Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del
Offentligt
1943302_0001.png
TALE TIL SAMRÅD VEDRØRENDE
KAMMERADVOKATENS FORVALTNINGSEFTERSYN
Det talte ord gælder
Indledning
Tak for ordet og tak til udvalget.
I dag vil jeg orientere Folketinget om, at jeg har modtaget
Kammeradvokatens ”Forvaltningseftersyn af Landbrugs-
og
Fiskeristyrelsens sagsbehandling af nogle specifikke sagsforløb”.
Udenrigsministeriet bestilte rapporten sidste efterår, efter en
bemærkelsesværdig
håndtering
af
en
række
sager
fiskeriområdet. Min forgænger og jeg har løbende orienteret
ordførerkredsen om udviklingen i arbejdet med rapporten. Nu
foreligger rapporten, og den vil blive offentliggjort i en
anonymiseret version, som jeg også vil oversende til udvalget.
Som min forgænger har orienteret ordførerkredsen om, var
anledningen til at igangsætte Kammeradvokatens arbejde meget
konkret. Nemlig, at Udenrigsministeriet i efteråret blev
opmærksom på, at en medarbejder havde trukket politianmeldelser
af fiskere tilbage.
1 af 8
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1020: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 20/9-18 om status for Kammeradvokatens forvaltningseftersyn af Landbrugs- og Fiskeristyrelsen, til ministeren for fiskeri og ligestilling
Hvordan er forvaltningseftersynet udført?
Forvaltningseftersynet er gennemført ved, at Kammeradvokaten
har fået adgang til relevante sagsakter, sagsbehandlingssystemer
og
et
antal
relevante
medarbejderes
e-mailarkiver.
Kammeradvokaten har gennemgået både livemiljø og back-up. Det
samlede datamateriale har omfattet ca. 785.000 dokumenter og
rapporten fylder ca. 250 sider.
Formålet har været at få belyst syv konkrete sager, hvor der var
opstået mistanke om, at der var foregået korruption eller andre
forhold af strafferetlig karakter eller på anden vis disponeret
kritisabelt, herunder manglende betjening af Rigsrevisionen. Det
er vigtigt at slå fast, at der således ikke er tale om, at
Kammeradvokaten har gennemgået hele styrelsens forvaltning.
Da undersøgelsen har haft en række konkrete sager som
omdrejningspunkt,
er
der
ikke
fastlagt
et
generelt
begyndelsestidspunkt for forvaltningseftersynet og de undersøgte
tidsperioder varierer derfor på tværs af de undersøgte sagsforløb.
I enkelte sagsforløb er der tråde tilbage til 2012 og 2013 og
undersøgelsens generelle sluttidspunkt er fastsat til den 6. oktober
2017.
2 af 8
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1020: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 20/9-18 om status for Kammeradvokatens forvaltningseftersyn af Landbrugs- og Fiskeristyrelsen, til ministeren for fiskeri og ligestilling
De konkrete sager
Forvaltningseftersynet har omfattet specifikke sagsforløb, som er
udvalgt til nærmere undersøgelse på grund af konkrete indikationer
om forkert og muligvis ulovlig sagsbehandling.
Der er for det første tale om sager, der relaterer sig til den
daværende styrelses håndtering af politianmeldelser af fiskere. For
det andet handler det om sager, der har med betjeningen af
Rigsrevisionen som omdrejningspunkt.
Herudover blev vi i efteråret 2017 opmærksom på et par
bemærkelsesværdige forhold i styrelsen, der krævede belysning.
Lad mig fremhæve den sag, som i rapporten fremstår mest alvorlig.
Det drejer sig om, at man har undladt lukning af et fangstområde i
januar 2015.
Styrelsen foretog i slutningen af januar 2015 en såkaldt Real Time
Closure-kontrol i et fangst-område. Kontrollen viste, at fiskeriet i
det pågældende område skulle lukkes, da andelen af ungfisk var
for høj.
Til trods herfor besluttede styrelsen at undlade at lukke det
pågældende område.
***
3 af 8
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1020: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 20/9-18 om status for Kammeradvokatens forvaltningseftersyn af Landbrugs- og Fiskeristyrelsen, til ministeren for fiskeri og ligestilling
1943302_0004.png
Det er klart, at der her er tale om en særdeles alvorlig og bevidst
tilsidesættelse af reglerne, som er helt uacceptabel.
Kammeradvokatens konklusioner
Kammeradvokatens konklusioner efterlader samlet set et meget
nedslående og alvorligt billede af forvaltningen på fiskeriområdet.
Først og fremmest konkluderer Kammeradvokaten dog, at de ikke
har fundet tegn på korruption eller andre strafbare forhold i den
tidligere Landbrugs- og Fiskeristyrelse. De har desuden heller ikke
fundet tegn på favorisering af bestemte fiskere i de undersøgte
sagsforløb.
