Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del
Offentligt
1
Samråd den 9. november 2017 kl. 15.00-16.00
Besvarelse af samrådsspørgsmål E fra Miljø- og Fødevareudvalget:
Statsministeren bedes redegøre for baggrunden for overførslen af
fiskeriområdet fra miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsens
ressortområde til ministeren for ligestilling og minister for nordisk
samarbejde, hvilket er statsministerens prærogativ. Statsministeren bedes
samtidig redegøre for, hvordan han forventer, at Folketinget vil kunne
udfylde sin rolle med hensyn til kontrol af regeringsførelsen, når
statsministeren på baggrund af ikke offentliggjorte oplysninger
gennemfører en ministerrokade, der indebærer, at Folketinget forhindres i
at stille en minister til ansvar for sit eventuelle medansvar for fejl, mangler
og misinformation af Folketinget. Statsministeren bedes ligeledes forholde
sig til statsrevisorernes kritik af hans offentlige omtale af:
”Rigsrevisionens beretning om kvotekoncentration i dansk fiskeri”
(august, 2017), før Statsrevisorerne fik adgang til denne.”
[Indledning]
Tak for invitationen til at komme her i dag. Det har jeg set frem til.
Som det fremgår af regeringsgrundlaget, har regeringen en vision om
vækst og udvikling i hele Danmark. Fordi vækst og udvikling er
forudsætningen for velfærd. Regeringen har stort fokus på, hvordan vi får
skabt de bedst mulige rammer for en bæredygtig styrkelse og udvikling af
fiskerierhvervet til gavn for væksten i Danmark.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 9/11-17 om overførslen af fiskeriområdet fra miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsens ressortområde til ministeren for ligestilling og minister for nordisk samarbejde, til statsministeren
1831684_0002.png
2
Derfor lægger regeringen også afgørende vægt på, at der tages hånd om de
forskellige kritikpunkter med hensyn til forvaltningen af fiskerikvoter, som
Rigsrevisionen og Statsrevisorerne har rejst i sin beretning. Det er en
bunden opgave at få bragt kvoteforvaltningen i orden. Og Karen Ellemann
er i samarbejde med Folketingets partier allerede godt i gang med at løfte
denne væsentlige opgave.
Men det er jo ikke det, som vi skal tale om i dag. Udvalget har nemlig bedt
mig om at komme og redegøre for baggrunden for ressortoverførslen af
fiskeriområdet den 7. august. Herunder det forhold, at jeg fandt anledning
til at nævne en på det tidspunkt kommende beretning fra Rigsrevisionen i
generelle vendinger [i min pressemeddelelse af samme dato] i forbindelse
med ressortomlægningen.
Samrådsspørgsmålet består af tre delspørgsmål.
[Om baggrunden for overførslen af fiskeriområdet fra Miljø- og
Fødevareministeriet]
Der spørges for det første til baggrunden for overførslen af fiskeriområdet
fra miljø- og fødevareministeren til ministeren for fiskeri og ligestilling.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 9/11-17 om overførslen af fiskeriområdet fra miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsens ressortområde til ministeren for ligestilling og minister for nordisk samarbejde, til statsministeren
3
Som bekendt følger det af grundloven, at det er statsministeren, som
udnævner ministrene og bestemmer ministrenes antal og forretningernes
fordeling imellem dem.
Og lad mig starte med at slå fast, at der sådan set ikke kan stilles nogen
krav til begrundelsen, når statsministeren vælger at benytte sig af sit
prærogativ efter grundloven til fx at ændre forretningernes fordeling
imellem ministrene.
Men når jeg som statsminister bruger mit prærogativ efter grundloven til at
træffe beslutning om at gennemføre en ressortændring, sker det selvsagt
efter nøje overvejelser. Og efter en samlet vurdering af, hvordan
regeringsarbejdet bedst varetages.
