Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del
Offentligt
1959495_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1 240 København K
Den 26. oktober 2018
Miljø- og fødev areministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1 073 (MOF alm. del) stillet 1 . oktober 2018
efter ønske fra Trine Torp (SF).
Spørgsm ål nr. 107 3
”Hv
ad v il omkostningerne være til en differentieret godkendelsesordning
for hv er enkelt BNBO -
sammenlignet med et forbud mod anvendelse af pesticider i BNBO’er? Omkostningerne bedes oplyst
for det offentlige, v andværkerne og landbruget.”
Sv ar
Miljøsty relsen har fået udarbejdet en konsulentrapport med fire forslag til kriterier for differentierede
godkendelser. Kriterierne tager udgangspunkt i aktiv stoffernes og nedbrydningsprodukternes
egenskaber ift. nedbrydning og binding i jord. Et af kriterierne i konsulentrapporten er meget
konserv ativt, da kun meget få stoffer v il kunne anv endes i BNBO. Det v il derfor reelt være at
sammenligne med et sprøjteforbud. De tre andre medfører alle, at ca. 1 /3 af stofferne v il kunne
anv endes i BNBO.
Institut for Agroøkologi, Aarhus Universitet (AGRO) har v urderet mulighederne for at dy rke
landbrugs-, frugt- og grønsagsafgrøder i BNBO, hv is et af de fire kriterier indføres. V ed indførsel af det
meget konservative kriterium v il konventionel dyrkning af landbrugs-, frugt- og grønsagsafgrøder i
følge AGRO i praksis ikke v ære muligt, da der v il v ære en stor risiko for udbytte - og kv alitetstab.
En indførsel af tre andre kriterier v il medføre en v æsentlig begrænsning af, hv ilke afgrøder, som kan
dy rkes konventionelt på arealet uden stor risiko for tab. Disse arealer udgør tilsammen ca. 25 % af det
samlede landbrugsareal. Et groft estimat for de er hvervsøkonomiske konsekvenser for indførsel af
differentierede godkendelser vil derfor v ære, at 7 5 % af arealet v il opleve et tab sv arende til et
pesticidforbud, mens det resterende areal ikke har noget tab af betydning under forudsætningen af, at
afgrødesammensætningen i BNBO er den samme som på landbrugsarealet generelt.
Der er i sv aret på MOF alm. del spm. 7 7 4 angivet et forsigtigt estimat på ca. 57 0 mio. kr. v ed et
sprøjteforbud. Et groft skøn for erhvervsøkonomiske konsekvenser v ed differentierede go dkendelser
v il med udgangspunkt i dette tal v ære ca. 425 mio. kr. Der v il herudover være øgede omkostninger til
kontrol, mens der ikke v il v ære øgede omkostninger for v andværkerne. Talgrundlaget v il blive
opdateret frem mod de kommende drøftelser i aftalekredsen bag Pesticidstrategi 2017-21, som jeg v il
indkalde til i efteråret 2018.
Jakob Ellemann-Jensen
/
Lea Frimann-Hansen
Mi l jø-
og Fødev areministeriet • Slotsholmsgade 12 •
1 216 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42 • Fax 33 1 4 50 42 • CV R 12854358 • EA N 5798000862005 • mf [email protected] • w ww.mf vm.dk