om den metode man vurdere kemikalier
på. EFSA/ECHA har vurderet flere undersøgelser og vurderet efter samme principper, som bruges til
alle kemikalier i EU.
Esben Lunde Larsen
/
Mads Leth-Petersen
Miljø- og Fødevareministeriet
•
Slotsholmsgade 12
•
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
•
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mfvm.dk