Og som det fremgik af den pressemeddelelse, som jeg udsendte den 7.
august i anledning af ressortomlægningen, fandt jeg det af flere grunde
hensigtsmæssigt at flytte ressortansvaret for fiskeriområdet fra miljø- og
fødevareministeren til ministeren for fiskeri og ligestilling
og samtidig
oprette en selvstændig fiskeristyrelse.
Først og fremmest var der en beretning fra Rigsrevisionen på vej. Den
tegnede et alvorligt billede af Miljø- og Fødevareministeriets forvaltning
af fiskekvoter siden indførslen af omsættelige kvoter i 2002. Der har i den
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 9/11-17 om overførslen af fiskeriområdet fra miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsens ressortområde til ministeren for ligestilling og minister for nordisk samarbejde, til statsministeren
1831684_0004.png
4
undersøgte periode været ni ministre, som har haft ansvaret for
fiskeriområdet.
Rigsrevisionens kritik angik grundlæggende to forhold:
For det første at der ikke var fastsat regler, der understøtter, at kvoterne
ikke koncentreres på for få hænder. Og desuden ikke fastsat konkrete mål
for, hvornår kvoterne var koncentreret på for få hænder.
For det andet var der ikke etableret et system, der sikrer en forvaltning,
hvor ministeriet kan opgøre den enkelte fiskers kvoteandele korrekt. Det
betød, at fiskere i nogle tilfælde har overskredet loftet for deres kvote.
[Af konklusionen i Rigsrevisionens beretning fremgår bl.a. følgende:
”Samlet set vurderer Rigsrevisionen, at ministeriet i en årrække har anvendt
ufuldstændige data, skiftende beregningsgrundlag og forkerte registreringer af
kvotehandler og kvoteejerskab ved opgørelsen af koncentrationen for IOK-kvoterne.
Samtidig er det blevet muligt at bytte kvoter væk, der burde have talt med ved
opgørelsen af kvotekoncentrationen via internationale kvotebytter. Dette har medført,
at hverken ministeriet eller offentligheden har fået et retvisende billede af
kvotekoncentrationen.”]
Det var derfor min vurdering i begyndelsen af august, at der var et
presserende behov for at få ryddet op. Og at et skærpet og vedvarende
politisk fokus var en afgørende forudsætning for det arbejde. Et politisk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 9/11-17 om overførslen af fiskeriområdet fra miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsens ressortområde til ministeren for ligestilling og minister for nordisk samarbejde, til statsministeren
5
fokus, som jeg er overbevist om, at ministeren for fiskeri og ligestilling
kan give området.
Et andet vigtigt formål med ressortomlægningen
og placeringen i
Udenrigsministeriet under ministeren for fiskeri og ligestilling
var, at
dansk fiskeri er udfordret af Brexit, idet der landes store mængder fisk i
britisk farvand. Et formål var derfor også at styrke fokus på de
internationale alliancer, så hele rigsfællesskabet kommer stærkt ud af
Brexit-forhandlingerne
også på fiskeriområdet.
Og så muliggjorde ressortomlægningen en frisk start på samarbejdet med
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg. Et samarbejde der i den seneste tid
for ud for ressortomlægningen
tror jeg de fleste vil kunne se
ikke
havde været tilstrækkeligt tillidsfuldt. Det var ikke en situation, som
hverken regeringen, Folketinget eller dansk fiskeri var tjent med.
Og jeg er meget tryg ved, at Karen Ellemann er godt i gang med at løfte
den væsentlige opgave med at få bragt orden i fiskekvoteforvaltningen og
formidle
et
tillidsfuldt
samarbejde
med
Folketingets
Miljø-
og
Fødevareudvalg. Så vi kan arbejde sammen om at sikre de bedst mulige
rammer for en styrkelse og udvikling af fiskerierhvervet til gavn for
væksten i hele Danmark. Samtidig kan Karen Ellemann give området et
vedvarende og stærkt politisk fokus.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 9/11-17 om overførslen af fiskeriområdet fra miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsens ressortområde til ministeren for ligestilling og minister for nordisk samarbejde, til statsministeren
1831684_0006.png
6
Så for at opsummere i forhold til det første spørgsmål var der altså flere
gode grunde til, at jeg som statsminister traf beslutningen om
ressortoverførslen af fiskeriområdet. Og det redegjorde jeg for i den
pressemeddelelse, som blev udsendt den 7. august.
