Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del
Offentligt
2012361_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 5. februar 2019
Miljø- og fødevareministerens endelige besvarelse af spørgsmål nr. 1059 (MOF alm. del) stillet 26.
september 2018 efter ønske fra Udvalget.
Spørgsmål nr. 1059
”Vil
ministeren undersøge, om der i dag er hindringer i forhold til at få etableret sammenhængende
naturområder mellem flere lodsejere som eks. at lade mindre grus/markveje indgå i
sammenhængende naturområder til afgræsning ved at etablere forhindringer som bilerne kan passere
uden at dyrene kan komme ud af indhegningen?”
Svar
Da svaret vedrører regler om færdsel på veje mv, der hører under Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet har jeg spurgt transport-, bygnings- og boligministeren, der oplyser følgende:
”Jeg har anmodet Vejdirektoratet om et bidrag til besvarelse af spørgsmålet. Vejdirektoratet har
oplyst følgende:
Såfremt der etableres forhindringer med henblik på at dyr ikke ad evt. omkringliggende veje kan
komme uden for et naturområde, f.eks. kreaturriste, vil dette udgøre en færdselsregulering.
På kommunevejene og de private fællesveje i byer og bymæssige områder kan vejmyndigheden, dvs.
kommunalbestyrelsen, med samtykke fra politiet træffe bestemmelser om, hvordan trafikken skal
reguleres. I forhold til at afgrænse dyrs færden fra veje kan der etableres f.eks. færiste (kreaturriste)
eller afspærring i form af led.
På private fællesveje på landet og på rent private veje er hverken kommunalbestyrelsen som
vejmyndighed eller politiet tillagt kompetence til at regulere færdslen. Politiet kan dog træffe
bestemmelser om, hvordan denne færdsels-regulering skal afmærkes.
Vejlovgivningen og færdselslovens § 92 er således ikke til hinder for, at de sammenhængende
naturområder etableres, men der skal i en række sammenhænge indhentes tilladelser fra
vejmyndigheden og politiet, hvis der skal etableres færdselsregulerende foranstaltninger på vejene.
Inden for naturområdet vil der skulle tages højde for færdselslovens § 88, stk. 1, der med sin
nuværende udformning vil vanskeliggøre realiseringen af de sammenhængende naturområder.
I henhold til denne bestemmelse må ingen lade heste, kreaturer m.v. færdes på vej, uden at de er
forsvarligt bevogtet. De må ikke tøjres således, at de kan nå ind på vejen. Såfremt dyrene ikke er
tøjret, skal de være adskilt fra vej ved forsvarlig indhegning.
Hvis der i lovgivningen skal indføres en ordning, der gør det muligt at etablere sammenhængende
naturområder, hvor trafikanter, herunder motorkøretøjer, kan færdes på samme veje som løsgående
og ubevogtede dyr, bør det overvejes, hvordan en sådan ordning kan indrettes
Miljø- og
Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1059: Spm. om der i dag er hindringer i forhold til at få etableret sammenhængende naturområder mellem flere lodsejere m.m., til miljø- og fødevareministeren
færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt, og der skal endvidere tages højde for eventuelle erstatnings-
retlige problemstillinger, der kan opstå i forbindelse med en sådan ordning.
Inden for gældende lovgivning om skiltning kan der f.eks. gøres opmærksom på løsgående dyr ved
brug af advarselstavlen A 27
Kreaturer. Færdselstavlen kan anvendes til at gøre opmærksom på
løsgående kreaturer på vejen f.eks. på vejstrækninger med dårlige oversigtsforhold. Endvidere vil
der kunne tages højde for løsgående dyr indenfor naturområderne ved fastsættelse af lavere lokale
hastighedsgrænser, der gør det muligt for bilisten at bremse op og undgå påkørsel af dyrene.”
Miljø- og Fødevareministeriet og Transport-, Bygnings- og Boligministeriet er i dialog om, hvordan
sammenhængende naturområder, hvor trafikanter kan færdes på samme veje som løsgående og
ubevogtede dyr, kan tilrettelægges.
Jakob Ellemann-Jensen
/
Charlotte Brøndum
2