Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del
Offentligt
1823285_0001.png
24. november 2017
J.nr. 2017 - 7465
.
Til Folketinget
Miljø og Fødevareudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 102 af 27. oktober 2017 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Lene Henningsen
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 102: Spm. om kommentar til pressemeddelelsen fra Det Økologiske Råd: "Bevar afgiften på PVC og ftalater", jf. MOF alm. del - bilag 54, til skatteministeren
1823285_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere pressemeddelelsen fra Det Økologiske Råd: ”Bevar afgiften
på PVC og ftalater”, jf. MOF alm. del –
bilag 54?
Svar
Der er udarbejdet en faglig vurdering af afgiften på PVC og ftalater samt PVC-folier i
rapporten
Sanering af punktafgifterne.
På baggrund af denne vurdering anbefales afgiften af-
skaffet i rapporten. Analysen er udarbejdet af en tværministeriel arbejdsgruppe med Skat-
teministeriet som formand og sekretariat. Samtidig har et såkaldt saneringsudvalg
bestå-
ende af en række interesseorganisationer
bistået arbejdsgruppen i analysearbejdet.
I aftalen om erhvervs- og iværksætterinitiativer af 12. november 2018 mellem regeringen,
DF og RV indgår en afskaffelse af afgiften på PVC og ftalater, samt PVC-folier. Endvi-
dere afsættes der i aftalen over perioden 2018-21 ekstra 5 mio. kr. årligt til en kemiindsats.
Afgiften på PVC og ftalater samt PVC-folier vurderes ikke længere at have nogen nævne-
værdig adfærdsregulerende effekt på sundhed eller miljø. Behovet for PVC-afgiften er af-
taget med årene i takt med en faldende anvendelse af særligt fire problematiske ftalater.
Det skyldes blandt andet, at flere af ftalaterne er blevet klassificeret af EU som farlige for
reproduktionen samt anden EU-regulering.
Det er ofte vanskeligt at opgøre det faktiske indhold af PVC og ftalater i varer. Afgiften
på PVC og ftalater er derfor i praksis en afgift på bløde rør, slanger, gulvbelægning, regn-
tøj, beskyttelsesdragter, badeforhæng, tape, ringbind, handsker, ledninger, mv.
i alt 41
forskellige afgiftssatser (kr. pr. kg/stk/m2) på udvalgte varer, der indeholder PVC og fta-
later.
Endvidere er afgiften ved at anvende PVC indeholdende ftalater den samme, uanset kon-
centrationen og typen af ftalater i produktet. Afgiften giver således ikke incitament til at
mindske indholdet af ftalater i et afgiftspligtigt produkt eller til at skifte til mindre proble-
matiske ftalater. Afgiftens adfærdsregulerende effekt er derfor begrænset.
Afgiften på PVC og ftalater er meget administrativt omkostningsfuld for erhvervslivet -
set i forhold til provenuet på knap 20 mio. kr. om året. De administrative byrder udgør
omkring 8 mio. kr. om året, hvorfor der skal være en miljø- og sundhedsmæssig gevinst
på mindst 8 mio. kr. for, at afgiften er samfundsøkonomisk hensigtsmæssig. Dette vurde-
res ikke at være tilfældet. Derfor anbefales det i
Sanering af punktafgifterne
at afskaffe afgif-
ten.
En afskaffelse af afgiften på PVC-folier til levnedsmidler (dvs. indpakning af fødevarer)
kan føre til øget anvendelse af ftalater. Der vurderes imidlertid ikke at være negative
sundhedsmæssige konsekvenser ved en øget udbredelse af PVC-folier grundet EU-regule-
ring af PVC-folier til levnedsmidler.
Som led i arbejdet med
Sanering af punktafgifterne
er der gennemført nabotjek af andres lan-
des afgifter på området. Skatteministeriet har ikke kendskab til andre EU-lande, der har
afgifter på PVC og ftalater.
Side 2 af 2