[Statsministeren
har afskåret Folketinget fra at kunne føre kontrol med
regeringen]
Der spørges for det andet til, hvordan jeg forventer, at Folketinget vil
kunne udfylde sin rolle med hensyn til kontrol af regeringsførelsen, når jeg
baggrund
af
ikke-offentliggjorte
oplysninger
gennemfører
en
ministerrokade, der indebærer, at Folketinget forhindres i at stille en
minister til ansvar.
Spørgsmålet forekommer mig at bygge på en antagelse om, at jeg som
statsminister burde have afholdt mig fra at gennemføre ressortoverførslen
af fiskeriområdet, indtil Rigsrevisionens beretningsudkast var blevet
færdigbehandlet af Rigsrevisorerne, behandlet
af Statsrevisorerne,
oversendt til Folketinget og herefter offentliggjort
og eventuelt vente et
tidsrum til Folketinget havde overvejet sagen.
Det er naturligvis ikke en holdbar antagelse.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 9/11-17 om overførslen af fiskeriområdet fra miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsens ressortområde til ministeren for ligestilling og minister for nordisk samarbejde, til statsministeren
1831684_0007.png
7
Grundlovens ordning er som allerede nævnt den, at det er statsministerens
prærogativ at bestemme ministrenes antal og forretningernes fordeling
imellem dem. Det gælder ubetinget.
I forbindelse med overvejelser om en mulig ressortændring vil jeg som
statsminister naturligvis kunne inddrage al til rådighed værende viden.
Herunder også oplysninger modtaget inden for rammerne af den kutyme,
som har dannet sig med, at Rigsrevisionen sender beretningsudkast i
høring inden afgivelse til Folketinget.
Dét spørgsmål skal jeg vende tilbage til om lidt.
Samtidig står jeg uforstående over for synspunktet om, at min beslutning
om at overføre ressortansvaret for fiskeriområdet på det pågældende
tidspunkt skulle have forhindret Folketinget i at føre kontrol med
regeringen. Det mener jeg ganske enkelt ikke er en rigtig påstand at
komme med.
Nu er jeg udmærket godt opmærksom på, at det er mig, som er kaldt i
samråd, og som derfor også forventes at besvare udvalgets spørgsmål, men
jeg får egentlig lyst til at stille et enkelt modspørgsmål: Hvilke
kontrolredskaber er det helt præcist, som spørgeren mener, at Folketinget
skulle være forhindret i at gøre brug af som konsekvens af beslutningen
om at flytte fiskeriområdet?
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 9/11-17 om overførslen af fiskeriområdet fra miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsens ressortområde til ministeren for ligestilling og minister for nordisk samarbejde, til statsministeren
1831684_0008.png
8
Sagen er jo den, at Folketinget både før og efter ressortoverførslen af
fiskeriområdet har haft fuldstændig de samme muligheder for at føre
kontrol med regeringen. Så Folketinget er efter min opfattelse ikke blevet
forhindret i at kunne føre kontrol med regeringen som følge af min
beslutning om at ressortoverføre ansvaret for fiskeriområdet.
Folketinget er fx ikke afskåret fra at stille uddybende spørgsmål til
ministeren for fiskeri og ligestilling om Miljø- og Fødevareministeriets
forvaltning af området siden 2002, hvor ni ministre har haft ansvaret for
fiskeri. Ligesom ressortomlægningen ikke forhindrer Folketinget i at følge
op på Rigsrevisionens beretning og det helt nødvendige oprydnings-
arbejde, som Karen Ellemann er i gang med.
