Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del
Offentligt
1950780_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2018-10615
Den 9. oktober 2018
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1021 (MOF alm. del) stillet den 21.
september 2018 efter ønske fra Christian Poll (ALT).
Spørgsmål nr. 1021
”Vil
ministeren redegøre for reglerne for oplagring af boreplatforme i danske havne og herunder bl.a.
oplyse:
a) Opfylder de to nyligt ankomne boreplatforme i Frederikshavn Havn reglerne for oplagring?
b) Hvilke frister skal ejerne af de to platforme overholde for fjernelse eller anden håndtering af
platformene?
c) Hvilke tilladelser eller godkendelser skal lokale eller nationale myndigheder udstede i forbindelse
med oplag henholdsvis behandling af boreplatforme i det pågældende tilfælde?
d) Føler ministeren sig tryg ved sagsgangen omkring de to platforme? Hvis ikke,
hvordan påtænker ministeren at sikre, at boreplatformene håndteres korrekt og forsvarligt?”
Svar
Reparationsaktiviteter i havne, herunder vedligehold og overfladebehandling af boreplatforme kan
give anledning til eksempelvis støj og støvgener. Dette reguleres af miljøbeskyttelseslovens regler,
enten ved påbud fra tilsynsmyndigheden, eller ved at aktiviteten betragtes som en godkendelsespligtig
virksomhed.
Såfremt boreplatformen oplagres på land som led i en forestående ophugning af platformen, skal
virksomheden, der forestår ophugningen, godkendes af den stedlige kommunalbestyrelse som
ophugningsvirksomhed efter reglerne i skibsophugningsforordningen.
Såfremt oplagring på land er midlertidig og sker med henblik på videre transport, må kommunen
vurdere, hvorvidt der er tale om midlertidig oplagring af affald. Dette kan kræve en miljøgodkendelse.
Det er kommunen, der afgør, om det midlertidige oplag er godkendelsespligtigt. Midlertidige oplag af
affald kan være en godkendelsespligtig aktivitet, og hvis der er tale om farligt affald, er det som
udgangspunkt godkendelsespligtigt. Affald kan efter afgørelse henlægge i op til tre år til forberedelse
inden videre transport med henblik på nyttiggørelse eller behandling. I afgørelsen fastsættes krav til
opbevaring af affaldet for at beskytte det omgivende miljø.
Basel-konventionen
og EU’s transportforordning
regulerer overførsler af affald over landegrænser.
Hvis der er tale om en overførsel af affald, skal overførslen i de fleste tilfælde anmeldes til de
implicerede myndigheder.
For at fastslå om disse regler finder anvendelse for de to boreplatforme, er det afgørende at afklare, om
boreplatformene er blevet til affald. Hvis de er blevet til affald, er det relevant at afklare, hvornår det
skete, og hvor boreplatformene geografisk befandt sig, da det skete. Såfremt boreplatformene udgør
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
CVR 12854358
EAN 5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1021: Spm. om reglerne for oplagring af boreplatforme i danske havne, til miljø- og fødevareministeren
affald, der er overført til endelig behandling (nyttiggørelse eller bortskaffelse), fremgår det af
transportforordningen, at behandlingen af affaldet skal være afsluttet senest et kalenderår efter, at
anlægget har modtaget affaldet, medmindre de berørte kompetente myndigheder angiver en kortere
periode.
Som det fremgår af mit svar på MOF alm. del nr. 965, er det endnu ikke afklaret, hvorvidt de to
boreplatforme er overført som affald og derfor burde være anmeldt til Miljøstyrelsen. Jeg afventer
Miljøstyrelsens vurdering i sagen.
Til spørgsmål a henviser jeg til, at det er Frederikshavn Kommune, der er kompetent myndighed i
forhold til regulering af de virksomheder, der foretager midlertidige reparationsaktiviteter,
midlertidige oplag af boreplatforme og for virksomheder, der udfører ophugningsaktiviteter.
Kommunen må i denne forbindelse også henholde sig til den anmeldelse, der er tilgået Miljøstyrelsen
efter reglerne om overførsel af affald, hvis affaldet skal anmeldes efter Basel-konventionen
og EU’s
transportforordning.
Til spørgsmål b henviser jeg til, at de nævnte frister fastsættes af kommunen. Her skal kommunen
ligeledes henholde sig til den anmeldelse, der er tilgået Miljøstyrelsen efter reglerne om overførsel af
affald, hvis affaldet skal anmeldes efter Basel-konventionen
og EU’s transportforordning.
Til spørgsmål c og d skal jeg henvise til, at jeg ikke kan gå ind i den konkrete sag, da det er kommunen,
der er kompetent myndighed. I forhold til om transporten af boreplatformene er underlagt Basel-
konventionen og EU’s transportforordning, afventer jeg Miljøstyrelsens vurdering heraf.
De regler, der
findes på området i dag, skal effektivt kunne bruges af myndighederne til at beskytte miljøet, og det er
vigtigt, at virksomhederne følger reglerne.
Jakob Ellemann-Jensen
/
Kristian Hovgaard Juul-Larsen
2