For det andet anbefaler Kammeradvokaten, at der igangsættes
ansættelsesretlige skridt mod to medarbejdere. Dette er allerede sat
i gang, men jeg kan i sagens natur ikke komme mere ind på dette
af hensyn til medarbejdernes rettigheder i den forestående proces.
For det tredje konkluderer Kammeradvokaten, at den generelle
forvaltning og administration i de områder, Kammeradvokaten har
undersøgt i den daværende Landbrugs- og Fiskeristyrelse, har
været mangelfuld og utilstrækkelig.
Kammeradvokaten konkluderer - og jeg citerer
at:
4 af 8
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1020: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 20/9-18 om status for Kammeradvokatens forvaltningseftersyn af Landbrugs- og Fiskeristyrelsen, til ministeren for fiskeri og ligestilling
”Samlet
efterlader forvaltningseftersynet indtrykket af en
forvaltningskultur med grundlæggende og meget alvorlige
mangler
overholdelse
af
kravene
til
styrelsens
forvaltningsvirksomhed og i konsekvens heraf manglende
overholdelse både af den regulering, som styrelsen har haft
ansvaret for at forvalte, og af almindelige krav til forsvarlig og
lovlig sagsbehandling.”
Kammeradvokaten
konkluderer
desuden,
at
man
i
sin
administration har været meget imødekommende over for
fiskerierhvervet og bevidst har set bort fra regler, som fx var
uhensigtsmæssige for erhvervet, eller som konkret vurderedes at
føre til politisk uacceptable resultater.
Kammeradvokaten finder også, at der er meget begrænset og
fejlbehæftet journalisering, og i endnu mindre omfang er der taget
notat ved væsentlige sagsskridt, i overensstemmelse med reglerne
herom.
Styrelsen har endvidere i en lang række situationer tilsidesat
pligten til at undersøge det retlige og faktiske grundlag for de
beslutninger og afgørelser, som styrelsen træffer, hvilket blandt
andet har ført til mangelfulde besvarelser af Rigsrevisionens
spørgsmål.
5 af 8
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1020: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 20/9-18 om status for Kammeradvokatens forvaltningseftersyn af Landbrugs- og Fiskeristyrelsen, til ministeren for fiskeri og ligestilling
1943302_0006.png
Styrelsens praksis og retningslinjer har desuden ikke været
nedfældet, hvilket har ført til uens og direkte modstridende praksis.
Afrunding - hvad gør vi fremadrettet?
Det er klart, at jeg nu vil prioritere, at der bliver fulgt op på
Kammeradvokatens rapport.
Opfølgningen vil have tre elementer:
1) Først og fremmest vil rapporten have den konsekvens, at der
bliver
fulgt
ansættelsesretligt
op
de
steder,
hvor
Kammeradvokaten anbefaler det.
2) Med udgangspunkt i rapporten vil der blive fulgt op på en række
konkrete forhold, som fx spørgsmålet om gennemførsel af
RTC-kontroller.
3) Kammeradvokatens kritik af forvaltningskulturen i styrelsen
afspejler desværre en række af de samme temaer, som
Rigsrevisionen og Deloitte også konkluderede.
En række tiltag er allerede sat i værk. Der er blevet oprettet en
selvstændig fiskeristyrelse under Udenrigsministeriet. Og der er
indsat en ny ledelse, der har fokus på den nødvendige ændring af
administrationskulturen.
6 af 8
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1020: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 20/9-18 om status for Kammeradvokatens forvaltningseftersyn af Landbrugs- og Fiskeristyrelsen, til ministeren for fiskeri og ligestilling
I
forbindelse
med
Rigsrevisionens
beretning
om
kvotekoncentration tilbage i august sidste år blev to ledende
medarbejdere desuden flyttet.
Men der er fortsat en meget stor opgave foran os. Og jeg tager
selvsagt Kammeradvokatens konklusioner meget alvorligt.
Overordnet set bekræfter sagen mig grundlæggende i, at
genopretningen af fiskeriområdet kommer til at være et langt sejt
træk.
Derfor slutter sagen heller ikke her. Kammeradvokaten anbefaler
nogle konkrete skridt i forhold til medarbejdere, og dem vil vi
følge.
Men når jeg læser rapporten tænker jeg, hvordan kunne det her
ske? Det mener jeg, at vi skal have set på, for det har vi brug for at
få et svar på.
Derfor vil jeg sætte en undersøgelse i gang som opfølgning på
Kammeradvokatens rapport.
Om 3 uger kommer Rigsrevisionens beretning om tilskud på
fiskeriområdet. Jeg har behov for at se denne rapport og få det fulde
billede, før jeg tager samlet stilling til, hvordan den videre
undersøgelse skal tilrettelægges.
7 af 8
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1020: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 20/9-18 om status for Kammeradvokatens forvaltningseftersyn af Landbrugs- og Fiskeristyrelsen, til ministeren for fiskeri og ligestilling
Jeg vil vende tilbage til jer, når Rigsrevisionens beretning
offentliggøres.
Tak for ordet.
Det talte ord gælder
8 af 8