Og ressortomlægning rokker selvsagt ikke ved, at Esben Lunde Larsen
som var minister for fiskeriområdet på tidspunktet, hvor beretningen kom
har et ansvar for ministeriets håndtering af kvoteforvaltningen i sin
ministerperiode. Helt ligesom alle de øvrige [otte] ministre på området
gennem årene har haft et ansvar for ministeriets mangelfulde forvaltning af
området.
[Statsrevisorernes kritik af statsministerens omtale af beretningsudkastet
fra Rigsrevisionen]
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 9/11-17 om overførslen af fiskeriområdet fra miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsens ressortområde til ministeren for ligestilling og minister for nordisk samarbejde, til statsministeren
1831684_0009.png
9
Den tredje og sidste del af samrådsspørgsmålet knytter sig til den
omstændighed, at jeg fandt anledning til at nævne den på det tidspunkt
kommende beretning fra Rigsrevisionen i generelle vendinger [i min
pressemeddelelse af 7. august] i forbindelse med overførslen af
ressortansvaret for fiskeriområdet.
Som jeg anførte over for Præsidiet [i et brev af 29. september 2017 til
Folketingets formand], er jeg enig med Statsrevisorerne i, at kutymen med,
at Rigsrevisionen sender beretningsudkast i høring hos ministeriet forud
for beretningens afgivelse til Folketinget, er velfungerende. Kutymen
bidrager til at sikre, at de endelige beretninger, som Statsrevisorerne
afgiver, fremstår retvisende og fuldstændige. Det har alle parter
herunder
Folketinget og regeringen
en fælles interesse i.
Jeg er også enig i, at der til den nævnte kutyme knytter sig en almindelig
praksis om, at beretningsudkastet behandles fortroligt af ministeriet, som
modtager udkastet i høring.
Og efter min mening falder det inden for rammerne af kutymen, at en
minister eller et ministerium i relevant omfang drøfter
herunder eventuelt
også udveksler
et beretningsudkast med andre ministre eller ministerier.
Det var også tilfældet i den konkrete sag, hvor Statsministeriet modtog
beretningsudkastet fra Miljø- og Fødevareministeriet.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 9/11-17 om overførslen af fiskeriområdet fra miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsens ressortområde til ministeren for ligestilling og minister for nordisk samarbejde, til statsministeren
10
Som sagt er det statsministerens prærogativ at bestemme ministrenes antal
og forretningernes fordeling imellem dem, ligesom jeg som statsminister i
forbindelse med overvejelser om en mulig ressortændring kan inddrage al
til rådighed værende viden. Det gælder også i forhold til det
beretningsudkast, som Statsministeriet modtog fra Miljø- og Fødevare-
ministeriet inden for rammerne af kutymen.
Når jeg i forbindelse med min beslutning om at overføre ressortansvaret
for fiskeriområdet fandt anledning til at nævne den på det tidspunkt
kommende beretning fra Rigsrevisionen i generelle vendinger, var det
sådan set fordi, jeg mente, at det var mest redeligt også at nævne den, når
den nu
sammen med de andre forhold, som jeg har beskrevet
rent
faktisk var medvirkende til beslutningen.
Jeg har også med tilfredshed noteret mig, at Folketingets Præsidium over
for Statsrevisorerne [i et brev af 26. oktober 2017 til Peder Larsen] har
anført, at
det er ”en naturlig del af en regerings funktionsmåde,
at der kan
udveksles oplysninger mellem de forskellige ministerier om aktuelle
sager”.
Og at det derfor
ikke ”i sig selv bør føre til kritik”,
at
Statsministeriet blev gjort bekendt med de foreløbige konklusioner i
Rigsrevisionens beretning.
