Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del
Offentligt
1824672_0001.png
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm. om, hvorfor fiskerikontrollen ikke reagerede på en hændelse med en hollandsk bomtrawler, til ministeren for fiskeri og ligestilling
fiskerikontrolpersonale alene har adgang til, og som Vestkysten formoder kan være den danske fisker til
gavn da oplysninger fra dette system bekræfter, at det hollandske fartøj var på stedet.
1. november 2017
Den 1. november klokken 08.50 orienteres ledende medarbejdere i Landbrugs- og Fiskeristyrelsen om
situationen. Samtidigt aktiverer FMC overvågning på UK456 via VMS systemet, for at se fartøjets
bevægelser. Formålet med overvågningen er at give politiet mulighed for at være tilstede ved fartøjets
ankomst til havn, idet det antages, at fartøjet vil anløbe dansk havn forventeligt fredag jf. tidligere
fiskerimønster.
I løbet af formiddagen indsamler FMC logbogsoplysninger fra UK456 fra de Hollandske myndigheder
for at sikre overensstemmelse mellem logbogen og det faktiske fiskeriområde, således, at det sikres, at
der ikke foretages ulovlig afskrivning af fangster i andet farvand. Samtidig samler Vestkysten
informationer til brug for Karsten Nielsens politianmeldelse af UK456.
Klokken 11.30 kontakter Vestkysten Karsten Nielsen med oplysning om, at man har informationer klar
til hans videre brug. Karsten Nielsen er i dette øjeblik hos politiet, og i færd at afgive sin anmeldelse. Det
aftales, at al information sendes direkte til den ansvarlige medarbejder hos politiet.
Klokken 13 oversendes notat om tidsforløb til politiet, samt udskrift af positionsdata fra VMS, der viser,
at UK456 var i området for nedsejling af redskaber.
Klokken 13.35 fastslår undersøgelser foretaget af FMC på baggrund af logbogsoplysninger fra UK456, at
der ikke er foretaget ulovlig afskrivning af fangster fra Skagerrak til Nordsøen.
2. november 2017
Den 2. november klokken 08.40 sendes yderligere dokumentation for bevægelser på havet foretaget af
både HM33 Kikani3 og UK456 Marie Jose til politiet.
Klokken 13.30 har Vestkysten kontakt med vagtcentralen hos Politiet i Ålborg, hvor det aftales, at
overvågningen af UK456 fortsættes, og at vagtcentralen kontaktes, hvis fartøjet anløber dansk havn.
Den 3. november klokken 05.10 kontakter FMC Vestkysten, med oplysning om, at UK456 anløber
Thyborøn klokken ca. 06.15. Vestkysten meddeler som aftalt straks dette til vagtcentralen hos politiet,
som sender en patrulje til Thyborøn.
2