Samtidig medgiver Præsidiet, at
”det
efter grundloven tilkommer
statsministeren at bestemme ministrenes antal og forretningernes fordeling
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 9/11-17 om overførslen af fiskeriområdet fra miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsens ressortområde til ministeren for ligestilling og minister for nordisk samarbejde, til statsministeren
1831684_0011.png
11
imellem dem”. Og at der
”næppe
kan opstilles nogen begrænsninger i
forhold til, hvilke foreliggende oplysninger statsministeren må gøre brug
af ved sine beslutninger herom”.
Endelig er jeg glad for, at Præsidiet har den opfattelse, at
”det
generelt er
ønskeligt, at de begrundelser, som statsministeren offentligt fremfører for
sine beslutninger, stemmer overens med de virkelige bevæggrunde”. Det
er jeg helt enig i
og det var som bekendt også baggrunden for, at jeg i
generelle vendinger valgte at henvise til den på det tidspunkt kommende
beretning fra Rigsrevisionen.
Og så er vi vel egentlig tilbage til spørgsmålet om, hvorvidt selve den
omstændighed, at jeg som statsminister
i øvrigt inden for rammerne af
den etablerede kutyme
er blevet bekendt med Rigsrevisionens
beretningsudkast, burde have afholdt mig fra at udøve mit prærogativ efter
grundloven til at ændre på fordelingen af ressortområderne mellem
ministrene, når jeg finder det nødvendigt.
Det er selvfølgelig ikke tilfældet. Der kan ikke med rimelighed stilles krav
om, at jeg skulle vente med at tage hånd om udfordringerne ved ikke at
gennemføre ressortændringerne på fiskeriområdet, indtil det grundige
revisionsarbejde med forvaltningen af fiskekvoter var helt afsluttet. Når nu
det stod klart for mig, at Rigsrevisionens foreløbige konklusioner krævede
handling.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 9/11-17 om overførslen af fiskeriområdet fra miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsens ressortområde til ministeren for ligestilling og minister for nordisk samarbejde, til statsministeren
1831684_0012.png
12
Lad mig slå fast, at Rigsrevisionen og Statsrevisorerne efter min opfattelse
indtager en central rolle i den parlamentariske kontrol med den til enhver
tid siddende regering. Og regeringen har intet ønske om at foretaget sig
noget, som skulle kunne bidrage til at underminere den kontrol med
regeringsførelsen, som både Rigsrevisionen og Statsrevisorerne udfører på
vegne af Folketinget.
Men det mener jeg heller ikke, at der har været tale om i den konkrete sag.
Rigsrevisionen
har
afgivet
sin
beretning
til
Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne har på baggrund af beretningen udtalt kritik af Miljø- og
Fødevareministeriets forvaltning af fiskekvoter. Og ressortoverførslen har
ikke forhindret nogen i at kunne forholde sig til Rigsrevisionens beretning
eller i øvrigt følge op på den.
Og så er det vigtigt for mig at understrege, at regeringen jo heller ikke
forud for offentliggørelsen af beretningen om forvaltningen af fiskekvoter
på nogen måde offentligt har forsøgt at imødegå konklusionerne i
beretningsudkastet.
Tværtimod har regeringen lyttet til den kritik, som er blevet rejst. Og
resolut draget de fornødne konsekvenser ved at omlægge ressortansvaret
for fiskeriområdet
og oprette en selvstændig fiskeristyrelse. Netop det er
faktisk grunden til, at vi sidder her i dag.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 9/11-17 om overførslen af fiskeriområdet fra miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsens ressortområde til ministeren for ligestilling og minister for nordisk samarbejde, til statsministeren
13
[Afslutning]
Sammenfattende er det min opfattelse, at beslutningen om at overføre
ressortansvaret for fiskeriområdet
under de givne omstændigheder
blev
truffet på den mest hensigtsmæssige måde. Og at beslutningen ikke har
medvirket til at underminere Folketingets kontrol med regeringen eller den
parlamentariske kontrol, som Rigsrevisionen og Statsrevisorerne udfører
på Folketingets vegne.
Tak for ordet.